720 liter (side 2)

Og dobbelsidig teip fungerte ikke så bra hos meg, endte opp med å fjerne teipen og gå for god gammeldags teip. Bakgrunnen falt av midt på natten, trodde akvariet holdt på å sprekke, ikke en god følelse...
Etter ca. 10 timer

Har ca 25 planter igjen å plante, men nok for idag.

Tviler på at jeg får bruk for alle i karet, så noen vil bli brukt i nanokaret.

Er fortsatt usikker på hvilke fisk jeg vil ha, så innspill er velkommen.

Det er bare anubias og javabregner.
Stor takk til tropica for bra kvalitet.

Tilsatt 15ml salmia etter silvershaded's anbefaling.
Meget hjelpsom og kunnskapsrik, takk for all hjelp.
Og STOR takk til min sjef!
Det blir virkelig kjempestilig...du har gjort en kjempejobb med plantingen Og det er en skikkelig møkkajobb med så mye rhizom-planter. Krysser fingre nå for at innkjøringen går knirkefritt.

Du har jo så mange tanker rundt fisk at det er masse å velge fra. Det jeg så for meg sånn plutselig var en god gjeng med botia (striata, kanskje ?)...de har mye rart for seg og er morsomme å følge med på. I tillegg en av ciklideartene du har tenkt på. Og en stim med store kongotetra hadde vært flott på toppen...? Bare hiver ut noen ideer, jeg
Tusen takk.

Folkens skal dere plante mye javabregner, bestill moderplanter!
Jeg bestilte 4 slike og 20 vanlige, og selv om vanlige er mindre, er de veldig tids krevende å få fjernet steinull. De har mye mindre rhizom og dermed må være veldig delikat.

Jeg føler at den lette delen er snart over, det som blir utfordringen er å holde det slik.
Noen av anubias congensis har på noen av tuppene av bladene gul farge, kan se ut som de er "svidd"

Hva betyr dette?

Jeg har også trimmet vekk en del røtter og blader fra alle plantene før de ble satt uti.

Ammoniak test viste igår mellom 3 og 4 ppm.

Skal jeg bare sørge for at det holder seg rundt der til no2 vokser betraktelig?
Ja, som jeg forklarte : hold konsentrasjonen der du har den nå helt til innkjøringen er ferdig. Du behøver nok ikke tilsette noe mer Salmi før om en ukes tid. Da begynner ammoniakk-bakteriene å forbruke NH4, så da er det bare å måle hver dag og toppe opp når det trengs. Samtidig går nitritt oppover, men du fortsetter bare å toppe opp med Salmi.Slutt å måle nitritt når det går helt i taket (utenfor skalaen), det er bortkastede dyre dråper. Så begynner du å måle nitritt igjen ca. 14 dager senere, for å observere når den begynner å synke.

Her er 120-literen innkjørt igjen etter lekkasjen, men jeg flytter ingen fisk tilbake enda. Karet får litt flytende karbo og CO2 hver dag, og ikke en alge i sikte under re-innkjøringen. Bruker karet nå som en liten teststasjon i påvente av mallekaret. Jobber med å bestemme meg for hvordan jeg skal mikse PMDD og sporelementer.. .
Takk for tipset.

Legg ut bilder av karet ditt, vil gjerne se.
Etter et døgn, tilsatte 4-6 planter til.

Plasserte så mye jeg kunne i nanokaret, og resten tilbake til butikk.

Vil kjøpe inn noen egeria densa på mandag, skal bare brukes i innkjøringsfasen for å "suge" til seg potensielle næringsgrunnlaget til alger som kan oppstå.
Men tror egentlig at det ikke fungerer slikt, men er villig til å prøve.

Vil også prøve med noen flyteplanter for å se om det blir bra, hvis ikke så bare overfører jeg dem til nanokaret.
Noen forslag til en flyteplante som kunne passet til dette karet?

Og er det nødvendig med næring til plantene etter innkjøring av filter utenom fiskeavfall?
Siden du forsåvidt har et "low-tech" akvarium (lavt lys, ingen CO2) og sentvoksende planter, burde det være brukbart med nitrogen og fosfor. Det du kanskje kunne ha bruk for er litt sporelementer med jern. I så fall er Tropica Premiun bra...den er uten nitrogen og fosfor.
Hei
Utrolig flott akvarie du har...
Tusen takk.
Er veldig fornøyd selv.

Synes det ikke er nødvendig med innvendig bakgrunn.
Ble fint slik.


Jeg skal bestille slik gjødsel, silvershaded.
Takk for tipset.
Har lagt til eheim 2217 og 11w uv

Også har jeg fått 1000ml med flytende karbo og 900 ml med tropica premium fertilizer.

Ellers er karet fortsatt ikke ferdig innkjørt, så jeg har fortsatt tid til å bestemme meg for fisk.

Og det er jammen meg ikke lett.

Vurderer også å gjøre noe mellom de to gruppene med røtter og planter langs bakveggen. Har noen egeria densa i karet som jeg bruker til innkjøring, jeg beholder noen få og kanskje plasserer dem der og beskytte røttene med steiner.
Også ønsker jeg ha dem på lik høyde med de andre plantene, så da må jeg vel trimme hver uke.

Et annet alternativt vil kanskje være å ha noen flyte planter med litt lange røtter som kan henge ned i det område, kanskje kjøre en kombinasjon av begge ideer.
Sammensetning av fisk som jeg vurderer nå er:

Corydoras (black Venezuela/sterbai)
Diverse tetra (smykketetra/rødmunn/blodtetra/svartneon/glødebåndstetra)
Bolivianske sommerfugl cichlider og/eller noen appistogrammer
Ottocinclus
Amano reker
Dverg scalarer(hvis jeg får tak i)
Pakistanbotia eller en annen sneglespisende botia som ikke blir særlig stor
Innhold:

Scalare 10 stk
Rødmunnstetra 18 stk
Corydoras Sterbai 17 stk
Otocinclus 26 stk
Ancistrus 3 stk
Bolivianske Sommerfuglciklider 4 stk
Sommerfuglciklide 1 stk
Guppy 2 stk
Amanoreker 25 stk
Apistogramma Vijeta II 4 stk
Kirsebærreker 3 stk
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap