- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Nybegynner med div spm :) (side 2)
Nybegynner med div spm :) (side 2)
Sammensetningen ser ok ut. Det eneste er at jeg vil anbefale minst 6 coryer. De liker seg i en litt større gruppe. Ancistrus er en robust malle, men vær obs på at disse kan bli 15 cm ifølge fiskebasen så 2 stykker i en 70 liter kan muligens bli litt dominerende. Det finnes mindre algespisere som otocinclus som kan holdes som en liten gruppe, men disse er avhengig av et godt innkjørt akvarium så de må ikke innføres før det har godt en stund.
Mye av den mørke sanden er knust og derfor uegnet for coryer, men kom over en tråd for en stund siden om at Buddy-kjeden fører en sort sand som er ok for cory, men finner den selvfølgelig ikke igjen nå. Kontakter du Buddy så vet de sikkert hvilken sand det er snakk om.
Håper noen kommer inn med link til Biltemasanden. Jeg har aldri brukt den så jeg vet ikke annet enn at det er den groveste som brukes, men den er finkornet altså, er bare det at den andre er enda finere
Så lenge pynten selges som akvariepynt så burde den være ok. Grunnen til at du har blitt frarådet er nok det at mange akvarister mener at et akvarie bør ha så naturlig utseende som mulig. Det er derimot du som bestemmer over ditt akvarie så om du liker slikt så kan du gjerne bruke det. Fiskene bryr seg antagelig ikke Bare sjekk at det ikke er bevegelige, eller skarpe ting på dekoren som kan skade fiskene.
Plantene du har valgt ut er ikke de aller enkleste nybegynnerplantene og kan muligens også være vanskelig å få tak i. Jeg vil anbefale deg noen enkle, rasktvoksende stilkplanter til å begynne med, så kan du heller bytte de ut når du begynner å få taket på plantedelen av akvariehold. Slike stilkplanter er vanligvis også noe rimeligere.
Vær obs på at blodlarver, eller røde mygglarver som de vanligvis kalles, kan gi allergiutbrudd. Bruk hansker når du håndterer disse for sikkerhets skyld.
Edit: Ser ut som SilverShaded og jeg postet på likt nå også. Godt vi er enige på det meste
Mye av den mørke sanden er knust og derfor uegnet for coryer, men kom over en tråd for en stund siden om at Buddy-kjeden fører en sort sand som er ok for cory, men finner den selvfølgelig ikke igjen nå. Kontakter du Buddy så vet de sikkert hvilken sand det er snakk om.
Håper noen kommer inn med link til Biltemasanden. Jeg har aldri brukt den så jeg vet ikke annet enn at det er den groveste som brukes, men den er finkornet altså, er bare det at den andre er enda finere
Så lenge pynten selges som akvariepynt så burde den være ok. Grunnen til at du har blitt frarådet er nok det at mange akvarister mener at et akvarie bør ha så naturlig utseende som mulig. Det er derimot du som bestemmer over ditt akvarie så om du liker slikt så kan du gjerne bruke det. Fiskene bryr seg antagelig ikke Bare sjekk at det ikke er bevegelige, eller skarpe ting på dekoren som kan skade fiskene.
Plantene du har valgt ut er ikke de aller enkleste nybegynnerplantene og kan muligens også være vanskelig å få tak i. Jeg vil anbefale deg noen enkle, rasktvoksende stilkplanter til å begynne med, så kan du heller bytte de ut når du begynner å få taket på plantedelen av akvariehold. Slike stilkplanter er vanligvis også noe rimeligere.
Vær obs på at blodlarver, eller røde mygglarver som de vanligvis kalles, kan gi allergiutbrudd. Bruk hansker når du håndterer disse for sikkerhets skyld.
Edit: Ser ut som SilverShaded og jeg postet på likt nå også. Godt vi er enige på det meste
Postet 12.04.14 kl 18:39
Endret: 12.04.14 kl 18:41
Tusen takk for veiledning er en spennende verden jeg dykker ned i kjenner jeg
de plantene eg nevnte står på lista over enkle planter på webzoo , men det stemmer kanskje ikke? Gulrotgress er jo en plante som er nevnt som jeg kan se om jeg får tak i men er det noen andre som kanskje vil gjøre seg for en nybegynner? som gjerne er veldig fargerike og sterke i grønnfargen?
Da blir det 6 coryer da de er så fine og søte at jeg gjerne kjøper fler av dem en hva jeg først tenkte er bare redd for at det det overfylt , vil jo ikke at de skal ha det trangt.
Jeg så på fiskedatabasen at de antennemallene kunne leve i 60L karr, men det er kanskje ikke anbefalt? link: synd da for de er utrolig fine... synes ikke standard ottoene er så fine så noen som het det i dyrebutikken i dag, men kan kanskje få tak i hoppei og zebra å putte oppi når akvariet har stått en stund?
Jeg går bort ifra sort sand da og kjøper rådasand 0.4-0.8 får heller live opp med pynt og planter
Jeg tenkte at en sånn romersk ruin vil passe fint inn med røtter og stein uten at det blir for mye så tror jeg vil prøve med en slik en, men noen fargerike grelle greier gidder jeg ikke :P
jeg blir nok å bruke pinsett på de larvene :P hæres ikke ta i tørka melormer engang å gi til hamsteren min :P
Reflektor til lampa skal også kjøpes inn ja vil ha et fint og lyst akvarium
igjen tusen takk for all hjelpen dere gir meg! er ikke så lett å bli klok på dette merker jeg, men jeg skal prøve mitt beste
de plantene eg nevnte står på lista over enkle planter på webzoo , men det stemmer kanskje ikke? Gulrotgress er jo en plante som er nevnt som jeg kan se om jeg får tak i men er det noen andre som kanskje vil gjøre seg for en nybegynner? som gjerne er veldig fargerike og sterke i grønnfargen?
Da blir det 6 coryer da de er så fine og søte at jeg gjerne kjøper fler av dem en hva jeg først tenkte er bare redd for at det det overfylt , vil jo ikke at de skal ha det trangt.
Jeg så på fiskedatabasen at de antennemallene kunne leve i 60L karr, men det er kanskje ikke anbefalt? link: synd da for de er utrolig fine... synes ikke standard ottoene er så fine så noen som het det i dyrebutikken i dag, men kan kanskje få tak i hoppei og zebra å putte oppi når akvariet har stått en stund?
Jeg går bort ifra sort sand da og kjøper rådasand 0.4-0.8 får heller live opp med pynt og planter
Jeg tenkte at en sånn romersk ruin vil passe fint inn med røtter og stein uten at det blir for mye så tror jeg vil prøve med en slik en, men noen fargerike grelle greier gidder jeg ikke :P
jeg blir nok å bruke pinsett på de larvene :P hæres ikke ta i tørka melormer engang å gi til hamsteren min :P
Reflektor til lampa skal også kjøpes inn ja vil ha et fint og lyst akvarium
igjen tusen takk for all hjelpen dere gir meg! er ikke så lett å bli klok på dette merker jeg, men jeg skal prøve mitt beste
Postet 12.04.14 kl 19:41
Endret: 12.04.14 kl 19:47
Går ut fra at 'larvene' du snakker om er røde mygglarver (på engelsk kalt bloodworm).
Disse er frosne...du putter dem enten oppi et glass, tiner dem og legger dem i akvariet med skje, eller du kan putte den frosne kuben rett i akvariet. Behøver ikke ta i disse ! Det er dessuten ikke så lurt å ta i dem, da de kan være allergifremkallende. Det fins også andre frossenmat-former, som artemia og dafnier. Veldig fint å variere med.
Når det gjelder ancistrus-maller, husk på at de blir ganske store og du har relativt begrenset med plass på bunnen hvis du skal ha coryer. Ville heller funnet en liten stimfisk som kunne fylle ut midt- og topp-sjiktet i karet.
Disse er frosne...du putter dem enten oppi et glass, tiner dem og legger dem i akvariet med skje, eller du kan putte den frosne kuben rett i akvariet. Behøver ikke ta i disse ! Det er dessuten ikke så lurt å ta i dem, da de kan være allergifremkallende. Det fins også andre frossenmat-former, som artemia og dafnier. Veldig fint å variere med.
Når det gjelder ancistrus-maller, husk på at de blir ganske store og du har relativt begrenset med plass på bunnen hvis du skal ha coryer. Ville heller funnet en liten stimfisk som kunne fylle ut midt- og topp-sjiktet i karet.
Postet 12.04.14 kl 20:10
Endret: 12.04.14 kl 20:11
så nettopp litt på akvarievenner siden til kampfisk og la merke til en nydelig liten ål, khulii ålen!! Kan jeg ha en stim slike med de jeg alerede har listet opp ?
Hadde slike da jeg var lita faktisk, men da hadde jeg en grusom type regnbuegrus i akvariet og det endte med at de døde når de kjørte seg fast i grusen
så skal jeg ha slike er vel også fin sand viktig?
Hr er link til databasen over vilke jeg mener: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9674
Hadde slike da jeg var lita faktisk, men da hadde jeg en grusom type regnbuegrus i akvariet og det endte med at de døde når de kjørte seg fast i grusen
så skal jeg ha slike er vel også fin sand viktig?
Hr er link til databasen over vilke jeg mener: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9674
Postet 12.04.14 kl 20:12
SilverShadedGår ut fra at 'larvene' du snakker om er røde mygglarver (på engelsk kalt bloodworm). Disse er frosne...du putter dem enten oppi et glass, tiner dem og legger dem i akvariet med skje, eller du kan putte den frosne kuben rett i akvariet. Behøver ikke ta i disse ! Det er dessuten ikke så lurt å ta i dem, da de kan være allergifremkallende. Det fins også andre frossenmat-former, som artemia og dafnier. Veldig fint å variere med. Når det gjelder ancistrus-maller, husk på at de blir ganske store og du har relativt begrenset med plass på bunnen hvis du skal ha coryer. Ville heller funnet en liten stimfisk som kunne fylle ut midt- og topp-sjiktet i karet.
Takk for et flott svar! Da skal jeg kjøpe inn flere typer frossenfor når jeg kommer så langt, tenker kampfisken blir glad i litt kjøtt
Jeg får ta meg en titt på akvarievenner igjen og se om jeg finner noen fine som kan gå sammen med kampfisken eventuelt gå for et større akvarium med plass til antennemallen :P
vill mollyer gå med kampfisk? de er jo fine og algespisende i tilegg ifølge en artikkel her inne
Postet 12.04.14 kl 20:17
Endret: 12.04.14 kl 20:22
Jeg hadde kuhliiåler sammen med mine kampfisk uten problem Artige små vesen. De går fint med coryene også her hos meg, men jeg har en 180 liter så mulig de blir litt for bråkete for coryene på mindre plass. De er jo ganske aktive til tider.
Molly ville jeg unngått, cory og molly har ulike krav til vannet. Sjekk gjerne fiskebasen for å se om de fiskene du vil ha har samme krav til ph, gh og temperatur. Vær obs på at når det står akvarievenner så betyr det bare at noen har de sammen i samme akvarium, men det sier ingenting om dette er en anbefalt sammensetning dessverre.
Du har jo både topp- og bunnfisk så kanskjer en stimfisk som fyller ut midtnivået kunne vært noe, en som ikke napper. En del tetra er nappete og barber, men rasbora er som oftest snille sånn. Dronningrasbora er vakker synes jeg og blir ikke for stor. Selv hadde jeg Stjernedanio sammen med kampfiskene.
Molly ville jeg unngått, cory og molly har ulike krav til vannet. Sjekk gjerne fiskebasen for å se om de fiskene du vil ha har samme krav til ph, gh og temperatur. Vær obs på at når det står akvarievenner så betyr det bare at noen har de sammen i samme akvarium, men det sier ingenting om dette er en anbefalt sammensetning dessverre.
Du har jo både topp- og bunnfisk så kanskjer en stimfisk som fyller ut midtnivået kunne vært noe, en som ikke napper. En del tetra er nappete og barber, men rasbora er som oftest snille sånn. Dronningrasbora er vakker synes jeg og blir ikke for stor. Selv hadde jeg Stjernedanio sammen med kampfiskene.
Postet 12.04.14 kl 20:34
Tante AstridJeg hadde kuhliiåler sammen med mine kampfisk uten problem :) Artige små vesen. De går fint med coryene også her hos meg, men jeg har en 180 liter så mulig de blir litt for bråkete for coryene på mindre plass. De er jo ganske aktive til tider. Molly ville jeg unngått, cory og molly har ulike krav til vannet. Sjekk gjerne fiskebasen for å se om de fiskene du vil ha har samme krav til ph, gh og temperatur. Vær obs på at når det står akvarievenner så betyr det bare at noen har de sammen i samme akvarium, men det sier ingenting om dette er en anbefalt sammensetning dessverre. Du har jo både topp- og bunnfisk så kanskjer en stimfisk som fyller ut midtnivået kunne vært noe, en som ikke napper. En del tetra er nappete og barber, men rasbora er som oftest snille sånn. Dronningrasbora er vakker synes jeg og blir ikke for stor. Selv hadde jeg Stjernedanio sammen med kampfiskene.
Det er godt mulig at jeg dropper kuhliiålene da, vil nemlig veldig gjerne ha coryer de er så skjønne!! også unngår jeg mollyer, men jeg skal se på de du nevner; dronningrasbora for du har nok rett, nå har jeg jo fisk til topp og bunn utvalgt og trenger en liten stim midt i akvariet
Ja jeg skjønte nesten at ikke akvarievenner listen var helt fasit på vilke man kan ha sammen med kampfisk iom. at gullfisk står dær :P hehe!
Takk for hjelpen igjen!
Postet 12.04.14 kl 20:47
Postet 12.04.14 kl 21:16
Postet 12.04.14 kl 21:18
SilverShadedHele akvarievenner-opplegget burde vært fjernet, etter min mening. Det viser seg igjen og igjen at folk tar dette for god fisk. Kanskje man heller burde komponere noen lister på fisk som faktisk passer sammen ?
Veldig enig!!! Spesielt for nybegynnere som meg er det lett å bli forvirret ;o
Postet 12.04.14 kl 21:19
Axeria[QUOTE=SilverShaded]Hele akvarievenner-opplegget burde vært fjernet, etter min mening. Det viser seg igjen og igjen at folk tar dette for god fisk. Kanskje man heller burde komponere noen lister på fisk som faktisk passer sammen ?
Veldig enig!!! Spesielt for nybegynnere som meg er det lett å bli forvirret ;o
Kunne ikke vært mer enig,håper denne funksjonen blir fjernet .
Postet 13.04.14 kl 00:28
AxeriaÅåh har funnet en helt nydelig vakker fisk jeg kunne tenke meg! Dverggurami! :D er den for fargerik for å kunne ha med kampfisk? vurderer også Stjernedanio sterkt!! Nyyydelig liten fisk!! :D synd at kampfisker er så sære, er så mange fine fisk jeg kunne tenke meg ;P
bumper opp dette igjen siden jeg ikke finner noe godt svar på dette på nett ang dverggurami og kampfisk i samme akvarie ^_^
Postet 13.04.14 kl 17:36
Jeg har ikke hatt den komboen, men ser ut som det er litt forskjellige erfaringer ute og går i følge denne tråden. Kommer kanskje an på kampfisken, (de er veldig individuelle i temperament), og størrelse på akvariet.
Postet 13.04.14 kl 18:10
Endret: 13.04.14 kl 18:10
Tusen hjertelig takk for svar!!
Leste også den tråden, men jeg sitter fortsatt på gjerdet ang det, siden det ser ut som at trådstarters kampfisk ikke var så fornøyd med guramiene :P
Jeg er så engstelig for å få døde fisk igjen og vil ikke gjøre noe som senker trivselen til noen av fiskene :O da blir jeg så lei meg
men nå er det en god stund til jeg kan dra å kjøpe fisk uansett så jeg får tygge litt på det og kanskje finne noen i andre land som har erfaringer med komboen
Jeg kommer foresten ingen vei med den salmi kalkulatoren siden jeg suger i matte :P så om noen har ferdig utregnet mengde salmi til 70 liter blir jeg glad om dere vil dele med meg 0
Nå er det nok ikke lenge igjen før jeg legger inn bestillinga mi på webzoo (har alt laget en huskeliste der inne på hva jeg skal ha), vil bare ha alt klart og være klar på hvordan jeg skal gjøre det med innkjøringa FØR jeg kjøper noe
Iiiih!!! det er så spennende!!! \o/
Leste også den tråden, men jeg sitter fortsatt på gjerdet ang det, siden det ser ut som at trådstarters kampfisk ikke var så fornøyd med guramiene :P
Jeg er så engstelig for å få døde fisk igjen og vil ikke gjøre noe som senker trivselen til noen av fiskene :O da blir jeg så lei meg
men nå er det en god stund til jeg kan dra å kjøpe fisk uansett så jeg får tygge litt på det og kanskje finne noen i andre land som har erfaringer med komboen
Jeg kommer foresten ingen vei med den salmi kalkulatoren siden jeg suger i matte :P så om noen har ferdig utregnet mengde salmi til 70 liter blir jeg glad om dere vil dele med meg 0
Nå er det nok ikke lenge igjen før jeg legger inn bestillinga mi på webzoo (har alt laget en huskeliste der inne på hva jeg skal ha), vil bare ha alt klart og være klar på hvordan jeg skal gjøre det med innkjøringa FØR jeg kjøper noe
Iiiih!!! det er så spennende!!! \o/
Postet 13.04.14 kl 18:52
Dverg-gurami er en vakker fisk,men de er desverre nokså svake på helsefronten og tåler veldig lite. Vil egentlig ikke anbefale denne til en nybegynner med nyoppsatt akvarium. Den har dessuten relativt store finner (laaange brystfinnestråler), noe kampfisken kan se på som en konkurrent. Som Tante Astrid sier er de nokså individuelle i gemytt...fra det veldig aggressive til det helt snille.
Salmi-kalkulatoren er ikke vanskelig...men bruk 3 ml som startdose. Så venter du en times tid og måler deretter ammoniakk-konsentrasjonen. Hvis den da ligger mellom 3.5 og 5, er alt i orden. Er det under 3.5, tilsetter du en halv milliliter til. Husk at dette er STARTDOSE, og du skal ikke tilsette 3 ml hver dag !
Så vil det gå 7-10 dager før du behøver å gjøre noe mer, ikke noe mer skal tilsettes før bakteriene begynner å bruke opp ammoniakken og den synker ned mot 1. Deretter vil nitritt begynne å stige, noe som er helt riktig/normalt. Hver dag måler du ammoniakk daglig omtrent til samme tid, og du tilsetter kun så mye Salmi som er nødvendig for å holde konsentrasjonen mellom 3.5 og 5. Ok ?
Salmi-kalkulatoren er ikke vanskelig...men bruk 3 ml som startdose. Så venter du en times tid og måler deretter ammoniakk-konsentrasjonen. Hvis den da ligger mellom 3.5 og 5, er alt i orden. Er det under 3.5, tilsetter du en halv milliliter til. Husk at dette er STARTDOSE, og du skal ikke tilsette 3 ml hver dag !
Så vil det gå 7-10 dager før du behøver å gjøre noe mer, ikke noe mer skal tilsettes før bakteriene begynner å bruke opp ammoniakken og den synker ned mot 1. Deretter vil nitritt begynne å stige, noe som er helt riktig/normalt. Hver dag måler du ammoniakk daglig omtrent til samme tid, og du tilsetter kun så mye Salmi som er nødvendig for å holde konsentrasjonen mellom 3.5 og 5. Ok ?
Postet 13.04.14 kl 21:43
SilverShadedDverg-gurami er en vakker fisk,men de er desverre nokså svake på helsefronten og tåler veldig lite. Vil egentlig ikke anbefale denne til en nybegynner med nyoppsatt akvarium. Den har dessuten relativt store finner (laaange brystfinnestråler), noe kampfisken kan se på som en konkurrent. Som Tante Astrid sier er de nokså individuelle i gemytt...fra det veldig aggressive til det helt snille. Salmi-kalkulatoren er ikke vanskelig...men bruk 3 ml som startdose. Så venter du en times tid og måler deretter ammoniakk-konsentrasjonen. Hvis den da ligger mellom 3.5 og 5, er alt i orden. Er det under 3.5, tilsetter du en halv milliliter til. Husk at dette er STARTDOSE, og du skal [B]ikke[/B] tilsette 3 ml hver dag ! Så vil det gå 7-10 dager før du behøver å gjøre noe mer, ikke noe mer skal tilsettes før bakteriene begynner å bruke opp ammoniakken og den synker ned mot 1. Deretter vil nitritt begynne å stige, noe som er helt riktig/normalt. Hver dag måler du ammoniakk daglig omtrent til samme tid, og du tilsetter kun så mye Salmi som er nødvendig for å holde konsentrasjonen mellom 3.5 og 5. Ok ?
Ok, siden de er litt vanskelige å få til styrer jeg unna. kanskje bare ha noen snegler og noen corys i starten + kampfisken, også kan jeg jo se senere om det er noen pene fiser som passer senere når jeg har fått teken på ting . vil ikke gape over for mye.
Jeg skjønte at det var en startdose først , at man så skulle måle og vente også putte i litt mndre hver dag. Var bare denne startdosen da og hvor mye 70 L ville trenge. Som sagt er jeg veldig dårlig på matte så klarte ikke å komme fram til et nøyaktig tall. og jeg vil jo helst ikke gjøre noen feil som å tilsette alt for mye og drepe plantene. eller gjøre slik at hele prosessen ville ta enda lengre tid. Takk for at du tok deg tid til å forklare det for meg!
Postet 13.04.14 kl 22:34
Endret: 13.04.14 kl 22:37
Hei dere nå kommer jeg med noen plagsomme spørsmål igjen...
Jeg har fått tilbud om å kjøpe et kar, tror det er 2 år gammelt, og har stått med vann i og gjør det enda , det er noe større en jeg hadde tenkt meg men jeg blir å slå til
Hvordan vil det bli med innkjøring? det følger med noen fisk så vil disse kunne puttes oppi med en gang? pumpa er jo godt innkjørt da den har stått å gått i to år, så er vel bare å la vannet stå og filtrere gjennom pumpa litt for så og putte de oppi igjen? eller blir dette helt feil?
Har dere noen tips til frakt av akvariet? burde jeg kanskje ha med pledd, håndduker ol å sette det på i bilen? så det ikke rister mye?
Jeg har fått tilbud om å kjøpe et kar, tror det er 2 år gammelt, og har stått med vann i og gjør det enda , det er noe større en jeg hadde tenkt meg men jeg blir å slå til
Hvordan vil det bli med innkjøring? det følger med noen fisk så vil disse kunne puttes oppi med en gang? pumpa er jo godt innkjørt da den har stått å gått i to år, så er vel bare å la vannet stå og filtrere gjennom pumpa litt for så og putte de oppi igjen? eller blir dette helt feil?
Har dere noen tips til frakt av akvariet? burde jeg kanskje ha med pledd, håndduker ol å sette det på i bilen? så det ikke rister mye?
Postet 14.04.14 kl 14:27
Endret: 14.04.14 kl 14:28
Større kar er bra
Hvordan du bør transportere filteret kommer litt an på hvor lang kjøretur det dreier seg om. Du bør ta ut alt av karet slik at du kan rengjøre det i full fart og skylle sand/grus. Så fisk, sand og filter bør reise hver for seg. Fiskene i poser, sand og filter i bøtter. Filteret må gjerne ha vann fra det opprinnelige akvariet sitt rundt seg, og det er viktig at temperaturen på filteret holdes oppe (varm bil !). Så er det bare å ha ting lagt til rette slik at alt går i en fei når du kommer hjem.
Vil anbefale en plate av isopor eller lignende under karet i transporten, og dette bør du også legge mellom karet og bordet når du setter det opp og vatrer det.
Innkjøring behøver du jo da ikke tenke særlig på, bare holde øye med vannverdiene den første uka. Skulle du få litt nitritt i starten, bytter du 40% vann hver dag til alt er i orden.
Dette er iallfall sånn jeg ville gjordt det.
Hvordan du bør transportere filteret kommer litt an på hvor lang kjøretur det dreier seg om. Du bør ta ut alt av karet slik at du kan rengjøre det i full fart og skylle sand/grus. Så fisk, sand og filter bør reise hver for seg. Fiskene i poser, sand og filter i bøtter. Filteret må gjerne ha vann fra det opprinnelige akvariet sitt rundt seg, og det er viktig at temperaturen på filteret holdes oppe (varm bil !). Så er det bare å ha ting lagt til rette slik at alt går i en fei når du kommer hjem.
Vil anbefale en plate av isopor eller lignende under karet i transporten, og dette bør du også legge mellom karet og bordet når du setter det opp og vatrer det.
Innkjøring behøver du jo da ikke tenke særlig på, bare holde øye med vannverdiene den første uka. Skulle du få litt nitritt i starten, bytter du 40% vann hver dag til alt er i orden.
Dette er iallfall sånn jeg ville gjordt det.
Postet 14.04.14 kl 16:02
Takk for godt svar!
Karret står i samme by jeg bor i så blir nok maks 10-15 minutters kjøring
det følger med et bord , trenger jeg isopor da? Og hvor får jeg kjøpt isopor?
Kan en akvariematte gjøre samme nytten?
kommer sikkert til å komme med mer spm. etterhvert, og såklart en akvarietråd med bilder ;D
Karret står i samme by jeg bor i så blir nok maks 10-15 minutters kjøring
det følger med et bord , trenger jeg isopor da? Og hvor får jeg kjøpt isopor?
Kan en akvariematte gjøre samme nytten?
kommer sikkert til å komme med mer spm. etterhvert, og såklart en akvarietråd med bilder ;D
Postet 14.04.14 kl 19:38
Hvis det er såpass kort tur vil filteret klare seg fint med den metoden jeg antydet. Ja, du bør ha 8nderlag både i bilen og på akvariebordet. Akvariematte er greit, hvis det er litt tykkelse på den. Den er viktig fordi den utjevner eventuelt ujevnt trykk som kan gi spenninger i glasset, med den følge at karet sprekker. Selv bruker jeg liggeunderlag til mindre kar, slike underlag som kan klippes til og ikke trekker vann. Isopor får du i alle byggevarebutikker. Det bruker jeg under litt større kar (over 150 liter). 3 cm tykkelse holder...jeg har 5cm selv og det blir litt mye.
Og som nevnt, husk at karet må vatres opp i begge retninger når du setter det opp.
Og som nevnt, husk at karet må vatres opp i begge retninger når du setter det opp.
Postet 14.04.14 kl 20:12