Fiskefangst i Amazonas: Leticia, Colombia (side 2)
Postet 01.11.14 kl 20:55
Postet 01.11.14 kl 22:43
Postet 01.11.14 kl 22:52
Postet 01.11.14 kl 23:03
Postet 02.11.14 kl 08:02
Postet 02.11.14 kl 08:57
Postet 02.11.14 kl 10:17
Postet 02.11.14 kl 11:42
Apistogramma agassizii fra Rio Corrientes
Nå er jo et utvalg av de fiskene jeg fanget, kommet "hjem". De har akklimatisert seg, og blitt noe vant til "matfar" som holder på med mye rart på utsiden av akvariene.
Så da kan det tas litt bilder etterhvert.
Jeg fanget en god gjeng med Apistogramma agassizii ved Rio Corrientes, og tok med noen av dem hjem. Som vanlig representerer de en salig blanding av fargevarianter.
Jeg tok noen bilder i det karet i dag, og ble helt satt ut av denne vakre hannen:
Artens ville hanner er vanligvis polykromatiske i sine biotoper, dvs at du kan få flere forskjellige fargekombinasjoner i samme nett. Dette betyr jo at avkommet sannsynligvis vil vise ulike fargekombinasjoner, også. Så derfor kan det dessverre ikke garanteres at en eneste av avkommet blir helt lik sin far...
Så da kan det tas litt bilder etterhvert.
Jeg fanget en god gjeng med Apistogramma agassizii ved Rio Corrientes, og tok med noen av dem hjem. Som vanlig representerer de en salig blanding av fargevarianter.
Jeg tok noen bilder i det karet i dag, og ble helt satt ut av denne vakre hannen:
Artens ville hanner er vanligvis polykromatiske i sine biotoper, dvs at du kan få flere forskjellige fargekombinasjoner i samme nett. Dette betyr jo at avkommet sannsynligvis vil vise ulike fargekombinasjoner, også. Så derfor kan det dessverre ikke garanteres at en eneste av avkommet blir helt lik sin far...
Postet 19.11.14 kl 22:43
Endret: 19.11.14 kl 22:45
Når du blir satt ut Tom så må det bare være vakkert =) Å dette er vel den mest farge rike agassiziien jeg noen gang har sett. At et par faktisk kan få avkom med forskjellige farge kombinasjoner høres jo veldig spennende ut. Finnes det flere arter som utvikler seg slik?
Evnt et par arter du kan nevne?
Evnt et par arter du kan nevne?
Postet 20.11.14 kl 10:24
Postet 20.11.14 kl 13:10
Postet 20.11.14 kl 20:34
LOFFA..... At et par faktisk kan få avkom med forskjellige farge kombinasjoner høres jo veldig spennende ut. Finnes det flere arter som utvikler seg slik?...
Det er mange, men flere av dem varierer bare på spesifikke fargeegenskaper, som f.eks. fargen i halen eller på gjellelokket. De mest polychromatiske er nok Apistogramma agassizii og til dels Apistogramma borellii...
Postet 20.11.14 kl 23:52
Postet 20.11.14 kl 23:58
En stund siden jeg var her inne på AF, men du verden så godt å se slike reiseskildringer igjen Tom! Romjulskos!!!! Bortsett fra at jeg dessverre klør på leggane når iglene viser seg fram digitalt hahaha. Godt du er hel tilbake denne gangen også 8)
Hvordan er erfaringene dine med Apistogramma sp. "Kelleri" (variant okt.2014) så langt? Og er det noen annerledes erfaring med disse kontra de du hadde fra før?
S
Hvordan er erfaringene dine med Apistogramma sp. "Kelleri" (variant okt.2014) så langt? Og er det noen annerledes erfaring med disse kontra de du hadde fra før?
S
Postet 29.12.14 kl 12:03
S i m e n...Hvordan er erfaringene dine med Apistogramma sp. "Kelleri" (variant okt.2014) så langt?
Noen forsynte seg grundig underveis av de største A. sp. "Kelleri" i Peru (de største er jo mest lettsolgte), så jeg fikk bare med en stor hjem, og en gjeng med veldig små.
Den store ble overmannet av egen grådighet en dag en artsfelle svømte forbi, og jeg fant dem slik i karet en morgen (begge var døde):
Så derfor må jeg vente på at de små skal vokse opp, før jeg kan erfare noe særlig...
(Kan se kjønn på de fleste av dem nå, og det ser ut til at ca. 90% er hunner!).
Postet 29.12.14 kl 13:04
Jeg kan jo vise fram noen forskjellige varianter av Apistogramma agassizii som ble fanget i vannansamlinger knyttet til den samme lille bekken, i Río Corrientes-vassdraget:
Hunnene ser like ut, og begynner å nærme seg en alder og størrelse der de kan settes sammen med en hann for å lage noen flere:
"Mr. Beautiful" (som jeg viste fram tidligere i denne tråden) har det fortsatt fint:
Disse ser ut til å være ganske lik den fargevarianten som går under navnet Apistogramma agassizii "Flamenco", kjent fra nabo-vassdraget Río Tigre:
Disse har rødt i halefinnen:
Helt andre farger på denne varienten:
Og noen individer har mange prikker i halefinnen:
Fantastisk hvor mye variasjon det kan være innenfor den samme populasjonen på slike polykromatiske arter!
Hunnene ser like ut, og begynner å nærme seg en alder og størrelse der de kan settes sammen med en hann for å lage noen flere:
"Mr. Beautiful" (som jeg viste fram tidligere i denne tråden) har det fortsatt fint:
Disse ser ut til å være ganske lik den fargevarianten som går under navnet Apistogramma agassizii "Flamenco", kjent fra nabo-vassdraget Río Tigre:
Disse har rødt i halefinnen:
Helt andre farger på denne varienten:
Og noen individer har mange prikker i halefinnen:
Fantastisk hvor mye variasjon det kan være innenfor den samme populasjonen på slike polykromatiske arter!
Postet 29.12.14 kl 13:21
Endret: 29.12.14 kl 13:28
Postet 29.12.14 kl 13:37
Postet 29.12.14 kl 14:18