Oppstart av nytt akvarium - og hei til allesammen :-) (side 2)

Jeg har nylig vært gjennom første innkjøring med salmiakk, og kjørte to akvarier samtidig. Jeg er absolutt ingen ekspert, men har lest postene dine. Jeg opplevde at pH krasjet, men ikke daglig og så mye som du gjør. pH var da lavere enn 6,0. Jeg kjørte på med en del natron over tre-fire dager (selvsagt med kontrollmåling av pH). I denne perioden stoppet prosessen litt opp. Etter at pH var stabil rundt 7 gikk alt meget bedre, og da gikk både NH4 og NO2 til null hvert døgn, mens NO3 skjøt i været.

Jeg kjørte inn akvariene stort sett bare med sand, og hadde planter i de to siste ukene. Røtter, steiner osv. hadde jeg i dagen før fiskene ble satt inn, dvs. etter at jeg hadde hatt fire stabile døgn med 13 ml oppspist salmiakk (ga 4-5 ppm i mine akvarier) og null nitritt. Nitrat var skyhøy hos meg, og sprengte JBL-skalaen. Jeg byttet ca 50 prosent vann hver dag de siste dagene til nitraten kom ned mot 15 (NB bytt vann før salmiakk-tilsetting).
Jeg tror nok det kunne være på sin plass å begynne med vannbytter nå, hvis du har så høy nitrat. Mulig det kan sette litt fart på ammoniakk-omsetningen. Bytt gjerne 50-60% daglig før du tilsetter salmi, men bruk for all del temperert vann...
Jeg fikk bufret opp i går til pH 7 med natron og tilsatte deretter 6ml salmiakk (4,5ppm - litt høyere enn jeg har brukt tidligere).

I dag var pH fremdeles 7 (var 7,5 etter tilsetting av salmiakk i går), så det kunne virke som om pH begynner å stabilisere seg litt.

NH3/NH4 hadde gått ned til 1ppm (altså litt raskere omsetting enn jeg bruker å ha) og nitritt var 1,6ppm.

Det virker på meg som om den høyere pH gjør ammoniakkomsetting raskere (som jeg forventet) og nitritt klarer nå ikke helt å følge med (men det kan like godt være fordi jeg har tilsatt mer ammoniakk enn jeg bruker).

Tiden rakk ikke for vannbytte i går, så det skal jeg gjøre om et øyeblikk og de neste dagerne til nitrat ikke er så skyhøy lengre.
Nå har jeg byttet 50% vann i fire dager på rad og er nå nede på 15ppm nitrat. Det har ikke gjort noen forskjell på omsettingen av ammonium (altså den har ikke gått ned). Ammonium har vært 1,0ppm, 1,0ppm og 0,25ppm de siste dagerne, så jeg tilsetter omkring 6ml salmi etter vannbytte (til runt 4,5ppm ammonium). Jeg tar det som at der er bra med bakterier i filter og andre plasser, som ikke "skylles ut" med vannbytte

Nitritt har gått litt opp (har vært 2,0ppm, 1,6ppm, 1,6ppm), men det virker som om omsettingshastigheten går oppover.

pH krasjer fremdeles daglig, men jeg holder den oppe med natron daglig - den går dog ikke så fort nedover som tidligere.

Andre vannverdier er fremdeles greie (dH og KH er fremdeles 3, men jeg har ikke gjort noe særlig for disse - de er greie for de fisk, jeg tenker å ha i).

Nå vepner jeg meg med tålmodighet og venter på at nitritt begynner å gå skikkelig ned - det ser bra ut til nå
Tror det kan lønne seg å gå noe ned på den daglige salmi-dosen...3.5 ppm er nok.
Nei, filterbakterier skylles ikke ut med vannbytter, de er "festet" til underlaget de sitter på, uansett hvor de befinner seg.
15 ppm nitrat er fint nå, den vil nok stige adskillig før innkjøringen er ferdig.
Da går jeg tilbake til 3,5ppm og ser, hvornår nitritt begynner å gå ned
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap