For sterk pumpe? (side 2)

Misforsto, jeg da !
Men...har erfaring med Sicce Voyager...skikkelig krutt i disse !
SilverShaded
Hvis man noengang trenger god filterkapasitet, er det i oppstarten, imho. Eventuell "ekstra-filtrering" på bunnlag/flater i karet er da dårlig etablert, og systemet er ikke balanse og ganske sårbart. Helt enig med milo i at Dophin-filteret ikke på langt nær holder til karet. Fatter ikke hvor 13500 l/h kommer fra ? Oppgitt pumpekapasitet på norsk strøm er 2300l/h. Dette tallet må også definitvt taes med en klype salt, med filtermedier og litt grums pumper ikke denne 2300l/h, men kanskje 1800. Medievolumet er også relativt lite, sett i forhold til pumpekapasiteten. Det vil si at den ikke klarer å snu vannvolumet mer enn knapt to ganger i timen. Som milo sier...karet burde ha 2 filter av denne kapasiteten.
Kjøper et til før jeg har i fisk. Burde jeg ha et i hver ende da eller?
Du kan ha dem i hver sin ende hvis du kan få utløpene til å skli over hverandre, altså at det ene utblåset står noe høyere enn det på motsatt side. På den måten vil du få noenlunde lik strømning i hver ende av tanken. Å sette dem rett mot hverandre gir for mye turbulens.
Plussmedlem
Evnt tar du et utblås langs bakveggen av karet og det andre langs kortvegg og mot frontglass.... Gjerne litt skrått mot frontglass. På den måten skaper du et drag som lar vannet sirkulere gjennom hele karet
Hva er ansett som mest ideell plassering? Kjøper det andre filtret i morgen og installerer begge. Ellers har jeg allerede fått till en sirkulerende strøm kun ved hjelp av sirkuleringspumpa nede i hjørne på den ene kortsiden.

Her ser dere hvordan det ser ut for øyeblikket:
Jeg droppet land-del for øyeblikket og tar heller for meg det når skilpadder eventuelt blir lovlige. Jeg fikk et par bøtter med vann fra en annen akvarist som jeg kjenner. Fikk beskjed om at jeg kunne få en del fisk av han gratis også. Han var litt uspesifikk på artene men skulle komme tilbake til meg med artsnavn og bilder om litt. De navnene han nevnte var blackghost, maller og slørhaler. Dette er sikker ganske simple fisker siden han gir dem bort men gratis er gratis.

PS: Det som ser ot som et par megasprekker foran på akvariet er bare lys som ble reflektert i glasset. :P
Plussmedlem
Mye smak og behag når det gjelder plassering. Jeg har en forkjærlighet for å gjøre slik jeg forklarte tidligere.

F.eks utfra bildet ditt : Et utblås i høyre, bakre hjørne som blåser langs bakvegg mot håven. Det andre utblåset på bakveggen under håven som blåser skrått mot frontglasset....
milo
Mye smak og behag når det gjelder plassering. Jeg har en forkjærlighet for å gjøre slik jeg forklarte tidligere. F.eks utfra bildet ditt : Et utblås i høyre, bakre hjørne som blåser langs bakvegg mot håven. Det andre utblåset på bakveggen under håven som blåser skrått mot frontglasset....
Takk, da prøver jeg det.
Hva ett par bøtter med vann skulle være godt for ver jeg ikke, for balterie kulturen du er ute etter dannes i filtrene ikke i vannet, men du kan jo få med noe rusk nå du i utgangspunktet ikke ville ha.

Og jeg ser ikke på noen akvarie fisk som simpleselv om de koster mye penger eller er gratis, kommer jo helt an på hva en vil ha og liker selv det. Å se på en fisk som simpel er ikke ett godt utgangspunkt i mine øyne, for det blir ofte slik da at de som blir sett på som simple lett ofres uten baktanke for en mer "ekslusiv" fisk.
Lord-Robin
Hva ett par bøtter med vann skulle være godt for ver jeg ikke, for balterie kulturen du er ute etter dannes i filtrene ikke i vannet, men du kan jo få med noe rusk nå du i utgangspunktet ikke ville ha. Og jeg ser ikke på noen akvarie fisk som simpleselv om de koster mye penger eller er gratis, kommer jo helt an på hva en vil ha og liker selv det. Å se på en fisk som simpel er ikke ett godt utgangspunkt i mine øyne, for det blir ofte slik da at de som blir sett på som simple lett ofres uten baktanke for en mer "ekslusiv" fisk.
Formulerte meg litt galt der. Mente bare at de sikkert var relativt vanlig fisk. Kommer ikke til å ta livet av dem for å få plass til "bedre" fisker. Og jeg ble anbefalt å ha i litt gammelt akvarievann for å øke bakteriekulturene i karet. Jeg er som sagt helt grønn så om noen som høres ut som de vet hva de snakker om sier noe jeg også har hørt om flere steder så stoler jeg som regel på det.
Det fins massevis av myter ogg feilinformasjon der ute...godt hjulpet av dyrebutikkene, som ofte har svært lite peiling.
Hovedsaken i starten er å skaffe seg dråptester og komme igang med en ansvarlig fiskeløs innkjøring...før man overhodet tenker på fisk...! Vannverdier må også faststilles slik at man kan velge fisker som passer både til vannet og til hverandre.
Føler at tittelen på denne tråden begynner å være misledende. :P

Da har det blitt installert 2 filtre av det kalibret som ble anbefalt tidligere i i denne tråden. De er plassert på venstre kortvegg og har begge utblåsningen vendt skrått mot frontsiden. Sirkulasjonspumpen er plassert innerst mot bakveggen på høyre kortvegg slik at disse lager en sirkulerende strøm i akvariet. Planlegger også å ha i en luftpumpe etter hvert.

Så da er jeg klar får å starte opp fiskeløs innkjøring med salmimetoden. Kjøper inn testkit og salmiakk i morgen. Men det var en ting jeg lurte på før jeg starter. Er planter noe jeg burde ha i før/etter eller under innkjøringen? Har det noe å si? Fordeler/ulemper?
Forsåvidt er ikke planter "livsnødvendig" for innkjøringen. Det får fint an å kjøre inn uten planter. Men det er to definitive fordeler med å plante nå. For det første gir det plantene tid til å etablere seg med røtter og tilpasning før det kommer fisker i karet som kan forstyrre dem i deres mest sårbare fase....særlig kan maller være "flinke" til å tygge på, ligge på, valse ned eller rote opp nyplantede planter. For det andre vil plantene være en forbruker av overskuddsnæring, f.eks. nitrat, og vil dermed være en konkurrent til algene fra dag 1. Alger vil man omtrent alltid oppleve under innkjøringen, og det kan være mye vanskeligere for plantene å etablere seg i et kar hvor algene allerede har 5-6 ukers forsprang.
Takk for svar. Da prøver jeg å få tak i noen planter ganske snart.
Lurt å starte med noen hurtigvoksende stilkplanter, som gulrotgress, Elodea densa og Hygrophila difformis. De er veldig flinke til å ta opp næringsstoffer direkte fra vannet.
SilverShaded
Lurt å starte med noen hurtigvoksende stilkplanter, som gulrotgress, Elodea densa og Hygrophila difformis. De er veldig flinke til å ta opp næringsstoffer direkte fra vannet.
Takk for tips. Skal se etter disse. Men en annen ting jeg kom til å tenke på er mengden med grus. Hvor tykt med grus burde det ligge i bunnen med tanke på planter? Nå er det bare 1-1,5cm så jeg regner med å måtte ha i litt mer.
Ja, det er alt for lite. Hvor mye du trenger kommer litt an på kornstørrelsen, men 5 cm bør du nok ha.
Brukte salmimetoden for første gang nå og endte opp med 5 mg/l eller muligens mer. Det blir jo anbefalt å foreta et lite vannbytte i dette tilfellet. Men hva er et lite vannbytte? 20 prosent? 30? Må jeg bare prøve meg fram med flere vannbytter til jeg får det riktig?
20% burde du komme langt med. Det er alltid bedre å heller ligge litt under 4 ppm enn å ligge opp mot 5 eller over.
Da prøver jeg det i første omgang.
Da har jeg byttet ut ca 20% av vannet. Tar en ny måling om 15-20 minutter.

Et annet spørsmål: jeg oppdaget akkurat at den ene varmekolben min (300W) kan se ut som den har tatt kvelden. Den ser ikke sprukket ut men det er en del kondens på innsiden av glasset i kolben. Jeg har også merket en aning lavere temperatur i karet de siste par dagene så det kan jo tyde på at den ikke virker lenger. Men hva gjør jeg galt? Den har vært under vann fra dag 1, nesten nederst i karet, hele kolben inklusive litt av ledningen. Er dette feil? Bør toppen være så vidt i vannflaten så ledningen ikke er under vann? Har trykket i karet, med tanke på at det er litt stort, noe å si?
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap