Discus og sandbytte (side 2)
Jeg mener bestemt at dette ikke vil hjelpe spesielt mye.
For at bakteriene i filteret skal ha noe å leve av så må de få tilført næring. I det her tilfellet NO<sub>2</sub>, Amonium eller Amoniakk. Etter en stund i filterbøtta er rubb og stubb brutt ned til NO<sub>3</sub> og dermed sulter bakteriekolonien i hjel.
Discus forurenser mye og når du setter i gang karret kan du med fordel starte med de fire du har hjemme og etter en uke sette inn de 8 andre. Dermed gir du filteret tid til å bygge seg opp gradvis.
For at bakteriene i filteret skal ha noe å leve av så må de få tilført næring. I det her tilfellet NO<sub>2</sub>, Amonium eller Amoniakk. Etter en stund i filterbøtta er rubb og stubb brutt ned til NO<sub>3</sub> og dermed sulter bakteriekolonien i hjel.
Discus forurenser mye og når du setter i gang karret kan du med fordel starte med de fire du har hjemme og etter en uke sette inn de 8 andre. Dermed gir du filteret tid til å bygge seg opp gradvis.
Postet 22.11.05 kl 09:22
Endret: 22.11.05 kl 11:22
Geir KristiansenJeg mener bestemt at dette ikke vil hjelpe spesielt mye. For at bakteriene i filteret skal ha noe å leve av så må de få tilført næring. I det her tilfellet NO2, Amonium eller Amoniakk. Etter en stund i filterbøtta er rubb og stubb brutt ned til NO2 og dermed sulter bakteriekolonien i hjel. Discus forurenser mye og når du setter i gang karret kan du med fordel starte med de fire du har hjemme og etter en uke sette inn de 8 andre. Dermed gir du filteret tid til å bygge seg opp gradvis.
Jeg mener det går med murerbøtte. Det er jo bare til å fore murerbøtta med Amoniakk slik at Nitrifiserings bakterien har noe og leve av. Likeledses fore karet med Amoniakk når det blir satt opp på nytt, av samme grunn. Lurt ?
Postet 22.11.05 kl 11:11
Endret: 22.11.05 kl 11:13
Viggo GausvikJeg mener det går med murerbøtte. Det er jo bare til å fore murerbøtta med Amoniakk slik at Nitrifiserings bakterien har noe og leve av. Likeledses fore karet med Amoniakk når det blir satt opp på nytt, av samme grunn. Lurt ? :-)
Jepp, endrede forutsetninger gir nye muligheter. Så lenge bakteriekolonien har noe å leve av så går dette helt fint.
Postet 22.11.05 kl 11:24
Postet 22.11.05 kl 15:18
flott
se her ja,,, her var det fler løsninger. takker for det.. viggo...vi kan diskutere dette videre i dag når du kommer... blir spennende å se hva det blir til når jeg er ferdig..
Postet 22.11.05 kl 15:23
Da er vi i gang.
Ja da er arbeidet godt i gang, startet før helgen med flytting av fisk til to stk lånte akvarier. Ny bakgrunn er montert og ny sand, engelsk elvegrus 2-3 mm. Karret ble fylt opp på Lørdag med litt av det gamle vannet blandet med nytt har og hatt litt bactosym i filteret. Det ser veldig bra ut synes nå jeg da. Men du verden for et arbeid, akvarier, vanndunker og pumper i en salig blanding, kona er fornøyd om dagen, he,he. Har tatt litt bilder som jeg skal legge inn, må bare komme meg på rett pc.
Postet 28.11.05 kl 23:40
Postet 28.11.05 kl 23:57