Plantekar - nybegynner (side 2)

Hadde det vært lurt å blande forskjellige typer reker...? Jeg vet veldig lite om reker, men hvis Amano først og fremst tar trådalger, er det andre som har andre "spesialiteter"? Muligens ønsketenkning dette her
Fikk endelig JBL testsettet mitt og jeg er trygg. Testen viser mindre enn 0,01 NO2 mg/l, da ansetter jeg snart flere amano-gartnere for å luke alger Lettelse!
Ikke regn med at amano-rekene tar alt...det er faktisk akvaristens ansvar å være 'overgartner'. Noen algetyper vil amano ikke røre, og etter min erfaring er de heller ikke flinke med glassrutene.

Men flott at karet er ferdig innkjørt, iallfall....men som sagt tar det tid før balanse oppnåes. Og glem ikke ukentlige vannbyter for det om innkjøringen er ferdig..
Ja, har oppdaget at Amano ikke rører glasset, regner så klart med å være "tanksjef" selv. Allikevel morsomt å se de rene sporene rekene lager gjennom algelaget på røttene. Vet ikke helt hvordan jeg skulle klart å holde DE algefrie... for ikke å snakke om blader på plantene. Det blir nok ukentlige vannbytter ja, og kanskje oftere også om ikke algene kommer under kontroll. Men pytt, jeg risikerer i hvert fall ikke massiv fiskedød i nær framtid!
Sant nok...og da er mye, kanskje det aller viktigste, allerede gjort
Om du ikke har for lav pH og høy nok GH kan du ha en gjeng tigersnegler for å rengjøre glasset, de er supre algespisere
Død amanoreke?
Akkameg. Fant noe som enten er en død reke, eller skallet etter en reke. Bytter amanoreken skall/ham? Finner ikke noe info om dette.

Kastet meg over testsettet mitt og sjekket for det meste; No2 er (filletegn) mindre enn 0,01 mg/l, No3 er 12,5 mg/l, PH 6,5 KH 4 (er Co2 litt høyt?), GH 5. Er det noe mer jeg må se opp for når det gjelder Amanoreken?

Glemte å skru av Co2 i går kveld, men PH var ganske stabil allikevel. Kjører Co2 veldig beskjedent med 1 boble pr 4-5 sek, virker som om det er nok. Er høy Co2 skadelig for fisk/reker?

Har jeg glemt å tenke på noe, eller var reken bare gammel og mett av dage...?

Forslag, anyone?
Kan meget vel ha vært et tomt skall. Amanoene burde ha det greit i dine vannverdier.

Høy CO2 er skadelig for fisk og reker, ja...men da skal det bli veldig høyt, laaangt over hva du oppnår med relativt beskjeden tilførsel.
Metapod
Om du ikke har for lav pH og høy nok GH kan du ha en gjeng tigersnegler for å rengjøre glasset, de er supre algespisere ;)

Noe å tenke på det. Er de veldig sensitive for GH? Fem er det høyeste jeg har hatt i karet hittil og siden Rasbora har et toleransevindu fra 0-5 så prøver jeg å holde meg der.
SilverShaded
Kan meget vel ha vært et tomt skall. Amanoene burde ha det greit i dine vannverdier. Høy CO2 er skadelig for fisk og reker, ja...men da skal det bli [I]veldig[/I] høyt, laaangt over hva du oppnår med relativt beskjeden tilførsel.

Lettet - og TAKK for super-raskt svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap