Første rio 180l! (side 2)

Neida...det fins bare EN dyrevennlig oppstartsmetode uten filterguffe : salmi-metoden.
Filterguffe-metoden gir heller ikke innkjørt filter over natten. Det tar gjerne minst en ukes tid før det blir noenlunde trygt for fisk, bakteriene trenger tid på å slå seg ned og forøke seg. Og målinger må man gjøre uansett.
Takk for tips! Har startet med salmi-metoden. Har målt opptil 4ppml ammoniakk i vannet igår og idag.. så skal la det stå til det synker og fylle opp igjen. Så får det bare ta den tiden det tar.

En ting jeg ikke får til er å senke temperaturen i akvariet. Har satt lys på 12t til dagen (med timer), varmekolbe på det minste, likevel havner temp på 27 grader+.
Vil gjerne holde det på 24-25 grader. Noen tips? Regner med det er lysene som skal all varmen, men må jo nesten ha lys i akvariet :P
Det er alt for mye med 12 timer lystid. Nå i innkjøringen bør du ikke ha mer enn 5-6 timer.

Har du kalibrert varmekolben ? Forslag : dra ut pluggen, og se hvor karet havner i temperatur uten den. Da ser du kjapt om det er lyset er kolben som skaper varmen.

Kolben kan du sette i en ti-liters bøtte med vann på rundt 20 grader, helst med sirkulasjon (brusestein f.eks.). Så følger du nøye med på tempen, og skrur av kolben (slik at lyset slukkes) når vannet har oppnådd ønsket temperatur. Pass på at den ikke slår seg på igjen før tempen har sunket 1 grad minst...gjør den det, slår du den av igjen. Den må passes på, altså...og ikke få slå seg på før det er behov for det. Dette er kanskje en litt tungvindt måte å kalibrere på, men det funker.
Takk for tips! Skal stille ned lystiden og kalibrere kolben. Det var lett å forstå, så om det er tungtvindt gjør meg ingenting. Trekker koblen ut fra stikkontakt for natten i hvert fall.
Da kan du jo se hva tempen er i morgen tidlig, når karet har stått uten lys over natten. Så er det bare å se hvor mye det går opp i løpet av lystiden.

Bra du skjønte det med varmekolben...litt kronglete å forklare
Tempen tror jeg var 26.4, gikk ned fra 27.6 ca. Slo på lyset når jeg gikk på jobb, kom hjem ca 5t senere for å hente mat, temp 27.6 ca igjen.
Kan det hende jeg har fylt i for mye vann og lyset/varmen kommer for nært? Har fylt opp til ca 1cm over den svarte kanten på Rio 180L. Den bøylen på midten som går på tvers toucher så vidt vannoverflaten.

Hva gjør jeg da hvis lysene mine koker fiskene mine? Vil de bli litt svakere/normalisere seg over tid? De er jo tross alt helt flunka nye.
En annen ting:
Litt endring i antatt levering av testene mine. Aquamanias var tom for alle JBL testene og fikk de ikke inn før på fredag.

Er dette krise? Eller vil det kun utsette innkjøringa, slik at det tar lengre tid enn normalt? Jeg har fortsatt Tetra ammoniakk test.
Fortsett å måle ammoniakk, og topp opp når det daler ned mot 1 ppm.

Tror du har litt vel høy vannstand. Vannet bør ikke nå opp til avstiveren. Ellers kan du legge et eller annet mellom kanten og lokket, slik at det blir en liten glippe. Dette bedrer luftsirkulasjonen, slik at varme transporteres bort.
På mitt Rio 125-kar er det et min/max merke for vannstand. Min-merket er et par mm over avstiveren/den svarte kanten - maxmerket er ca 5 mm over der igjen. Du har nok for høy vannstand, og kan med fordel senke den slik at vannlinja går like over avstiverkanten. Godt mulig den kan være under, som SilverShaded sier, og at minlinjen er satt der av estetiske hensyn.
Ser man der ja! Der dukka det opp ett min-max merke som jeg ikke hadde sett tidligere, takk! Får begynne å tømme akvariet og se hvordan lysene varmer da. Og evt lufte.

Skal fortsette med ammoniakken.

Det var 7L for mye i akvariet. Nå ligger den rett over min. Kjører full jobbdag med lys imorgen og får se hvordan det går.
Så lenge filteret ikke trekker luft, kan man ha så mye eller lite vann man vil.. Men vil absolutt si det er fordel med et godt luftlag mellom vann og lokk for å "lufte" vekk varme.
Tempen var på 24.4 ca etter natta og idag når jeg kom hjem fra jobb var den oppe på 26.1 igjen. Litt mindre enn 27, men ser at lyset varmer veldig mye.
Varmekoblen var trukket ut av stikkontakten og det var kun lyset som stod på.
Ca 8t.

Noen ide om hvordan jeg kan ha mer stabil temp?

Kan jo nevne at termometer (digitalt m/sugekopp, Juwel) er plassert ved siden av filter, men vet ikke om det har så mye å si mtp. at varmekoblen er avslått.
Fant ut at jeg har egentlig ganske sterke rør. 45W T5, som fulgte med. Sjekket på Juwel sine sider og der står det at de har helt ned til 24W. Så kjøper inn 2 av de.
Håper de varmer så lite at akvariet ikke blir så veldig oppvarma av den, så kan eg mye lettere regulere med varmekolben.

Det finnes kanskje billigere lysrør som kan brukes? Etter å ha lest i noen tråder så er det 6500k som er best? Juwel sine har 9000k.
Du har nok misforstått litt mht. lysrør. Du kan ikke bare bestemme deg for å kjøpe 24W...de vil ikke passe, de er ikke lange nok. Styrken på lysrør er gitt når lengden er gitt, slik at Juwel-rør som er 438mm lange er alltid på 24W, og Juwel-rør som er 895mm lange er alltid 45W.

I tillegg er Juwel sine rør proprietære, de bruker lengder som ikke passer i andre armaturer. For eksempel er det nærmeste "vanlige" lysrøret 849mm (og 39W). Det passer altså ikke inn i armaturen til Juwel.
Ja, fant ut av det etter litt søking. Da er man tilbake til start igjen.
Juwel rio med innebygget juwelpumpe? Jeg elsker Juwelpumpene, de er lettvinte og man slipper masse bry når man har Juwel innebygget filterpumpe i akvariet. Men, man må silikonere med akvariesilikon FØR man fyller i vann/tar dte i bruk. For det er dessverre et problem at fisk greier å kile seg fast imellom akvarieruta og filterpumpa bak. Jeg har opplevd det med fisk som jeg trodde var for store til å greie å presse seg imellom der. Nyttet ikke å få de løs igjen. Hvis du nå allerede har fylt i vann osv så er det selvsagt mulig å bruke filtervatt eller filtermedie og dytte imellom underifra pumpa slik at det blir tett. Det er ikke så pent å se på, men da slipper man ihvertfall å oppleve at fiskene kiler seg fast og dør bak pumpa. Ser at noen anbefaler kuhiliål, men de kommer til å kile seg fast med en gang, samt at de kommer seg inn i selve filterpumpa om ikke du har gjort den "yngelsikker" foran også.
Takk for tips ang. filterpumpa. Må se hvilken løsning jeg finner på, vil ikke at de skal kile seg fast der!

Når det kommer til temperatur, så har jeg mest sannsynlig funnet løsningen.
Tok av det bakerste dekselet idag (og inatt). Når jeg dro på jobb så slo jeg lysene på og det var 23.7 grader i vannet. Kom hjem fra jobb ca 8.5t senere, 23.4 grader! Så det er har sunket 0.3 grader og det er jo perfekt. I tillegg så lyser det opp veggen, på en fin måte. Win win.
Da kan jeg stille kolben inn og begynne å bruke den.

Woohoo, da har man fått testa vannet! Endelig kom testene i Posten.

GH: 3
PH: 7.4

Jeg har jo søkt meg vill på fisk i mellomtiden og har nå lyst på Otto, Kardinaltetra og en type Malle/ancistrus/panser.
Kardinaltetra krever PH 4-6 ifølge Fiskebasen, mens Seriouslyfish nevner 3-7.5. Må jeg justere PH i mitt akvarie eller går det fint med 7.4? Planlegger å ha røtter i akvariet (har en liten nå) og hvis jeg ikke tar helt feil så er disse med på å senke PH?

Noen annen fisk å anbefale som det blir litt størrelse på og som ikke er på bunn? (og som ikke spiser mine småttiser ) Selvsagt begrenset med 180L, men med kardinaltetra og otto så har jeg en god del små fisker. Trenger nødvendigvis ikke å være ciklider.
Malle/ancistrus/panser havner på bunn, Otto bunn/midt og Kardinaltetra midt/topp. Skulle gjerne hatt en litt større som går på hele akvariet eller midt-topp.

Jeg har lyst Biltema sand, blir dette ett problem for Kardinaltetra?

Tenker 20stk Kardinaltetra, 5+ Otto, 1-2 maller/ancistrus og kanskje 3-4 pansermaller. Blir det for mye?
Akvariet skal innredes med røtter, steiner og huler, i tillegg til masse planter.
Du bør ikke holde kardinaler i pH 7.4, syns jeg...og det er også 'på grensen' for otocinclus. Da bør du heller gå for neontetra, som ikke i like stor grad er en sortvannsfisk. Grunnen til det store spriket er at kardinalene er av to "typer", etter hvilken lokasjon de stammer fra. Ikke regn med at en rot eller to har særlig innvirkning på pH.

Du kan heller ikke ha 3-4 pansermaller...de bør være minst 6.
Pansermaller må minimum være 5stk sammen. Allerhelst 7+

Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap