- Hjem
- Forum
- Om Akvaforum
- L-nummer listen:) (side 2)
L-nummer listen:) (side 2)
kreditering er vel egentlig ikke så viktig for meg..Håvard Støre AndresenHvis opplysningene er altfor tynne vil krediteringen gå til nestemann som gjør en større innsats i oppdateringen av samme profil. Når det gjelder L-maller er faktisk lokasjon svært-svært viktig. Hvilken elv/elver L-nummeret er fanget i er det som definerer varianten. Vi må ikke glemme at dette ikke er arter, men bare et nummer på en fisk som er fanget et eller flere bestemte steder av en eller annen Tysker.
Jeg syns bare det er utrollig artig å finne en sånn liste på et godt norskt forum.
Å da er det jo også greit å hjelpe til så godt jeg (føler) jeg kan for å få den lista i orden
(I dag fant jeg jo også ut at jeg kan legge inn nye lokasjoner.. så da er det med på de profilene jeg har sett på i dag)
Torbjørn
Postet 26.10.05 kl 22:15
Endret: 26.10.05 kl 22:16
Postet 28.10.05 kl 23:40
Irene NHmm.. skulle gjerne lagt til bilde av Peckoltia L135, men i listen kommer det opp følgende: Betyr det at L121 og L305 er akkurat samme art som L135, altså Peckoltia braueri. Må bare forsikre meg om dette før jeg laster opp bildet/bildene jeg har av min L135.
Ja de har funnet ut at det er den samme Pecoltiaen fra Guyana se forøvrig forklaring her:http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/peckolti/764_f.php
Postet 28.10.05 kl 23:55
Irene NHmm.. skulle gjerne lagt til bilde av Peckoltia L135, men i listen kommer det opp følgende: Betyr det at L121 og L305 er akkurat samme art som L135, altså Peckoltia braueri. Må bare forsikre meg om dette før jeg laster opp bildet/bildene jeg har av min L135.
Peckoltia braueri er etter alt å dømme den samme fisken som L135. L305 og L121 iflg. Planetcatfish. Dersom du er heilt sikker på at di malle er L135, så er det viktig at du spesifiserer dette i tittelen på bildet.
Det er jo slik at sjølv om dei finn ut at to fiskar reint vitskapleg er samme art, kan fisk frå ulike lokasjonar vera ulike i fargen, t.d. Det er tilfelle for svært mange av L-mallene, og vi ser berre toppen av isfjellet i og med at det er svært mange fisk med L-nummer som ikkje er beskrevet enda.
Det er også årsaka til at L-nummerlista er viktig. Vi skal fortsette å jobbe med denne og vedlikehalda informasjonen spesifikk for kvart nummer, fordi dette fortel om lokasjonen først og framst. På sikt når fleire fisk blir beskrevet vil vi heilt sikkert sjå fleire samanslåingar av L-nummer - vitskapleg sett.
Postet 29.10.05 kl 00:03
Postet 29.10.05 kl 00:04
Postet 05.11.05 kl 21:48
Hei Arnt-Edvard!
Velkomen hit! Vi skal jobbe vidare med L-nummerlista og gjera denne meir og meir nyttig. Enda gjenstår det mykje arbeid, men det som er så flott er at alle som er dedikerte loricariidfantastar kan bidra til å oppdatere fiskebasen med informasjon, slik at dette på sikt vil bli det mest komplette oppslagsverket for L-maller på norsk.
Velkomen hit! Vi skal jobbe vidare med L-nummerlista og gjera denne meir og meir nyttig. Enda gjenstår det mykje arbeid, men det som er så flott er at alle som er dedikerte loricariidfantastar kan bidra til å oppdatere fiskebasen med informasjon, slik at dette på sikt vil bli det mest komplette oppslagsverket for L-maller på norsk.
Postet 05.11.05 kl 23:25