- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 2)
Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 2)
Postet 11.09.15 kl 13:37
Postet 11.09.15 kl 13:59
Endret: 11.09.15 kl 14:01
Postet 11.09.15 kl 17:34
Jeg syns egentlig at du skulle fjerne det nå.
Når jeg ser på bunnlaget dit, kan det nesten se ut som det er en slags marmor-knus du har der. Dette er notorisk karbonat/kalk-holdig, og kan være en sterkere grunn til høy pH. Så hvis pH fortsetter å holde seg høy etter at alle skjell/stein er borte og flere vannbytter, må du nok vurdere å skifte den ut om du vil ha lavere pH.
Når jeg ser på bunnlaget dit, kan det nesten se ut som det er en slags marmor-knus du har der. Dette er notorisk karbonat/kalk-holdig, og kan være en sterkere grunn til høy pH. Så hvis pH fortsetter å holde seg høy etter at alle skjell/stein er borte og flere vannbytter, må du nok vurdere å skifte den ut om du vil ha lavere pH.
Postet 11.09.15 kl 17:58
Takk for råd .
Da fjernes alt som ikke er kunstige figurer og røtter i dag.
Grusen er kjøpt som akvariegrus i dyrebutikk, så irriterende om den påvirker vannkvaliteten så mye. Har noe igjen som jeg ikke har hatt i karet - hiver den i en bolle med vann og lar stå lunt et par dager og måler det. Hvis det påvirker vannet der, får jeg starte en gradvis utskifting i karet. kan ikke se at det er klokt å skifte hele bunndekket på en gang i et akvarium i drift. Kanskje trenger jeg ikke skifte alt, men deler. Og kanskje vil det slutte å slippe kalk etter en tid?
Da fjernes alt som ikke er kunstige figurer og røtter i dag.
Grusen er kjøpt som akvariegrus i dyrebutikk, så irriterende om den påvirker vannkvaliteten så mye. Har noe igjen som jeg ikke har hatt i karet - hiver den i en bolle med vann og lar stå lunt et par dager og måler det. Hvis det påvirker vannet der, får jeg starte en gradvis utskifting i karet. kan ikke se at det er klokt å skifte hele bunndekket på en gang i et akvarium i drift. Kanskje trenger jeg ikke skifte alt, men deler. Og kanskje vil det slutte å slippe kalk etter en tid?
Postet 11.09.15 kl 19:29
Postet 11.09.15 kl 19:50
SissanSPØRSMÅL VANNBYTTE - sikkert mange dumme, bær over med meg :-) 1) Når jeg tar ut 30-40 liter vann, må jeg vel stoppe pumpene så ikke filtrene går tørre?
Ja, det må du gjøre. Trekk ut stikkkontakten den tiden det tar å utføre vannbytter og (etterhvert) vedlikehold som litt algeskraping og planteluking.
Sissan2) Hvor lenge er det ok å la pumpa stå stille?
Så kort som mulig, egentlig, men den tåler fint den tiden det tar å utføre et vannbytte.
Sissan3) Bør jeg slamme grusen hver dag når jeg tømmer, eller bare ta i toppen? Fiskene svømmer tett på slamsugeren og virker ikke spesielt bekymret over at hendene mine kommer oppi akvariet lenger - flere av dem var innom og hilste på i går, så kanskje jeg er unødvendig redd for å stresse dem?
Fisk er ofte nysgjerrige ja, og jeg kan ikke si at vannbytter og stress er det jeg ofret mest tanke på da jeg holdt på med oppi 20 akvarier. De tåler det. Det de ikke tåler så godt, er giftig vann. DET stresser dem og gjør dem syke. Så nå de første fem-seks ukene, skifter du helst vann hver dag (30% ca) for å tynne ut giftstoffene som oppstår under innkjøringen.
Du trenger ikke slamsuge bunnen i det hele tiden, iallfall ikke i et nystartet akvarium der det knapt finnes noe slam å snakke om. Etterhvert kan du slamsuge litt i samme slengen som du bytter vann en gang i uken. Men husk at det er ikke stuegulvet ditt dette, det skal ikke være kjemisk reint. Det er et akvarium, og litt slam skal det være i et akvarium i biologisk balanse
Sissan4) Jeg har ikke nok utstyr til å lufte 30-40 liter vann i rent utstyr. Jeg har også glemt å tappe vann til byttet i dag - det burde jeg gjort like etter byttet i går. I går blandet jeg kaldt springvann med springvann kokt i vannkoker for å få nøyaktig temperatur som i akvariet på det nye vannet - er det ok? Bruker Aquasafe i vannet nå.
Det er ok. Jeg må rose deg for å droppe vann fra varmtvannsberederen. Jeg har en skrekkhistorie om bruk av det til akvarium som jeg skal spare deg for. Bare IKKE bruk det. Bruk vann fra kaldtvannskranen, det er iallfall trygt
Sissan5) Hvordan får jeg vannet mest skånsomt oppi igjen? Jeg har helt vannet oppi fra bøtte, men det virvler opp mye uhumskheter. Bruker dere heverten for å ta vannet tilbake - er det ok?
Hold ene hånden under vannstrålen ved overflaten på akvariet, så spres vannstrålen fint utover. La bøtten hvile på kanten av karet mens du med andre hånden tømmer rolig og forsiktig litt om gangen ned i den andre hånden din.
Du kan også bruke slange for å få vann tilbake i akvariet om du vil det.
SissanFILTERVASK og FILTERBYTTE Jeg har standard pumpe og filtersystem som kommer med Juwel Rio 125. Dvs. Bioflow Filter M, med volum 3 liter og en Eccoflow pumpe på 500 l/h Hvor ofte må jeg bytte og/eller vaske hvert enkelt filter? Det ser ut her inne som om det er noe som skal gjøres så sjelden som mulig, men i oppskriften til Juwel står det (naturlig nok) at det skal gjøres ganske så ofte - den hvite svampen/poly pad øverst står det at skal byttes ukentlig. Min ser mildt sagt ille ut nå etter to uker - det er mye drit i omløp tydeligvis. 6) Hvor ofte bytte poly pad? vasker dere disse - eller kaster dem?
Jeg vet ikke hva en poly pad er. Er det noe filtersvamp Juwel har satt sitt eget navn på? Hvilken farge har svampen? Er den blå eller grønn, la den sitte og ikke skift den. Det gror bakterier i den man SKAL beholde.
Du bør la akvariefilteret få være i fred så mye som overhodet mulig. En god huskeregel er å tenke på filteret som en levende skjør organisme, og behandle det som en. Bakteriene i det lever som et stort samfunn, og de lever kun under visse forhold. Blir det feil for dem, kan de dø ut. Da blir vannet giftig. For eksempel skal skitne filtersvamper bare renses når man kan se at utblåset har fått synlig redusert kraft. Da er det på tide og fjerne litt slam fra filteret. Det gjøres enklest i forbindelse med et vanlig, ukentlig vannbytte. Fyll akvariebøtten med vann fra akvariet, åpne filteret og ta ut svampene. Skvis dem godt i bøtten med vann, og skyll også kurven med filterkulene i bøtten. Sett alt tilbake så fort som mulig (det må ikke tørke ut!!), fyll på nok vann hvis noe mangler, og lukk filteret igjen. Start det opp når vannbyttet er ferdig og akvariet er fyllt opp på ny.
Nå finnes det ingen fast regel på hvor ofte man skal rense et utvendig tønnefilter (som det høres ut som du har), for det avhenger helt av individuelle forhold i det enkelte akvarie. Noen filter blir fortere tette av slam enn andre. Det varierer. Men for å gi deg et lite hint, så kan jeg nevne at mine tønnefiltere ble renset kanskje en gang hver femte eller sjette måned. Ja, måned. Et par-tre ganger i året bare. I et akvarium der jeg hadde spesielt mye røtter ble det dannet mer slam, og der måtte jeg rense hver tredje til fjerde måned. Men det er nok mer normalt å vente så mye som fem-seks mnd i et normalt, ikke for høyt belastet akvarium. Min erfaring iallefall Du finner ut av hva som gjelder hos deg og ditt filter og akvarium etterhvert.
Sissan7) Hvor ofte bytter dere Nitrax svampen? Det står annenhver måned, men etter beskrivelsen er det her bakteriene bor - vil man ikke gjøre akvariet ustabilt ved å bytte den?
Nitrax svampen, er det den grønne Juwel svampen? Da trenger du IKKE bytte den. Når den er ny, inneholder den noen kapsler i midten som går i oppløsning. Jeg mener å huske at disse iflg Juwel skal senke nitratnivået i akvariet. Bare tull. Du senker nitratnivået ved ukentlige vannbytter, helt gratis. Du trenger ikke drive og kjøpe nye grønne svamper fra Juwel, det hevder de kun for at de skal tjene mer på deg Den grønne svampen blir ganske riktig bolig for verdifulle filterbakterier ettersom ukene går, så å bytte den ut ville være idiotisk. Det svekker jo bare filteret.
De blå og grønne svampene skal altså bevares. Har du en svart der også? Det følger med noen ganger. Den svarte kan du kaste etter tre-fire uker, da giftstoffer akkumuleres i kullet den består av, og kan ikke vaskes ut. Kast den. Et sunt filter trenger ikke kullsvamp. Kjøp en ny blå svamp istedet og bytt ut den svarte med den blå.
Har du også en skive hvit filtervatt i filteret ditt? Dette er ment som et finfilter, og kan byttes ut ved vedlikehold av filteret etter noen mnd. Evt kan det byttes om du synes akvarievannet begynner å se grumsete eller uklart ut. Da er den hvite filtervatten så full av slam at den begynner å slippe fra seg noe igjen. Skift den ut med en ny og kast den gamle.
Det eneste som skal kastes er altså hvite filtervattskiver (hvis du har det i din type filter) og en eventuell svart kullsvampskive. De blå og grønne beholder du "til evig tid"
Sissan8) Det står ingen steder i beskrivelsen om vask av filtre/svamper. Her inne mener jeg å ha sett at dere gjør det - og da helst i akvarievann.
Det stemmer. Beskriver det ovenfor.
Ellers må jeg si at jeg tror det er den hvite grusen din og kamskjellene som hever ph så voldsomt hos deg. Det kan se ut som du kanskje må satse på å bytte bunnlag. En god ide kan være å hoppe i det og gjøre det nå - før akvariets planter har etablert seg skikkelig med rotnett og det hele.
Du vil sannsynligvis se utslag på kh-testen når du får det, for hvit grus er ofte kalkholdig og slipper fra seg mye av det i vannet, og øker med det da både kh og ph.
Anbefaler sand som bunnlag. Du finner rimelig akvariesand hos Biltema, det er den med varenummer 175425 (om jeg ikke husker feil du skal ha. Biltemasanden er ren og støvfri og trenger ikke skylles og vaskes før bruk. En klar fordel
HVIS du tenker å gå i gang med å skifte bunnlaget; fyll akvarievann i bøtter, og flytt over fisk og planter i bøttene. Dekk til med en stor bok eller et eller annet over bøttekanten, så ikke fiskene hopper ut! Viktig, da mange fisk er fæle til å hoppe.
Fiskene og plantene kan være i bøttene i flere timer om nødvendig, mens du skifter ut grusen med sand. Det er en liten drittjobb, men fordelen er at det ikke er særlig skittent hos deg ennå. Du spar egentlig opp ren grus, siden akvariet er så nytt. Om et år ville det vært en real drittjobb (pardon my french) Lykke til!
Postet 11.09.15 kl 22:28
Endret: 11.09.15 kl 22:38
Først: Tusen takk for utfyllende svar!!
Så kort som mulig, egentlig, men den tåler fint den tiden det tar å utføre et vannbytte.
Det gir rom for et annet spørsmål: om strømmen går, kan man jo være uten pumpe i timesvis. Bør man kjøpe UPS til akvariet? Antar fiskene lever en stund uten pumpe siden de tåler noen time i pose, er det bakteriene som dør ved pumpestans?
Så nå de første fem-seks ukene, skifter du helst vann hver dag (30% ca) for å tynne ut giftstoffene som oppstår under innkjøringen.
Du trenger ikke slamsuge bunnen i det hele tiden, iallfall ikke i et nystartet akvarium der det knapt finnes noe slam å snakke om. Etterhvert kan du slamsuge litt i samme slengen som du bytter vann en gang i uken. Men husk at det er ikke stuegulvet ditt dette, det skal ikke være kjemisk reint. Det er et akvarium, og litt slam skal det være i et akvarium i biologisk balanse
5-6 uker med vannskifte gjør meg litt motløs kjenner jeg... Høstferie som går til helvete får jeg leve med (spørsmålet er vel om barn og besteforeldre forstår), men jeg har 4 dager jeg MÅ på jobb i en annen by, og da må det gå som det går rett og slett. To uker til, hadde håpet det kanskje skulle være bedre da.
Hold ene hånden under vannstrålen ved overflaten på akvariet, så spres vannstrålen fint utover. La bøtten hvile på kanten av karet mens du med andre hånden tømmer rolig og forsiktig litt om gangen ned i den andre hånden din.
Takk for godt tips! Prøvde med tallerken i dag, men tallerken i en hånd, 15 liters bøtte (fra Europris, takk for tips), i den andre... Vel, det gikk bare på de sisr 5-6 litrne...
Jeg vet ikke hva en poly pad er. Er det noe filtersvamp Juwel har satt sitt eget navn på? Hvilken farge har svampen? Er den blå eller grønn, la den sitte og ikke skift den. Det gror bakterier i den man SKAL beholde.
Du bør la akvariefilteret få være i fred så mye som overhodet mulig. En god huskeregel er å tenke på filteret som en levende skjør organisme, og behandle det som en. Bakteriene i det lever som et stort samfunn, og de lever kun under visse forhold. Blir det feil for dem, kan de dø ut. Da blir vannet giftig. For eksempel skal skitne filtersvamper bare renses når man kan se at utblåset har fått synlig redusert kraft. Da er det på tide og fjerne litt slam fra filteret. Det gjøres enklest i forbindelse med et vanlig, ukentlig vannbytte. Fyll akvariebøtten med vann fra akvariet, åpne filteret og ta ut svampene. Skvis dem godt i bøtten med vann, og skyll også kurven med filterkulene i bøtten. Sett alt tilbake så fort som mulig (det må ikke tørke ut!!), fyll på nok vann hvis noe mangler, og lukk filteret igjen. Start det opp når vannbyttet er ferdig og akvariet er fyllt opp på ny.
Nå finnes det ingen fast regel på hvor ofte man skal rense et utvendig tønnefilter (som det høres ut som du har), for det avhenger helt av individuelle forhold i det enkelte akvarie. Noen filter blir fortere tette av slam enn andre. Det varierer. Men for å gi deg et lite hint, så kan jeg nevne at mine tønnefiltere ble renset kanskje en gang hver femte eller sjette måned. Ja, måned. Et par-tre ganger i året bare. I et akvarium der jeg hadde spesielt mye røtter ble det dannet mer slam, og der måtte jeg rense hver tredje til fjerde måned. Men det er nok mer normalt å vente så mye som fem-seks mnd i et normalt, ikke for høyt belastet akvarium. Min erfaring iallefall Du finner ut av hva som gjelder hos deg og ditt filter og akvarium etterhvert.
Nitrax svampen, er det den grønne Juwel svampen? Da trenger du IKKE bytte den. Når den er ny, inneholder den noen kapsler i midten som går i oppløsning. Jeg mener å huske at disse iflg Juwel skal senke nitratnivået i akvariet. Bare tull. Du senker nitratnivået ved ukentlige vannbytter, helt gratis. Du trenger ikke drive og kjøpe nye grønne svamper fra Juwel, det hevder de kun for at de skal tjene mer på deg Den grønne svampen blir ganske riktig bolig for verdifulle filterbakterier ettersom ukene går, så å bytte den ut ville være idiotisk. Det svekker jo bare filteret.
De blå og grønne svampene skal altså bevares. Har du en svart der også? Det følger med noen ganger. Den svarte kan du kaste etter tre-fire uker, da giftstoffer akkumuleres i kullet den består av, og kan ikke vaskes ut. Kast den. Et sunt filter trenger ikke kullsvamp. Kjøp en ny blå svamp istedet og bytt ut den svarte med den blå.
Har du også en skive hvit filtervatt i filteret ditt? Dette er ment som et finfilter, og kan byttes ut ved vedlikehold av filteret etter noen mnd. Evt kan det byttes om du synes akvarievannet begynner å se grumsete eller uklart ut. Da er den hvite filtervatten så full av slam at den begynner å slippe fra seg noe igjen. Skift den ut med en ny og kast den gamle.
Det eneste som skal kastes er altså hvite filtervattskiver (hvis du har det i din type filter) og en eventuell svart kullsvampskive. De blå og grønne beholder du "til evig tid"
Poly pad =hvit filtervatt. Byttet den i dag, var 3 mm brunt lag på den +planterester.
Har innvendig filter. Har tre blå, en grønn og en sort litt hard veldig porøs svamp. Da kaster jeg den om et par uker og lar resten være foreløpig, takk!
Takk for gode råd her. Sand fra Biltema er på handlelista uansett - fint med blanding av sand og grus. Grusen ligger til godgjøring nå - måler den på søndag - får uansett ikke handlet før mandag.
Hvis jeg må gjøre et bytte av bunnlag og tar ut fisk - hvor mye vann må jeg ta fra eksisterende for å ikke starte helt på nytt? Og hva gjør jeg med filteret? Det blir stående tørt under prosessen... Eller skal jeg ta ut alle svampene og sette dem også i en bøtte m akvarievann under skiftet?
mona o[QUOTE=Sissan] 2) Hvor lenge er det ok å la pumpa stå stille?
Det gir rom for et annet spørsmål: om strømmen går, kan man jo være uten pumpe i timesvis. Bør man kjøpe UPS til akvariet? Antar fiskene lever en stund uten pumpe siden de tåler noen time i pose, er det bakteriene som dør ved pumpestans?
mona o[QUOTE=Sissan] 3) Bør jeg slamme grusen hver dag når jeg tømmer, eller bare ta i toppen?
Så nå de første fem-seks ukene, skifter du helst vann hver dag (30% ca) for å tynne ut giftstoffene som oppstår under innkjøringen.
5-6 uker med vannskifte gjør meg litt motløs kjenner jeg... Høstferie som går til helvete får jeg leve med (spørsmålet er vel om barn og besteforeldre forstår), men jeg har 4 dager jeg MÅ på jobb i en annen by, og da må det gå som det går rett og slett. To uker til, hadde håpet det kanskje skulle være bedre da.
mona o[QUOTE=Sissan] 5) Hvordan får jeg vannet mest skånsomt oppi igjen? Jeg har helt vannet oppi fra bøtte, men det virvler opp mye uhumskheter. Bruker dere heverten for å ta vannet tilbake - er det ok?
Takk for godt tips! Prøvde med tallerken i dag, men tallerken i en hånd, 15 liters bøtte (fra Europris, takk for tips), i den andre... Vel, det gikk bare på de sisr 5-6 litrne...
mona o[QUOTE=Sissan] FILTERVASK og FILTERBYTTE Jeg har standard pumpe og filtersystem som kommer med Juwel Rio 125. Dvs. Bioflow Filter M, med volum 3 liter og en Eccoflow pumpe på 500 l/h Hvor ofte må jeg bytte og/eller vaske hvert enkelt filter? Det ser ut her inne som om det er noe som skal gjøres så sjelden som mulig, men i oppskriften til Juwel står det (naturlig nok) at det skal gjøres ganske så ofte - den hvite svampen/poly pad øverst står det at skal byttes ukentlig. Min ser mildt sagt ille ut nå etter to uker - det er mye drit i omløp tydeligvis. 6) Hvor ofte bytte poly pad? vasker dere disse - eller kaster dem?
Sissan7) Hvor ofte bytter dere Nitrax svampen? Det står annenhver måned, men etter beskrivelsen er det her bakteriene bor - vil man ikke gjøre akvariet ustabilt ved å bytte den?
Poly pad =hvit filtervatt. Byttet den i dag, var 3 mm brunt lag på den +planterester.
Har innvendig filter. Har tre blå, en grønn og en sort litt hard veldig porøs svamp. Da kaster jeg den om et par uker og lar resten være foreløpig, takk!
mona oEllers må jeg si at jeg tror det er den hvite grusen din og kamskjellene som hever ph så voldsomt hos deg. Det kan se ut som du kanskje må satse på å bytte bunnlag. En god ide kan være å hoppe i det og gjøre det nå - før akvariets planter har etablert seg skikkelig med rotnett og det hele. Du vil sannsynligvis se utslag på kh-testen når du får det, for hvit grus er ofte kalkholdig og slipper fra seg mye av det i vannet, og øker med det da både kh og ph. Anbefaler sand som bunnlag. Du finner rimelig akvariesand hos Biltema, det er den med varenummer [URLBLOCK1] (om jeg ikke husker feil:) du skal ha. Biltemasanden er ren og støvfri og trenger ikke skylles og vaskes før bruk. En klar fordel :) HVIS du tenker å gå i gang med å skifte bunnlaget; fyll akvarievann i bøtter, og flytt over fisk og planter i bøttene. Dekk til med en stor bok eller et eller annet over bøttekanten, så ikke fiskene hopper ut! Viktig, da mange fisk er fæle til å hoppe. Fiskene og plantene kan være i bøttene i flere timer om nødvendig, mens du skifter ut grusen med sand. Det er en liten drittjobb, men fordelen er at det ikke er særlig skittent hos deg ennå. Du spar egentlig opp ren grus, siden akvariet er så nytt. Om et år ville det vært en real drittjobb (pardon my french) :) Lykke til!
Takk for gode råd her. Sand fra Biltema er på handlelista uansett - fint med blanding av sand og grus. Grusen ligger til godgjøring nå - måler den på søndag - får uansett ikke handlet før mandag.
Hvis jeg må gjøre et bytte av bunnlag og tar ut fisk - hvor mye vann må jeg ta fra eksisterende for å ikke starte helt på nytt? Og hva gjør jeg med filteret? Det blir stående tørt under prosessen... Eller skal jeg ta ut alle svampene og sette dem også i en bøtte m akvarievann under skiftet?
Postet 12.09.15 kl 00:03
Postet 12.09.15 kl 01:47
Endret: 12.09.15 kl 01:48
SissanHvis jeg må gjøre et bytte av bunnlag og tar ut fisk - hvor mye vann må jeg ta fra eksisterende for å ikke starte helt på nytt? Og hva gjør jeg med filteret? Det blir stående tørt under prosessen... Eller skal jeg ta ut alle svampene og sette dem også i en bøtte m akvarievann under skiftet?
Da jeg bytta underlag fra grus til biltema sand sparte jeg på alt vannet jeg hadde plass til (ca. 40l av 60l). Filteret stod tørt, men jeg var så rask jeg kunne. Det tok kanskje rundt en time. Husk å legge en tallerken eller lignende på sanda så du ikke virvler opp masse sand når du fyller på.
SissanHvor stort akvarium må kampfisk ha alene? Ser at mange er i boller, neppe bra, men lurer på om d r mulig for meg å beholde Prinsen i eget kar med tilpassede verdier, om han ikke trives i akvariet vårt over tid. Men d må være lite. Et annet spørsmål: hvor mange timer med lyset på pr døgn?
Jeg tør ikke si hvor lite akvarium du kan ha for kampfisken, men fiskebasen anbefaler minst 60l. Du kan nok gå litt lavere enn det, siden det er (dessverre) stor sjanse for at den går til en annen som har den i en bolle uten filter og varmekolbe hvis du gir kampfisken tilbake. Bare husk at jo mindre akvariet er, jo vanskeligere er det å holde stabile vannverdier.
Du kan ha lystiden på 7-8timer. Alger er veldig vanlig i oppstarten av et nytt akvarium, så derfor har jeg lystiden min på 5 timer i mitt nye akvarium akkurat nå. Jeg skal skru opp etterhvert.
Postet 12.09.15 kl 11:18
Endret: 12.09.15 kl 11:21
Takk for svar, igjen ??. Jeg har lys 12-14 timer nå - tenkte det var lurt for å fremme planteveksten, men da skal jeg kutte den litt ned. Har døgnrytmeendringer av det slaget påvirkning på fisken slik at jeg reduserer gradvis?
60 liter blir nok i medte laget for kar 2 - har liten leilighet. Men får se når den er møblert (nyinnflyttet), om d r et sted det kan passe inn. Tenker at akvarie nummer to ikke blir dobbel jobb siden jeg har alt utstyr og litt mer erfaring, så d r mulig å få til. Får se hvordan alt går. Er litt sliten nå, midt i oppussing av bolig også - føles som å ha nyfødte - og d r d jo på en måte - med nytt kar ????
60 liter blir nok i medte laget for kar 2 - har liten leilighet. Men får se når den er møblert (nyinnflyttet), om d r et sted det kan passe inn. Tenker at akvarie nummer to ikke blir dobbel jobb siden jeg har alt utstyr og litt mer erfaring, så d r mulig å få til. Får se hvordan alt går. Er litt sliten nå, midt i oppussing av bolig også - føles som å ha nyfødte - og d r d jo på en måte - med nytt kar ????
Postet 12.09.15 kl 11:45
Ja, 12-14 timer er nok i det meste laget. Noen ekstra timer med lys fremmer ikke planteveksten så veldig. Da er det bedre med mere watt i lysene eller annen fargetemperatur og skaffe noe plantegjødsel. Men du må ikke stresse med plantevekst nå. Det haster ikke. Jeg vet ikke hva fiskene syntes om brå forandring i døgnrytmen, så det får noen flinkere her svare på.
Du kan nok gå enda lavere enn 60liter hvis du ikke får plass. Jeg har lest og hørt om suksess i 30-40 liter. Det viktigste er at den får bra vedlikehold. Hvis du har gode rutiner og et godt øye på vannverdiene skal det nok gå bra. Men hvis du skaffer deg et nytt akvarium bør du innkjøre det fiskeløst med salmi.
Jeg føler med deg. Vannbytter hver dag samtidig med jobb, barn og oppussing av leilighet er jo ikke barebare. Når ting går galt (og ellers) kan akvaforum hjelpe deg
Du kan nok gå enda lavere enn 60liter hvis du ikke får plass. Jeg har lest og hørt om suksess i 30-40 liter. Det viktigste er at den får bra vedlikehold. Hvis du har gode rutiner og et godt øye på vannverdiene skal det nok gå bra. Men hvis du skaffer deg et nytt akvarium bør du innkjøre det fiskeløst med salmi.
Jeg føler med deg. Vannbytter hver dag samtidig med jobb, barn og oppussing av leilighet er jo ikke barebare. Når ting går galt (og ellers) kan akvaforum hjelpe deg
Postet 12.09.15 kl 12:26
SissanDet gir rom for et annet spørsmål: om strømmen går, kan man jo være uten pumpe i timesvis. Bør man kjøpe UPS til akvariet? Antar fiskene lever en stund uten pumpe siden de tåler noen time i pose, er det bakteriene som dør ved pumpestans?
Det kan du, men det er dyrt. Jeg har vært inne på tanken selv, men det får nok heller gå som det går... Det er bakteriene som dør, ja. Men har hørt om at selv ett døgns pumpestopp har gått bra hos noen. Man må følge nøye med på vannverdiene etterpå når noe slikt skjer, da.
Sissan5-6 uker med vannskifte gjør meg litt motløs kjenner jeg... Høstferie som går til helvete får jeg leve med (spørsmålet er vel om barn og besteforeldre forstår), men jeg har 4 dager jeg MÅ på jobb i en annen by, og da må det gå som det går rett og slett. To uker til, hadde håpet det kanskje skulle være bedre da.
Hvis karet har gått i et par uker nå, har du neppe 5-6 uker foran deg! Kanskje 2-3?
SissanPrøvde med tallerken i dag, men tallerken i en hånd, 15 liters bøtte (fra Europris, takk for tips), i den andre... Vel, det gikk bare på de sisr 5-6 litrne...
Dette var slik jeg gjorde det i starten. Holdt på å gå fra konseptene tilslutt fordi det var så tungvindt... Anbefaler deg å lage et system som pumper vannet opp fra en beholder, da kan du bare stå og se på at vannet fylles på av seg selv Det er ikke komplisert - en stor beholder til å lagre vann, en sirkulasjonspumpe (fx Eheim compact) og en slange som passer på "tuten" til sirkpumpa er alt du trenger.
SissanHvor stort akvarium må kampfisk ha alene? Ser at mange er i boller, neppe bra, men lurer på om d r mulig for meg å beholde Prinsen i eget kar med tilpassede verdier, om han ikke trives i akvariet vårt over tid. Men d må være lite.
Dette er et vanskelig spørsmål syns jeg, for jeg ser at denne kampfisken allerede betyr mye for deg. Følelsene sier en ting, fornuften noe annet Hvis du kan klare å få til minst 60 liter, så er jo det best. Husk at det ofte ikke er så stor forskjell i utvendige mål. Ta fx Wromak helglassakvarier: 45 liter er 50x30x30, mens 63 liter er 60x30x35 cm. Det skiller altså bare 10 cm på bredden og 5 på høyden, men nesten 20 liter i volum! Men se nå først an hva som skjer med pH, og hvordan fiskene går overens. Blir det helt krise med finnenapping eller noe, fins det nok mulighet for midlertidige løsninger som å dele karet i to eller ha oppi en fødekasse e.l.
Jeg er enig med de andre her som anbefaler å skifte ut grusen. Ikke bare pga. pH, men også fordi jeg tror sand er enklere å holde rent og gir bedre feste for planterøttene. Mens du driver med grusbytte, lar du filteret gå i ei bøtte med akvarievann. Ta derfor vare på mest mulig av akvarievannet. Ikke la filteret stå tørt.
Postet 12.09.15 kl 12:55
Endret: 12.09.15 kl 13:12
Det blir nok bytte til sand til uka tenker jeg, ja - uansett. Kanskje ta vare på noe av grusen, antar jeg kan ha oppi grus i et av hjørnene f.eks. som dekor uten at det ødelegger alt av verdier. Får kjøpe meg en kjempebøtte også til å ha pumpe og filter i. Hele innsatsen får jeg jo ikke ut, så det blir en litt snål løsning, men det får gå.
Og det er sånn at om jeg bruker Biltema-sand lenket til over her, da er jeg safe? Helt sikkert? Orker ikke flere runder med full tømming.
Karet har kjørt i 2 uker nå, med bakteriekultur fra start, og de siste 4,5 dagene med fisk.
Krysser fingre for at verdiene er noenlunde i balanse innen høstferien, vi får se. Foreløpig har jeg ikke fått den lovede mailen vedr. porto på min bestilling på nett, så jeg antar varene ikke er sendt enda...
60*30*30 høres jo ikke uoverkommelig ut å få plassert - kan nesten henges på veggen det, men det krever sterke hyller da... Vi får se etter hvert. Jeg skal love dere at et nytt kar evt. innkjøres med salmi og kultur fra det andre akvariet før det kommer så mye som en finne oppi der ja - dette er læring the hard way.
Lurer veldig på hva som ville skjedd om jeg ikke fant dere. Tenk om alle fiskene mine døde etter 1-2 dager - det hadde jo vært grusomt. Da tror jeg kanskje ikke jeg hadde våget å forsøke igjen.
Og det er sånn at om jeg bruker Biltema-sand lenket til over her, da er jeg safe? Helt sikkert? Orker ikke flere runder med full tømming.
Karet har kjørt i 2 uker nå, med bakteriekultur fra start, og de siste 4,5 dagene med fisk.
Krysser fingre for at verdiene er noenlunde i balanse innen høstferien, vi får se. Foreløpig har jeg ikke fått den lovede mailen vedr. porto på min bestilling på nett, så jeg antar varene ikke er sendt enda...
60*30*30 høres jo ikke uoverkommelig ut å få plassert - kan nesten henges på veggen det, men det krever sterke hyller da... Vi får se etter hvert. Jeg skal love dere at et nytt kar evt. innkjøres med salmi og kultur fra det andre akvariet før det kommer så mye som en finne oppi der ja - dette er læring the hard way.
Lurer veldig på hva som ville skjedd om jeg ikke fant dere. Tenk om alle fiskene mine døde etter 1-2 dager - det hadde jo vært grusomt. Da tror jeg kanskje ikke jeg hadde våget å forsøke igjen.
Postet 12.09.15 kl 13:45
Vannbytte
Tenkte bare å dele med deg hvordan jeg gjør mitt vannbytte, med bilder! :-P
1. Lufting og temperering av 50 liter vann, i 70 liter plastkasse. Varmekolbe til oppvarming, sirkulasjonspumpe for god vannbevegelse, slik at gasser luftes ut, og slik at natron og GH-pulver blandes godt inn.
2. Nærbilde av sirkpumpa etter at plastslange er satt på tuten.
3. Iscenesatt bilde for denne anledning, mangler et vesentlig element her - vann... ;-D For utpumping står sirkpumpa nedi kassen, slangen går opp i akvariet og ned i et desilitermål som står på sanda. Jeg fester slangen i strålerøret fra filteret med en borrelås fordi jeg må plugge i strømmen i en stikkontakt som er litt for langt unna. Det bobler heftig ut av slangen de første par sekundene, men så fylles karet sakte og rolig opp. Pumpa må ikke gå tørr, så jeg tilter kassen når det begynner å bli lite vann igjen. Pumper over 45 av de 50 liter. Hvis jeg må ha over siste rest, tømmer jeg det over manuelt.
1. Lufting og temperering av 50 liter vann, i 70 liter plastkasse. Varmekolbe til oppvarming, sirkulasjonspumpe for god vannbevegelse, slik at gasser luftes ut, og slik at natron og GH-pulver blandes godt inn.
2. Nærbilde av sirkpumpa etter at plastslange er satt på tuten.
3. Iscenesatt bilde for denne anledning, mangler et vesentlig element her - vann... ;-D For utpumping står sirkpumpa nedi kassen, slangen går opp i akvariet og ned i et desilitermål som står på sanda. Jeg fester slangen i strålerøret fra filteret med en borrelås fordi jeg må plugge i strømmen i en stikkontakt som er litt for langt unna. Det bobler heftig ut av slangen de første par sekundene, men så fylles karet sakte og rolig opp. Pumpa må ikke gå tørr, så jeg tilter kassen når det begynner å bli lite vann igjen. Pumper over 45 av de 50 liter. Hvis jeg må ha over siste rest, tømmer jeg det over manuelt.
Postet 12.09.15 kl 13:46
Jeg hadde akvarium i gamle dager sammen med en kjæreste (som hadde vedlikeholdet). Ble veldig knyttet til fiskene der.
Jeg har ALDRI sett en så vakker fisk som kampfisken vår, og han er så snål og finner på så mye rart. Så ja - jeg er veldig knyttet til ham.
Han fikk møte en konkurrent i dag - speil utenfor akvariet i 2-3 minutter. Helt fantastisk skue - han blåste opp både kjaker og alt av finner på 3 sekunder, ristet seg og stod i - og svømmer en halvtime siden fremdeles rundt og blærer seg i akvariet fordi han klarte å jage motstanderen på vei. Jeg får liksom ikke samme følelsen av guppyene som bare svømmer rundt og egler på hverandre.
Ellers inntar han rett som det er en utslått positur PÅ innsuget til pumpa. Første gang jeg så ham der, ble jeg redd for at han satt fast og skrudde av pumpa. Sekundet jeg skrudde den på la han seg der igjen - klistra utover hele innsuget - han har ingen problemer med å komme seg løs, virker som han syns det er deilig å slippe å svømme. Litt redd for at han har psykiske problemer (hehe - ikke egentlig, men kanskje han er sliten?)
Jeg har ALDRI sett en så vakker fisk som kampfisken vår, og han er så snål og finner på så mye rart. Så ja - jeg er veldig knyttet til ham.
Han fikk møte en konkurrent i dag - speil utenfor akvariet i 2-3 minutter. Helt fantastisk skue - han blåste opp både kjaker og alt av finner på 3 sekunder, ristet seg og stod i - og svømmer en halvtime siden fremdeles rundt og blærer seg i akvariet fordi han klarte å jage motstanderen på vei. Jeg får liksom ikke samme følelsen av guppyene som bare svømmer rundt og egler på hverandre.
Ellers inntar han rett som det er en utslått positur PÅ innsuget til pumpa. Første gang jeg så ham der, ble jeg redd for at han satt fast og skrudde av pumpa. Sekundet jeg skrudde den på la han seg der igjen - klistra utover hele innsuget - han har ingen problemer med å komme seg løs, virker som han syns det er deilig å slippe å svømme. Litt redd for at han har psykiske problemer (hehe - ikke egentlig, men kanskje han er sliten?)
Postet 12.09.15 kl 13:50
KuledrømTenkte bare å dele med deg hvordan jeg gjør mitt vannbytte, med bilder! :-P 1. Lufting og temperering av 50 liter vann, i 70 liter plastkasse. Varmekolbe til oppvarming, sirkulasjonspumpe for god vannbevegelse, slik at gasser luftes ut, og slik at natron og GH-pulver blandes godt inn. 2. Nærbilde av sirkpumpa etter at plastslange er satt på tuten. 3. Iscenesatt bilde for denne anledning, mangler et vesentlig element her - vann... ;-D For utpumping står sirkpumpa nedi kassen, slangen går opp i akvariet og ned i et desilitermål som står på sanda. Jeg fester slangen i strålerøret fra filteret med en borrelås fordi jeg må plugge i strømmen i en stikkontakt som er litt for langt unna. Det bobler heftig ut av slangen de første par sekundene, men så fylles karet sakte og rolig opp. Pumpa må ikke gå tørr, så jeg tilter kassen når det begynner å bli lite vann igjen. Pumper over 45 av de 50 liter. Hvis jeg må ha over siste rest, tømmer jeg det over manuelt.
VELDIG smart! Er dette dyrt utstyr? Hvor har du kjøpt? Antar det ikke er standard vare i en hver Jernia-butikk (ville trolig vært for dyrt uansett der da...)
Postet 12.09.15 kl 13:52
Hvis du beholder grus, vil du stadig kjempe mot stigende pH, selv om du fjerner det meste. Men hvis du velger å ha et "hjørne" med grus, er det lurt å sette ned et skille, ellers vil det bare bli blanding. Bunnlag ligger ikke stille
Fiskene dine hadde nok ikke dødd etter 1-2 dager...det tar litt lenger tid før det bygger seg opp med ammoniakk og nitritt. Derfor er det mange som ikke forstår hvorfor "alt har jo gått bra i 2 uker", og så plutselig kommer en massiv fiskedød.
Metoden Kuledrøm nevner er den samme som jeg fortalte om i post 17. Veldig deilig å slippe å bære alt vannet. På vannbytte-dager hvor jeg ikke skal slamsuge bruker jeg også sirkulasjonspumpa til å tappe ut vann...bare sette pumpa nedi akvariet, og den andre enden av slangen i WC.
Fiskene dine hadde nok ikke dødd etter 1-2 dager...det tar litt lenger tid før det bygger seg opp med ammoniakk og nitritt. Derfor er det mange som ikke forstår hvorfor "alt har jo gått bra i 2 uker", og så plutselig kommer en massiv fiskedød.
Metoden Kuledrøm nevner er den samme som jeg fortalte om i post 17. Veldig deilig å slippe å bære alt vannet. På vannbytte-dager hvor jeg ikke skal slamsuge bruker jeg også sirkulasjonspumpa til å tappe ut vann...bare sette pumpa nedi akvariet, og den andre enden av slangen i WC.
Postet 12.09.15 kl 13:56
Eheim compact 1000. De har også både 300 og 600 l/t, mulig også disse holder. Litt usikker, da jeg ikke har prøvd det.
Du finner denne pumpa også på mange andre dyrebutikker og nettbutikker. Slange får du også tak i på nettbutikk (i metervare eller stumper), pass på at det blir riktig dimensjon. Det er vel 16/22 som passer til 1000-varianten. Min slange er litt for tynn, men får pressa den på hvis jeg varmer den i varmt vann først.
Det fins helt sikkert billigere ting, fx på Clas Ohlson eller noe. Men det har jeg ikke oversikt over.
Du finner denne pumpa også på mange andre dyrebutikker og nettbutikker. Slange får du også tak i på nettbutikk (i metervare eller stumper), pass på at det blir riktig dimensjon. Det er vel 16/22 som passer til 1000-varianten. Min slange er litt for tynn, men får pressa den på hvis jeg varmer den i varmt vann først.
Det fins helt sikkert billigere ting, fx på Clas Ohlson eller noe. Men det har jeg ikke oversikt over.
Postet 12.09.15 kl 14:13
Endret: 12.09.15 kl 14:17
Postet 12.09.15 kl 17:01