Frontosa- rød ved gjellene + har sluttet og spise (side 2)
Ja, det må være feil, Tetras nitrat-test har denne skalaen, hvilket betyr at det godt klan være endel nitrat i vannet? Visste ikke at den testen har såå dårlig oppløsning på fargekartet!
Postet 12.12.15 kl 13:49
Postet 12.12.15 kl 13:53
Postet 12.12.15 kl 13:56
Postet 12.12.15 kl 14:39
Testet amoniakk
@Kuledrøm skrev
"Hva med ammoniakkforgiftning pga. mangelfull innkjøring? Har du målt NH3 etter at du hadde fisk i akvariet, aemblem?"
Har nå målt amoniakk, den ligger på 0.25 mg/l noe som jo er giftig på lang sikt, men tror dere dette kan være årsaken til nevnte problemer?
Postet 12.12.15 kl 17:06
Ja, dette er langt fra bra. Særlig er det ille med tanke på at pH er såpass høy...ved pH 8 foreligger omtrent all ammoniakk i sin NH3-form (ikke ionisert). Dette er adskillig mer giftig enn når den foreligger i sin NH4+ ione-form, noe som er tilfelle ved pH på den sure siden. Dette er nok da årsaken til at fiskene har problemer.
Så filteret er nok ikke innkjørt likevel...og vannbytter bør skje daglig. Filteret kan også være overbelastet eller tett, og/eller du mater for mye.
Så filteret er nok ikke innkjørt likevel...og vannbytter bør skje daglig. Filteret kan også være overbelastet eller tett, og/eller du mater for mye.
Postet 12.12.15 kl 17:23
LivsforvalterenJeg kommenterte litt for kjapt BW som spurte etter begrunnelsen for tilsetning av salt. Og ift egen bruk skrev jeg bruktE, en gang jeg hadde en nitrittspike :)
Derfor gadd jeg ikke kommentere den første der. Har holdt på med dette i noen år nå, og ser at dette er et problem/ en problemstilling som gjentar seg selv ganske ofte.
Noen viktige faktorer i akvarie-hobbyen er tålmodighet og kunnskap om god vannkvalitet, og les seg opp om hobbyen på flere forskjellige plasser, i tillegg til å ta tilseg og skille ut gode og dårlige råd.
Postet 13.12.15 kl 11:16
Ja, der toucher du innpå noe vesentlig, BW...nemlig forståelse og erfaring. Ser at mange etterhvert tilegner seg kunnskap om vannkvalitet og vannverdier (som ikke nødvendigvis er det samme !). Men når det kommer til å omsette teori i praksis, og gjøre jobben, blir det litt mangelfullt til tider. I akvaristikken er teori vel og bra, men det er praksis som bestemmer skjebnen til alt levende i karet. Selvsagt har ikke nybegynnere masse erfaring, men det er likevel mulig å tilegne seg forståelse for hva som ligger bakom teorien, og hvorfor/hvordan man bør/ikke bør gjøre slik og slik.
Postet 13.12.15 kl 11:40
SilverShadedJa, dette er langt fra bra. Særlig er det ille med tanke på at pH er såpass høy...ved pH 8 foreligger omtrent all ammoniakk i sin NH3-form (ikke ionisert). Dette er adskillig mer giftig enn når den foreligger i sin NH4+ ione-form, noe som er tilfelle ved pH på den sure siden. Dette er nok da årsaken til at fiskene har problemer. Så filteret er nok ikke innkjørt likevel...og vannbytter bør skje daglig. Filteret kan også være overbelastet eller tett, og/eller du mater for mye.
Takk for info og tips her!!
Nå får jeg ta og bytte halvparten av vannet daglig og håpe at det bedrer seg, ta og vente før de får mat og søke mer kunnskap...
Noe annet jeg bør gjøre de neste dagene?
Vil fiskene ta noen permanent skade av amoniakken, eller kommer de seg igjen? De "gisper" fortsatt etter luft og slår litt med gjellene...
Filteret er ikke tett, men kan være at jeg har foret for mye.
Overbelastet skal det ikke være, er E heim pro 3 så 11-12 fisk skal det nå tåle og ikke er det tett heller...
Postet 13.12.15 kl 20:29
Ammoniakk reagerer med vann i fiskens vev, først og fremst i gjellene. Man får da en alkalisk reaksjon som "luter" fiskens slimhinner og hindrer oksygenopptak. Dette kan gi blødninger og hevelse i vevet...som igjen skader mer vev i en domino-effekt. Normalt kan fisken komme seg hvis skadene ikke er for store og det ikke er celleskader for dypt i vevet, men den naturlige barrieren mot bakterier og andre skadelige stoffer er ødelagt og tar lang tid på å leges. Derfor vil fisken være veldig utsatt for sekundær-infeksjoner i en periode.
Det beste akkurat nå ville faktisk være å få pH ned under 7...dette vil minske toksisiteten av ammoniakken (som nevnt i forrige post). Vet ikke om frontosaene tåler dette, men det ville bare være høyst midlertidig og kan altså minske problemet vesentlig. Hvis du har luftutstyr, bør du legge inn dette i karet, også midlertidig. Sørg for at det blir godt oksygenopptak i vannet ved å ha gode krusninger i vannoverflaten.
Vet ikke hvilket pro 3 du har...men det minste (2071) er ikke mer enn såvidt tilstrekkelig til 250 liter med lav belastning. Mater du for mye, og med hovedsaklig levendefor, er ikke lenger belastningen lav ! Blir mat liggende, kan det uansett oppstå ammoniakk og nitritt. Det er fristende å sprengmate ungfisk, kanskje...men de bør ikke få mer mat enn de spiser opp på kort tid.Da er det bedre å mate veldig lite, men ofte.
Når du starter vannbytter og stopper mating, vil nok problemet løse seg ganske raskt. Du får måle regelmessig og holde bedre øye med vannverdiene dine..
Det beste akkurat nå ville faktisk være å få pH ned under 7...dette vil minske toksisiteten av ammoniakken (som nevnt i forrige post). Vet ikke om frontosaene tåler dette, men det ville bare være høyst midlertidig og kan altså minske problemet vesentlig. Hvis du har luftutstyr, bør du legge inn dette i karet, også midlertidig. Sørg for at det blir godt oksygenopptak i vannet ved å ha gode krusninger i vannoverflaten.
Vet ikke hvilket pro 3 du har...men det minste (2071) er ikke mer enn såvidt tilstrekkelig til 250 liter med lav belastning. Mater du for mye, og med hovedsaklig levendefor, er ikke lenger belastningen lav ! Blir mat liggende, kan det uansett oppstå ammoniakk og nitritt. Det er fristende å sprengmate ungfisk, kanskje...men de bør ikke få mer mat enn de spiser opp på kort tid.Da er det bedre å mate veldig lite, men ofte.
Når du starter vannbytter og stopper mating, vil nok problemet løse seg ganske raskt. Du får måle regelmessig og holde bedre øye med vannverdiene dine..
Postet 13.12.15 kl 21:03
SilverShadedDet beste akkurat nå ville faktisk være å få pH ned under 7...dette vil minske toksisiteten av ammoniakken (som nevnt i forrige post). Vet ikke om frontosaene tåler dette, men det ville bare være høyst midlertidig og kan altså minske problemet vesentlig. Hvis du har luftutstyr, bør du legge inn dette i karet, også midlertidig. Sørg for at det blir godt oksygenopptak i vannet ved å ha gode krusninger i vannoverflaten. Vet ikke hvilket pro 3 du har...men det minste (2071) er ikke mer enn såvidt tilstrekkelig til 250 liter med lav belastning. Når du starter vannbytter og stopper mating, vil nok problemet løse seg ganske raskt. Du får måle regelmessig og holde bedre øye med vannverdiene dine.. ;-)
Frontosaene skal ha en PH på 8-9, så ønsker ikke å utsette de for en ekstra påkjenning ved å senke PH en til under 7.
NH3 testen viser 0 nå så håper jeg er på riktig vei.
Skifter 50% av vannet hver dag nå.
Har underveis gjort tiltatt når nitrit og nitrat har vært høyt. Men hjelper dessverre lite når amoniakken kommer først... learning by doing and sometimes failing. ..
Har mistet 2 av 10 frontosaer nå, veldig kjedelig...får håpe resten er sterkere ellers blir det forandringer på ønskelisten til jul!
Du spurte om filter det er 2075, beregnet for kar på 240-600 liter.
Noen som kjenner til sera toxivec?
Sier at det skal fjerne all amoniakk og nitrit, men kjenner jeg er litt skeptisk til å tilføre ytterligere kjemikalier hvis vannbytter gjør samme jobben?
Postet 14.12.15 kl 18:25
aemblemNoen som kjenner til sera toxivec? Sier at det skal fjerne all amoniakk og nitrit, men kjenner jeg er litt skeptisk til å tilføre ytterligere kjemikalier hvis vannbytter gjør samme jobben?
Nei, det er billigere og enklere å bare bytte vann, enn å kjøpe dyre stoffer som KANSKJE gjør det bedre.
Postet 14.12.15 kl 19:44