Me har fått fisk i karet! (side 2)

Eg har aldri påstått at me har gjort alt riktig. Da eg har sagt er at me ønske å gjere ting rett. Da eg finn veldig utidig og trist et at da blir skrevet ting som ikkje er relevant for da eg har spurt om. Sure kommentarar om at me bare har shoppa dei fiskane me hadde lyst på og ikkje tenke på fiskanes beste. Når man spør eit konkret spørsmål så forventa eg eit konkret, relevant og sakleg svar. Er man nybegynnar så forventa eg ei viss takhøgde for dumme spørsmål, feil man gjere og at man er klønate.
Jeg skjønner hva du mener, og jeg skjønner at det kan være irriterende når du spør om en ting og får kommentarer om alt annet.

Men likevel hva skulle man gjort, da, hvis man bare kunne svare på et spørsmål, og ikke hjelpe med noe annet som står da. Ta for eksempel en av mine tråder her inne som nybegynner. Jeg hadde to malawi ciklider i en 60 liter og lagde en tråd om hvilke flere malawier jeg skulle ha. Tenk hvis folk ikke sa at malawi ciklider ikke hører hjemme i en 60 liter, og bare svart på spørsmålet mitt, og jeg hadde skaffet fler, og ikke visst at det var feil. Og hvis en nybegynner har hatt et akvariet i 3 dager og har skaffet 10 guppy og 10 neontetra og spør om hvilke fler fisker den skal ha. Skal man ikke påpeke da at karet trenger innkjøring og at neontetra og guppy ikke passer sammen grunnet vannverdier?

Så, ja, det kan være irriterende, men man skal være glad for all hjelpen man får, for det kommer man til å trenge videre. Det er definetivt bedre å få litt råd, selv om man ikke spurte om det, enn å ende i fortvilelse og fiskedød.
Takk for ei god tilbakemelding. Joda, eg er takknemlig for all hjelp me får, og me blir jo flinkare. Eg kjenner bare på følelsen av å bli "skutt ned" nesten uansett ka eg spør om eller fortell om statusen på vår nybegynnar akvarist tilværelse.
Me er litt der no, at me tar ein dag om gongen. Målar vattenverdiane dagleg, bytte vatten ein gong i veko og prøve å fora dei på ein god måte. Passe på temp og lys osv, så dei har da bra. Så må da nesten bare gå seg til.
Dersom det er et ikke innkjørt karr som har fisk i seg er det viktig og ta vannbytting hver dag helt til NH3/4 er i 0 og NO2. Vel nok om det.
Dere burde IKKE skaffe mer fisk enda.
Me er flinka å bytta vatten og måler verdiane kvar dag. Me har ingen planar om fleire fisk med da fyrste.
Ancistrusen er litt blek seg jeg, dette er nok grunnet at karret enda har NH4 i vannet.

Følg med utover på den og gi den medisin dersom den slutter og spise og ikke blir bedre etter vannbytte.

PS!
Mulig du/dere vet dette alt men, Maller tåler ikke salt i akvarie vannet så pass på dette ved medisinering.
Jeg blir litt i stuss... Som belyst tidligere i denne tråden (beklager evt. fornærmende kommentarer, men hensikten var faktisk bare å sannsynliggjøre at ting var på stell siden folk stilte seg så tvilende til det...), så har Øyenstikker kjørt inn med Salmi, vannverdiene var etter sigende bra da hun hadde fisk i karet (etter 6 uker eller noe sånt?), og ancistrus-tråden tyder på at vannverdiene fortsatt er bra. Derfor er det nok lurt å også lete etter evt. andre årsaker til at fisken virker unormal/syk.

Skattebo - testen hennes viser da ikke at hun har NH3 i karet?? Eller hva har jeg misforstått?
Tilfeldig bekjentskap
© Stian Wego
Reklame for plussmedlemskap