Hehe...det kan være litt sært å skjønne. Jeg går ut fra at du mener kalkulatoren på rota.la ?
Da satte jeg først inn at karet er på 200 liter (litt fratrekk for harde gjenstander i karet).
Deretter at jeg skulle gjøre "diy (do it yourself)" kalkyle.
Så må jeg fortelle kalkulatoren hvilket stoff jeg skal dosere...åpner nedtrekksmenyen og merker av KNO3.
Så krysser jeg av for jeg skal lage en oppløsning (solution), altså ikke tilsette tørre kjemikalier.
Legger inn at flaska du skal blande i er 500ml (0.5 liter).
Deretter at hver dose skal være på 20 ml. (Hvis jeg velger mindre doser, får jeg et problem...for da må løsningen være sterkere, og det blir for mye KNO3 til 0.5 liter. Det ville ikke løst seg opp.)
Så svarer jeg på hva slags kalkulasjon jeg vil ha, i dette tilfellet vil jeg vite hvor mye KNO3 jeg må ha i 0.5 liter vann for å lage en løsning der 20ml-doser gir 10ppm nitrat i karet på 200 liter. Altså velger jeg "what dose to reach a target". Legger da inn ppm for dosen, som er 10ppm. Så er det bare å trykke "gimme" (give me), og svaret kommer opp på høyre side.
For de andre karene gjør jeg bare en kjemisk utregning i forhold til volum på karet.