Robin`s Mini-WaterWorld :) (side 2)

Tåkete vann under innkjøring er ikke helt uvanlig etter min erfaring. Det skyldes som oftest oppblomstring av infusorier. Slå av lyset i karet og dekk akvariet med en svart søppelsekk som du bare tar av for å sjekke vannet og tilsette salmi. Da vil det ikke ta så mange dager før tåka letter tenker jeg. Sjekk at vannet er blitt klart før du fjerner sekken og setter på lyset igjen.

Infusorier er ufarlig, men kan blomstre opp i karet pga av næringsoverskudd av noe slag. Her hos meg har det blant annet skjedd ved innsetning av røtter. De er avhengig av lys så med total mørklegging blir det borte. Det kan ta fra noen dager til en ukes tid.
SilverShaded
Vannverdiene ser helt normale ut...hvis du har lest min guide ser du at det går en ukes tid før det blir særlig fart i sakene. Så uklart vann har ikke noe med dette å gjøre...det kan hende du har fått en bakterieoppblomstring, hvis vannet er 'grått'. Er det grønt, har du fått svevealger.

Jo jeg har lest den, har den oppe på favoritter listen i nettleseren og Samme med teorien bak.
Vannet er grått/melkeaktig.
Kan altså være bakterier, eller infusorier som Tante Astrid sier. Det går som regel over av seg selv, eller du kan prøve mørklegging.
Har mørkelagt det nå.

Men ett spørsmål; Jeg skal bort i helgen, og min samboer skal ta seg av akvariet. Det viktigste er vel å holde øye med Nh3 og 4, og eventuelt å toppe opp om det skulle ta av iløpet av helgen? Er vel ikke noe poeng for henne å holde øye med resten da jeg leser i guiden at nitritt nivået skal opp uansett, og ikke noe poeng å måle når det er skjedd, og hun er ikke like entusiastisk som jeg er at hun kommer til å bry seg hva som skjer (selv om jeg vil ha målingene loggført)... Jeg skal ta en måling i morgen før jeg reiser på alt. Da holder det vel at hun følger med på amoniakk?

Er forresten litt nede tid på dette forumet.. Er det helt normalt?
Ja, det er det viktigste. Om ammoniakk skulle synke under 1 ppm, bør det toppes opp. Men vær sikker på at hun heller tilsetter litt for lite enn for mye. Nitritt vil gå opp etterhvert, og det skal den jo...så målinger er egentlig unødvendig bruk av dråper.
Høres spennende ut dette her jeg for min del har ikke kommet igang med salmi kjøring enda:/ venter på at kona skal poppe ut en liten tass først like før nå så tenker at det er greit å vente litt he he. Kjedelig å starte prosessen for så å avbryte igjen... men et spørsmål: skal temperatur I karene ligge rundt 27-28 grader under innkjøring? Og hva med lys? Hvor mange timer Pr døgn? Har montert led lampe over hvert kar (4000 kelvin) .
Ett annet spørsmål. Har 5 stk Platy gående i nød tanken, der den ene nå har blitt jaget rundt en stund, nå har den trekkt seg tilbake for seg selv, og de andre kommer med jevne mellomrom og napper på den rundt kloakk åpningen. Kan jeg forvente yngel? Håper ikke det i såtilfelle, har ingen plass å gjøre av de
Aldri hatt Platy før. Skal innrømme at jeg har kjøpt fisk på måfå tidligere, de som ser kul ut... Men den tiden er forbi, nå skal det gjøres skikkelig.
TK POOL : Jeg er av den mening at innkjøringen bør foregå ved den temperatur du planlegger å ha når fisk skal settes inn. Samme med pH...kjør inn karet ved den pH du skal ha permanent (så lenge det er over 6). Dette fører til at få justeringer trenger å gjøres når innkjøringen er ferdig...hver gang man endrer forholdene i karet må bakteriene tilpasse seg, og det vil bli noe die-off. I et sårbart nyinnkjørt kar er dette meget uheldig og kan føre til nitritt-topper.
Lystid bør ikke ligge på mer enn 5-6 timer, mere er bare en invitasjon til algene i en situasjon hvor plantene enda ikke har etablert seg. Ellers er 4000K litt i laveste laget...hva slags lamper er det du bruker ?
Fisk som stadig jages kan være tegn på stress i karet. Dette kan skyldes noe galt med vannverdier, sult, dårlig plass, eller sykdom o.l. Fisk som viser tegn på svakhet blir lett mobbeoffer.
Hvis fisken er nære ved å føde, burde det være greit å se.
Hovedsaken med lyset er å gi plantene stråler i de deler av spekteret som de trenger. Dette er i hovedsak bølgelendene 400-450nm (i den blå delen av spektrumet) og 650-700nm (i den røde delen). Dette er bølgelengdene som plantene mest bruker i fotosyntesen. Det er ikke nødvendigvis det som ser 'penest' ut for oss mennesker, plantene "ser" helt annerledes enn hva våre øyne er skapt for. Lys som er "varmt" (3000-4000K) ser hyggelig/koselig ut for oss, men gir ofte for lite i den blå delen av spekteret, men mye i den gule og røde. Fiskene bryr seg mindre om lyset, så lenge det er en klar forskjell på dag og natt.

Watt er en mindre bra måte å måle lys på, men er fremdeles en måte å oppgi hvor mye lys en plante trenger. Noen planter klarer seg med svakt lys (0.2-04 W/l) mens de mest lyskrevende kan behøve helt oppimot 1 W/l. Når det gjelder LED funker det ikke å regne med W/l. Wattstyrke er her viktig for hver enkelt LED-chip. Med veldig puslete billig-LEDs på 0.1W (har sett 0.05W også i enkelte billige akvarie-armaturer med LED) f.eks, taper energien/effekten seg for raskt med avstand fra lyskilden. Kvalitets-LED er ofte ikke så billig, men kan lønne seg i det lange løp fordi de ikke taper seg og må byttes ut årlig, og at de bruker mye mindre strøm.
Ok, da kommer en liten oppdatering. Jeg synest ikke dette går så bra, men sikkert bare jeg som er for overnervøs.
KH=4
GH=4
PH=8
No2= Mindre enn 0,3mg/l
No3= Mindre enn 0,5mg/l
NH3 og NH4= 3,0mg/l

Og vannet er nå så uklart at den ikke kan se noen ting. Skal det være slik? Tanken har vert mørkelagt i flere dager nå. Skulle ikke jeg begynnt å se litt større endringer i verdier nå?
Karet har kun gått på Salmi i 5 dager. Alt er normalt (bortsett fra at vannet er uklart, men det er ikke innkjøringens skyld i). Det går normalt en ukes tid før ammoniakk går ned og nitritt begynner å ta av. I innkjøring er tålmodighet en dyd

Som sagt tror jeg du har en bakterie-oppblomstring. I et helt nyoppsat kar har bakteriene ingen fiender, og filteret kan heller ikke gjøre noe. Det er ingen grunn til panikk...la det være, og det vil forsvinne av seg selv etter hvert. Skulle jeg angi noen "behandlig", måtte det være et UV-filter.
Målinger 16.11-2015 17:00
KH=5
GH=5
PH=8
No2= Mindre enn 0,3mg/l
No3= Mindre enn0,5mg/l
NH3 & NH4= 3,0mg/l
Co2 nivå blir da=1,6mg/l
Spørsmål: Nå fikk jeg flyttet fisken min til en annen tank slik at jeg frigjorde det Eheim filteret jeg har, stappet det oppi den nye Juwel tanken, og på under 12 timer gikk vannet fra å være tåkete/nesten melkehvitt til rent og klart. Er det da kansje noe galt med filtersatsen som fulgte med Jewel akvariet?
Mulig jeg har rotet til hele salmi innkjøringen min nå ved å putt e ett ekstra filter i tanken?
Men det får så være, var tenkt å starte på nytt da jeg er meget missfornøyd med bunnlag og dekorasjon. Vet ikke hva jeg tenkte på ved å la min datter på 3 være med å bestemme dekorasjon. Nå har hun fått sin dekorasjon i en annen tank, så da vil jeg ha denne store for meg selv. For nå har jeg ikke hastverk lenger da fiskene mine har det bar der de får være nå til jeg er klar.
Det opprinnelige filteret, hva slags filter er det ? Var det brukt og med brukte filtermedier ?
Neida, du har ikke ødelagt innkjøringen. Tvert imot vil den nok gå mye raskere nå...det var jo det jeg nevnte i den andre tråden din ! Men da sa du at det ikke var mulig.

Hvis du skal gjøre om på innredningen (bytte bunnlag og/eller dekorasjon, lønner det seg å gjøre det nå, før det kommer fisker i karet. Hvis du skal tømme hele karet, bør du spare en god del vann og sette filtrene til å gå i hver sin bøtte mens du ominnreder. Men da må det gjøres i løpet av relativt få timer, så filterbakteriene ikke dør av oksygenmangel og/eller varmetap. De må ikke stå tørt !
Ok, høres supert ut Nei det var ikke mulig inntil jeg nå fikk låne meg plass i en tank, da fikk jeg frigjort filteret.
Det opprinnelige filteret er en standard sats fra Jewel, helt nytt innpakket i plast. Nitritt filter, fin filtersvamp, kullfilter og en filtmatte på topp. Jewel Bioflow 3.0 heter vel den serien.
Målinger 17.11-15 18:00
KH=5
GH=6
PH=8
No2= Mindre enn 0,3mg/l
No3= Mindre enn 0,5mg/l
NH3 & NH4= 1,5mg/l

Nå begynner det å skje ting
Har toppet opp med salmi etter kalkulatoren. Irriterer meg litt at Tetra sine tester har enten 3mg/l eller 5mg/l, må prøve å få til en nyanse mellom de, så jeg legger meg nermere 3. Noen burde plaget produsenten at de lager en fargenyanse på kartet sitt som viser 4mg/l i stedet for 5.... Hvordan er det meg JBL sin? Lurte på å bestille ett stort 12 testers fra JBL? Bortkastede penger? Klarer jeg meg med det jeg har?

Er litt godt nå når jeg kan slappe av og vite at kompissene mine har det godt i en større tank, og jeg kan slappe av med å få dette opp å gå
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Lund
Reklame for plussmedlemskap