54l fisker dør (side 2)

Jeg har bare planter og rota.... Hadde en båt, men tok den ut.
Kjøpte jbl sine tester no2 og nh3/nh4+, de viser ikke noe utslag. Tempen er på 25 grader i vannet.
Jeg skifter to bøtter og sluttet å tilsette salt da mannen i dyrebutikken sa det kunne være det som var årsaken...
Jeg renser filteret i bøtta en gang i mnd.

Vurderer å kjøpe med ett større akvarium, men er redd jeg bare viderefører problemene?

Tusen takk for svar!!
Du renser filteret i akvarievann ? Bare klemmer forsiktig ?

Siden alt egentlig høres greit ut hos deg...hva slags grus er det du bruker ? Som sagt, det kan være den ikke er bra for fiskene...
Rensing av filter
Et godt tips.

Når du renser filteret ikke rens det helt.
Klem bare forsiktig ut en den av møkka i filtermattene.
Og ikke gjør dette før det faktisk er behov for det(Da pumpa er så godt som tett)

Mvh B.
Renser filteret i akvarievann. Men klemmer til det er helt rent.. Skal slutte med det!!
Grusen kjøpte jeg på akvariebutikken. De sa den passer, men skjønner jo nå at de ikke kan alt...
Legger ved bilde av grusen
Takk igjen!!!
Ja, filtermediene skal ikke være "helt rene". Å klemme forsiktig et par ganger burde holde fint. Tipper at det er filter-rensingen din som er årsak til at fiskene dør. Når du tenker etter, har de dødd sånn en ukes tid etter vannbytte ?

Ser ut som du har Akvastabil Mars grus. Den påvirker ihvertfall GH og KH, så vil også øke pH. Slike tilfeller er ikke så helt sjeldne...produsenten oppgir at grusen er inert (ikke påvirker vannverdiene), men det holder ikke alltid stikk ! Nå er det jo forsåvidt greit at du har høy pH og GH, siden du har levendefødere, men det kan bli for mye for dem også. Med små og relativt sjeldne vannbytter kan pH og GH bygge seg opp.
Ja, når jeg tenker etter er det en uke etter vannbytte... Må slutte med å rense filteret. Tusen takk for svar!! Stakkars fisker, så er det min feil...
Hva er GH og KH?
Så det jeg burde er da og ikke rense filteret, og bytte to bøtter i uka?

Har også lyst på større akvarium, burde jeg vente med det til jeg "klarer" det lille jeg har?
Nei, du må ikke slutte å rense filteret. Men rens det bare når du virkelig ser at sirkulasjon går betraktelig ned, og gi svampene kun et par lette klemmer.

GH og KH er hardhetsangivelser. GH er permanent hardhet og stammer fra flerverdige mineral-ioner, særlig kalsium/kalk (Ca++) og magnesium (Mg++). Alle fisker (og planter !) trenger et minstemål av disse mineralene. Utover dette har hver art sine krav ut i fra hva slags vann de lever i ute i naturen. De fleste ciklider, f.eks., lever i vann med lav GH...unntaket er ciklidene i de afrikanske Rift-sjøene (Malawi- og Tanganyika-ciklider), de skal ha høy GH.

KH er vannets alkalinitet, dvs. innholdet av karbonat- og bi-karbonat-ioner (CO3- - oh HCO3-). Denne verdien er med på å regulere pH i vannet...jo høyere KH, jo høyere pH, opp til ca.pH 8.2). KH representerer hoved-delen av karets buffer-evne, altså vannets evne til å motstå endringer i pH.

GH og KH/pH følges ofte ad, dvs. er GH høy er ofte KH/pH også høye. Hver fiskesrt har som sagt sine egne krav til disse verdiene, så det er viktig å ha kunnskap om dette. Og selvsagt sørge for at vannet vi tilbyr fiskene stemmer med deres krav. Levendefødere vil ha høy pH/KH og GH.

Når fisk dør i mengder, er det ofte akvaristens skyld, ja. Somoftest kommer dette av uvitenhet, noen ganger av slendrian og rett og slett fordi folk ikke gidder å sette seg inn i et minstemål av kunnskap. Heldigvis går det alltid an å lære, så det er ingen grunn til å fortvile Du vil nok ha mer glede og sjanse til suksess med en større tank når du klarer å få orden på det akvariet du har. Bruk litt tid på å tilegne deg kunnskap, spør, gjør målinger, og observer fiskenes trivsel. Det er ikke hekseri, dette her...kunnskap, god filtrering, "riktig" vann og korrekt vedlikehold skaper glade fisk og stolte akvarister !
Takk igjen
Dette er jo bare et helt fantastisk forum!!
Ett siste spørsmål. Er det slik at jeg ikke skal ha salt i vannet ved vannbytte? Hører noen sier jeg skal og andre ikke..
Noen arter lever i vann, sumper og kanaler nær kysten der det kan være litt innflyt av saltvann. Dette gjelder for eksempel en del levendefødere og regnbuefisker. Og klorid-ioner i vannet kan være bra for fiskenes væskeutveksling/osmose. Men ancistrus (og en del andre maller) tåler salt veldig dårlig, så du burde ikke bruke det hvis du vil beholde mallen din. Normalt er vanlige vannbytter nok til å holde tilstrekkelig med korid-ioner i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap