Hva passer? (side 2)

Den 15.10 ble karret Ottoen(e) går i satt opp, så det er bare 1mnd gammelt.
Driver å sjekker daglig om det trengs vannbytte siden det er egentlig i innkjøringsfasen enda for er litt usikker på om kickstarten fungerer som den skal.
Innkjøringen skjer på gamlemåten IKKE salmi-metoden.

For dette ble totalt krise ciklidene er skikkelig drapsmaskiner når dem er i egg/yngel tid. så fikk som dere ser Otto som forslag siden disse kommer seg unna i en fei.
Tilvenningstiden ble det brukt 4t på så det burde holde.
Verdiene unntatt PH(på 7) er midt på treet til Ottoene

Har for lang lystid (+/-12t) for vet Ottoene trenger masse algemat.

Når det nyste karret (Rio 180l) er skikkelig på plass får ciklidene 93l (26.06 ble det satt i gang) tilbake.

Dette tar noen flere dagen enn regnet med, men det er nok oppe å går innen ukeslutt.
Du vet vel om kickstarten virka hvis du har målt vannverdier? Og hvis jeg nå forstår summen av info riktig, så var akvariet du satte ottoene inn i bare 19 liter, kanskje ikke innkjørt, og allerede bebodd av ciklider??
Stemmer på en prikk.

Kickstartet pumpa i 19l med drit fra det eldste karret på 93l dit ciklidene og den gjenlevende Ottoen skal bare 180l er satt skikkelig opp.

Så siden verdiene er like fine som i 93l jeg tok drit fra så virket det som det skal.
Jammen godt å vite, takk Kuledrøm.

Sitter og lurer veldig på dette med hva vil passe som algespiser i 93l.
1stk Otto er vel i minste laget. Vil ha noe som tåler mer enn Otto siden jeg mistet 4 av 5 på 48t.
Husk det er ciklider som driver yngelpleie som skal bo der.
Ancistrusene mine prøvde jeg men dem får juling så det går ikke.
Det kommer igjen an på vannverdiene i dette karet. Jeg tenkte å foreslå SAE på et tidlig tidspunkt, men da hadde du allerede bestemt deg for ottoer. Og ottoer i et nyoppsatt kar fungerer uansett dårlig. SAE er mer robuste..."ulempen" med dem er at de blir mye større. Mine er ikke aggressive i det hele tatt, ihvertfall...og de er høyere i vannet, henger ikke på rutene og er raske til å svømme...virker litt 'smartere'.
Hvis ikke, kan snegler være en brukbar løsning...hvis du absolutt MÅ ha algespisere. Virker på meg som disse palett-morderne burde få karet for seg selv.
Ja disse er hissige :-/ derfor hadde jeg trengt noe robuste og raske fisker.
Skal nå sjekke opp SAE om dem i det heletatt passer inn i en 93l. Snegler kommer ikke på tale siden det er flere i huset som skal bortpå og drive med karret da det er vannbytter m.m.

Denne?

Om det er feil kom gjerne med linken her
Neida, det er riktig fisk

Jeg skjønte ikke dette med mange som skal drive med karet og hva det har med eventuelle snegler å gjøre ?
Jeg er ikke kresen, men mann min har sagt blankt nei til snegler og krabber i akvariet (krabber er trolig ikke algespisende da) men dem er flinke til og rømme og bli tråkket i hjel innen kort tid.
Har og et par andre som vil lære litt om akvariet og dem liker heller ikke disse type dyrene.
Så derfor er ikke snegler og krabber aktuelt i karret.

Men skal se om jeg får tak i SAE jeg
Det som bekymrer meg nå er at det er for få liter. karret er på bare 93l og er bare 65-70cm langt.

Vil det gå likevel tru?
Kjøp dem som små, og flytt dem til det store karet på et senere tidspunkt.
Ok.
Det skal jeg nok klare å få til. Tusen takk SilverShaded.

Å ha et karr uten algespisende fisker går i mine øyne dårlig. Om ciklidene roer seg kan jo Ancistrusene komme tilbake der så jeg slipper skaffe enda flere unge/små SAE
Tja...jeg har ihvertfall to kar uten algespisere...går helt fint det !
Ok. Får se da hva jeg gjør med tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Olsen
Reklame for plussmedlemskap