Corydoras-problem :-( (side 2)

Du kan fint starte med Dewormeren først ,men du bør kanskje bestille Maracyn 1 og.

her er et innlegg fra en som har god greie på disse tingene :

Parasittene er som regel hovedproblemet, mens bakteriene er resultatet av et svekket immunforsvar. Noen ganger fungerer det også med kun Maracyn. Jeg antar det er fordi medisinen gir fisken en sjanse til å gjenvinne styrke, og således vil være istand til å deale med parasittene på egenhånd. Men det anbefales alltid parasittkur i tillegg til antibiotika.
Ang Maracyn: du alltid bruke 1 + 2 varianten og ikke kun den ene. De angriper hver sin bakterieform og "utfyller" hverandre. Det er jo komplett umulig å vite hvilken type bakterie fisken er rammet av. Normalt er det Gram- (Maracyn 2), men man kan aldri være sikker. Jeg har brukt Maracyn 1+2 mange ganger og pr. idag har overlevelsesraten vært 100%. Bank i bordet!!!
Takk igjen,
Nå er begge medisinene bestilt, så det er bare å krysse fingrene for at de kommer frem og at det fortsatt er noen fisk i live… Blir nok ikke noen behandling før etter påske, så det spørs…
Men det er jo heldigvis stor produksjon i dette karet, så det er yngel i alle størrelser Så noen helt nyklelte i dag, men eggene ble lagt før sykdommen slo til for fullt, så det blir vel ikke noe mere eggelegging før fiskene får kommet seg litt i form.

Skal skifte vann i karet i morgen og tilsette wormer-medisinen. Tør ikke tilsette den før jeg har fått ut litt av medisinen. Mulig jeg burde kjøre litt kull først også, men det tror jeg jammen ikke jeg rekker før påske… Stod nemlig at wormermedisinen ikke skulle brukes før kullfilteret hadde vært ute av karet i fire dager…

Jeg har noen litt større yngel, som ser ut til å være fine, men jeg tør ikke håpe for mye enda.. Blir så lei meg om de dør da… Krysser bare alt jeg har, og håper medisinen kommer tidsnok til å berge noen fine småtroll
Krysser fingrene for at det skal gå bra .
Tusen takk Sølvi
I dag skiftet jeg 50% vann, plukket ut noen døde og tilsatte wormer plus. Da syntes de voksne at det var på høy tid med lek, så de prøver iallefall å bøte på tapet...
Ser frem til at medisinen kommer og jeg får behandlet de, til tross for at de voksne og de største barna virker i ganske ok form. Det må jo være noe tull i akvariet, ettersom de yngste dør..,
Hei igjen,
Nå er det noen uker siden jeg startet denne tråden, men jeg tenkte det kunne være lurt å komme med en oppsummering angående hva som har hendt, i tilfelle noen kommer i samme situasjon og søker informasjon…

Jeg tilsatte 2 x dewormer. Deretter dro jeg på ferie.

Når jeg kom tilake hadde jeg fått begge medisinene jeg bestilte, men jeg har fortsatt ikke brukt dem… Årsaken er at alle de voksne fisken lever og ser tilsynelatende ok ut. Jeg ønsker å bruke medisn kun når jeg må.
Jeg synes de er litt sky og gjemmer seg mye på dagen (Er det vanlig hos trilineatus?), men utover dette så er de fremme og spiser, samt leker og legger egg… Blir ikke helt klok på disse fine fiskene Jeg har ikke tatt meg bryet å plukke ut egg og starte ny oppfødningsprosjekt enda. Må komme over sorgen først
I tillegg er jeg jo usikker på om det er en form for sykdom i karet, som ikke slår ut på de voksne, men på yngel ettersom de er svakere.
En annen hypotese er at de ikke tålte maten?? Synes dette virker litt rart...

De fleste av 30-50 yngel døde, både store og små
Derimot var det ca 5 som klarte seg, og de ser veldig fine og pigge ut.

Dette betyr at jeg ikke aner hva som var årsaken… Jeg prøver nå å senke ph fra 7 til 6,5, i håp om at dette kan skape litt større trivsel og mer aktivitet. Jeg sliter foresten med dette også, da ph virker veldig motstridig… Men jeg er også sta, så jeg får bare fortsette og tilsette eikebarkekstrakt hver dag, til jeg har ønsket verdi (om ikke noen har noen oppfatning eller tips rundt dette?)

En ting til er at jeg må putte noen flere fisk i karet, så jeg kan få litt liv der. Men de skal jo helst ikke spise alt av egg og yngel da, så det tar nok sin tid før mitt surrehode klarer å velge en sort…. Får vel starte en ny tråd om dette...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap