Akvarium 200-300 liter (ferskvann) (side 2)

Gaute Serigstad
Sykt! Takker for bra tips Baileys. Hadde de også hvit? Hvis jeg kjenner min kone riktig, så er det kun den fargen som blir godkjent :)

Han sitter ikke på lager, men bestiller fra Tyskland - så du får helt sikkert den fargen dere ønsker.
Jeg har satt inn et Eheim 2075 filter i tillegg. Fra Aquaristikshop.de kom det på under 1.900kr, ogda har du en veldig bra filterløsning.
Gaute Serigstad
[QUOTE=MrSpock]Husker jeg sjekket Eheim karene når jeg skulle handle i fjor - mener jeg fant ut at de var utstyrt med ganske "dårlig" belysning? Endte med et Juwel Rio 300 (som er 350 liter) med veldig mye bedre belysning (4x54W) til nesten samme pris som Eheim 240 literen. Skal du ha brukbar filtrering bør du nok oppgradere uansett hva du velger.

Regner med at du da oppgraderte filtreringen? Hva måtte du ut med da og hva oppgraderte du til?

Jeg reiv i det største Eheim filteret - Eheim 2080. Fjernet det originale filteret som fulgte med.

Fordeler med karet - meget bra belysning, stor bunnflate, god plass i skapet under.

Ulemper - det er ikke enkelt å komme til oppi karet, det er en ganske høy møbel og karet i seg selv er ganske høyt. Men dette problemet har vel kanskje alle "større" kar.

Eller har jeg kar ev flere typer - Akvastabil, Juwel osv - Juwel er på ingen måte dårligere enn de andre typene jeg har. Akvastabil er det eneste karet jeg har hatt som har begynt å lekke.
MrSpock
Husker jeg sjekket Eheim karene når jeg skulle handle i fjor - mener jeg fant ut at de var utstyrt med ganske "dårlig" belysning? Endte med et Juwel Rio 300 (som er 350 liter) med veldig mye bedre belysning (4x54W) til nesten samme pris som Eheim 240 literen. Skal du ha brukbar filtrering bør du nok oppgradere uansett hva du velger.

Ser at Eheim vivaline 240 har denne belysningen:
Lighting 2x39 (T5) watt.

Trudde ikke det skulle være dårlig? Det er vel T5 og LED som er anbefalt ovenfor her, men ser at du har fire lysrør som også har mer watt, så det er fullt mulig at du har bedre belysning, ikke vet jeg. Litt usikker på hva dette T5 egentlig er.
Korreksjon!!!
Beklager dere, jeg har skrevet feil i tidligere innlegg.

Prisen jeg betalte var 4.900,- ( ikke 3.900 )
Baileys
Beklager dere, jeg har skrevet feil i tidligere innlegg. Prisen jeg betalte var 4.900,- ( ikke 3.900 )

Unasett, så er det fortsatt 3.000,- billigere.

Vurderer egentlig dette Eheim 240 karet + at jeg da kjøper enda et filter og pumpe av samme type som allerede er med i pakken. Jeg trenger ikke større volum enn 240 liter egentlig. Belysningen må selvfølgelig også sjekkes om den ikke kunne vært bedre.

Fortsatt litt forveden på om SilverShaded har noen foslag rundt dette med å designe et akvarium selv, uten bord.
Gaute Serigstad
[QUOTE=MrSpock]Husker jeg sjekket Eheim karene når jeg skulle handle i fjor - mener jeg fant ut at de var utstyrt med ganske "dårlig" belysning? Endte med et Juwel Rio 300 (som er 350 liter) med veldig mye bedre belysning (4x54W) til nesten samme pris som Eheim 240 literen. Skal du ha brukbar filtrering bør du nok oppgradere uansett hva du velger.

Ser at Eheim vivaline 240 har denne belysningen:
Lighting 2x39 (T5) watt.

Trudde ikke det skulle være dårlig? Det er vel T5 og LED som er anbefalt ovenfor her, men ser at du har fire lysrør som også har mer watt, så det er fullt mulig at du har bedre belysning, ikke vet jeg. Litt usikker på hva dette T5 egentlig er.

T5 er de "nye" tynne lysrørene. Egentlig ikke noe særlig bedre enn de gamle - men de nye gir mer lys per cm.

Juwel Rio 240 har 2x54W originalt - noe som er på grensen, men fungerer greit hvis du skaffer reflektorer - originale Juwel reflektorer får du tak i ganske rimelig.

Det kommer vel an på hvor mye plantevekst du har tenkt å prioritere, velger du planter med omhu så går det fint med lyset i Eheim karet.
Et annet tips kan jo være å kjøpe brukt på Finn. Mye akvarier til salgs i rogaland distriktet, dog det har vært mer enn det er akkurat nå. Finn appen er finn da kan en få automatisk varsling når noe nytt dukker opp. Noe brukt er veldig dyrt, men det finnes og mye rimelig. Da har du som regel spart en del penger og kan oppgradere feks pumpe eller lys, dersom det ikke var optimalt i det du kjøpte.

Dersom du i utgangpunktet kun er interessert i nytt så hadde jeg gjort en prisforespørsel til akvarieboden.no ved Eivind. En kar på Ålgård som en fint kan spare noen kroner ved å handle hos.

Jeg kjøper det meste av min fisk der til fine priser.
Vel, det blir jo billigere uten bord, ja ! Ser at Move-karet til Akvastabil på 275 liter i hvit koster rundt 2400 i Danmark, og da følger toppen med men ikke armaturet. Juwel Rio 240 koster rundt 5000 komplett i Norge og 3700 i Danmark.

Hvis du ønsker et målsydd kar, er det ikke noe annet å gjøre enn å kontakte dem som bygger og be om tilbud. Du kan prøve Dreamakvarium eller [URL=post@akvariekjellern.no]Akvariekjeller'n[/URL], for eksempel. Eller enda bedre, ta kontakt med Akvafisken...jeg spesialbestilte derfra og er megt fornøyd med både prisen og kvaliteten.

Må faktisk si meg enig i at det er relativt lite lys i Vivaline 240, det er 2x39W T5. Likevel blir det dumt å sammenligne med et 350 liters kar. Og mye lys har sine egne utfordringer
Et Juwel Rio 240 har 2x54W, til sammenligning. Men med det karet blir man nødt til å rive ut det innvendige filteret og skaffe et utvendig, syns jeg.

Om lyset er tilstrekkelig, kommer an på både hva slags fisk man har og hva slags planter man satser på. 2x39W er ikke godt nok for mer avanserte/krevende planter, men går fint til Anubias of Java-bregner, f.eks.
Bare til informasjon : Mitt kar var 120L x 45B x 35H, altså et mallekar. Det betalte jeg 2200 for, MED Porsabord. Normalt glass. Veldig pent arbeid.
SilverShaded
Vel, det blir jo billigere uten bord, ja ! Ser at Move-karet til Akvastabil på 275 liter i hvit koster rundt 2400 i Danmark, og da følger toppen med men ikke armaturet. Juwel Rio 240 koster rundt 5000 komplett i Norge og 3700 i Danmark. Hvis du ønsker et målsydd kar, er det ikke noe annet å gjøre enn å kontakte dem som bygger og be om tilbud. Du kan prøve [URLBLOCK1] eller [URL=post@akvariekjellern.no]Akvariekjeller'n[/URL], for eksempel. Eller enda bedre, ta kontakt med [URLBLOCK2]...jeg spesialbestilte derfra og er megt fornøyd med både prisen og kvaliteten. Må faktisk si meg enig i at det er relativt lite lys i Vivaline 240, det er 2x39W T5. Likevel blir det dumt å sammenligne med et 350 liters kar. Og mye lys har sine egne utfordringer :-) Et Juwel Rio 240 har 2x54W, til sammenligning. Men med det karet blir man nødt til å rive ut det innvendige filteret og skaffe et utvendig, syns jeg. Om lyset er tilstrekkelig, kommer an på både hva slags fisk man har og hva slags planter man satser på. 2x39W er ikke godt nok for mer avanserte/krevende planter, men går fint til Anubias of Java-bregner, f.eks.

Nei, det er ikke dumt å sammenligne med et 350 liters kar. At man må ta hensyn til en del flere faktorer ja - men ikke dumt.

Det er såpass enkelt at Rio 240 har 2x54W mens Rio 300 har 4x54W - uten å gjøre alt for mange avanserte beregner i forhold til tversnitt og vann dybde kan man anta at Rio 300 har bedre lys enn Rio 240.

Det er greit å vite - med tanke på plantevekst.
Hvilken nettside er det du finner Move karet til den prisen Silvershaded? Finner ikke Akvastabil kar hos Zoopermarked lenger.
MrSpock
Det er såpass enkelt at Rio 240 har 2x54W mens Rio 300 har 4x54W - uten å gjøre alt for mange avanserte beregner i forhold til tversnitt og vann dybde kan man anta at Rio 300 har bedre lys enn Rio 240.

Ser man på Watt/liter er det en liten forskjell. Tar man hensyn til at 350-literen er mye dypere, går det i favør av 240-literen
Vist du har mulighet til å strekke budsjettet litt og ønsker et akvarie med høy kone faktor kan jeg anbefale Akvastabil Move akvariene.
Når jeg skulle kjøpe nytt akvarie til stuen og fruen fikk være med å bestemme ble det en 360 l Move i hvit, dette er et flott design akvarium.
Vi var å så på Juwel, Wromak, Eheim ,Boyu og Akvastabil men hun var ganske klar hva akvarium hun skulle ha i stuen sin.
Men med LED belysning og et godt utvendig filter (Eheim) så paserer du vel de 8000,-

Jeg sendte en forespørsel til de forhandlerene som var i nærmiljøet om pristilbud på det akvariet og belysning jeg hadde bestemt meg for og fikk noen gode tilbud og slo til på det som var best.

Jeg endte opp med å kjøpe hos Akvarielageret.

Mvh Terje
Baileys : Prisen var dansk, du så det ? Den var hos Akvariebutikken. Move-karet er å finne i Norge f.eks. her.
SilverShaded
Baileys : Prisen var dansk, du så det ? Den var hos [URLBLOCK1]. Move-karet er å finne i Norge f.eks. [URLBLOCK2].

Takk Ja, så det. Stusset ikke på prisen, bare lurte på hvor du fant det. Skal ha et Move 360, derfor jeg lurte. Var ikke klar over Akvarielageret, men fraktprisene deres er jo hinsides all fornuft, se bildet...
Det var noen heftige fraktpriser, det kan ikke stemme. At frakten kommer på noen kr for så store og tunge ting er jo normalt men ikke det som var oppgitt der.
Du får sende dem en epost.
Jeg hentet selv i butikk på Karmøy, de som er greit med dem er at du kan handle fisk og planter for 10% av kjøpesummen gratis.
Baileys : Himmel og hav...det er da ikke mulig.. ?!? Ja, blir vel litt langt å dra og hente det, også. Hadde garantert blitt billigere å bestille fra Danmark
Men hvis du er venner med en mer lokal butikk, så kan du vel be om at de bestiller til deg ? Mange som bestiller stash fra Akvastabil allikevel, så det burde gå. Ihvertfall mener jeg Dyrego'-kjeden selger disse på bestilling.
Ja, regner med at det ikke kan stemme. Har sendt de mail.
Karmøy blir a l t f o r langt å kjøre for meg.
Inaktiv bruker
De har også Akvastabil hos Dahls i Moss, ring og få en pris av dem, det er litt kortere enn Karmøy
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap