Malawier som dør... (side 2)
SilverShaded[QUOTE=MacPhisto] Probens chip er innenfor og kalibrert. NO2 er rett ja, og lysegul som testen indikerer under 0.03. Dråpetest NH4 står det og verdien er 12.65 Probe Hvordan får du det til å bli nitritt?
Så NH2 skal bety NO2 ? Du skrev "NH2 syrlig gul dråpetest >0.3"...altså større enn 0.3. Enig med deg selv, eller ?
Hvis det er ammonium (NH4)=12.65ppm, er det skyhøyt. Dessuten er det helt urealistisk at du har nesten ingen NH3, men skyhøy NH4 med en pH på over 8. Det burde i så fall vært omvendt (høy NH3 og lav NH4), men da ville i alle fall alle fiskene dine vært døde.
Er verdiene for NH3 og NH4 målt med Seneye ?
Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det du skriver om "enig med meg selv"... Men å "ta noen" og å "briefe" med kunnskaper hjelper ingen. De tallene du har fått servert burde være enkle nok å tolke uten å hovere.
Mulig de er umulige, mulig de er feil men skal du hjelpe så får du komme med råd!
Postet 26.09.14 kl 23:27
Det blir en smule forvirrende når du i den ene meldingen sier at NO2 er over 0.3, og i neste sier at den er 0.03.
Hvorfor skulle jeg ville "ta noen", briefe eller hovere ? Det syns jeg er ufint å komme med, jeg prøver faktisk bare å få en forståelse av vannverdiene, noe som har vist seg vanskelig. Vannverdiene er det beste grunnlaget for å kunne slå fast om fiskene lider av en smittsom sykdom, eller om det er vannverdiene de blir syke av.
Hvorfor skulle jeg ville "ta noen", briefe eller hovere ? Det syns jeg er ufint å komme med, jeg prøver faktisk bare å få en forståelse av vannverdiene, noe som har vist seg vanskelig. Vannverdiene er det beste grunnlaget for å kunne slå fast om fiskene lider av en smittsom sykdom, eller om det er vannverdiene de blir syke av.
Postet 26.09.14 kl 23:42
Se lengre bak i tråden er det til og med bilde av NO2 testen...
Resten av vannverdiene finnes her: MacPhisto
Resten av vannverdiene finnes her: MacPhisto
Postet 26.09.14 kl 23:44
Endret: 26.09.14 kl 23:46
Da har jeg fått oppklart saken med NH4-målingene til Seneye. Som jeg sa, er det helt umulig at det kunne være NH4 på 12.65ppm når det var 0.010ppm NH3. Etter litt leting fant jeg fler som stilte spørsmålstegn ved dette, og heldigvis kom svaret for dagen. Det Seneye nemlig gjør, merkelig nok, er å måle NH4 i ppb (parts per billion) i stedet for det normale ppm (parts per million) som de gjør med NH3. Så da stemmer tallene, og NH3/NH4 er helt i orden hos deg. Rart at Seneye ikke opplyser om dette noe sted på websidene sine.
Hvis det var en av de nyeste fiskene som stresset på filmen, kan det muligens skyldes overgang til lav GH. Mbunas trenger høyere GH for å opprettholde den osmotiske funksjon som cellene behøver for å fungere. Feil her kan føre til indre skader. Men viktigere er kanskje at det setter fiskens selvforsvar tilbake, så den ikke kan forsvare seg mot angrep fra parasitter, bakterier og virus. Noen bakterier, f.eks. den som forårsaker Columnaris, fins konstant i nærmest alle akvarier uten at fisk blir syke. Men er fisken svekket, blir den lett syk. Så mitt første råd ville være å få opp GH (i små steg). En generell antibiotika-kur er neste mulighet, eventuelt en behandling med metylenblått-bad.
Hvis det var en av de nyeste fiskene som stresset på filmen, kan det muligens skyldes overgang til lav GH. Mbunas trenger høyere GH for å opprettholde den osmotiske funksjon som cellene behøver for å fungere. Feil her kan føre til indre skader. Men viktigere er kanskje at det setter fiskens selvforsvar tilbake, så den ikke kan forsvare seg mot angrep fra parasitter, bakterier og virus. Noen bakterier, f.eks. den som forårsaker Columnaris, fins konstant i nærmest alle akvarier uten at fisk blir syke. Men er fisken svekket, blir den lett syk. Så mitt første råd ville være å få opp GH (i små steg). En generell antibiotika-kur er neste mulighet, eventuelt en behandling med metylenblått-bad.
Postet 27.09.14 kl 01:40
Jeg oppdaget lav GH når jeg målte i går, og PH ligger naturlig i vannet her rundt 8, så det har vært greit.
NH4 har vært over 17 tidligere i uka så jeg anså ikke 12 som spesielt høyt, behandlet i går med litt mer malawisalt og PH/KH pluss for å øke GH og PH litt, skal måle det igjen i morgen.
Det har vært helt friske fisker siden jeg startet med Malawi, så jeg trodde ikke vannet var årsaken her.
Det er bare en av de nyeste som viser sykdomstegn (ser litt syk ut) Mens de to som har dødd var to av de eldre fiskene, begge fra de første syv jeg kjøpte i februar.
Jeg satte i gang eSHa 2000 behandling i dag, har flere av dem som viser lite matlyst og tre av dem er pjusk så jeg måtte foreta meg noe.
Når man ikke kan så mye om vannkvalitet, men støtter seg på seneye og at grønt er bra i stede for å måle, så er det lett å gå i forsvar når det er litt krise å ting er uforklarlig. jobber selv med mennesker og må alltid ta utgangspunkt i at de ikke kan det jeg snakker om, derfor er det lurt å ha en lav terskel når man går inn og hjelper.
Tusen takk for avklaring av vannkvaliteten, får bare håpe medisinkuren som er satt i gang hjelper.
NH4 har vært over 17 tidligere i uka så jeg anså ikke 12 som spesielt høyt, behandlet i går med litt mer malawisalt og PH/KH pluss for å øke GH og PH litt, skal måle det igjen i morgen.
Det har vært helt friske fisker siden jeg startet med Malawi, så jeg trodde ikke vannet var årsaken her.
Det er bare en av de nyeste som viser sykdomstegn (ser litt syk ut) Mens de to som har dødd var to av de eldre fiskene, begge fra de første syv jeg kjøpte i februar.
Jeg satte i gang eSHa 2000 behandling i dag, har flere av dem som viser lite matlyst og tre av dem er pjusk så jeg måtte foreta meg noe.
Når man ikke kan så mye om vannkvalitet, men støtter seg på seneye og at grønt er bra i stede for å måle, så er det lett å gå i forsvar når det er litt krise å ting er uforklarlig. jobber selv med mennesker og må alltid ta utgangspunkt i at de ikke kan det jeg snakker om, derfor er det lurt å ha en lav terskel når man går inn og hjelper.
Tusen takk for avklaring av vannkvaliteten, får bare håpe medisinkuren som er satt i gang hjelper.
Postet 27.09.14 kl 02:12
Endret: 27.09.14 kl 02:12
Vanligvis er ikke en mangeårig akvarist blank på vannverdier, og dette var ikke så avansert heller, så det var mitt utgangspunkt. Det er jo ganske essensielt å kunne litt om dette for å kunne gi fiskene et best mulig liv
Ja, skjønner at det var den 'eldste' som døde, men den nye fikk nok et lite sjokk av vannet (filmen). Håper de kommer seg etter hvert, det er aldri hyggelig når slikt skjer.
Ja, skjønner at det var den 'eldste' som døde, men den nye fikk nok et lite sjokk av vannet (filmen). Håper de kommer seg etter hvert, det er aldri hyggelig når slikt skjer.
Postet 27.09.14 kl 02:32
SilverShadedVanligvis er ikke en mangeårig akvarist blank på vannverdier, og dette var ikke så avansert heller, så det var mitt utgangspunkt. Det er jo ganske essensielt å kunne litt om dette for å kunne gi fiskene et best mulig liv :-) Ja, skjønner at det var den 'eldste' som døde, men den nye fikk nok et lite sjokk av vannet (filmen). Håper de kommer seg etter hvert, det er aldri hyggelig når slikt skjer.
Har ikke hatt akvarium like lenge som jeg har vært medlem... Så er nok ikke en mangeårig akvarist.
Skal medisinen gi resultat som er synlig i løpet av dager eller vil de ha dårlig matlyst til ut i uken? (om det virker)
Postet 27.09.14 kl 02:49
Postet 27.09.14 kl 10:22
Postet 29.09.14 kl 20:02