Discus og sandbytte (side 2)

Jeg mener bestemt at dette ikke vil hjelpe spesielt mye.

For at bakteriene i filteret skal ha noe å leve av så må de få tilført næring. I det her tilfellet NO<sub>2</sub>, Amonium eller Amoniakk. Etter en stund i filterbøtta er rubb og stubb brutt ned til NO<sub>3</sub> og dermed sulter bakteriekolonien i hjel.

Discus forurenser mye og når du setter i gang karret kan du med fordel starte med de fire du har hjemme og etter en uke sette inn de 8 andre. Dermed gir du filteret tid til å bygge seg opp gradvis.

Geir Kristiansen
Jeg mener bestemt at dette ikke vil hjelpe spesielt mye. For at bakteriene i filteret skal ha noe å leve av så må de få tilført næring. I det her tilfellet NO2, Amonium eller Amoniakk. Etter en stund i filterbøtta er rubb og stubb brutt ned til NO2 og dermed sulter bakteriekolonien i hjel. Discus forurenser mye og når du setter i gang karret kan du med fordel starte med de fire du har hjemme og etter en uke sette inn de 8 andre. Dermed gir du filteret tid til å bygge seg opp gradvis.

Jeg mener det går med murerbøtte. Det er jo bare til å fore murerbøtta med Amoniakk slik at Nitrifiserings bakterien har noe og leve av. Likeledses fore karet med Amoniakk når det blir satt opp på nytt, av samme grunn. Lurt ?
Viggo Gausvik
Jeg mener det går med murerbøtte. Det er jo bare til å fore murerbøtta med Amoniakk slik at Nitrifiserings bakterien har noe og leve av. Likeledses fore karet med Amoniakk når det blir satt opp på nytt, av samme grunn. Lurt ? :-)

Jepp, endrede forutsetninger gir nye muligheter. Så lenge bakteriekolonien har noe å leve av så går dette helt fint.
Vil vel her tro at en dråpe husholdnings Salmiakk pr. 10 liter vann vil klare å holde liv i Nitrifiserings bakterien i et filter. Skal lage en artikkel om fiskeløs innkjøring av akvarie senere.
flott
se her ja,,, her var det fler løsninger. takker for det.. viggo...vi kan diskutere dette videre i dag når du kommer... blir spennende å se hva det blir til når jeg er ferdig..
Da er vi i gang.
Ja da er arbeidet godt i gang, startet før helgen med flytting av fisk til to stk lånte akvarier. Ny bakgrunn er montert og ny sand, engelsk elvegrus 2-3 mm. Karret ble fylt opp på Lørdag med litt av det gamle vannet blandet med nytt har og hatt litt bactosym i filteret. Det ser veldig bra ut synes nå jeg da. Men du verden for et arbeid, akvarier, vanndunker og pumper i en salig blanding, kona er fornøyd om dagen, he,he. Har tatt litt bilder som jeg skal legge inn, må bare komme meg på rett pc.

Bilder er et must. Har også lyst på en skikkelig bakgrunn, men det får vente til jeg setter opp et større kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap