Fisker dør - tilsynelatende uten skader, og med trygge vannverdier - kan det være klor? (side 2)

Har hørt om flere tilfeller der guppyer dør uten noen grunn. Kanskje du rett og slett har vært uheldig med arten.
Uansett kjedelig. Men jeg tror nok en del kan ha med guppyen å gjøre også. Jeg tror guppy er avlet for salg, ikke for overlevelse. Endlers guppy er noe annet, har jeg inntrykk av.
Når det gjelder foring - husk at fisker alltid vil virke sultne. Hvis du forer dem til de ikke orker å spise mer, da forer du for mye… Og det som også er det fine med å ha guppy i et akvarie med planter (og kanskje noe alger), er at man kan faktisk se på den foringen som du utfører selv som "hovedmåltidet" og dersom ikke fiskene ble helt forsynt, så kan de ta litt alger til dessert… Disse fiskene er fint i stand til å hjelpe deg med å redusere algeproblemene. Men dersom du er for "snill!" med foringen, så vil de ikke velge å spise alger selv.

Jeg glemmer ikke det akvariet jeg hadde da jeg var ungdom. Jeg husker at det var alger og uklart vann. Så reiste jeg bort og kom hjem til helt klart vann og en flott og gjennomsiktig frontrute. Selv var jeg redd for at fiskene hadde fått for lite mat, men det så ut til at de hadde ordnet det til i akvariet for meg.

La oss si at du har 7 fisker i akvariet nå. Da vil jeg tro at dersom du stikker hånda nedi boksen med fiskefor og tar en enkelt klype med for (mellom tommel og pekefingerI, og dette inneholder 8-12 flak - avhengig av hva du bruker - da er dette nok. Du kan endre dette etterhvert, men se på fiskene dine. Ser det ut som om de avmagres? Kanskje blir de noe tynnere, men dersom det ser ut som om de er i god form, så er det kanskje nok…
SilverShaded
Kan komme tilbake til medisin...må se litt mer på hva som er mest effektivt mot gram-negative bakterier. Ok ?

Fikk du sett etter antibakteriell kur SilverShaded? Har du noen tips? Eller er det ingen vits i siden jeg har hatt enda flere dødsfall i karet? Har mistet en fisk denne uken, og en i forrige uke. Tilsynelatende friske i utgangspunktet.

Har også en del platy som jeg syns oppfører seg litt merkelig, og en av dem er veldig tynn og skranten og med rar bue på ryggen. Datteren min mener det er fordi den nettopp har født, men jeg er generelt redd for å miste fisk etter tidligere opplevelser og er ikke overbevist.

Har nå redusert foring veldig - de nærmest slåss om maten nå. Men det er mye planter og alger i karet, så de klarer seg vel. Litt redd for at plutselig algetilvekst også plager fiskene, men vet ikke om det er helt feilkobling.

Syns uansett det er rare fiskedøder oppi der nå. Kunne tenke meg å forsøke en slik kur, om det ikke er skadelig.
Et godt valg ville være Seachem KanaPlex (Kanamycin). Ken's Fish har den også (god nettbutikk, jeg har handlet der, de har mye fiskefor som er bra).
Jeg tror sånt som Sera Baktopur og JBL Ektopol kunne brukes hvis ikke KanaPlex kan skaffes.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap