Oppgradering av lys (side 2)
Ok, det blir nok en akseptabel pris, ja.
Skal prøve å ta tangoen på bordet i stedet for på dekkglasset
Hvor mange hjørner bør kuttes mht luftutveksling, håndtering av glassene, fôring etc? Jeg ser fx at begge dekkglassene på 63-literen min er kuttet på 2 hjørner, diagonalt overfor hverandre, ett "stort" kutt og ett mindre på begge. Jeg ser ingen grunn til å ha et stort kutt på det ene glasset, jeg skal jo ikke ha rør gående ut på begge sider. Med mindre det er viktig for luftutvekslingen.
Det vil også bli noen mm klaring rundt glassene pga opphengene.
Skal prøve å ta tangoen på bordet i stedet for på dekkglasset
Hvor mange hjørner bør kuttes mht luftutveksling, håndtering av glassene, fôring etc? Jeg ser fx at begge dekkglassene på 63-literen min er kuttet på 2 hjørner, diagonalt overfor hverandre, ett "stort" kutt og ett mindre på begge. Jeg ser ingen grunn til å ha et stort kutt på det ene glasset, jeg skal jo ikke ha rør gående ut på begge sider. Med mindre det er viktig for luftutvekslingen.
Det vil også bli noen mm klaring rundt glassene pga opphengene.
Postet 23.09.15 kl 11:42
Det blir litt smak og behag. Men enig i at du bare behøver et 'stort' kutt der du har slanger + ledninger. Jeg ville hatt et sort der det er ledninger/rør, og mindre kutt i de tre andre hjørnene. Da får du bra med sirkulasjon, og det blir lett å løfte av glassene. Noe sånt som min eminente fremstilling på bildet...
Postet 23.09.15 kl 12:06
Postet 23.09.15 kl 21:08
Postet 23.09.15 kl 21:11
Endret: 23.09.15 kl 21:13
Postet 23.09.15 kl 21:25
Postet 23.09.15 kl 22:18
Fluvalen har bare en sedvanlig Fluval-svakhet...impelleren henger seg opp når pumpa stanses. Nå har jeg passet barnebarn noen timer, så nå får jeg gå og få den i igang igjen...
Jøje meg, du somler ikke...tøft gjordt å bestille ! Stakkars meg hvis ikke dette blir vellykket....heheheh...
Den knappen har jeg også...må bare ta fart, bestille, og så glemme at det gjorde vondt i lommeboka. Fikk mine nye Sennheiser høretelefoner denne uka...nei, for en hyggelig overraskelse.!. Ikke like hyggelig utgift, men de gamle var utslitt og slik er prisen for å være kresen.
Jøje meg, du somler ikke...tøft gjordt å bestille ! Stakkars meg hvis ikke dette blir vellykket....heheheh...
Den knappen har jeg også...må bare ta fart, bestille, og så glemme at det gjorde vondt i lommeboka. Fikk mine nye Sennheiser høretelefoner denne uka...nei, for en hyggelig overraskelse.!. Ikke like hyggelig utgift, men de gamle var utslitt og slik er prisen for å være kresen.
Postet 23.09.15 kl 23:26
Uff, haha... Det er sikkert veldig bra høretelefoner, da. Jeg har selvfølgelig store forventninger til lyset, i verste fall kan det bli månelyst (eller moonlights, som det også kalles) - i akvariet. :-P Dette blir helt sikkert en stor forbedring på alle måter, og om plantene fortsatt ikke vokser, da må jeg lete etter andre forklaringer på hvorfor. Nye rot-tabletter er også bestilt, jeg skal driste meg til å prøve bl.a. sverdplante igjen når alt er på plass.
Postet 24.09.15 kl 10:47
Er rimelig sikker på at dette blir bra Og ihvertfall blir det spennende !
Det armaturet jeg fikk hadde amerikansk 3-pins kontakt, så du trenger en overgang til to-hulls norsk. Det følger med strømadapter, og det fungerer også for vårt 220-240V strømnett. (Det kan ellers være et problem med elektronikk lagd i USA.)
Sverdplanter høres bra ut...jeg har blitt veldig interessert i disse artene. Vet ikke hva slags arter du har tenkt deg, bare vær obs på at noen av dem foretrekker kjølig vann. Anbefaler veldig å handle fra Aquarienpflanzen-shop. De har stort utvalg av Echinodorus (mange arter man ikke finner her hjemme) og gode beskrivelser av hver enkelt art.
Det armaturet jeg fikk hadde amerikansk 3-pins kontakt, så du trenger en overgang til to-hulls norsk. Det følger med strømadapter, og det fungerer også for vårt 220-240V strømnett. (Det kan ellers være et problem med elektronikk lagd i USA.)
Sverdplanter høres bra ut...jeg har blitt veldig interessert i disse artene. Vet ikke hva slags arter du har tenkt deg, bare vær obs på at noen av dem foretrekker kjølig vann. Anbefaler veldig å handle fra Aquarienpflanzen-shop. De har stort utvalg av Echinodorus (mange arter man ikke finner her hjemme) og gode beskrivelser av hver enkelt art.
Postet 24.09.15 kl 12:52
Takk for linken! Jeg har ledd meg gjennom mang en plantebeskrivelse der nå, på google-translate-norsk. Jeg bet meg spesielt merke i denne interessante beskrivelsen: "Fra den eksterne harddisker kan, når de er nylig tilkoblet, mer tette puter flater eller busker oppstå" X'D
Jeg har kikket litt på disse såkalte "vannbananene", og det var mange fine! Jeg liker særlig de med litt runde blader, og kunne også vært artig å prøve litt rødfarge (selv om jeg i utgangspunktet liker bare grønt bedre). Men om de passer i en 112-liter er ikke helt lett å vurdere. Her er noen:
E. HARBICH
E. BLEHERAE I DEN FØDERALE REGJERINGEN (jepp, de påstår det)
E. CORDIFOLIUS RØD
E. RED OCTOBER
E. FELIX
Jeg har kikket litt på disse såkalte "vannbananene", og det var mange fine! Jeg liker særlig de med litt runde blader, og kunne også vært artig å prøve litt rødfarge (selv om jeg i utgangspunktet liker bare grønt bedre). Men om de passer i en 112-liter er ikke helt lett å vurdere. Her er noen:
E. HARBICH
E. BLEHERAE I DEN FØDERALE REGJERINGEN (jepp, de påstår det)
E. CORDIFOLIUS RØD
E. RED OCTOBER
E. FELIX
Postet 25.09.15 kl 11:51
Au, jeg tenkte ikke på at dette er på tysk, for jeg leser det fint..
Men Google translate er super underholdning, særlig hvis man vet hva det egentlig står.
E. harbich : litt i største laget, tror jeg...
E. bleherae : svært vanlig akvarieplante (kalles ofte bare "sverdplante", enkel å holde
E. cordifolius red : Fin bakgrunnsplante, enkel å holde
E. sp. Red October : rødbrun, glad i litt varmt vann, enkel, må stå i godt lys.
E. sp. Felix : en flekket hybrid, trenger mye lys og godt med næring (som de aller fleste planter med rødlig bladverk).
Men Google translate er super underholdning, særlig hvis man vet hva det egentlig står.
E. harbich : litt i største laget, tror jeg...
E. bleherae : svært vanlig akvarieplante (kalles ofte bare "sverdplante", enkel å holde
E. cordifolius red : Fin bakgrunnsplante, enkel å holde
E. sp. Red October : rødbrun, glad i litt varmt vann, enkel, må stå i godt lys.
E. sp. Felix : en flekket hybrid, trenger mye lys og godt med næring (som de aller fleste planter med rødlig bladverk).
Postet 25.09.15 kl 12:35
Endret: 25.09.15 kl 12:36
Postet 26.09.15 kl 16:04
Postet 26.09.15 kl 16:12
Postet 28.09.15 kl 13:50
Postet 28.09.15 kl 15:09
Å, neeeida Jeg tenkte jeg skulle vente til dekkglass-opphengene kom før jeg bestilte glass, siden jeg må vite tykkelsen på plasten i opphengene (de skal henge over kanten). Men nå viser det seg at de har sendt bare lyset, selv om jeg haket av for at det skulle sendes sammen, og selv om opphengene skulle være "in stock". Da er det bare å smøre seg med tålmodighet... Kontakten prøver jeg å få tak i i morgen, isåfall blir det nok litt testing av lyset! B-)
Postet 28.09.15 kl 15:23
Jeg fikk tak i adapter til stikkontakten i går, og klarte såvidt å få dratt beina på lyset langt nok ut til at jeg kunne sette det oppå akvariet for å få testet lyset. Sånn kjempestor forskjell ble det faktisk ikke, men det var litt mer forskjell enn det bildene her viser. Jeg og sambo var enige om at det ble litt sterkere lys, det ble muligens jevnere fordelt, noe "klarere", samt at fargene ikke ble så "gusjegrønne" lenger, og lyset når lenger ut til sidene. Legg spesielt merke til rota til høyre i karet, hvordan den framstår mer jevnt opplyst og noe rødere/brunere i fargen.
Det virker som en god del lys tapes ut i rommet. Kan det være fordelaktig likevel å bare legge lyset rett på dekkglasset, hvis det går an? Det blir også endel flimring på veggen og gulvet fordi lyset speiler seg i den "turbulente" vannoverflata. Jeg tror ikke det skal være noe stort problem, og kanskje dekkglasset vil dempe dette litt? Vi får se. Syns ellers det var litt rart at det ikke fulgte med noen brosjyre e.l. med spesifikasjoner, bruksanvisning, osv.
Jeg prøvde også å ha på bare moonlights, og du verden så spooky det så ut nedi der da! Bør disse blå brukes sammen med de andre til daglig, eller er de bare for syns skyld om kvelden for de som liker slikt? Da jeg slo på de hvite og røde igjen, fikk en av fiskene fullstendig sjokk og spratt rundt som en gal! Etterpå var hun helt paralysert i noen sekunder før hun kom til seg selv igjen. Alle fiskene syns dette lyseksperimentet var litt skummelt, de søkte sammen i flokk slik de bare gjør når det skjer ting utenom det vanlige.
Når alt er på plass, vil jeg oppdatere om planteveksten i plantesture-tråden min.
Det virker som en god del lys tapes ut i rommet. Kan det være fordelaktig likevel å bare legge lyset rett på dekkglasset, hvis det går an? Det blir også endel flimring på veggen og gulvet fordi lyset speiler seg i den "turbulente" vannoverflata. Jeg tror ikke det skal være noe stort problem, og kanskje dekkglasset vil dempe dette litt? Vi får se. Syns ellers det var litt rart at det ikke fulgte med noen brosjyre e.l. med spesifikasjoner, bruksanvisning, osv.
Jeg prøvde også å ha på bare moonlights, og du verden så spooky det så ut nedi der da! Bør disse blå brukes sammen med de andre til daglig, eller er de bare for syns skyld om kvelden for de som liker slikt? Da jeg slo på de hvite og røde igjen, fikk en av fiskene fullstendig sjokk og spratt rundt som en gal! Etterpå var hun helt paralysert i noen sekunder før hun kom til seg selv igjen. Alle fiskene syns dette lyseksperimentet var litt skummelt, de søkte sammen i flokk slik de bare gjør når det skjer ting utenom det vanlige.
Når alt er på plass, vil jeg oppdatere om planteveksten i plantesture-tråden min.
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/39124_150930125925_1.jpg)
Postet 30.09.15 kl 12:59
Endret: 30.09.15 kl 13:00
Du er jo ikke vant til åpent akvarium, så det er naturlig at du reagerer på at det blir litt flimring fra vannoverflaten. Med linsene som sitter på hver LED, er det ikke mye lys som tapes, det er mest litt gjenskinn fra overflaten.
Du skulle jo ikke ha "veldig sterkt" lys. Og det du ser og hva plantene "ser", er to vidt forskjellige ting. Øyet vårt er regiostrerer lys på en helt annen måte enn plantene, vi ser "best" de bølgelengdene som plantene bruker minst av.
Jeg har ikke brukt månelysene på dagtid....satte dem på nå bare for å se om det skjer noe spesielt i karet, som en test. Jeg hadde et blått PL-rør i et annet kar...dette var mye sterkere saker og blir ikke brukt lenger, siden jeg syns det ga mer alger.
At fiskene reagerer er ikke så rart...alt som er nytt og uvant i deres trygge tilværelse sees på med skepsis. Dette venner de seg fort til
Du skulle jo ikke ha "veldig sterkt" lys. Og det du ser og hva plantene "ser", er to vidt forskjellige ting. Øyet vårt er regiostrerer lys på en helt annen måte enn plantene, vi ser "best" de bølgelengdene som plantene bruker minst av.
Jeg har ikke brukt månelysene på dagtid....satte dem på nå bare for å se om det skjer noe spesielt i karet, som en test. Jeg hadde et blått PL-rør i et annet kar...dette var mye sterkere saker og blir ikke brukt lenger, siden jeg syns det ga mer alger.
At fiskene reagerer er ikke så rart...alt som er nytt og uvant i deres trygge tilværelse sees på med skepsis. Dette venner de seg fort til
Postet 30.09.15 kl 15:23
Ja, jeg er nå bare glad for at det ikke ble pang-lyst, altså! Hehe, ser for meg hvor algete og fælt det kunne blitt da... Når karet står i stua er det faktisk litt viktig at det er et behagelig lys som ikke er for sterkt, og det syns jeg det ble. Fullstendig klar over at planter og mennesker "ser" lys forskjellig. Derfor gleder jeg meg veldig til jeg kan begynne å bruke lyset, og følge med på plantenes utvikling - jeg liker prosjekter som dette
Postet 30.09.15 kl 15:51
Postet 30.09.15 kl 16:11