Ikea vannplanter + andre nybegynnerspørsmål (side 2)

Inaktiv bruker
Da fjernet jeg all skum-tingen på en planten. Den andre er vanskelig å få fjernet alt.
Tja, jeg personlig er ikke overbevist om at steinull er 'giftig'.
Ett eksempel fra gartneri bransjen: http://www.hydroponics.com.au/issue-101-aquaponics-revisited/
Den kan jo bli møkkete, ser stygg ut i akvarier, og tjener ingen hensikt. Den kan vel ha gjødsel i seg, som kan påvirke systemet, men jeg kjenner ikke den bransjens dyrknings metoder bra nok til å si noe om det.
Inaktiv bruker
Fikk ikke noe beskjed om at det var giftig. Og hun i butikken sa at det går bra om jeg ikke får fjernet alt...
Inaktiv bruker
hjelp! den ene sverddrageren holder på å dør!!! Eller den kan faktisk være død også!

Kan det være plantene?
De andre er friske, og svømmer rundt! Mens den ene lå plutselig på bunnen, og nå rører den seg ikke. Jeg har tatt den ut og lagt hun i en bolle, for å se om den kvikner til. Men tviler!
Kjøpte hun for en uke siden...
Jau, du dragetrener... Var karet ditt innkjørt før du satte inn fiskene? Har du målt for å sjekke om det f.eks. er utslag på nitritt? Har mine tvil om at det har noe med plantene å gjøre...
Inaktiv bruker
Det ble sjekket da jeg tok over det. Det var søsteren min som satt det opp og ordnet alt.

Den fisken som døde, var dobbelt så liten som den andre. Og de på dyrebutikken sa at de kom fra samme "kull". For de hadde tre kar med sverddrager, det ene var syk, den andre var litt større også den jeg fikk tre fisker fra, den ene var mye mindre.. den andre lever og ser frisk og fin ut
Når en fisk dør, må du prøve å finne ut hvorfor, hvis ikke risikerer du å miste flere. Jeg kan ikke gi deg så gode råd her siden jeg har lite erfaring med fiskedød, den eneste som har dødd hos meg var svak fra start, spiste lite og hadde muligens innvollsorm. Kan jo hende det er noe tilsvarende med din. Men du skal ikke ta det for gitt. Jeg ville startet med å sjekke om fisken har synlige tegn til sykdom av noe slag, og mål NH3, NO2, pH, GH, NO3 og KH for å sjekke vannkvaliteten. Dette er noe du bør gjøre rutinemessig, ikke bare når noe går galt.

Gjetter jeg riktig at akvariet ditt ble satt opp for 1-2 uker siden, med et filter som ikke har vært i drift på en stund/var helt nytt?
Inaktiv bruker
Jeg vet ikke hvorfor den døde. Den var mindre enn de andre, og de andre som er oppi der er frisk og fin.
Pumpen var ny. Akvariumet sto oppe og gikk i tre døgn før fiskene ble sluppet oppi.
Alt ble sjekket av søsteren min.

Tre døgn er dessverre ikke nok for å bygge opp stor nok bakteriekoloni som kan ta seg av avfallet etter fiskene. Det tar som regel minst en måned før filteret har nok bakterier, og først da bør man ha oppi fisk. Har man fiskene oppi for tidlig, vil de leve i sine egne giftige avfallstoffer (ammoniakk og nitritt), og konsekvensen av det er at endel av fiskene kan dø eller ihvertfall få varige skader som kan forkorte livet deres og gjøre dem utsatt for sykdommer.

Du bør lese dette og dette, og dette. Her er en veldig typisk tråd her på forumet.

Vil på det sterkeste anbefale deg å måle NO2 og NH3 med dråpetester nå. Og bytte vann hver dag.
Inaktiv bruker
Du kødder med meg?!!!
Jeg spurte jo dyrebutikken, "la den gå i et døgn eller to så kan du ta fiskene oppi". Er det rart folk gir opp?!!!!

Akvariet er 3-4 uker gammelt, altså det var da JEG fikk det og pumpen.
Sverddrager fiskene er ca 1 uke eller noe.
De andre fiskene har ikke død, eller oppførst seg annerledes, Det var da en kampfisk, en praktbotia og sverddrager. Kjøpte så to sverddrager til, og den ene døde nå i dag.

Nå er jeg så møkka lei. "Gjør det", "nei ikke gjør det, det er farlig", "det må du alltid gjøre", "Det må du aldri gjøre"!!!!!!!!
Om dette nå ikke går, så gir jeg opp!
Får prøve å bytte vannet vær dag, ca halvt slik som det står på de trådene du lenket til. Dersom testene viser at det er noe galt.
Rolig nu Akvariet ditt har vært i drift noen uker da, så jeg skal ikke garantere at det er vannverdiene det er noe galt med, det er bare min mistanke basert på det du sier om oppstarten. Men det finner du nok ut ved å måle.

Det er jo helt FEIL det de sier at et døgn eller to er nok, det er det jo absolutt ikke, mange som har brent seg på det som du skjønner...
Inaktiv bruker
Jeg skjønner, men det er så vanskelig når 10 personer sier 10 forskjellige ting!.
Får kjøpe meg en test og se hva den sier.
Om det ikke funker, så vet jeg ikke hvorfor den døde. Og får se hvordan det går med de andre. Om de også dør, så får jeg starte på nytt. Så noe om en salmiakk metode... Får lese litt mer om den også får jeg starte hele akvariumet på nytt, og la det stå i noen måneder mens jeg tester jevnlig og ser hvordan det går. Da får jeg fokusere på å pynte det slik jeg vil, også får jeg kjøpt av søsteren min noen guppier og startet på nytt.
Ja, jeg skjønner at det er vanskelig, og det er jo derfor så mange går i den samme fella. Men det kan fortsatt gå bra med fiskene dine, så fortvil ikke, tror neppe du trenger å begynne helt på nytt. Kan hende filteret ditt nærmer seg å være innkjørt hvis det ikke er det allerede. Bare ikke skaff flere fisk før du vet at alt er på stell.

Som gjentatt til det kjedsommelige her på forumet, så anbefales det å kjøpe dråpetester og ikke strips. Aller helst JBL sine tester - mer nøyaktige, og i lengden ikke dyrere enn andre dråpetester (det fins refill). Jeg har aldri brukt strips, men det er vel ganske bred enighet her om at det er så å si bortkastet.

Inaktiv bruker
Leste det på linkene du ga. Noen anbefalinger hvor jeg kan kjøpe det?

Håper det går bra med de andre. Det kanskje være det at jeg skiftet nesten alt vannet i går, da jeg la i ny sand. Var nøye med å vaske igjennom sanden, og det ble ikke noe støv eller skittent vann. Men byttet ut vannet igjen et par ganger etter at sanden var i.
Kan være fisken var svak fra før, også tålte den ikke forandringen ved nytt vann.
Hadde ikke nok bøtter til å beholde noe av vannet. Så la litt over i små boller og kopper.
Hmm, ja, det kan ha betydning med skifting av sand og stort vannbytte... Dette har jeg ikke den helt store formeningen om. Altfor store vannbytter er vel sjelden ideelt. En annen viktig ting er at du aldri må vaske filteret for godt, kun skylle forsiktig med akvarievann (ikke kranvann!) når du merker at gjennomstrømmingen blir dårligere.

Du kan sjekke ut Aquamanias.no, zooservice.no, webzoo.no. Frakt koster jo litt, men mulig det blir billigst hos Aquamanias hvis du kun skal ha tester...? Ikke helt sikker. Dyrebutikker har ofte også endel av disse testene, men dyrere. Men kanskje verdt å kjøpe en JBL nitritt (NO2)-test på dyrebutikk snarest så du ihvertfall får sjekka det fort. Jeg tipper at etter 3-4 uker skulle du nok få utslag på den om akvariet ikke er innkjørt. Men håper noen med mer erfaring med/greie på innkjøring MED fisk kan steppe inn i tråden her og si hva de tror om saken!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap