- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Fersk på akvarium og ciklider. (side 2)
Fersk på akvarium og ciklider. (side 2)
Postet 16.03.15 kl 19:47
Hun har nok egg i munnen….
En typisk atferd hos Malawier er at hunnene når de har lekt, blir mer tilbaketrukne. Under mating så har mange av mine en vanskelig balansegang. De blir "halvveis" med, og ser ut til å fristes av maten, men de åpner ikke munnen. Du ser gjerne lett at de har litt oppblåst munn i form av "dobbelthake".
Ellers så er utfordringen med Malawier at det etableres et hierarki, der man kan risikere at noen får rollen som hakkekylling. Det individet som er på bunn, blir gjerne mer sky enn de andre. I og med at dette dreier seg om Ps. saulosi, så er det også slik at man med ungfisk ikke kan være helt sikker på hvor mange hanner og hunner man har. Altså kan det alternativt være en hann som må trekke seg litt tilbake for å unngå å bli tuktet av den dominerende hannen. Et tredje alternativ er at den er syk. Så lenge fisken virker kvikk i bevegelsene når det er mating, så ville jeg trodd at den var frisk men hadde sine (gode) grunner for å holde seg litt i bakgrunnen.
Søk på saulosi på Youtube..
Ellers så er utfordringen med Malawier at det etableres et hierarki, der man kan risikere at noen får rollen som hakkekylling. Det individet som er på bunn, blir gjerne mer sky enn de andre. I og med at dette dreier seg om Ps. saulosi, så er det også slik at man med ungfisk ikke kan være helt sikker på hvor mange hanner og hunner man har. Altså kan det alternativt være en hann som må trekke seg litt tilbake for å unngå å bli tuktet av den dominerende hannen. Et tredje alternativ er at den er syk. Så lenge fisken virker kvikk i bevegelsene når det er mating, så ville jeg trodd at den var frisk men hadde sine (gode) grunner for å holde seg litt i bakgrunnen.
Søk på saulosi på Youtube..
Postet 19.03.15 kl 21:52
thankthefishtankEn typisk atferd hos Malawier er at hunnene når de har lekt, blir mer tilbaketrukne. Under mating så har mange av mine en vanskelig balansegang. De blir "halvveis" med, og ser ut til å fristes av maten, men de åpner ikke munnen. Du ser gjerne lett at de har litt oppblåst munn i form av "dobbelthake". Ellers så er utfordringen med Malawier at det etableres et hierarki, der man kan risikere at noen får rollen som hakkekylling. Det individet som er på bunn, blir gjerne mer sky enn de andre. I og med at dette dreier seg om Ps. saulosi, så er det også slik at man med ungfisk ikke kan være helt sikker på hvor mange hanner og hunner man har. Altså kan det alternativt være en hann som må trekke seg litt tilbake for å unngå å bli tuktet av den dominerende hannen. Et tredje alternativ er at den er syk. Så lenge fisken virker kvikk i bevegelsene når det er mating, så ville jeg trodd at den var frisk men hadde sine (gode) grunner for å holde seg litt i bakgrunnen. Søk på saulosi på Youtube..:-)
Den døde desverre, og jeg trur det var en hunne. Har vel blitt utpekt som mobbeoffer muligens, virket jo ikke syk og kunne ikke se noe på den når den var død heller. Nytt spørsmål.
Har jo et par venustus, og hannen har funnet seg et hjørne som han holder seg seg ved. Når han ligger ved hjørnet er han helt mørk, men med en gang noen nærmet seg karet og kan trur han skal få mat er han raskt opp til overflaten og skifter tvert farge til gul igjen. Hvorfor gjør han dette? Helt umulig å ta bilder av, han er så sabla rask
Her ser du første bildet nesten svart, deretter så han meg og lysnet, så tilbake til gul.
Postet 21.03.15 kl 20:59
Når min venustus hanne "jakter" blir han mørk, særlig når lyset går av skifter han utseende slik. Er vel for å gjøre seg mindre synlig. Venutusen kan ligge urørlig nede på bunnen og vente på byttet sitt. Fasinerende å se på. I lek blir kroppen helt blank og nesten metallic farget, og prikkene forsvinner helt.
Postet 21.03.15 kl 21:58
BaileysNår min venustus hanne "jakter" blir han mørk, særlig når lyset går av skifter han utseende slik. Er vel for å gjøre seg mindre synlig. Venutusen kan ligge urørlig nede på bunnen og vente på byttet sitt. Fasinerende å se på. I lek blir kroppen helt blank og nesten metallic farget, og prikkene forsvinner helt.
Kult. Så han er på jakt altså?! Fine fisker altså, hunnen er også veldig fin, litt lysere i fargen og mer markerte tegninger. På tross av at de er rovfisk så er de enn så lenge snille mot en andre. Gibberosaen min kommer til og med å tar mat fra venustus hannen rett fra munnen haN.
Postet 21.03.15 kl 22:08
Endret: 21.03.15 kl 22:13
Postet 21.03.15 kl 22:22
Postet 21.03.15 kl 22:43
Tipper det...
Er nok slik at den har funnet sin plass, ja. Det blir nok litt feil å forstå dette som et revir, ettersom fiskene oftest har større revir i naturen. Dessuten så skiller man mellom fødesøksrevir og revir for å tiltrekke seg hunner; altså i forbindelse med å formere seg.
Delvis tror jeg det handler om å tilkjempe seg en sone, og deretter holde seg der. Med malawi så er det ofte slik at de "undertrykte" individene blir "forvist" til enkelte soner der de får lov til å være i fred. F.eks vet utløpet av filteret, eller bak et innerfilter og liknende.
Siden venustusen er en rovfisk, så har den kanskje ikke like sterke instinkter for å kjempe for sin egen sone uten at det er en annen venustus hann i akvariet. Nå har jeg ingen erfaring med rovfisker selv, men jeg skulle tro at det som lønnet seg for dem var å være så "usynlige" som mulig, men klare for å spise yngel eller småfisk om sjansen byr seg. ikke å yppe til bråk med algeetere og planktonspisere…
Det er vel sjefen i akvariet som i stor grad bestemmer hvor de andre får være..
Delvis tror jeg det handler om å tilkjempe seg en sone, og deretter holde seg der. Med malawi så er det ofte slik at de "undertrykte" individene blir "forvist" til enkelte soner der de får lov til å være i fred. F.eks vet utløpet av filteret, eller bak et innerfilter og liknende.
Siden venustusen er en rovfisk, så har den kanskje ikke like sterke instinkter for å kjempe for sin egen sone uten at det er en annen venustus hann i akvariet. Nå har jeg ingen erfaring med rovfisker selv, men jeg skulle tro at det som lønnet seg for dem var å være så "usynlige" som mulig, men klare for å spise yngel eller småfisk om sjansen byr seg. ikke å yppe til bråk med algeetere og planktonspisere…
Det er vel sjefen i akvariet som i stor grad bestemmer hvor de andre får være..
Postet 22.03.15 kl 22:38