- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Høyt nitrit nivå - død fisk. (side 2)
Høyt nitrit nivå - død fisk. (side 2)
RugisPumper som jeg har i akvariet er: 1 stk Eheim pro3 2180 (denne er kun 4 uker gammel) 1 stk tunze 6085 med blåfislter som ett hjørnefilter
Det jeg festet meg ved, er om denne fire uker gamle Eheimen er erstatning for en annen, gammel pumpe som du har tatt vekk....? Hvor ble det i så fall av filtermaterialet? Har du rett og slett fjernet en filterpumpe, så tror jeg det er årsaken til at du nå har en kraftig nitritt-forgiftning. I så stort akvarium som du har, skal det veldig mye biologisk filtrering til for å holde vannet rent.
Vanskelig å si om den pumpen nr to du nevner er nok filtrering i dette store akvariet, for du nevner ikke størrelsen på blåsvampen som er til den. Men det kan se ut som svaret er nei, den er ikke nok, siden du nå faktisk har nitrittforgiftning.
Jeg synes det ser ut som du har altfor lite filtrering i akvariet ditt, med en blodfersk pumpe som ikke leverer ennå, og en potensielt for liten mht biologisk rensekapasitet, med forgiftning som resultat. BYTT VANN som en helt de neste dagene. Eheim-filteret ditt bør være modent nok etter ca fem ukers drift til å begynne og ta seg av iallefall noe av nitritten, så du har noen dager igjen.
Mengden vann et filter klarer å rense biologisk (fjerne nitritt osv) avhenger av mengden filtermedier, IKKE av hvor mange liter vann den pumper. Mange ser ut til å tro det er det siste som avgjør, men det er det naturligvis ikke. Hvor mange filterbakterier det er plass til i et filter, avhenger helt av både typen filtermedie og mengden. Jo mer, jo større overflateplass er det til bakteriene, og jo bedre renses vannet biologisk. Det er en fordel at vannet IKKE suser for fort og voldsomt forbi og gjennom filtermediene, for litt saktere sirkulasjon gjør at filterbakteriene får bedre tid på seg til å rense vannet i det det passerer forbi
Som sagt; jeg tror det er mangel på skikkelig filtrering som gir deg denne forgiftningen nå, ikke den døde fisken. Men du kan jo alltids ta en leterunde og lette litt på steiner osv i akvariet, for å se om det ligger en bortgjemt, død fisk en plass...?
Postet 15.10.14 kl 17:23
Ja, jeg kan ha formulert meg noe feil i forhold til pumpene.
Når jeg kjøpte akvariet brukt i Januar 2014, så var det eneste filteret i dette karet ett grovt blåfilter (str 65x100cm). Dette blåfilteret er lagt inn i akvariet som ett hjørnefilter. Det var laget ett hull øverst i filteret der sirkulasjonspumpa (Tunze 6085) fikk plass til "utblåset".
Når mine Oscar begynte å bli noe større og grapset voldsomt med maten, så fant jeg ut at dette hjørnefilteret var alt for lite, og derfor kjøpte meg det største Ehiem utvendige pumpa som jeg kunne finne i håp om dette ble bedre.
Jeg har begge pumpene kjørende i karet mitt, men tenkte det kunne være en viktig informasjon å si hvor ny Eheim pumpa er, da dette var første gang jeg putta en ny pumpe i ett innkjørt akvarie.
Jeg kan ta noen bilder av pumpene/filteret i morgen om det kunne hjelpe noe bedre med å se for seg dette?
Men mulig det var noe vågalt av meg å legge en ny pumpe i karet, og dette kan ha noe/deler av årsaken, men var veldig rart at nitriten gikk fra å være tilnærmet 0 til 2,0ppm på 3-4 dager.
Jeg har bilder av Vandremallen rett etter jeg kjøpte den (bilde 1)
Og ett 3 uker før den døde (Bilde 2).
Første bildet ser man en liten svart lapp, nærmest som en vorte av ett slag. Andre bildet har den lille vorten blitt til en "brokkoli"-lignende svulst. Og hele underkjven ble deformert.
Når jeg kjøpte akvariet brukt i Januar 2014, så var det eneste filteret i dette karet ett grovt blåfilter (str 65x100cm). Dette blåfilteret er lagt inn i akvariet som ett hjørnefilter. Det var laget ett hull øverst i filteret der sirkulasjonspumpa (Tunze 6085) fikk plass til "utblåset".
Når mine Oscar begynte å bli noe større og grapset voldsomt med maten, så fant jeg ut at dette hjørnefilteret var alt for lite, og derfor kjøpte meg det største Ehiem utvendige pumpa som jeg kunne finne i håp om dette ble bedre.
Jeg har begge pumpene kjørende i karet mitt, men tenkte det kunne være en viktig informasjon å si hvor ny Eheim pumpa er, da dette var første gang jeg putta en ny pumpe i ett innkjørt akvarie.
Jeg kan ta noen bilder av pumpene/filteret i morgen om det kunne hjelpe noe bedre med å se for seg dette?
Men mulig det var noe vågalt av meg å legge en ny pumpe i karet, og dette kan ha noe/deler av årsaken, men var veldig rart at nitriten gikk fra å være tilnærmet 0 til 2,0ppm på 3-4 dager.
Jeg har bilder av Vandremallen rett etter jeg kjøpte den (bilde 1)
Og ett 3 uker før den døde (Bilde 2).
Første bildet ser man en liten svart lapp, nærmest som en vorte av ett slag. Andre bildet har den lille vorten blitt til en "brokkoli"-lignende svulst. Og hele underkjven ble deformert.
Postet 16.10.14 kl 00:03
da har jeg fått tatt noen bilder.
1. bilde - Viser hele akvariumet. På høyre side ser man den utvendige Eheim pumpa på gulvet. I akvariet på høyre side (innerst i hjørnet) ser man ett hvitt pleksiglass og deler av blåfilteret.
2.Bilde - Viser den innvendige pumpa som jeg har hatt siden jeg kjøpte akvariet. Pumpa er av Tunze 6085. Det er lagt stein i bunnen for å holde blåfilteret på plass.
3. Bilde - Viser i hovedsak Eheim pumpa men kan også se deler av "huset" til hjørnefilteret.
Eheim pumpa har 2 innsug - 1 i "huset" til hjørnefilteret (høyre i akvariet) og 1 helt til venstre i akvariet. Tunze-pumpa gir sirkulasjon på høyre side i karet, og Eheim pumpa gir sirjulasjon fra venstre til høyre.
I Eheim pumpa så fulgte det med 1 blåfilter og 1 hvitt filter (fin filtervatt). Jeg har fyllt i 4 liter Efhmech og 8 Liter Efisubstrat pro.
1. bilde - Viser hele akvariumet. På høyre side ser man den utvendige Eheim pumpa på gulvet. I akvariet på høyre side (innerst i hjørnet) ser man ett hvitt pleksiglass og deler av blåfilteret.
2.Bilde - Viser den innvendige pumpa som jeg har hatt siden jeg kjøpte akvariet. Pumpa er av Tunze 6085. Det er lagt stein i bunnen for å holde blåfilteret på plass.
3. Bilde - Viser i hovedsak Eheim pumpa men kan også se deler av "huset" til hjørnefilteret.
Eheim pumpa har 2 innsug - 1 i "huset" til hjørnefilteret (høyre i akvariet) og 1 helt til venstre i akvariet. Tunze-pumpa gir sirkulasjon på høyre side i karet, og Eheim pumpa gir sirjulasjon fra venstre til høyre.
I Eheim pumpa så fulgte det med 1 blåfilter og 1 hvitt filter (fin filtervatt). Jeg har fyllt i 4 liter Efhmech og 8 Liter Efisubstrat pro.
Postet 17.10.14 kl 14:41
Postet 17.10.14 kl 15:25