Staygold's logg for innkjøring med salmimetoden! (side 2)

Jeg synes belysningen i karet er fint, da to av Aquastar-rørene blit litt for blått for min del. Derfor har jeg planterøret slik at gultonen gir en litt varmere farge Driver ikke akkurat med mange planter da gullfisker bare momser på disse. Men kan godt bytte ut Aquastar'en med noe svakere som 6500K! Skal se hva jeg finner på markedet!

Og ja, er nok mest sannsynlig brunalger. Beskrivelsen matcher en artikkel her på forumet. Rotet akkurat litt i sanden i går, så det er lite igjen, men fikk et ok bilde av en anubias med rester av det på.


Da skal jeg se om noen er hjemme til å mate karet med salmi! Hvis ikke, blir det feriefôr
Klart to rør på 10.000K blir for blått, spekteret på det røret har en enorm topp i den blå enden og ikke mye mer. Dette er ikke det jeg mente med "dagslysrør". Og 6500K er ikke svakere, de har bare en mer passende fargetemperatur (spektrum). Kelvin har ingenting med lysets "styrke" å gjøre.

Det der er (som jeg mistenkte) ikke brunalger. Det er helt klart penselalger, både lang- og kort-hårete. Disse er gjerne tegn på lite og/eller feil lys, koblet med lavt CO2-innhold. At de setter seg på Anubias er ingen overraskelse, disse vokser relativt langsomt og vil gjerne ha litt skygge. Hvis du holder gullfisk, burde du absolutt ha masse planter, for dette er plante-etende fisker. Regn innkjøp av planter som innkjøp av fiskemat, og ha såpass mange at det ikke går alt for hardt ut over noen få.

Lavt CO2-innhold kommer gjerne av feilmontert utstrømmer som ikke gir riktig overflatebevegelse. Da blir gassutvekslingen dårlig, særlig i kar med heldekkende topp, og plantene vokser dårlig. Og da vinner algene hver gang ! Plasser inntak og utstrømmer på samme kortside i akvariet, sett utsrømmer-røret noen cm under underflaten og vend hullene litt oppover mot overflaten.
SilverShaded
Ida Helene : Vannbytter er ikke bare for å ta vare på fiskene. Det samler seg uansett opp annet biologisk avfall i karet, og det blir grums på bunnen. Dette er en sikker måte å fore opp alger på, og det senker også effektiviteten av filtreringen. I verste fall kan filteret gå tett. Under innkjøring kan det være en fordel å gjøre et par vannbytter for å bedre miljøet i karet, både av grunnene over og for å få ned nitrat og nitritt hvis de verdiene blir urimelig høye. At et kar skal gå i 5-6 uker helt uten vannbytter er helt urimelig.


Takk. Lærer fortsatt, vet du (Vil ikke stoppe med det for det første)
SilverShaded
Det der er (som jeg mistenkte) ikke brunalger. Det er helt klart penselalger, både lang- og kort-hårete. Disse er gjerne tegn på lite og/eller feil lys, koblet med lavt CO2-innhold. At de setter seg på Anubias er ingen overraskelse, disse vokser relativt langsomt og vil gjerne ha litt skygge. Hvis du holder gullfisk, burde du absolutt ha masse planter, for dette er plante-etende fisker. Regn innkjøp av planter som innkjøp av fiskemat, og ha såpass mange at det ikke går alt for hardt ut over noen få.


Ja, penselalgeren har vært der siden forrige oppstart! Den er ikke uønsket i det hele tatt. Synes litt her og der er fint, så lenge det ikke går for hardt utover plantene spesielt. Det er det brune belegget jeg klager over, noe som jeg mistenker er brunalger. Skal unngå å rote i grusen og legge ut et bedre bilde etterhvert hvis mere forekommer i karet.

Anng. lyset, så skal jeg lete litt rundt, men tror ikke dette er noe hastverk akkurat nå!

Og jeg er lite bekymret for CO2-innholdet etter jeg fink nytt filter som skaper mer enn nok bevegelighet kombinert med BioFlow'en og luftstein!
StayGold
Og jeg er lite bekymret for CO2-innholdet etter jeg fink nytt filter som skaper mer enn nok bevegelighet kombinert med BioFlow'en og luftstein!


For mye bevegelse (og særlig luftestein !) lufter CO2 ut av karet !
Det er litt vanskelig å si hva som er det "perfekte" i dette tilfellet, men jeg kan jo minke bevegelsen ved å flytte utstrømninger til lenger ned.
Mye bedre å ta bort brusesteinen...luftboblene "løfter" CO2 ut av akvariet. Hvis utstrømmeren står riktig, skal du ha mange veldig små bølger bortover vannflaten. Da oppnår godt opptak av oksygen samtidig som ikke for mye CO2 luftes ut.
Ingen mulighet til å beholde luftsteinen? Synes den er en fin dekorasjon, haha
Det er dine planter...og ditt akvarium Ingen kan "nekte" deg å bruke brusestein hvis du syns det er flott.
Neinei! Men jeg vil jo såklart det beste for fisk og planter
Jeg valgte å bytte målingstidsunkt til rundt kl. 8 på kvelden.

Klokken 20.00

-pH: 7.5
-Ammoniakk: 3 ppm

Putter derfor ikke noe salmi i karet.
Ang. luftesteinen. Du kan ha den der som dekorasjon, men går det ikke ann å skru den av, så den ikke lufter co2'en ut?
Selve steinen er skjult bak en rot! Det er boblene som er selve dekorasjonen
Åja! Gir mer mening!
Hva med å "kutte ned". Ha den på av og til. Det er nok best å ha den helt av, men hvis du absolutt vil kan du jo ha den på noen ganger.
Det eneste fornuftige er å ha på luftingen om natten, da plantene trenger oksygen og ikke CO2. Men da ser han jo ikke "pynten"
Sant begge deler! Får se hva jeg gjør. Akkurat nå er den av, og jeg har tenkt til å ha den av under innkjøringen for å se hva som skjer med algeveksten.
13/07 2015

Klokken 20.05
-pH: 7.5
-Ammoniakk: Mellom 1.5 og 3 ppm

Putter ikke mer salmi oppi i dag.
14/07 2015

Klokken 20.25
-pH: 7.5
-Ammoniakk: samme som i går, mellom 1.5 og 3 ppm

Putter ikke oppi mer salmi.
15/07 2015

Klokken 20.30
-Ammoniakk: samme søm før, mellom 1.5 og 3 ppm
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Falcone
Reklame for plussmedlemskap