Fiskefangst i Amazonas: Leticia, Colombia (side 2)

I en liten restvannspytt ved Rio Corrientes havnet denne, uten noen artsfrender, i nettet mitt.

Til tross for det elendige bildet; Er det mulig for noen fra den herværende Panserdivisjonen å identifisere den?

[External Image]
Kjempefin reiserapport Tom, veldig interessant med slike tråder Er coryen langsnutet eller er det bare hjørnet på boksen som lurer oss?
Haha, jeg husker ikke sikkert, Rita! Men hjørnene på disse boksene drar gjerne ut det som er bak, i lengden, ja, og jeg kan ikke huske at den hadde "langsnute"-kropp ellers... så la oss anta at den var kortsnutet.
Da vil jeg tippe at det er en aeneus men satser på at det dukker opp noen i tråden med mye bedre peiling enn meg
Peiling har jeg vel neppe, men den ser så å si identisk ut med mine aeneus ja
Dette var en spennende tråd!! Flotte bilder, og spennende lesning Jeg er så ny på denne siden, at jeg har aldri sett noe liknende! Håper virkelig denne tråden blir fulgt opp!! Takk for et innblikk i din verden
Tack för en spännande tråd, Tom. Den där pansarmalen är väl inte lätt att artbestämma, men jag tycker att huvudet, eller snarare hur ögat sitter, påminner om elegans-gruppen. Men någon expert får uttala sig.
Jeg også heller mot en elegans type.
Apistogramma agassizii fra Rio Corrientes
Nå er jo et utvalg av de fiskene jeg fanget, kommet "hjem". De har akklimatisert seg, og blitt noe vant til "matfar" som holder på med mye rart på utsiden av akvariene.
Så da kan det tas litt bilder etterhvert.
Jeg fanget en god gjeng med Apistogramma agassizii ved Rio Corrientes, og tok med noen av dem hjem. Som vanlig representerer de en salig blanding av fargevarianter.

Jeg tok noen bilder i det karet i dag, og ble helt satt ut av denne vakre hannen:

[External Image]

Artens ville hanner er vanligvis polykromatiske i sine biotoper, dvs at du kan få flere forskjellige fargekombinasjoner i samme nett. Dette betyr jo at avkommet sannsynligvis vil vise ulike fargekombinasjoner, også. Så derfor kan det dessverre ikke garanteres at en eneste av avkommet blir helt lik sin far...

Når du blir satt ut Tom så må det bare være vakkert =) Å dette er vel den mest farge rike agassiziien jeg noen gang har sett. At et par faktisk kan få avkom med forskjellige farge kombinasjoner høres jo veldig spennende ut. Finnes det flere arter som utvikler seg slik?

Evnt et par arter du kan nevne?
Får litt lyst å grine en skvett når jeg leser at alle Corydoras resolutt blir tuppet ut i vannet igjen...! :p (hehe)

Post gjerne flere bilder, Tom!
For en fargepalett på den utrolig nydelige Apistogramma agassizii fra Rio Corrientes.
TomC Litt av en fangst. Finner ikke slike vakre eksemplarer plant all oppdretts A. aggassizii i den lokale dyrebutikken.
LOFFA
..... At et par faktisk kan få avkom med forskjellige farge kombinasjoner høres jo veldig spennende ut. Finnes det flere arter som utvikler seg slik?...

Det er mange, men flere av dem varierer bare på spesifikke fargeegenskaper, som f.eks. fargen i halen eller på gjellelokket. De mest polychromatiske er nok Apistogramma agassizii og til dels Apistogramma borellii...
Takk for svar Tom.
Av borellii har jeg kun hatt de fra Bella Union og kunne ikke se nevnte ting på dem. Forøvrig en art av samme lokasjon jeg kunne tenke meg igjen. Etter min erfaring er det vel få arter som vokser så sakte som disse (apisto arter). men en utrolig flott art
En stund siden jeg var her inne på AF, men du verden så godt å se slike reiseskildringer igjen Tom! Romjulskos!!!! Bortsett fra at jeg dessverre klør på leggane når iglene viser seg fram digitalt hahaha. Godt du er hel tilbake denne gangen også 8)

Hvordan er erfaringene dine med Apistogramma sp. "Kelleri" (variant okt.2014) så langt? Og er det noen annerledes erfaring med disse kontra de du hadde fra før?

S

S i m e n
...Hvordan er erfaringene dine med Apistogramma sp. "Kelleri" (variant okt.2014) så langt?

Noen forsynte seg grundig underveis av de største A. sp. "Kelleri" i Peru (de største er jo mest lettsolgte), så jeg fikk bare med en stor hjem, og en gjeng med veldig små.

Den store ble overmannet av egen grådighet en dag en artsfelle svømte forbi, og jeg fant dem slik i karet en morgen (begge var døde):

[External Image]

Så derfor må jeg vente på at de små skal vokse opp, før jeg kan erfare noe særlig...
(Kan se kjønn på de fleste av dem nå, og det ser ut til at ca. 90% er hunner!).

Jeg kan jo vise fram noen forskjellige varianter av Apistogramma agassizii som ble fanget i vannansamlinger knyttet til den samme lille bekken, i Río Corrientes-vassdraget:

Hunnene ser like ut, og begynner å nærme seg en alder og størrelse der de kan settes sammen med en hann for å lage noen flere:

[External Image]

"Mr. Beautiful" (som jeg viste fram tidligere i denne tråden) har det fortsatt fint:

[External Image]

Disse ser ut til å være ganske lik den fargevarianten som går under navnet Apistogramma agassizii "Flamenco", kjent fra nabo-vassdraget Río Tigre:

[External Image]

[External Image]

Disse har rødt i halefinnen:

[External Image]

[External Image]

Helt andre farger på denne varienten:

[External Image]

Og noen individer har mange prikker i halefinnen:

[External Image]

Fantastisk hvor mye variasjon det kan være innenfor den samme populasjonen på slike polykromatiske arter!

Er det mulig. Har jo sett slike bilder fra naturen før, men det er vel for det meste fra (døde) gjedder!!! En overglusk Apisto var vel ikke akkurat det jeg forestilte meg...

Iallefall: Utrulig flott at det er en yngre garde på gang!!! Mer å se fram til 8)

Nydelige fargerkombinasjoner på A agassizii indeed!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap