- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Hvilke fisk går sammen med l-144? (side 2)
Hvilke fisk går sammen med l-144? (side 2)
Postet 30.11.15 kl 16:43
Postet 30.11.15 kl 16:46
Salmi metoden er litt vanskelig.. eller mye å sette seg inn i starten, men når du har tatt det første steget så er det veldig lett.
Ett tips!!
Når du skal måle opp salmi, så ha noe foran nesen eller stapp nesen ned i t-skjorta. Hadde ett helt innpust med salmiakk i starten og DET er ikke til å anbefale. :P
Ett tips!!
Når du skal måle opp salmi, så ha noe foran nesen eller stapp nesen ned i t-skjorta. Hadde ett helt innpust med salmiakk i starten og DET er ikke til å anbefale. :P
Postet 30.11.15 kl 17:05
SilverShadedEllers er det sprøyter i alle vanntest-eskene, inkludert i prisen.. ;-)
Innså dette etter at jeg hadde svidd av 4 sure kroner på apoteket! Men det er sikkert greit å ha en egen til salmiakk Nå har jeg startet opp med prosessen, så krysser alt som krysses kan! (Advarer herved om at det fort kan bli mange spørsmål i tiden fremover...)
Postet 30.11.15 kl 17:37
xcituSalmi metoden er litt vanskelig.. eller mye å sette seg inn i starten, men når du har tatt det første steget så er det veldig lett. Ett tips!! Når du skal måle opp salmi, så ha noe foran nesen eller stapp nesen ned i t-skjorta. Hadde ett helt innpust med salmiakk i starten og DET er ikke til å anbefale. :P
Du var tre minutter for seint ute med denne advarselen :P Men jeg har nettopp vært igjennom en runde hvor jeg har fjernet gammel silikon, vasket over med ren aceton og lagt ny silikon, så jeg føler jeg er herda nå...!
Postet 30.11.15 kl 17:38
Postet 30.11.15 kl 17:50
SilverShadedEt par andre tips : Snu flasken et par ganger før du tar ut Salmi. Hell litt i et lite shot-glass og trekk det opp derfra...da kan du holde god avstand til ammoniakk-eimen (resten helles tilbake i flaska).
Nå har akvariet surret og gått en god stund, og jeg måtte fort begynne å tilsette startdosen med Salmi daglig. Nitritnivået er fortsatt over skalaen.
I de siste dagene har PH begynt å synke, og NH4-verdiene er noe høyere enn de pleide å være etter 24 timer. Hva er den enkleste måten å øke PH på? Har lest så mye forskjellig, så tenkte det var greiest å spørre her.
Postet 16.12.15 kl 13:36
Postet 16.12.15 kl 14:15
Postet 16.12.15 kl 14:25
Det funker, ja...det er jo rent bikarbonat, som KH "er laget av".
Hvor mye du trenger kommer an på hva pH er, selvsagt. Om du tar en liten spiseskje natron, og rører ut i en kopp, kan du tilsette en spiseskje løsning av gangen, mellom hver måling. Legg merke til hvor du bruker, så vet du det til (eventuelt) neste gang.
Tok med det med "riktig retning" fordi det er en betryggelse for den som ikke har gjort dette før
Hvor mye du trenger kommer an på hva pH er, selvsagt. Om du tar en liten spiseskje natron, og rører ut i en kopp, kan du tilsette en spiseskje løsning av gangen, mellom hver måling. Legg merke til hvor du bruker, så vet du det til (eventuelt) neste gang.
Tok med det med "riktig retning" fordi det er en betryggelse for den som ikke har gjort dette før
Postet 16.12.15 kl 14:42
Takker for all hjelp! Men jeg er ikke ferdig helg ennå...
Jeg begynte med Salmi 30.11., og det tok ikke lang tid før bakteriene var i full sving, og jeg måtte tilsette startdosen daglig. Likevel er nitritnivået fortsatt utenfor skalaen. Kan det være en grunn til det? Leste i guiden din at nitritnivået dropper over natta, og at man ikke ser en gradvis nedgang, men jeg forventet at det skulle skje for en stund siden.
Jeg begynte med Salmi 30.11., og det tok ikke lang tid før bakteriene var i full sving, og jeg måtte tilsette startdosen daglig. Likevel er nitritnivået fortsatt utenfor skalaen. Kan det være en grunn til det? Leste i guiden din at nitritnivået dropper over natta, og at man ikke ser en gradvis nedgang, men jeg forventet at det skulle skje for en stund siden.
Postet 21.12.15 kl 21:04
Postet 21.12.15 kl 21:10
Det var det jeg var redd for... Leste 21-28 dager i guiden din, men krysset fingrene for at det skulle skje litt tidligere siden prosessen startet så fort.
MEN siden akvariet snart åpner dørene for nye innbyggere (og det tross alt var dét denne tråden handlet om før det sporet fullstendig av): Noen forslag til hvor man får kjøpt L-144 i disse dager? Jeg ser dem sjelden i dyrebutikker, og å kjøpe fra oppdrettere (og folk langt unna, så fisken må sendes i posten) har jeg null erfaring med, så tar gjerne i mot tips!
MEN siden akvariet snart åpner dørene for nye innbyggere (og det tross alt var dét denne tråden handlet om før det sporet fullstendig av): Noen forslag til hvor man får kjøpt L-144 i disse dager? Jeg ser dem sjelden i dyrebutikker, og å kjøpe fra oppdrettere (og folk langt unna, så fisken må sendes i posten) har jeg null erfaring med, så tar gjerne i mot tips!
Postet 21.12.15 kl 21:19
Postet 21.12.15 kl 21:27
Postet 21.12.15 kl 21:35
Ja, to av landets beste er jo her i Østfold...Akvafisken og Dahls Dyrerike...begge i Moss. Anders på Akvafisken har alltid bra fisk og gode priser, og han averterer jo her på AF også. Ser han har L-144 i forskjellige størrelser fra kr. 49. Sender gjør han også.
Postet 21.12.15 kl 21:55
Postet 21.12.15 kl 22:58
Da kan jeg informere om at vannverdiene har vært stabile i et par dager, og jeg kom nettopp hjem fra Akvafisken med et par nye kompiser. En liten L-144 som ikke ville vise seg for kameraet (men han henger under stubben og ser ganske fornøyd ut), 4 scalare og 5 som jeg har klart å glemme navnet på.
Karet virker fortsatt ganske tomt, men jeg vil ikke at det skal bli trangt om plassen heller. Planen nå er å sørge for at disse 10 trives, så får jeg se om jeg utvider.
Tusen takk for all hjelp så langt! =)
Karet virker fortsatt ganske tomt, men jeg vil ikke at det skal bli trangt om plassen heller. Planen nå er å sørge for at disse 10 trives, så får jeg se om jeg utvider.
Postet 22.01.16 kl 15:37
Da kan jeg informere om at vannverdiene har vært stabile i et par dager, og jeg kom nettopp hjem fra Akvafisken med et par nye kompiser. En liten L-144 som ikke ville vise seg for kameraet (men han henger under stubben og ser ganske fornøyd ut), 4 scalare og 5 som jeg har klart å glemme navnet på.
Postet 22.01.16 kl 15:40