Plantene sturer - hvor starter jeg? (side 2)

Neida, cryptocoryner tåler å taes opp og behandles. Jeg har passet på å få delt og pyntet på dem, og kutter litt tilbake på røttene. Det har de bare godt av.
SilverShaded
Neida, cryptocoryner tåler å taes opp og behandles. Jeg har passet på å få delt og pyntet på dem, og kutter litt tilbake på røttene. Det har de bare godt av.


Det var gode nyheter Da skal de få litt stell, ja, det blir nok bra. Kommer pene nye blader i midten på dem, skulle ønske de kunne holde seg slik...

Ellers har jeg akkurat tatt to algebefengte anubias (bilde til høyre) ut av karet, og erstattet dem med to som jeg har hatt liggende i ei bøtte ute på terassen i et par-tre uker (bilde til venstre) - de var jo tilnærmet fri for alger! Irriterende at de skal være lettere å få til i "søpla", uten gjødsel, enn i akvariet :-S Tenkte det var forsøket verdt å se om de klarer overgangen.

[External Image]
Den Anubias-planten med alger på...slike Anubias pusser jeg med tannbørste

Ser at du har tegn på næringsmangel på den "fine" også. Den har gule flekker...er det noen mørkringete hull i dem ?
Jeg har prøvd å "skrubbe" anubias før, men syns ikke det hjelper stort, særlig ikke mot de grønne prikkene som de "fine" hadde før de ble kasta ut. De to jeg la ut i går hadde litt mindre grønne prikker, men mye brunt og svart belegg. Skal prøve å pusse dem før jeg sprayer med karbo-løsning. Hvis ikke noe av dette hjelper, er det ut i bøtta igjen! Men evt. med litt gjødsel i bøtta.

De gule flekkene er nok bare gjenskinn fra blitzen, hvis det er de litt store gule flekkene du mener? Husker ikke at jeg så noe særlig flekker på dem, men skal studere dem nærmere i kveld. Mørkringete hull har jeg heller ikke sett. Men helt klart at de har næringsmangel, for bladene er unormalt lyse i fargen. Skulle vel bare mangle, etter uker i ei bøtte uten særlig næringstilførsel.

Det jeg ellers ser nå, er at javabregnene holder seg nesten algefrie. Hygrophilaen ser ut til å ha litt forkrøplet vekst, den får nye blader, men omfanget av planten har stagnert på en måte. Skal den egentlig ha rotgjødsel?? Sverdplanten har tross rotnæring ikke fått noe fart på seg, den er bare en sliten pingle. Cryptoene og Hydrocotylen vokser, med nye blad som ser fine ut, mens eldre blad er veldig algebefengte, særlig på Hydrocotylen. Javamosen ser ut til å komme med friske nye "tupper", mens noen tråder har blitt brune - antar at den bare driver og tilpasser seg. Jeg ser ikke tegn til prikker og hull som tyder på mangel på mikronæring på noen planter, men Hydrocotylen blir "sarva"/revner på blader med ekstremt mye alger.

Ja, det var dagens status Akvariumsplanter er jammen meg mye verre enn hageplanter (med unntak av gressplen)!
Jepp, kan hende det bare var gjenskinn fra blitz som gjorde at det så ut som det var gule flekker.

Hygrophila tar opp næring fra vannet, så det skulle ikke være nødvendig med rotkuler. Den forsyner seg grovt av nitrat i karet, så det kan hende den har litt mangel på micro-næring, noe som ofte fører til redusert vekst og forkrøpling av bladene.

Blader som blir lyse, kan ha flere årsaker. Spørsmålet når det gjelder alle mangelsykdommer er hvilke blader som angripes først, gamle eller nye blader. Oppgi alltid det når du rapporterer slike problemer. Lysning kan f.eks. komme av nitrogenmangel, og det angriper både gamle og nye blader. Gjelder det bare gamle blader, kan det være mangel på fosfor, kalium eller magnesium. Forkrøplede, lyse nye blader skyldes som sagt ofte mangel på micro...slm bor, sink og mangan.

Jernmangel (klorose) angriper unge blader først, senere hele planten. Da blir det lyse/gule områder mellom bladnervene.
Får unge blader hvite kanter fra tuppene og forkrøples, skyldes det gjerne kalsium-mangel.

Vel, det var litt tips om næringsmangel...ganske komplisert og ikke alltid like lett å identifisere.
Mange takk, det er greit å få friska opp!
Sånn - da har Hydrocotyle og Crypto fått karbodusj. Jeg har fjernet så mye stygge plantedeler som mulig. Har fjernet helt Hygrophila, da den nå holdt på å gå i oppløsning (!), og også pingle-sverdplanten, som viste seg å nesten ikke ha røtter - det meste som var av røtter var brunt og sleipt!

Ang. symptomer på nye eller eldre blader - er nok begge deler, og det er først og framst litt blek farge og småvoksthet. Syns ikke nye blader virker forkrøplet, egentlig (på Hygrophilaen var det mer vekstmåten for hele planten som virket forkrøplet, ikke selve bladene). Bladene er ikke gule eller hvite, men litt lysere grønne enn jeg tror de skal være. Ser at eldre Hydrocotyleblad har små hull med gulbrun kant, og jo eldre de er, jo mer herpa er de. De aller eldste bladene faller av og stengler visner. Og som du har sett, GSA på eldre blad.

Jeg tenker at det kanskje da er K-mangel i tillegg til de vi vet at har manglet (N, P, Fe), tror jeg leste at slike hull med gulaktig kant indikerer K-mangel. De kjemikaliene jeg nå tilfører - inneholder de nok K? Eller burde jeg måle også K og evt. tilføre f.eks. K2SO4?
Nå gir du jo ekstra kalium gjennom KNO3 og KH2PO4. Selvsagt kan du teste, jeg gjør det selv innimellom for å sjekke at nivået er bra. Hos meg fungerer det egentlig veldig stabilt, det går omtrent like mye ut og inn av karet mellom vannbyttene uten at jeg behøver å tilsette noe.

Men det er riktig som du sier, at hullene med brunt eller gult rundt kommer av kalium-mangel. Stengelplanter som Hydrocotyle og Hygrophila bruker mye næring fordi de normalt vokser fort. Blir det for lite næring blir de små og svake, og veksten stopper mens de prøver å gjenvinne næringsstoffer ved å re-absorbere sine egne blader. Kalium er det mest mobile næringsstoffet (som plantene kan flytte ved å "spise" gamle blad og lage nye i stedet), så kalium-mangel merkes fort.

Generelt bleke blader stammer oftest fra nitrogen (nitrat ) mangel.

Vanligvis vil man se ganske rask forbedring ved riktig gjødseltilsetning dersom det dreier seg om mobile næringsstoffer (N, P, K, S, Mg). Veksten øker når de slutter å fortære seg selv.
Allright!! Da får vi se hva jeg gjør med kalium!

Bratt læringskurve også i planteakvaristikk her nå! Skal se jeg ender opp med CO2-anlegg snart. NEIIIDAA! Tulla... Du skal slippe å coache meg i det også, i tillegg til alt det andre
Heheh...jeg hadde nok overlevd det med CO2 også..
Ikke noe problem å lære bort til folk som hører etter !
Nå har jeg målt etter gårsdagens vannbytte, og kommet til NO3=1-2, PO4=0,02-0,05 (syns det er veldig vanskelig å vurdere om denne er hvit eller den lyseste blå) og Fe=0,05-0,1. Virker som at plantene har slukt forholdsmessig mer jern denne gangen, sammenliknet med sist.

Blir ikke helt klok på når jeg bør si meg fornøyd med nivåene - er det noen tommelfingerregel/nedre grenseverdi ved måling etter vannbytte, som indikerer at plantene får så det holder?
Pussig at du spør...har akkurat samme tilstand her. Jeg syns verdiene er litt for lave ved slutten av en syklus. Men bytter du 50% vann, kan du jo regne med at verdiene var det dobbelte før byttet.

Syns du ligger veldig lavt på både nitrat, fosfat og jern, ja. Blås i om det er 0.02 eller 0,05 ppm Fe...regn det som null Så det var alt for lavt før du byttet også ! Så kanskje du må sikte litt høyere på alle tre....eventuelt gjøre en ekstra gjødsling mellom byttene hvis du er redd for høy nitratverdi ved å ta alt på en gang.

Samme sak her...målinger etter bytte viser null jern og lav fosfat. Til og med nitrat var nede på 5. Men så vokser det noe helt vanvittig her nå...har ikke sett på maken Særlig Echinodorus Red Flame har blitt enorm, og alle Nymphoides "Taiwan" også. Og omtrent ikke en alge å se *bank i bordet*..

Ps.: Jamen var det helt blåst for kalium også, jøje meg...
Aaah, urettferdig asså... Det må jo være tilfredsstillende å se at plantene faktisk tar til seg all næringen som forsvinner, selv om de er så glupske at man nesten ikke henger med i svingene Måtte slå opp den Nymphoides-planten - den var utrolig fin!!

Jeg tenker jeg skal prøve å måle litt ofte før neste vannbytte, jeg er nysgjerrig på hvordan det utvikler seg over tid. Da kan jeg også supplere med litt mer gjødsel hvis jeg ser at det spises opp veldig fort. Skal dessuten undersøke nærmere om det egentlig har noe å si at NO3 kommer over 10 ppm for dvergkuler - infoen på nett opererer med både 10 og 20 som øvre grense, så kan hende det er litt mer å gå på enn jeg tror.

(=^ _ ^=)
Jupp, det er veldig greit å "kartlegge" i en periode, med hyppige målinger. Da ser man utviklingen. Da kan man gå ut fra det ihvertfall for en stund.
Det er akkurat hva jeg har gjort...men nå ble jeg mistenksom grunnet den store veksten og et par Nymphoides-blad med antydning til litt gult. Så jeg målte alt, og årsaken var soleklar. Flinke planter som sier fra hvordan de har det

Nymphoides "Taiwan" er blitt en yndling hos meg. Jeg kjøpte på auksjon en ynkelig liten bunt med noe som så ut som bare bladstilker. Men jeg dyttet dem i sanda, og de vokste ! Nå har jeg digre kjerr i alle karene her. De blir fort halvmeteren lange og er veldig stilige med blader oppover i etasjer.

Kan godt hende nitrat-frykten rundt kulene er noe overdrevet, det overlater jeg til kule-kjennerne. Rent generelt har man funnet at nitrat-frykten er veldig overdimensjonert...mange som driver vellykkede oppdrett med NO3 laaangt over 20 ppm. En annen sak er at personlig vil ikke jeg ha det sånn, da.
Jeg har prøvd å forhøre meg litt om nitrat på en kulefisk-gruppe, men ikke mange som svarer. De som svarte har jeg inntrykk av at er erfarne med kulefisk og akvaristikk generelt. En sier at 20 antakelig går greit, men at 10 som maks er best for fiskenes helse. En annen sier at hun har hatt sine i ca. 20 ppm i fire år, og de er friske og raske. En tredje svarer ikke på spørsmålet (men jeg syns det virker som han mener at 10 ppm bør være max), men kommer med masse andre tips, bl.a. å bytte mindre mengde vann pr. uke, ha i flere fisk, div forslag til gjødsling (bl.a knust østersskall i filteret!), osv. 50 % vannbytte, som ofte er anbefalt, gjelder etter hans mening for kar uten levende planter, og at man generelt bør la nitratnivået man måler bestemme hvor mye vannbytte som er nødvendig.

Noen kommentarer til dette?

Og forresten - noen erfaring med automatisk gjødseldosator (fx denne)? Syns kanskje det virker litt småskummelt...?

Ser forøvrig i dag at de plantene som fikk karbodusj ser ut til å ikke ha tålt det. Bladene smelter! Lurer på om det ble stående litt for lenge med den karboen på seg... Grrr! Jajjamen, noen tabber skal man visst gjøre... Kanskje jeg skal kjøpe meg en Nymphoides i stedet
Kommentarer, ja...gjerne det. Først og fremst tror jeg at kunnskapsnivået ikke er det grann høyere hos disse folka enn hos den gjennomsnittlige akvarist. Resultatet er at man bare gjentar det man har hørt over alt angående nitrat, nemlig at 10 er fint mens 20 betyr nærmest halvdød fisk. Hvilket ikke er tilfelle !

Ellers er det etter min mening tullball at nitrat-nivået skal bestemme hvor mye vann man bytter. Vann byttes ikke bare for nitratets skyld ! Det er andre stoffer som også hoper seg opp, bl.a. fosfat og organiske forbindelser som plantene ikke kan bruke. Og selvsagt alt av sykdomsfremkallende bakterier....alle bakterier for den saks skyld.

At 50% vannbytte er for kar uten planter, er det verste rør jeg har hørt...det er jo nettopp plantefolkene som bytter mye vann ! Her i huset byttes det 50% ukentlig, eller senest etter 10 dager. Og jo flinkere jeg er med bytter, måling og gjødsling, jo bedre gror det og jo bedre bedre trives fiskene

Automatisk gjødsling hadde jeg definitivt ikke tatt sjansen på. Noen stoffer, særlig fosfat, skal doseres i små ørsmå mengder at et "uhell" ville være svært uheldig. Den du linker til er dessuten beregnet på flytende gjødning. Prinsippet går også ut fra at plantenes behov er konstant over tid, hvilket det jo ikke er. Her man små muligheter til å regulere, med mindre man stadig lager og bytter på ulike næringsløsninger.

Da har nok plantene fått litt vel lang tid i dusjen. Men bare gi dem en sjanse, de setter nye blader igjen.
SilverShaded
Først og fremst tror jeg at kunnskapsnivået ikke er det grann høyere hos disse folka enn hos den gjennomsnittlige akvarist.


Hehehe, det kan nok godt hende, men jeg tror nå de er mye mer erfarne enn meg selv, ihvertfall. Ikke alltid direkte sammenheng mellom erfarenhet og kunnskapsnivå heller, dessuten.

SilverShaded
Ellers er det etter min mening tullball at nitrat-nivået skal bestemme hvor mye vann man bytter. Vann byttes ikke bare for nitratets skyld ! Det er andre stoffer som også hoper seg opp, bl.a. fosfat og organiske forbindelser som plantene ikke kan bruke. Og selvsagt alt av sykdomsfremkallende bakterier....alle bakterier for den saks skyld.


Ja, jeg nevnte at jeg trodde det var mer enn bare nitrat vi vil ha bort, men ingen som svarte på det. Ved små vannbytter, vil jeg ikke også løpe en større risiko for at KH (som er bare 2 selv om jeg tilsetter natron til byttevannet) blir brukt opp og at pH evt. kræsjer da?

SilverShaded
Automatisk gjødsling hadde jeg definitivt ikke tatt sjansen på. Noen stoffer, særlig fosfat, skal doseres i små ørsmå mengder at et "uhell" ville være svært uheldig.


Jeg får nok styre unna den slags duppedingser, syns det er nervepirrende nok å veie inn kjemikalier
Oppdatering på plantefronten: Nå har jeg altså tilsatt karbo og gjødslet en stund, lystiden er for øyeblikket 7 timer. Men jeg ser ikke allverdens tegn til forbedring. GSA er tilbake, de nye cryptoene holder på å få brune alge-render langs bladkantene slik de gamle hadde. Satte tilbake de småvokste Hydrocotylene nå som de har fått tilbake litt blader og røtter - bladene vokser, men er algete og hullete allerede. Aponogetonens blader visner, også de små, nye bladene. Den vokser ikke, den bare dør. Javabregner dels begynner å brune ut igjen. Pogostemon så en god stund ganske bra ut, men også disse virker å tape seg nå.

Dagens målinger, etter gårsdagens vannbytte:
NO3 = 3
PO4 = 0,1
Fe = 0,1

Har ikke fått testet oftere enn etter hvert vannbytte pga ferie osv. Men alt tyder vel på at jeg må prøve å få tilført enda mer næring...
Hvor mye vann byttet du ?

Hvis plantene fortsatt ikke viser forbedring (noe de burde gjordt nå), spørs det om lyset rett og slett ikke holder mål. 2x18 T8 er lite for dette karet, som sagt før. Det ville vært fint å oppgradere, tror jeg...
Byttet ca 50 %, som jeg pleier, og som jeg helst vil fortsette med. Nå har jeg jo reflektorer, men det er kanskje ikke nok. Hvordan er det best å oppgradere da? Ser ikke lyst på å begynne å trikse med DIY-løsninger eller andre mer kostbare løsninger :-o Og mer lys vil vel bety enda større næringsbehov? Kan det være kvaliteten på lysrørene som er for dårlig da? Vurderer jo å prøve de Mona o anbefalte lenger framme her. Sukk og stønn...

Jeg burde kanskje prøve to gjødslinger i uka en stund først, jeg har jo ikke prøvd å overskride 10 ppm NO3 enda? De tåler sikkert 20 ppm, men det er dette med så stor endring i vannverdi på så kort tid, om det er så lurt? Plutselig økning fra 3 til 20 - er det tilrådelig?

Litt i villrede nå, ja.


Til opplysning så fikk jeg ikke tilsatt noe karbo i 9 dager mens jeg var bortreist, vet ikke om det kan ha forstyrret opplegget litt også?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap