Grønt vann i nyoppstartet akvarium (side 2)

Nei, alger er ikke noe som kommer inn i akvariet som "smitte". Algesporer finnes overalt i all slags vann, med mindre det er sterilt. Selv et kar som ser algefritt ut har alger. Det er en narurlig ting, og en viktig del av naturens næringskjede. Uten alger ville vi neppe hatt fisk i hav og sjøer ! I et akvarium konkurrerer algene med plantene om næringen...så å holde et kar algefritt går egentlig ut på være flink med planter. Dessuten kan alger bruke organisk bundet næring (fra planter som går i oppløsning, f.eks), noe plantene stort sett ikke kan. Så mye lys og lite planter er en garantert resept for alger, i første runde blir det gjerne svevealger.

Jeg vil absoltt anbefale deg å sette inn mye mer hurtigvoksende planter, disse vil være med å utkonkurrere algene.

Statusoppdatering: Etter gode råd fra dere er nå vannet klart og fint 20% vannbytte dagen etter, redusering av lystiden og mange nye hurtigvoksende planter gjorde susen! Vannet blir bare klarere og klarere Superfornøyd! Takknemlig! Har også fått startet pumpa med grums fra et innkjørt akvarium. Lot pumpa gå i en bøtte med grums fra filteret i det andre akvariet. Skal fortsette å tilsette små mengder av fiskefor noen uker til, sjekke vannverdiene og følge med, før de første fiskene får flytte inn.
Så bra...lykke til videre med karet ditt
Takk for det Ser ikke bort fra at det kan komme flere spørsmål fra meg i tiden som kommer.... Glad for at dere med erfaring orker å bruke tid på oss som er litt mer "grønn"
Du vet, spør først, grav siden...
Veldig fint å se at "grønne" akvarister lykkes...for min del er det "betaling" nok for anvendt tid her på AF. Hvordan skal vi ellers få en god stamme flinke akvarister, hvis ingen er villig til å dele med seg til dem som trenger hjelp ? Jeg vet så godt hvor lett det er å miste motet og føle for å kaste hele hobbyen i søpla !
Hadde litt den følelsen da akvariet etter to uker lyste grønt og fint i stua :-P Er trygt å vite at man kan få svar på spørsmål kjapt og greit når man sitter fast. Skaper lyst og interesse Som sakt, plutselig er jeg inne igjen med et spørsmål. Forresten, tok Gh test, og den viste 0. Rimelig bløtt vann i Namsos. Er det noen enkel måte for å få opp Gh? Planen er kampfisk, corydoras og epler + en eller annen enkel, middelsjiktfisk.
Det "vanlige" svaret på øking av GH er "bruk GH+/TH+". Jeg er ikke så glad i pulver selv, og vil gjerne ha kontroll på forholdet mellom kalsium og magnesium (som bør være på 4:1. Plantene trenger også disse stoffene. Så jeg bruker flytende kalsium og magnesium fra Easy-Life, slik at jeg kan justere hvert mineral for seg. Men Noraq GH+/TH+ har forøvrig riktig Ca:Mg forhold. Så hvis du har GH på null i kranvannet, er det enkelt å dosere.

En GH på rundt 5 burde være greit for det du planlegger. Men vær forberedt på mulig trøbbel med kampfisk i et selskapskar...de kan være noen skikkelige tyranner, både hanner og hunner.
Satte opp et selskapskar på 60l for 5 år siden(måtte gi det bort pga flytting og huskjøp). I karet hadde jeg en kampfisk (hann) Platy som ynglet i vei, noen epler og ansistrus. Kampfisken var den hyggeligste av alle. Fikk de andre fiskene først, kan det ha betydning eller er det ren tilfeldighet?
Nei, personlig tror jeg ikke det er en tilfeldighet. Hvis man setter kampfisken alene i et kar vil den anse hele karet som sitt territorium. Fisk som settes inn senere vil da lettere bli ansett som inntrengere. Gjør man det omvendt, vil den være nødt til tilpasse seg allerede etablerte fisk, og finne seg en plass i selskapet (ihvertfall hvis karet er på noenlunde størrelse). Men kampfisk er også notoriske personligheter, og gemyttet deres kan variere veldig fra individ til individ.
Da prøver jeg å gjøre som sist. Andre fisk først, så en ung kampfisk. Går det ikke bra får jeg sikkert levert han tilbake til butikken (selv om det er utrolig vanskelig.... knytter meg til alt som kommer inn i huset Hva ha du i ditt/dine kar?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap