Pleco avføring? (side 2)

Sunniva Bjørkvik
Går ikke an å forvente at man skal sette seg inn i alle mulige fisketyper før man kan ha akvarium.


Ikke alle, det er det ingen som har sagt heller. Men det er ikke urimelig å forvente at man setter seg inn i de fisketypene man har tenkt til å kjøpe! FØR man kjøper den.

Det er i grunnen veldig enkelt å unngå feilkjøp av fisk, og første bud er; å ikke handle på impuls.
Eller, man tar opp mobilen mens man er i butikken, slår opp på Akvaforums fiskebase på internett, taster inn navnet på fisken man ser i butikken og har lyst på, og leser om den der og da - før man kjøper noe som helst. I dagens samfunn med mobiltelefoner i lomma og ipader i veska, er det ingen grunn til å gjøre bomkjøp lenger. Man trenger ikke engang dra hjem og sjekke på pc'en hjemme først.

Du ville ikke gått ut og kjøpt deg et annet kjæledyr på impuls og uten å ane hva de trenger og hva de spiser først, så hvorfor skal fisk være noe annerledes?

Sunniva Bjørkvik
Er faktisk ikke alle som greier å se forskjell på maller da enkelte er så og si like.


Maller kan være til forveksling like ja, veldig mange av dem. Mange L-maller blir også utrolig store. Det er generell kunnskap om maller. Derfor, når man først vet dette, bør man være enda mer forsiktig enn vanlig når man kjøper maller. Rett og slett fordi det er så stor fare for at den vil bli altfor stor. Man bør også være sikker på hvilken art man faktisk har fått, sånn at man kan fôre den riktig. Det er mange maller som spiser kun grønt, og det er viktig at man fôrer dem med nok av det i kosten. Andre maller igjen spiser både kjøttbasert (insekt) føde og grøntfôr, så de må få begge deler.
Maller er interessante fisker, men de krever plass og en del ekstra rengjøring pga all skitten de legger igjen etter seg.

Så, nå vet du littegrann mer om maller før du kjøper noen neste gang, og vet at du gjør lurt i å sjekke opp en fiskearts krav på nett før du handler
Har lært nå, så skal omplassere den om ikke lenge og kun ha guppy en stund. Kirsebærrekene mine er forsvunnet så kan det være mallen som er synderen? Har jeg forresten rett da jeg tror det er en Gibbiceps/ seilfinne pleco? Postet bilde i tidligere innlegg
Sunniva Bjørkvik
Har lært nå, så skal omplassere den om ikke lenge og kun ha guppy en stund. Kirsebærrekene mine er forsvunnet så kan det være mallen som er synderen? Har jeg forresten rett da jeg tror det er en Gibbiceps/ seilfinne pleco? :-) Postet bilde i tidligere innlegg


Det er nok ikke mallen som har tatt rekene. Maller jakter ikke. Dvs de følger ikke etter et eller annet levende individ for å prøve og fange og spise dem. Men hvis reken(e) derimot har dødd av andre årsaker (feil vannverdier f.eks.) og ligger der død på bunnen, så vil plecoen gjerne spise dem om han kommer over dem,ja. De er flinke til å rydde opp i akvariet, sånt sett, ingenting dødt får ligge og råtne. Det blir spist.

Jeg er ingen L-malle ekspert, bare så det er sagt, men jeg synes mallen på bildet ditt ligner mistenkelig mye på en vanlig Gibbiceps. Den blir opptil 45 cm stor.... Uansett, sannsynlighetsberegning tilsier at det er det du har kjøpt, da dette er en av de aller vanligste mallene i handelen ved siden av Ancistrus.
Jeg tror ikke det er en Gibbiceps. Den er lys med mørke prikker, mens denne er mørkmed lyst prikker. Hvilken det er skal jeg la andre komme med svar på. Du klan jo høre med butikken om de faktisk vet hva de har solgt deg.

Det kan være en Pterygoplichthys joselimaianus L001/L022
Har spurt og det eneste svaret jeg har fått er "pleco"
OK, da tar du bildet ditt, oppretter deg en profil på www.planetcatfish.com, og spør ekspertene på maller der. De vet nok hva du har OBS! Engelspråklig forum.

Når du har fått svar, skriv ned navnet så du husker det Stalltips fra en som glemmer lett latinske navn....

Eller vil du at jeg skal poste bildet ditt der og spørre for deg? Jeg har profil der.
Du kan gjerne poste bildet for meg så slipper jeg å lage bruker!
Da har jeg postet bildet ditt. Vi får vente og se hva folk svarer. Poster her så fort jeg ser svar.
Jeg trekker tilbake forslaget mitt om Gibbiceps, forøvrig. Ser nå at det er feil mønster/fargene er omvendt. Men hva med Pterygoplichthys pardalis? Den kalles faktisk på folkemunne for rett og slett "pleco", selv om pleco også er en generell paraplybetegnelse for omtrent alt av L-maller.

Etter og ha sett lenge på bilde, sett på flekkenes farge og bunnfargen i forhold så er mitt forslag denne siden det er lyse flekker på mørk bunn.



PS! Kan hende jeg tar feil.
Samme som mitt forslag Skattebo
ringeriksakvarie
Samme som mitt forslag Skattebo


Ser det nå.
Det er kommet et svar i tråden på Planetcatfish, og svaret er P. joselimaianus, som er foreslått av et par stykker i denne tråden allerede.
Skal følge med og se om flere svar dukker opp i tråden på PlanetCatfish, for å se om det er enighet i svarene og flere mener det samme.

Har allerede funnet ny eier til den, så den drar i morgen. Vil tro det er en såkalt Gold spot pleco, uansett så har ny eier stort nok kar
Et svar til er kommet på Planetcatfish, som sier seg enig med forrige svar (P. joselimaianus).

Godt du fikk et nytt hjem til den
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap