Nystartet 450l med salmiakk innkjøring (side 2)

Ingen innkjøringer er helt like...det har jeg selv sett med mine kar.
Og det som kan variere mest, er tiden fra startdose til NO2 går i taket. Det kan variere fra 6 til 14 dager, faktisk. Dette uten at det egentlig er noen påvislig årsak til forskjellene.

PS.: Flott at alt er stabilt, Kule
Jepp, bare ment som et tilfeldig eksempel, som føyer seg inn i rekken av flere andre slike eksempler her på forumet. Og som du påpeker - ingen innkjøringer er like.

Da har jeg lest meg opp på optimale forhold for bakterier, og skal nå skru av det blå lysrøret og heve temperaturen litt, så får vi se om dette speeder opp prosessen noe.


http://www.bioconlabs.com/nitribactfacts.html

Siterer fra linken:
Light

Nitrifying bacteria are photosensitive, especially to blue and ultraviolet light. After they have colonized a surface this light poses no problem. During the first 3 or 4 days many of the cells may be suspended in the water column. Specialized bulbs in reef aquaria that emit UV or near UV light should remain off during this time. Regular aquarium lighting has no appreciable negative effect.
Etter 1.5 uke befinner filterbakteriene seg stort sett i filteret, hvor de er beskyttet mot lys. Dessuten avgir ikke vanlige actiniske rør/pærer lys med så kort bølgelengde (under 400nm) med mindre det er i kategorien blacklight (UV-A).

Ellers bør man ta den linkede artikkelen med en klype salt, imho. Den er laget av et firma som produserer/selger "akvariebakterier", og de fremstiller oppstart som et spørsmål om tilsetning av deres kulturer. Vi har sett gang på gang at dette oppskriften med 3-4 dagers venting ikke holder...med fiskedød til følge. Ja, salmi-metoden tar lengre tid, men den er sikker og man kan sette inn en full fiskebestand. Dessuten lærer man seg mye om vannverdier og målinger på kjøpet..
Endelig skjer det noe her!

Tok et lite vannbytte i går på ca 50 l , stilte opp temperaturen til 26,5 grader og fjernet det blå lyset.

Måling i dag kl 13:
Nh4: ca 2
No2: under 0,3
Tilsatte 2ml salmiakk

Måling i dag kl 2350:
Nh4: ca 2
No2 0,3 endelig kommer det et lite utslag her!


Vet ikke om dette er tilfeldig eller pga lys/varme, men i allefall så begynner det endelig å skje noe inni der
Ta informasjonen om Nitrobacter/Nitrosomas med forbehold, det er andre kilder ut der, publisert litteratur som ikke er helt enig i hvilken bakterie type som inngår i nitrogen syklusen i akvarier: http://www.theaquariumwiki.com/Bacteria_bottles,_do_they_work%3F
Nå selger jo Dr. Hovanec også ett produkt, men han publiserte i det minste forskningen sin. (for forskning, se på Google Scholar).
Dagens målinger

No2: 33mg/l +++
Ph: 6,5
Nh4: 0,05 (jbl test trur denne er defekt, tom for tetra sin, men den gir utslag når ikke verdiene er så høye)
No3: 30mg/l (obs saltvannstest jeg ble lurt på butikken)
02: 2
Fe: 1 mg/l
Gh: 0-1 'dh
Po4: 0 mg/l
Kh: denne skjønner jeg ikke, den skal da gå fra blått til gult, men uansett hvor mange dråper så blir den bare gul? noen tips?
co2: får jeg ikke målt uten kh
Temp: 26,8
Tilsetter 2-3ml salmi hver dag

Etter det jeg har skjønt da så er o2 nivået veldig lavt, kan dette også ha med at toppen på akvarie er ganske tett? (Juwel vison 450 buet front) eller må jeg da vurdere luftpumpe?

Når kan man da regne med at no2 verdiene begynner å synke?
Nitrat-testen fungerer like godt for fersk- og salt-vann, ihvertfall hvis det er JBL.
Ellers er det litt rare verdier, skjønner ikke at fosfat skulle være helt på null, mens jern er så høyt. Men KH-verdien betyr nok bare at KH er på null. pH bør opp litt nå, før den faller enda lenger ned...så da vil du også få opp KH, ved å bruke litt natron.
O2 og CO2 behøver du ikke tenke så mye på enda.

Syns 2-3 ml salmi hver dag blir veldig lite nå så langt ute i prosessen. Manggler du test enda ? Det tar forøvrig rundt 4 uker før nitritt faller, og da faller den gjerne fort og dypt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap