Endelig er akvarie hobbyen tatt oppigjen (side 2)

vet ikke hvor mye det har og si, men har startet opp igjen eheim bøttefilteret (2028) itillegg sammen med innkjøringa. av karet. denne henter vannet bak bakgrunnen samme sted som powerheaden sitter. utløpet på kortsiden med hullrøret pekene litt oppover.

Da var endelig jbl test sett i hus. Ph er på 6 og NH 4 var på 1. Justerte opp med 10 ml med salmiakk. Så får vi se hvor den havner.
Etter ca 2 timer hadde NH 4 kun økt til 1.5.
No 2 er på >0.25

Økte dosen med salmiakk med 15 ml til og ser om en time hvordan den ligger Ann da. Resultat er NH 4 er 3.

Dette vil mest sansynlig si at jeg har kjørt med for lav verdier på NH 4

Økern med 5 ml til og venter til i morgen
Ph har falt til 4.5 har ikke noe og økende den med tror jeg.. noen forslag?
pH har sunket så lavt til tross for Salmi ? Da har du nok null bufferevne i karet, altså null KH. Det naturlige er selvsagt å foreta et vannbytte for å få opp pH, og eventuelt bruke natron til å justere.
Tok ikke vannb ytte men 3 toppet tsj med natron. Etter 1 time var ph oppe på 8.

Kh ligger på 3 tyske her til vanlig så mulig den var på 0. Skal måle igjen i morgen og se. Da kan jeg eventuelt måke kh også. NH 3 vis det er vits.

Ville du foretatt vann bytte uansett?
Vannbyttet var jo for å øke pH OG tilføre KH. Det ville gitt mere stabilitet. Tipper den pH-verdien på 8 kommer til å svinge nedover igjen ganske kvikt. Etter som nitritt-bakteriene kommer mer og mer i gang, vil pH naturlig tendere nedover...og med null KH står du da i fare for slike pH-crash. Ikke så bra for filterbakteriene, vettu.
På 9 timer er ph ca 7.5 og NH 4 sunket til ca 1.5 og kh er lav ca 2 vis jeg leste av riktig. 1 dråpe blåskjær dråpe 2 gul/Orange skjær i test glasset. Men ikke like kraftig blå og gul skjær som skala.
Hva slags KH-test er dette, som har skala ? KH- test er en titreringstest, dvs. man MÅ se punktet der løsningen skifter farge. Hvis du syns det blir unøyaktig, kan du bruke 10 ml vann. Da blir hver dråpe 1/2 KH...og det kan være litt mer tricky å se omslaget. Det er viktig at du holder testglasset mot en lys bakgrunn som tydeliggjør fargen på vannet.

pH på 7.5 er jo helt ok, men den synker fort litt mer. Jeg kjører alltid inn med pH rundt 6.5, fordi det er den pH jeg skal ha etter innkjøringen. Lavere enn 6 stopper gjerne innkjøringsprosessen. Ellers bør du ta sikte på å måle ammoniakk 1 gang pr. døgn til samme tid, og justere til rundt 3. (Men hvis du fremdeles har 1.5 ppm NH3/NH4 etter 9 timer, har du nok en vei å gå for innkjøringen er ferdig.)
Oj syntes det var bra jeg fra ca 5 til 1.5 hvor fort Bør denne prosessen gå?

Det er kh til jbl.. ikke skala kanskje jeg ordla meg feil. Men den skal skifte fra blå til gul/oransje.
Neida, det er ikke så verst. Trodde du hadde holdt på lenger, men det er jo bare to uker ser jeg. Hvis du har fått nitritt-toppen, er det greit å senke Salmi-konsentrasjonen ned til 3ppm.

Heh, nei skjønte ikke helt det med fargekartet. Og det slår jo om, men det er jo relativt svake farger på løsningen. Disse titrerings-indikatorene er også ganske følsomme for forringelse, så hvis du syns den "virker" dårlig kan det være på tide å bytte den ut. Hadde det tilfellet her, hvor jeg ikke lenger syns jeg fikk noe klart resultat på testen. Byttet til ny flaske, og da var alt greit.
Nitritt toppen? Har ikke peiling begynte og måle i går. Har fomlet i blinde med verdiene på vannet.. kl 2300 var ph på ca 7 og NH 4 kun på 1.. tilførte ca 30 ml salmi og litt natron måler etter på og sjekker verdiene igjen da..

Kh var sikkert grei den 1 dråpe blå og 2. dråpe slo over til gul

Tidligere akvarier er kun innkjørt med "solid fisk" og over lang tid. Så uvant og egentlig ha koll på di forskjellige verdiene..
Det er ikke så vanskelig som du får det til å lyde, du har bare ikke lest deg opp nok
Alt du behøver å gjøre er å måle 1 gang i døgnet, til omtrent samme tid. Da måler du ammoniakk og justerer dette til 3-4ppm. Ikke sikkert at du trenger like mye hver dag ! For mye er nesten verre enn for lite. Du kan også måle nitritt, og er denne på knallrødt har du nitritt-topp...helt normalt. Da er det ingen vits i å måle nitritt før du nærmer deg 4 uker. Da vil plutselig nitritt synke ned mot ca. 0.2-1 ppm og holde seg der en ukes tid. Til slutt vil både ammoniakk og nitritt være borte (altså null) etter 24 timer, og karet er ferdig innkjørt.

Andre målinger er da pH, som det er greit å holde øye med. Hold den over 6.5, så er alt greit.
En annen verdi er nitrat, som vil stige mye under innkjøringen og kan komme opp mot 100ppm. Denne verdien senkes til 10-15ppm ved hjelp av vannbytter når innkjøringen er ferdig, før du har i fisker. Ellers er det heller ingenting i veien for å gjøre vannbytter underveis hvis man føler for det...for eksempel for å få opp pH som i ditt tilfelle.

Nitritt ligger på 0.05. Så regner ikke med at toppen har kommet enda. NH 4 ligger på ca 5 etter og justert opp med ca 40 ml salmi.
Synes det er rart at jeg må justere så har på salmi, når sigmund på sin 500 l pleide og justere med 5 ml ca.. men men
Det høres alt for mye ut. Og en ppm på 5 er i meste laget uansett. Er det Lilleborg's ?
Hva slags bunnlag har du ? Planter ?
Lilleborgs ja. Ikke planter og grov grus.
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap