Hva kan det være i akvariet mitt som øker ph? (side 2)

Ja, jeg bruker Coop salmiakk…:-/ den har en ph på 12 ser jeg.. Kan prøve å la vær å tilføre den i noen dager. Om jeg får tak i lilleborg sin, kan jeg bruke den da?.
Jeg har kun ca. 60 % vann i akvariet nå. Skal jeg tømme ned til 20-40% og så fylle helt opp igjen?

Sanden er JBL- Sansibar black. Den skal være helt nøytral, har liten tro på at det er den...
Leste dette under info om planten Cabomba Carolinia:

Gjennomlufting med brusestein, eller annen kraftig bevegelse i overflaten, er absolutt ikke å anbefale. Co2 blir da luftet ut og ph-verdien stiger…

Jeg har jo svært mye sirkulasjon i akvariet. kanskje det rett og slett er det som er årsaken til at ph stiger?
Er det så voldsom bevegelse i overflaten, da ? Tror neppe pH stiger så mye bare pga. sirkulasjon i karet.
Ja, det ble en god del sirkulasjon, siden akvariet ikke var helt fylt opp så ble vannet pisket endel. Slo av eheim 2010 innvendig filteret i går kveld, har ikke gjort noe annet i akvariet. Den som skapte mest sirkulasjon. Målte ph i morges og den viste 7,2... Altså ned uten at jeg har gjort noe annet enn å slå av pumpen. Så kanskje det er noe i det med CO2 og oksygen nivå i vannet? Men enig med deg at det er rart om den skulle stige så mye bare med det..
Skal fylle opp akvariet helt nå, så får jeg måle på nytt i kveld. Blir ikke helt klok..
Ja, hvis det er pisking i overflaten vil CO2 luftes ut. Det er ikke heldig, men du kan vel regulere hvor vannet blåses ut. Likevel er det rart at det endrer pH mye. Men hvis det hjelper å slå av noe på sirkulasjonen, så er det jo fint Du får prøve deg frem litt med innstillingene på utblåsene og hvilke filter du kjører.
Når har jeg ingen pisking i overflaten, på morgenen før lyset skrus på er PH på 7,2 (målt i dag og i går morges)- på kvelden er ph på 7,6.. Dette leste jeg var vanlig at ph kunne stige litt når lyset var på og synke litt når lyset er av pga. co2.
Stenene i bøtten har fortsatt samme Ph som ved første måling. De er derfor heller ikke årsaken..
KH er på 0. så det er rart at PH kommer helt opp i 7,6 synes jeg. Skulle ønske jeg hadde testsett for CO2.. Lurer på om mangel på Co2 kan være årsaken? Ellers aner jeg virkelig ikke hva det kan være..

Vet ikke hvor lurt det jeg har gjort nå er men tenker det ikke skader å prøve siden jeg ikke har noen andre ideer og jeg alikavel ikke har noen fisker oppi der...
Har hatt i 15 ml Sera Ph minus. Skal se om ph senkes med det, om den forblir upåvirket eller om den blir å svinge.

Er ikke noen ekspert på området, men ettersom jeg har forstått det så er Høy KH = mer stabil PH.

Er også rimelig sikker på at oksygen i seg selv ikke påvirker PH. CO2 påvirker derimot PHen, CO2 = Kullsyre, og som navnet tilsier er det en syre som senker PH(og ødelegger tenner for den saks skyld).

Så jeg vil derfor innføre teorien om at vannet ditt egentlig har en mye høyere PH verdi, men pga lav KH blir den veldig lett påvirket av CO2.

Så løsning vil kanskje være å tilsette noe som øker KH og stabiliserer PHen. Har ikke brukt det selv så noen andre kan kanskje komme med et forslag.
Kunne tenke meg noen tips her også ettersom jeg har rimelig lavt av både KH og GH i mitt eget kranvann.
Peter : Jo, det er riktig at pH påvirkes mer av CO2 hvis KH er lav. Det ligger i sakens natur. Men trådstarter sitt problem er jo HØY pH, ikke lav.
Det eneste er at kranvannet kanskje har en høyere pH enn antatt, hvis hun ikke lufter det ut før hun måler. Så problemet ligger muligens i for høy utlufting av CO2 i akvarievannet, etter som det nå har vist seg å hjelpe å minke overflatesirkulasjonen.
1. Kontakt vannverket ditt, dersom du ikke har egen brønn, og spør dem hvilken pH de justerer vannet til før de sender det ut.

2. Når du måler pH, gjør du det like etter at du har tilsatt ammoniakk? I så fall vil pH være høyere enn om du gjør det flere timer etter tilsetting pga. høy pH i ammoniakk. Normalt skal pH synke, til dels mye, etter hvert som innkjøringen går sin gang om du ikke bytter vann. Med vannbytter vil det selvsagt påvirke pH i retning av kranvannets pH.
Peter Skau-jakobsen
Er ikke noen ekspert på området, men ettersom jeg har forstått det så er Høy KH = mer stabil PH. Er også rimelig sikker på at oksygen i seg selv ikke påvirker PH. CO2 påvirker derimot PHen, CO2 = Kullsyre, og som navnet tilsier er det en syre som senker PH(og ødelegger tenner for den saks skyld). Så jeg vil derfor innføre teorien om at vannet ditt egentlig har en mye høyere PH verdi, men pga lav KH blir den veldig lett påvirket av CO2. Så løsning vil kanskje være å tilsette noe som øker KH og stabiliserer PHen. Har ikke brukt det selv så noen andre kan kanskje komme med et forslag. Kunne tenke meg noen tips her også ettersom jeg har rimelig lavt av både KH og GH i mitt eget kranvann.

Jeg tenkte bare som i luften at CO2 opptok noe av "rommet" i luften til oksygen og vice versa. Høyt oksygennivå lite co2, mye co2 lite oksygen.

Jeg har konkludert med at å øke KH ikke er aktuelt, da jeg vil slite med å få ph ned igjen.. Har vurdert å senke for så å tilføre litt KH+ for å se om jeg greier å kun få en liten buffer i kh.

Tips ang. øking av Gh så synes jeg Utha ice funker greit. Har en stor sten jeg legger i bøtten med vann mens jeg lufter vannet, og samtidig økes Gh til ønsket grad. Veldig kraftig sak. Økte GH fra 3- 6 i 250 l på noen timer..
Sigmund - ex 530
1. Kontakt vannverket ditt, dersom du ikke har egen brønn, og spør dem hvilken pH de justerer vannet til før de sender det ut. 2. Når du måler pH, gjør du det like etter at du har tilsatt ammoniakk? I så fall vil pH være høyere enn om du gjør det flere timer etter tilsetting pga. høy pH i ammoniakk. Normalt skal pH synke, til dels mye, etter hvert som innkjøringen går sin gang om du ikke bytter vann. Med vannbytter vil det selvsagt påvirke pH i retning av kranvannets pH.

Takk for tips. Får ta meg en telefon i morgen.

Vannet kommer fra fjellelver, er både fjell og myrer rundt elvene. med tanke at KH og Gh er så lavt, ville jeg trodd PH også skulle vært lavere her.

Jeg har målt PH i alle mulige varianter
Jeg tilsetter Salmi på kveldene, måler før jeg har tilsatt. PH har vært lavere på morgenen enn på kvelden (før tilsetting) selv om det fortsatt er ammonaikk i akvariet. har derfor konkludert at det ikke blir så veldig stor faktor akkurat for meg. Har også prøvd å ikke tilsette salmi på noen dager, og det har heller ikke hatt påvirkning på PH.

Det merkelige er at Ph i kranvannet er på 6,6. PH i bøtte med springvann stående i et døgn er ph på 6,6.
Jeg har byttet ut 90+% av akvarievannet med springvann på engang og par timer senere er ph på 7,6..

Så det jeg lurer på om kan være en mulighet er pga. KH=0,5 at det er mangel på Co2 som gjør at Phen stiger. Har planter i akvariet som vil ha behov for den Co2 som blir tilgjengelig. Og derfor på natten med lyset av forbruker plantene ikke co2 og Ph kan synke til 7,2 - på dagen med lyset på bruker plantene av co2 og ph stiger til 7,6..

Jeg tester nå ut "konklusjon" med å prøve å senke ph til 6 -6,2, med den PH/KH verdien skal Co2 nivået komme opp på 15/30. Skal se om jeg med det greier å holde en stabil ph.

Status nå så har jeg senket til en ph på 6,3 skal vente til i morgen formiddag før jeg måler på nytt og evt. prøver å senke ytterligere.

Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap