Syk scalare, hvite klumper (side 2)

(siste bildet er fra i går kveld)
Stakkars, han har det nok ikke så bra,, men det kan likevel være vanskelig å avgjøre om han lider. Du må i grunnen bare lytte til din "indre stemme" om når det eventuelt er på tide å la ham slippe.

Mirakler skjer sjelden, også på dette området. Men noen ganger er det utrolig hvor mye de kan hente seg når forholdene ligger til rette for det. Jeg har ikke hatt mye sykdom, egentlig, kanskje fordi jeg både har vært heldig og alltid kjører med "både belte og bukseseler". Dvs. at jeg ikke tar noen sjanser. Forebyggelse er alltid ti ganger bedre enn behandling
Definitivt. Dette er det første virkelig sykdomstilfellet mitt etter to og et halvt år som glad amatørakvarist, så jeg skal vel være fornøyd. Ellers har det bare vært noen få uforklarlige, plutselige dødsfall, et ødelagt utvendig filter som tok knekken på noen sommerfuglciklider, samt to tilfeller av forstoppelse.

Men i dag var herr Scalare død. Burde avlivet ham i går. Tviler på at natten var så kul. Takk for all hjelp, skal nå bruke Seachem-midler når jeg får nye fisk. Bestilte den jeg egentlig skulle kjøpt i går.
Here we go again :-(
Hei! Partneren til den nå avdøde scalaren fra tråden over har fått noen få hvite klumper. Jeg satte i gang med seachem paraguard og metroplex, men ser ingen stor endring. Tre små klumper i en trekant på den ene siden av hodet. Den er ellers frisk og rask og spiser bra. Hva kan dette være? Legger ved noen middelmådige bilder, og er veldig takknemlig for all hjelp. Normale vannverdier, 26 grader, alene med en molly i 180 literstank
Klumpene stikker så vidt ut, og minner om kviser.
Hm... da har jeg et par spørsmål :
Er kulene hvite langs kantene og rødere i midten...elller omvendt ?
Ser det ut som det er væske inni dem ?

Pass på å gjøre vannbytter når du kan i forhold til medisineringen.
Ikkeno rødt. Ugjennomsiktig, ser ingen tegn på væske i dem. På hvilke stadier i medisineringen kan jeg skifte vann?
Det kan være så mange forskjellige årsaker til fiskens problem. Tror vi kan utelukke at fisken har en egentlig tumor-sykdom, siden dette tydeligvis er smittsomt. Jeg heller mot enten en bakterie-infeksjon eller innvollsparasitter. Uansett skulle medisinene hjelpe noe.
Skulle det være virus eller TB, er det lite å gjøre.

Du kan forsåvidt bytte vann når du vil, men hvis det er hviledager i kuren(e) er dette bra dager. Husk bare å ta vannbyttemed i beregningen når du doserer neste gang.
Takk. Og jaja - vi får medisinere videre og ta tiden til hjelp.
Skjønner ikke hvorfor du skulle bruke et rent kobber-preparat ? Det er medisin som er aktuell mot ekto-parasitter som f.eks. hvitprikk.
Leste vel i dårlig forum, men fikk det for meg at middelet var bra mot parasitter generelt? Og utstående prikker kan jo fort være det? Men den er god.

Forøvrig ser den øverste prikken litt ut som når man får flis. 50/50 under/over skinnet på fisken.
Hvis fisken hadde hatt ekto-parasitter hadde du vel lagt merke til at de hadde klødd seg, og jeg kan ikke huske at du har nevnt noe sånt ? Kan heller ikke si jeg kan komme på noen ekto-parasitter som skaper kuler av det slaget scalaren din har. Derimot kan innvendige parasitter vandre inn i muskelvev og etterhvert sees som en slags kuler/cyster på fisken.
Den er god. Takk atter en gang

Sikkert ikke så gunstig med masse kobber i akvariet nå, sånn uansett. Det kryr av L-129- og sewellia-kids i akvariet, i tillegg til noen pansermaller (som også legger egg høyt og lavt om dagen). De andre Seachem-midlene later ikke til å affisere de andre innvånerne det minste. Har du peil på hvorfor ingen norske sjapper tar dem inn?
Nei, jeg har faktisk lurt på dette selv. Som sagt har Seachem gjennomgående mye bedre produkter enn de fleste andre mer "vanlige" produsenter (min mening). En mulighet er at Akvarielageret har skaffet seg en slags enerett på import til Norge, men jeg tviler på at så er tilfelle.

Tror egentlig de fleste dyrebutikker er så overmettet med Tetra og Sera etc. at de ikke ser noe annet. Til og med JBL er jo sjelden vare i kjedebutikkene. Tetra og Sera er gamle produsenter som etablerte seg tidlig i sin nisje og er godt innarbeidet. De har ikke forandret seg mye heller ! Så innkjøperne gidder ikke bry seg med å følge utviklingen. Du vet, forandring...det er fali', det
Hei! Hadde visst ikke sjekket vannverdiene på en stund (kommunikasjonssvikt i heimen), og brått har jeg 0,8-1,6 nitritt? Nærmere 0,8, men altfor høyt. Dette har jeg aldri opplevd før. Kan det være midlene? Og kan dette fremkalle "kviser"? Det ser virkelig ikke ut som noe levende.

Scalaren har dessuten mistet appetitten den siste tiden, og virker litt "veik". Ikke veldig, hun flakser nå rundt, men at en scalare mister appetitten er jo rimelig krisepreget... Kjører daglige vannbytter en stund fremover, og har bestilt bedre powerhead. Den gamle blåser skikkelig dårlig, ser jeg, tross rensing.
Hva er det du har brukt, da ? Bakteriedrepende medisin vil gå ut over filterbakteriene, det er klart.
Syns det ser ut som noe belegg der også ? Eller er det bare reflekser, kanskje...?
Bruker det du anbefalte - de to Seachem-midlene som ikke skal påvirke filterbakterier.
Og ja, litt belegg på øyet. Det var det som fikk meg til å sjekke vannverdier.
Mange innlegg på rappen her, men jeg bruker altså Metronidazole + ParaGuard. Jeg bruker det på hele 180-literskaret, etter bruksanvisningen. Men det er fint mulig at vi ikke har sjekket nitritt på veldig lenge, grunnet ovennevnte misforståelse i heimen (hun sjekket bare karanteneakvariet vi satte den forrige syke scalaren oppi). Så frågan er om dette kan være hele årsaken? Hvordan oppfører ellers hardfør fisk seg når den nitrittforgiftes gradvis? Kan den få "kviser" og slutte å spise, og etter hvert belegg på øyet?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap