Syk sommerfuglciklide :( Kan noe gjøres ? Raskt svar ! (side 2)

Sommerfugler eter det meste som serveres, min erfaring er at dem er lite kravstore med tanke på hva som serveres.
Har hørt at det skal være en bakterie i røde mygglarver som en del ciklider sliter med.
Om dette er tilfelle eller ikke vet jeg ikke, men det er jp grunn til å være forsiktig
Vel jeg har jo mye flakfor hjemme, også en del ciklide sticks og malle piller. Må vel da bli kvitt alle de røde mygglarvene mine i andre akvarier der det ikke ser ut til og være så veldig store problemer med dem, selv om noen fisk stryker med der også noen ganger. Men de har jo stort sett vært der i 8 måneder uten noen problem.
Jeg har også erfaring med at små ciklider, særlig apistogramma får dødlige problemer med fordøyelsen ved mye fóring av røde myggiser. Har derfor gått over til mer eller mindre 100% sorte når det gjelder myggiser. Ellers er dafnier, bosmider og artemia godt likte alternativer.
Nå sporte tråden litt av her, med snakk om for til Sommerfuglciklider, men det bryr ikke jeg meg om, hihi (ler).

Vell, jeg har gode nyheter, Sommerfuglcikliden er blitt frisk (jippi), og jeg ser fram til å kjøpe noen damer til ham idag. Både vannbyttene og saltbadene(2l akvarievann og 1ts salt) gjorde sine underverker, hihi. Jeg er så glad !!
Sommerfuglen åt det han fikk(endelig), og han virker mye mer opplagt idag enn hva han gjorde i forgårs.

Takker og bukker for alle råd og tips i denne tråden !!

Klem Maren

Flotters!!! Til de som lurer; dosseringen av salt har hær vært ca 0,25%.

Håper at han blir glad over noen damer til selskap
Hei, Frank !

Ja, salt gjør store underverker !

Framgangsmåten:
Dag 1: Vannbytte 20L (kar 63L).
Saltbad 2ts salt(uten jod) og 2L akvarievann.
Dag 2: Vannbytte 10L.
Saltbad 1ts salt(uten jod) og 2L akvarievann.

PS !! Husk at fisken(e) må tilvennes tilbake til akvariet igjen.

Klemz Maren
Vell,damene til Sommerfuglhannen min ble ikke kjøpt idag =( Ingen av de dyrebutikkene jeg var innom idag hadde Sommerfuglciklider, men det kommer jo flere dager
Kanskje det dukker opp noen på HAK-auksjonen i november =)

Klemz Maren =)

Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap