Fisker dør, hva er galt i akvariet? (side 2)

Ang mating - porsjoner maten i små eggeglass - da vet du at de får det de skal og ikke mer når noen skal hjelpe til å mate. Gjort det i mange år.

Har du prøvd å medisinere ? Esha har en medisin som er ganske bedspektret. Kan jo hende noe feiler dem som vi ikke klarer gjette på.

Som sagt aner jeg ikke hvorfor mine ikke trivdes, og døde. Karet ble lagt ned. Men duverden så oppgitt man blir når man leker dettektiv og prøver å finne ut av det og ikke søren
I fall dette er noe som smitter, og altså ikke har direkte med vannkvaliteten å gjøre, ville jeg selv ikke satt syk fisk i nettet, men tatt dem ut og avlivet dem.
Hvordan gikk du fram når du renset filteret?
I min ungdom trodde jeg også at måten å rense filteret på var å ta ut svamp og skylle ut "dritten" under vann fra springen. Det som skjer da er at bakteriene som skulle vært der og gjort nytte for seg, dør. Vannet i springen er jo tilsatt klor for å nettopp ta livet av bakterier, men i så små mengder at det ikke skader oss.

Effekten av denne måten å rense filteret på er at hele prosessen som kalles innkjøring må startes på nytt, etter hver rensing. Og da er, som tidligere nevnt i denne tråden, hvilke utslag du får på tester av mindre betydning. Problemene blir at det vil være for få snille bakterier som klarer å ta hånd om både overmating, og mengden av ammoniakk og nitritt som oppstår… Så før filteret har fått "kjørt seg inn" og mengden med "snille bakterier" som uskadeliggjør de farlige avfallsstoffene fra fiskene, så vil det kunne oppstå farlige situasjoner med for høye nitrittverdier.

Problemene som du opplever, at fisker blir syke og dør, er altså muligens resultatet av måten du har vasket/renset filteret på. Jeg ville latt være å rense filteret i en god stund framover, og sett om det ble bedre da. Og når jeg skulle renset filteret, så er det viktig å ikke gjøre det for grundig, og bare med det vannet som du har tappet ut fra akvariet - altså gammelt akvarievann. Det er ikke tilsatt klor, og dreper ikke bakteriene.

Så nå lurer jeg mest på hvordan du renset filteret?
thankthefishtank : hvis du leser gjennom tråden, ser du at hun har beskrevet filter-rensingen. Tapet av bakterier er forklart også.
Summa summarum : først overmating, fisker dør. Så feil filter-rens, og fisker fortsetter å dø.
Det må väl forstås på denne måten, ja...
Jeg var litt usikker på hva som var "filtervaskrutinene", og tenkte jeg skulle gi noen gode råd…

Må innrømme at som 14-åring gjorde jeg nøyaktig det samme. Og fiskene levde betydelig kortere enn de gjør nå. Og jeg var i god tro, jeg hadde ikke lest nok til å forstå vannkjemien.

Med de rette grepene kommer nok dette akvariet i orden etterhvert.
Hvordan jeg har renset filtere er allerede beskrevet.

Nytt idag:
Guppyen som begynte å svømme skeivt for 2 dager siden døde i natt. I tillegg til å svømme skeivt så virket det som den sleit med å puste.

Jeg obduserte den, og fant at tross den inneholdt flere yngel så var mer enn halve bukens volum bare luft. All luften hadde presset alle innvollene fremover i fisken.

Gjellene virket større\tykkere enn normalt. Vanskelig å se noe nøye når fisken er så liten.

Så var det noe rødt, langt som stakk ut av analen. Jeg lurer fært på om det var orm, men jeg stusser over at det ikke beveget på seg. Orm pleier å overleve selv om fisken er død.Jeg fant heller ikke orm inni fisken, det var kun det som stakk ut.

Seilfinne mollyen som begynte å gjemme seg for 2 dager siden døde også i natt. Den viste ikke matlyst heller.

Eneste spesielle jeg så på/i den, var at munnen dens virket ødelagt og liksom porøs. Ihvertfall overleppa var delt i 2, og det mener jeg den normalt ikke er.
Mens jeg kappet hodet av den så sprakk det et svært hull under kjeven.
Kanskje ikke så rart den ikke hadde matlyst :p

Enda en seilfinne molly har fått lethargy.
Jeg ser at sidene av hodet dens er rødlig, som om det er indre blødninger rundt munn og kinn.
Cogni: Husk, dyr viser ikke at de er dårlige på samme måten som vi, noen gjemmer seg eller de later som ingenting til de stuper (, siden svake dyr blir spist). Ser akvariet ok ut, lukter vannet ok?

Thankthefishtank: Det er ikke alle plasser som bruke klor. For eksempel i Meråker brukes UV lys. Tror jeg har skylt mine svamper i springen i over 10 år uten problemer.
Surtr
Cogni: Husk, dyr viser ikke at de er dårlige på samme måten som vi, noen gjemmer seg eller de later som ingenting til de stuper (, siden svake dyr blir spist). Ser akvariet ok ut, lukter vannet ok?
Gjett hvorfor jeg noterer hvilke fisker som gjemmer seg, mister matlysten eller slutter å være aktive :p
Vannet lukter ikke noe rart eller annerledes.
Surtr : Ikke for å krangle, men det kan være kjekt å vite at selv om vannverket bruker UV, så har de alltid klor i bakhånd. Dette brukes i tilfeller der hele eller deler av UV-anlegget svikter eller må ha service, og i tilfeller der man oppdager mindre bra ting i råvannet og trenger ekstra behandling. Og vannverket er ikke flinke til å varsle kundene om dette. Så en kan aldri være 100% sikker på at det ikke fins klor i kranvannet.
Etter mye leting har jeg ihvertfall funnet ut at det eneste som passer alle symptomer er bakterier. Men bakterielle infeksjoner er et resultat av redusert immunforsvar, og da er spørsmålet hvorfor de har redusert immunforsvar.
Nå må du bare vente, tror jeg...
Det er mulig du ikke vil kunne komme fram til en forklaring på hvorfor fiskene har dødd, men jeg tror at den nærmeste forklaringen som du kan støtte deg til er omtrent som følger:
Noe har redusert immunforsvaret til fiskene i etterkant av overmatningen. Det kan godt være at det har vært en "topp" med nitritt, selv om du ikke har merket/målt dette. Dersom du har vært "flink" og renset filteret på liknende måte mange ganger før, så kan det ha vært flere topper med nitritt i etterkant av tidligere vannbytter og filterrenser. Disse hendelsene har svekket fiskene, slik at en eller annen bakterieinfeksjon har kunnet spre seg og ramme de fiskene som tålte nitritt-toppen dårligst.

Jeg har også hatt erfaringer med guppyer, mest ettersom døtrene mine ønsket det. Og mine erfaringer er at vanlige guppyer er skjøre skapninger. De har ikke vært veldig hardføre hos meg. Det er godt mulig at de har vært sårbare i forhold til tilvenning til nytt akvarie, og/eller at de har lett for å bli stressede. Om det er hanner eller hunner, begge deler døde hos meg uten at jeg klarte å bli enige med meg selv om hvorfor. Kanskje har enkelte levendefødere dårligere immunforsvar enn mange andre arter, og dette spiller inn i fiskedøden du opplever… Kanskje var disse svekket allerede i butikken, og ville dødd selv om du ga de utmerket stell?

Når det gjelder vannkjemien, vannbytter og rutiner ved filterrens, så er det slik jeg har forstått det slik at gode vannverdier forebygger sykdom og død. At man ved innførsel av ny fisk kan få sykdom som smitter, på tross av gode vannverdier, er nok noe vi ikke kan unngå. Fisker kan dø av smittsomme sykdommer, av bakterieinfeksjoner på tross av hvor godt forarbeid vi har gjort.

Likevel kommer vi ikke unna at det som vi kan gjøre noe med er å prøve å oppnå gode vannverdier. Og hvis du i framtiden sørger for at filtrene inneholder mer filterguffe, dvs slam med bakterier og møkk - da har du med deg de viktigste medhjelperne for å opprettholde vannkvaliteten. Husk at når man renser pumpa, så handler det om at man skal sørge for at det tekniske er i orden - at det ikke er slam inne i pumpehuset som øker friksjonen og kan føre til varmgang og at pumpa slutter å virke. Så lenge det er god vanngjennomstrømming, så kan selve filtermaterialet inneholde bra med slam. Det er når det blir så mye slam at vanngjennomstrømmingen nesten stopper opp at det begynner å bli farlig. Og med farlig menes at vanngjennomstrømmingen stopper opp og at anaerobe bakterier tar over for de "snille". Så du må ikke rense filtermaterialet framover nå. Det må få bli hjemmet for de snille bakteriene, som du trenger flere av. Og neste gang du skal skylle filtermaterialet (først etter at vanngjennomstrømningen har avtatt kraftig), så skal du skylle i vann fra akvariet som du etterpå heller ut vasken.

Bruker du alle svampene i filteret? Også den svarte kullfiltersvampen? Jeg tror du godt kan utelate denne og erstatte denne med blåsvamp. Ellers er det ikke slik at filtermaterialet blir for gammelt det som er problemet. Du kan eventuelt høre etter med en dyrebutikk om de selger filtermedium som er av annen type. Det selges noen innsatser som inneholder små keramiske kuler. Disse skal ha stor indre overflate, og gi bedre filterkapasitet. Du kan også vurdere å supplere med ekstra filter. Enten et utvendig filter som vil gi god filterkapasitet, eller eventuelt supplere med Eheim Biopower 240.

Jeg ville ikke kjøpt noen fisker før forholdene har stabilisert seg. Og dersom det er snakk om medisinering, så ville jeg ha søkt litt om Esha sine produkter. Men dessverre, det er nok slik at svekkede fisker vil fortsette å dø. Min erfaring er at black molly og guppy ikke er spesielt hardføre fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap