Sivi sin lille akvarie-dagbok (side 2)

Så langt to levende yngler, en spist og to dø-fødte som jeg har sett så langt.
Hunnen svømmer rundt med de andre så da rekner jeg med hun er ferdig for denne gang.

De 11 jeg har fra før er ialle fall nesten 3 ganger større en de nyfødte og jeg håper om noen uker er de blitt så store at ikke Little Mac engang får de i munnen.
Ble innkjøp av en Limnophila(sessiliflora) og en Hygrophila(Siamensis) for å lage skjul til ynglene som er løse i tanken og kanskje de vil holde litt avstand fra pumpa.
Der må jeg og ta en titt i tilfelle det er noen der...
Plutselig etter sneglen speedy hadde vært på greinen jeg plantet den nye planten var den kommet løs og jeg snurret tau rundt den planten.
så jeg trur dette skjedde;
[External Image]
Anner ikke hva fiskene har drevet på med i natt. Mange ut av plantene låg og fløt på overflaten og algekulene låg ikke lenger på stein eller rot.

Må bare fjerne mer andemat, det virker som det tetter for pumpen nå. For ta det etter skuletid(heldigvis kort dag).
Har ofte sett kuli "leke" i en av plantene som egentlig skulle kastes, men trur han skal få lov å ha den litt til.

Fikk "leken" hans på video dene gangen;

https://www.youtube.com/watch?v=27OJ77wIl-Y

De hvite flekkene på ryggen er arr, men hvor han fikk det fra vet jeg ikke, hunnen har en og. Men sett på begge og det ser helt reine og fine ut.

Dus er og en ut av de nyeste ynglene som kom i helgen(la ikke merke tild en før jeg så gjennom videoen).
Det ble en ny kulhi ål igår siden dyrebutikken hadde bare en igjen. så nå har jeg tre åler og håper de vil gå fint i lag. Den nye har ikke helt funnet roen og svømmer rundt i heile akvariet. Får håpe den roer seg ned etter hvert.
Igår kveld fikk fiskene smake røde mygglarver, og det ble en hit.
Nye ålen kom i lek med ålen jeg har hatt mistanke er en hunne, trur det var lek. Kan laste opp en video av dem når jeg har bedre tid.
sjekket litt på nett og på youtube, Kan ha vært en kulhii ål parringsdans jeg fikk vitne igår .
Siden Kuli og Milli ikke har gjort slik dans så lurer jeg på om Kuli kan være en hunne og. men igår var det ialle fal Milli og den nye som tok seg en leik. Han er ennå aktiv og holdte på å svømme i handa mi når jeg fikset på steinen til luftpumpen. Han er ikke sjenert slik som de andre, men var imponært at Milli lot meg sitte nær tanken igår og spionerte siden hun er den mest sjenerte av alle i tanken.

Hadde vært koselig med mini åler. Får holde øye etter Milli om hun blir større og titte rundt plantene etter egg(lest de er grønne så dette blir ikke enkelt).
Så gøy at de er så lite redde. Blir spennende å se om det kanskje kommer noe yngel.

Fine tegninger også forresten
Trond V
Så gøy at de er så lite redde. Blir spennende å se om det kanskje kommer noe yngel. Fine tegninger også forresten :)

Det er artig å se etter de nå, for plutselig stikker ett hode ut fra røttene og titter tilbake. Det hadde virkelig vært noe vist det kom for da vet jeg at ålene trives.

Takk takk .
Idag ble de 11 ynglene slippet fri fra ynglenettet. Heldigvis har ikke de voksne brydd seg så mye. Skal bli spennende å se dem vokse opp.
Blir vel annonse her seinere om Platy yngler til salgs eller gis vekk, ingenplaner om innavl her.

På kunst delen av hobbyen:
[External Image]

Liker kampfisker for farger og slør. Blir å skaffe seg kampfisk en dag.
I kveld var det bare frosne røde mygglarver istedet for flak.
Store og små er ivrige på larvene.
Glemte å grave ned til ålene men de fikk iseg noen larver før platyene kom for resten.
Så gøy å komme tilbake fra frisøren og pumpen "hoster". Det blir å fjerne mest mulig av andematen for nå er jeg lei. Det er fint for ynglene, men det tetter pumpen med brun "alge" når den bryter ned.
Tenkte å grave ned maten til ålene og dvergpansermallene ville være en god ide. Synd at playene fant ut når det ble gravd fram igjen. Platyene kommer ialle fall ikke til å sulte ihjel :/.
Har isolert den ene guppy hunnen(muligens moren til de 11 eldste ynglene) på grunn av kraftig vekttap. Søsteren ser dobbel så tjukk ut enn den syke. hun gjesper litt vel mye så hun skal medisineres og trur det blir enklere i ynglenettet.
vis hun ikke viser noe tegn til forbedring må jeg nok avlive henne.

Hun er ikke den første hunnen som plutselig blir tynn og spytter ut mer mat en det går inn. Dette rammer platy hunnene jeg har hatt en etter en.

Det frustrerer meg litt vel mye. Får lage noe på sykdom forumet og kanskje finne svar.
Så hva er nytt
- Igår kveld ble 20l gjort klar til å huse de eldste ynglene som er over en 1cm.

- Igår på lagunen fant jeg ut dyrebutikken stilte ut dråpetester gått ut på dato for lenge siden og har ingen planer om å bestille inn nye eller kaste den de har utstilt(prislappen var under 400kr).

- Omgangs sjuken som har sniket seg rundt internatet har tatt tak i meg idag.

- Den syke hunn-platyen fant jeg død under noen planter i morgentimene.

Trur det blir en liten handel mens jeg er hjemme i helgen, vet ialle fall Førdes dyrebutikk har hva jeg trenger.
Pumpen har bråket en stund på 55l(værre en luftpumpa) og gjorde proppelen og alt innvendig gullende rein, den ble dobbelt så bråkete etter rensen x___x
Valge står enten å slå av pumpen når jeg legger meg eller la den stå på og ikke få sovet. Har sett på pumpen flere ganger og ser ingen tydelige feil eller noe som kan foresake støyen.

Det blir ialle fall en tur til Bergen sentrum i morgen og se hva de har på dyrebutikkene av pumper.
Slå hvertfall ikke av pumpen/filteret, det fører ikke noe godt med seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap