- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hei! og hjelp? :) (side 2)
Hei! og hjelp? :) (side 2)
Det var visst veldig viktig sa de på dyrebutikken hehe... aquasafe og akvarie salt.
Nitrit nivået mitt er veldig mye bedre nå og er lys orange farge nå
Jeg har også startet en veldig primitiv måte med aquaponics som jeg tror har hjulpet mye med tanke på og fjerne nitriten.
Har litt erfaring med bonsai så har satt en ficus microcarpa direkte i vannet med 50 prosent av røttene hengende ned i vannet like ved den ene pumpa mi som gir ut oksygenet også. har en annen pumpe også med den er helt under vann kun for filtrering.
Apropo pumpene mine.. har 3 khuli åler som gjemmer seg bak og inni de små hullene som er ved sugekoppene. de kommer seg lett ut men litt kjedelig når de bare ligger bak der og gjemmer seg konstant.. noen som vet hvorfor de gjør det? trodde de likte seg bedre på bunnen og er gjemme steder der til de også.
Men kanskje jeg trenger flere for at de skal holde seg litt i stim eller?
Nitrit nivået mitt er veldig mye bedre nå og er lys orange farge nå
Jeg har også startet en veldig primitiv måte med aquaponics som jeg tror har hjulpet mye med tanke på og fjerne nitriten.
Har litt erfaring med bonsai så har satt en ficus microcarpa direkte i vannet med 50 prosent av røttene hengende ned i vannet like ved den ene pumpa mi som gir ut oksygenet også. har en annen pumpe også med den er helt under vann kun for filtrering.
Apropo pumpene mine.. har 3 khuli åler som gjemmer seg bak og inni de små hullene som er ved sugekoppene. de kommer seg lett ut men litt kjedelig når de bare ligger bak der og gjemmer seg konstant.. noen som vet hvorfor de gjør det? trodde de likte seg bedre på bunnen og er gjemme steder der til de også.
Men kanskje jeg trenger flere for at de skal holde seg litt i stim eller?
Postet 27.11.14 kl 15:41
Som sagt...ansatte i dyrebutikken er selgere og er bare der for å pushe på deg mest mulig saker som du ikke trenger. Har liten snøring på akvaristikk, de fleste av dem.
Husk på at det er ikke noe mål i seg selv å få bort nitratet. For det første dannes det stadig nytt, og for det andre trenger plantene, siden det er deres beste nitrogenkilde.
Kuhliål liker å være mange, ja. Men om det er grunnen, er vanskelig å si. Kanskje de bare syns det er fint og trygt der.
Husk på at det er ikke noe mål i seg selv å få bort nitratet. For det første dannes det stadig nytt, og for det andre trenger plantene, siden det er deres beste nitrogenkilde.
Kuhliål liker å være mange, ja. Men om det er grunnen, er vanskelig å si. Kanskje de bare syns det er fint og trygt der.
Postet 27.11.14 kl 16:22
Hehe ja jeg skjønner det nå ^^
Vet også at det er en prosess med nitrit til nitrat osv også.. så regner med det du mener er at jeg burde ha et lite nitrit utslag på målingene mine fremover?
Kan et akvarium rett og slett bli "for rent"? vurderer og anskaffe meg en eller to algekuler på sikt også for de hjelper jo med og rense de å.. og syns åler er kule og se på så kommer nok til og anskaffe meg flere slike på sikt også
Vet også at det er en prosess med nitrit til nitrat osv også.. så regner med det du mener er at jeg burde ha et lite nitrit utslag på målingene mine fremover?
Kan et akvarium rett og slett bli "for rent"? vurderer og anskaffe meg en eller to algekuler på sikt også for de hjelper jo med og rense de å.. og syns åler er kule og se på så kommer nok til og anskaffe meg flere slike på sikt også
Postet 27.11.14 kl 16:32
NEI, du trenger ikke nitritt !! Det er skadelig for fisken, og sannsynligvis den største dødsårsaken hos akvariefisk. Med et velfungerende filter vil både ammoniakk og nitritt brytes ned av filterbakteriene...til endepunktet nitrat. Nitrat er bra i doser rundt 5-20 ppm (reker kan være mer følsomme). Nitrat er gjødsel for plantene.
Tror neppe noen behøver å bekymre seg for at akvariet blir "for rent". I et etablert akavarium dannes det stadig avfallsstoffer, dette er jo et dynamisk og levende lite habitat, der ting endrer seg hele tiden. Det eneste tidspunktet et akvarium er "for rent", er med det samme det er satt opp.
Tror neppe noen behøver å bekymre seg for at akvariet blir "for rent". I et etablert akavarium dannes det stadig avfallsstoffer, dette er jo et dynamisk og levende lite habitat, der ting endrer seg hele tiden. Det eneste tidspunktet et akvarium er "for rent", er med det samme det er satt opp.
Postet 27.11.14 kl 16:56
Postet 27.11.14 kl 17:04
Postet 27.11.14 kl 17:33
Postet 27.11.14 kl 17:49
Hvis du vil ha kule åler, så kjøp kinesisk værål (Misgurnus anguillicaudatus)
Jeg har 3 store grå/lilla og har handlet 3 knall gule idag
Utrolig artige og sosiale/vimsete fisk. Går godt sammen med cory da de er venner med alle, skjønner ikke grenser og MÅ ha sand...
Disse spiser fra hånden din hvis du lærer dem
Jeg har 3 store grå/lilla og har handlet 3 knall gule idag
Utrolig artige og sosiale/vimsete fisk. Går godt sammen med cory da de er venner med alle, skjønner ikke grenser og MÅ ha sand...
Disse spiser fra hånden din hvis du lærer dem
Postet 27.11.14 kl 18:20
Postet 27.11.14 kl 18:38
Jeg så på værål da jeg kjøpte khuli ålene men syntes de var litt store. men hvis jeg setter opp et akvarium til vil jeg kjøpe noen så på en annen type ål også men den var visst veldig aggressiv og kom mest sannsynlig til og drepe det meste av de minste fiskene mine.. men den var veldig kul men husker ikke hva den het :/
Og skal nok kjøpe noen flere planter også ja.. men jeg må nok finne noen som tåler litt eller så kutter nok klorekene de ned de også...
Og skal nok kjøpe noen flere planter også ja.. men jeg må nok finne noen som tåler litt eller så kutter nok klorekene de ned de også...
Postet 27.11.14 kl 20:05
Postet 27.11.14 kl 20:47
Det er 3 indiske kloreker og ja har sett de med egne øyne.. jeg plantet noen planter tett inntil steiner og inntil mangrove rota mi.. da rekene fant ut det var fint og grave seg noen gjemme steder på¨disse plassene begynte de og tynne ut og hver morgen jeg så i karet så fløyt det rundt nye plantedeler..
Og ja øreål var det nok ja den var ganske stilig så var litt kjipt den er såpass agressiv og farlig for de andre fiskene..
Er det noen som vet hvor hardt en kloreke kan klype? haha.. prøvde fore den ene med frossen reke som jeg tinte opp litt og da den nesten traff ene fingeren min ble jeg litt nysgjerrig faktisk.
Og ja øreål var det nok ja den var ganske stilig så var litt kjipt den er såpass agressiv og farlig for de andre fiskene..
Er det noen som vet hvor hardt en kloreke kan klype? haha.. prøvde fore den ene med frossen reke som jeg tinte opp litt og da den nesten traff ene fingeren min ble jeg litt nysgjerrig faktisk.
Postet 27.11.14 kl 21:03
Okay, har ikke sett de har kuttet noen planter her men det stemmer sikkert
Har blitt kløpet selv men kjente ikke noe, de får ikke skikkelig tak tror jeg..
Men hadde en rosenberg reke og den kløp greit Både i finger og planter og det lot seg merke
Øreål spiser kuhlliål også forresten.. Hadde 6 av de også
Har blitt kløpet selv men kjente ikke noe, de får ikke skikkelig tak tror jeg..
Men hadde en rosenberg reke og den kløp greit Både i finger og planter og det lot seg merke
Øreål spiser kuhlliål også forresten.. Hadde 6 av de også
Postet 27.11.14 kl 21:08
Endret: 27.11.14 kl 21:10
Postet 27.11.14 kl 21:17
Postet 27.11.14 kl 21:27
Postet 27.11.14 kl 21:32
Postet 27.11.14 kl 21:56
Postet 27.11.14 kl 22:01
Postet 27.11.14 kl 22:10
Skal sjekke det opp med den lokale dyrebutikken og høre takk for tipset!
Og de begynner og bli framstilt i ganske dårlig på den tråden her disse "selgerne" hehe
Ingen som sa noe til meg om sølvhai blir så store som de blir heller da jeg kjøpte de.. og jeg sa jeg hadde 125 liter akvarium.
Men du håndforer dine åler?
Og de begynner og bli framstilt i ganske dårlig på den tråden her disse "selgerne" hehe
Ingen som sa noe til meg om sølvhai blir så store som de blir heller da jeg kjøpte de.. og jeg sa jeg hadde 125 liter akvarium.
Men du håndforer dine åler?
Postet 27.11.14 kl 22:27