Tok en test, like forvirret som før! (side 2)

All innkjøring krever målinger. Å kjøre inn med fiskemat fungerer, men er avhengig av en del andre organsimer til å bryte ned maten. Man tilfører også en god del andre stoffer samtidig, som f.eks. fosfat. Og med den metoden er det mye vanskeligere å holde et optimalt og jevnt nivå av ammoniakk. Man vil følgelig ha et mer usikkert resultat med hensyn til mengden filterbakterier.

Siden konsentrasjonen i Salmi-flaskene ikke er 100% til å stole på, er en nøyaktig utregning med drøssevis av desimaler ikke allverden. man bør starte med en dose som er i underkant og heller tilsette litt mer hvis man ikke kommer opp i 4 ppm.
Ved denne typen innkjøring med salmi vil jeg anbefale filterguffe fra et annet kar. Du har jo en vennine som driver oppdrett så mulig du kan få litt av henne og helle dette i filteret ditt? det vil isåfall korte ned innkjøringstiden din litt.

Grunnen til at jeg tenkte på innkjøring med fiskemat er fordi trådstarter sier hun ikke har all verdens av penger.
Dråpe tester er dyrt første gangen du kjøper det. Særlig et ordentlig sett. Fiskemat har hun vel allerede og det hadde muligens vært en litt enklere måte å gjøre det på. Den fisken hun har nå virker litt som en innkjøringsfisk. Jeg tenkte bare at hun kunne slippe og starte forfra. Særlig hvis hun har planter og lignende i akvariet. De trives ikke så bra i en bøtte i 4-5 uker.
Tilfeldig bekjentskap
© Egil Opstad
Reklame for plussmedlemskap