Kan noen tolke vannverdiene mine? (side 2)

Hmmmm...du hørte hva Malakian sa, at han måtte bruke ekstremt mye av dette ? Det vil hos deg si at du må bruke over 50 gram som startdose, så man får håpe det er lettløselig...
I tillegg er det en annen ting som jeg desverre ikke la merke til, nemlig at malawi-saltet inneholder 50% kalsium og 50% magnesium. Jeg vet ikke om dette er noe som stemmer med vann fra Lake Malawi, men det blir mye magnesium syns jeg.
Du vil også få øket KH og pH med dette saltet, ikke noe galt i det hvis du er komfortabel med det.
Men ja, det vil løse problemet med å få opp GH, samme som de andre produktene jeg linket til.
jeg skjønner på hmm din at jeg kanskje skal ta å snu på det og ikke bruke det saltet.

da kjøper jeg flytende kalsium, og DET løser utfordringen med vannverdiene mine ?
phen blir slik den er, og gh går opp til over 10 ?

ja jeg vet, som å snakke til en vegg sånn av og til ...
Hehe...ja, jeg kan jo ikke bestemme for deg hva du skal velge ! Du må ta den sjefsavgjørelsen selv Du har nok info nå til å bestemme deg, tror jeg.
Jeg går for flytende væske

Tusen takk for hjelpen. Jeg setter pris på det. Har spurt webzoo om de kan ta inn det settet med tester jeg vil ha, så er snart i rute.

OK...da håper jeg du blir fornøyd med valget ditt. Det er da heller ikke noe giftermål...hvis du ikke liker flytende, er det ikke noe problem å gå over til pulver.
Så bra du fikk svar på det du trengte . Haha, misforstod. Trodde du mente fysisk teskjeer. Jeg selv bruker en vekt som veier ned til 0.001gr og bruker denne kalkulatoren: http://calc.petalphile.com
Men tenkte det ble litt mye å sette seg inn i for enkel GH dosering som ikke nødvendigvis trenger å være så ekstremt nøyaktig etter min mening.

Men ikke for å være en krangle petter. Men magnesium er ikke helt uvensentlig for fiskens helse heller. Har med osmotisk (tror det er slik det staves) trykk å gjøre. Her er et lite utklipp fra en artikkel om saken, på engelsk da desverre.

In freshwater, a higher electrolyte level (particularly of sodium chloride, calcium and magnesium) will help pull fluids through the body...by pulling fluids through the body this can help with bloat, swim bladder problems, intestinal problems, and even dropsy

Reference https://www.physicsforums.com/threads/osmoregulation-in-freshwater-fish.678295/

Men nødvendig er det nok ikke.
I tilegg kan jeg legge til at her i stavanger iallefall, vet ikke hvordan det er resten i landet. Når jeg sjekker databladet på vannverket vi får vann fra så inneholder allerde det ganske mye kalsium, og lik null magnesium. Bare en liten ting å tenke på.
Vekt er alltid best, som sagt...jeg bruker også en 0.001 vekt. Og en bedre link til kalkulatoren (bedre sideformatering).

Når det gjelder mineraler, trenger fiskene høyst ulike mengder i vannet....det vil si at osmose-prosessene i kroppen er innstilt på meget ulik ledningsevne/mineralinnhold i vannet. Sortvannsarter, som mange Apistogramma, lever i vann som er nesten uten hardhet. Men magnesium er viktig for plantene, om man har noen...i et plantekar man ha, mens et malawi-kar som nesten ikke har planter ofte kan greie seg med det lille som tilføres ved vannbytter. Likevel er det klart det best å være sikker på at det fins litt magnesium. Og som med andre vannverdier er det ulikt hva som fins i vannet fra de enkelte vannverk, og vannverkene er heller ikke pålagt å måle magnesium ifølge drikkevannsforskriften. Man er mye mer interessert i å holde orden på potensielt farlige stoffer som f.eks. tungmetaller.
Er det bra sideformatering du er ute etter så er denne hakke vassere igjen: https://www.thenutrientcompany.com/aquarium/calculators/ei_calculator/

Men ikke like spesifikk.
Nei, den kalkulatoren kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Meget begrenset utvalg tilsetningsstoffer, ingen ppm kalkulasjon og dermed helt ubrukbar, imho. I den andre fikk jeg "eieren" til å legge inn 'min' micro-næring også, som jeg bruker vekselsvis med CSM+B.
jeg var rundt om noen dyrebutikker og kom ut med malawisalt ... dette fordi produktene deres var få i utvalg og priser som ligner grisen. Jeg venter på svar om webzoo kan skaffe det testsettet jeg vil ha, og skal da bestille det settet og flytende kalsium. Mens jeg venter prøver jeg forsiktig dette saltet og måler fint underveis.

Jeg ble utålmodig ...

i dag har jeg klippet plantene og skrapet alger av alle ruter. Jeg har hatt vannbytte. heverten var såpass svak at den ikke klarte å ta med driten på bunnen og alt algestøvet jeg har skrapt så trenger en ny hevert også.
Husk på at med en hevert (ikke batteridrevet) avhenger "suget av fallhøyden på vannet gjennom utløpsslangen. Jo større forskjell mellom sugehøyde og fallhøyde, jo bedre sug.
Nå etter fem skjeer Malawi salt skulle gh kh vært på 5 eller 6. Men gh kh er på 2 og 2 og ph er gått opp til 9 ... Tør jeg hive i de resterende fem skjeer med pulver over de neste dager ?
Nei, her er det noe galt som ikke er riktig, for å si det sånn.
Du hadde jo GH 5 i utgangspunktet...hvordan i all verdens dager kan den ha gått ned når du har brukt malawi-saltet ?? Tror det må være noe galt enten med målingene dine eller med test-reagensene. pH på 9 peker jo på høy KH også. Så kan du rense prøveglassene, riste reagensene og forsøke en gang til...?
Japp, jeg skal ta å måle alt sammen igjen når jeg kommer hjem i ettermiddag. Jeg er enig med deg at det er noe rart med disse vannveridene.

Fredag en skje
lørdag 1 tredjedels vannbytte pluss en skje
søndag 1 skje
mandag 2 skjeer fordelt på morgen og kveld

og så fikk jeg de vannverdiene. Jeg måler som sagt på nytt senere i dag, så ser vi hva som kommer ut av det.

Tenkte å få opp i mer stein som de kan gjemme seg i etc ... disse tenkte jeg å plukke ute en dag det er bra vær og man er opplagt.
pH er nok ganske riktig målt (bruk JBLs test "høy pH" test som går fra 7.4 til 9.0, den gir best resultat). Men GH og KH kan umulig være korrekte.
foreløbig har jeg kun tetra sitt sett. jeg har dette:

http://images.bidorbuy.co.za/user_images/449/2069449/2069449_130326101914_Tetra_Water_Test_Set_Contents.png

og ønsker meg dette jbl settet

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=5201

hvor fe testen er byttet ut med to andre. De fleste selger denne kofferten med fe test. Jeg skjønner ikke hvorfor de fleste norske butikkene har vanskeligheter med å skaffe dette settet uten fe test.

Den kofferten inneholder ikke GH-test, og heller ikke CO2-test (men en CO2-tabell). Det er 5 tester : pH (3-10), KH, NH3/NH4, NO2 og NO3.

Det er ikke så mye å spare på å kjøpe testkofferten i forhold til enkelt-tester. De testene koster 559, mens kofferten koster 525. Men det er kanskje ikke like ryddig å kjøpe enkeltvis, da. Uansett burde du også få med GH-testen. Og pH-test 3-10 er for unøyaktig uansett.
hmm ... trodde det var mye å spare på en slik koffert.

Hvilke jbl enkelt tester er det jeg trenger da for å være i mål ?

jbl ph og ... ???
Om du syns du sparer på å kjøpe koffert, det avhenger av om du syns kofferten i seg selv har stor verdi. Selve testene sparer du ikke noe særlig på.
Du trenger pH (7.4-9), NH3/NH4, NO2, NO3, GH og KH.
webzoo er ikke plassen å handle da ang priser?

Har kommet opp i 713 kr uten frakt, og da er ikke nh3 testen tatt med da jeg ikke såg den der ...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap