Scalareegg... på pumpa :S (side 2)

Fortsatt er ca halvparten av de klekkede ynglene igjen

Akvariet begynner å virkelig trenge en slamsuging og en luking, men dette lar vi være en liten stund til i håp om at et par scalareyngel kanskje kan klare seg om vi lar dem ha ceratophyllumen å gjemme seg i.

Foreldrene passer fortsatt godt på, og angriper slangespissen når jeg kommer med artemiaen til småttisene

Fortsatt ikke verdens beste bilder å by på, men jeg legger ved et der yngelen såvidt skimtes likevel.
Kjempeflott! Gratulere

Er det hann fisken vi ser på det siste bildet? Det var en nydelig fisk.

Black Lace ikke sant? Du vil oppdage at de ynglene som er helt svarte vokser seinere en de andre.

Det kommer til å være noen som ligner moren, noen som ser ut som faren og ca 20 prosent som blir helt svarte.

De helt svarte vokser av en eller annen grunn saktere en andre scalareyngel og faller lettere fra.

De som er Black Lace(mørk naturvariant slik at man ser stripene)Vokser veldig fort.
Nei, han er helt svart, såvidt jeg kan bedømme - veiltail. (uten at jeg noensinne har sett Black Lace da).

Moren er mørk marmorert, med litt gult på hodet og tendenser til pearlscale.

(Tror jeg da, jeg har ikke erfaring med å studere scalarevarianter)

Dessverre ser det nå ut til at det minker kraftig på yngelen. Maksimalt 15 stykker igjen i dag....

Men vi ser i det minste at mor og far får det til! Så på sikt blir det lekskar på dem. Vi vurderer å kjøpe inn en juwel 110-liter til dette. Burde være tilstrekkelig som lekskar det vel?
Black Lace Ser ut som en veldig mørk(nesten svart) naturskalare.
Du kan se tydelig de lodrette stripene.

Disse kan dukke opp i kull av naturvariant av Scalare. Parrer man to slike får man ca 50% som er lik på foreldrene. 25% naturvariant og 25% helsvarte scalarer.

Har prøvd noen kull og av alle de Helsvarte har jeg bare noen få igjen.
De er mindre og vokser veldig seint.


Når det gjelder størrelse på avlskar, synes jeg 110 var litt lite. Du kan ikke ha foreldrene så veldig lenge sammen med yngelen da vil jeg tro.Jeg prøvde i en 100 liter men da spiste faren yngelen som var blitt frittsvømmende. (muligens stress)


Jeg bruker 180 liters kar og dette går fint så lenge yngelen er bitteliten,(prøver å la de gå sammen med foreldrene så lenge som mulig) men når de nermer seg 3-4 uker så synes jeg dette begynner å bli lite også.

Fordeler da yngelen i plaststamper fra Europris
Takk for masse informasjon Rose U.

Som du ser av dette bildet jeg fikk tatt i kveld, er han helt svart, ikke Black Lace. Mor sees såvidt til høyre i bildet. Og "rusket" vi ser er yngelen.

Veldig flott ja.

Det er spennende å følge med på slike "logg" tråder.

Du må bare fortsette å skrive og ta bilder

Rose


Før hovedlyset slukket for kvelden var yngelbestanden redusert til beskjedne 4 stk - så i morgen tidlig regner jeg med at alle er borte.

Da skal det helt klart slamsuges i akvariet!

Jeg har også hatt veldig flaks med de fleste scalare-parene mine;
de har vist seg å være flotte og flinke foreldre fra første forsøk.

Har også et leks-par med svarte scalarer, der både hunn og hann er helt svarte. Hunnen er vel det man kaller "Black Lace", fordi man i rett belysning kan skimte de svarte loddrette scalare-stripene på kroppen. Hannen er imidlertid et syn Han er kullsvart som fløyel, med røde øyne. Utrolig flott!

Her er et bilde av akvariet de går i, en 250 liter, som er knipset nå i november. Det er fire voksne svarte scalarer i karet, og 8 stk svarte unge scalarer som er 2.5 mnd gamle.
De er avkommet til leksparet (resten av kullet er gitt vekk)


Beklager bildekvaliteten...
Nydelig, Mona O!

Både fiskene og akvariet. Liker veldig godt innredninga di- du skal ikke se bort fra at jeg kommer til å "bruke" den senere
Game over....
... i alle fall for denne gang.

Som jeg tenkte, forsvant de fire siste ynglene i natt. Men at mor og far ikke har tenkt å gi seg så fort, var lett å se... jeg har nemlig allerede observert dem i å pusse på pumpa igjen!



I dag skal det rengjøres og slamsuges til den store gullmedalje!
De er i gang igjen om 12-14 dager Har de først begynt, er de ikke til å stoppe. Planlegg litt fremover, og ha et eget kar klart til dem innen de legger egg på ny.

Skal ikke anbefale andre å ta denne risikoen men....
Jeg har flere ganger flyttet foreldre OG plantebladet med egg fra selskapskaret og over i et eget kar, ved rett og slett å løfte det over dit...! Det lille egne karet var fyllt med vann fra hovedkaret, så brakk jeg av plantebladet eggene var på, løftet det over, håvet opp foreldreparet og slapp dem uti til eggene sine. De gikk i gang med å pusse barna sine med det samme, som om ingenting hadde skjedd
Plantebladet har jeg lagd en liten knekk på stilken på, og satt det på bunnen i karet og festet med en stein på stilken. Da står bladet rett opp og ned, og foreldrene pusser og passer på

Flytteprosessen affiserte dem ikke det minste. MEN, det er en risiko for at den kan gjøre det, og at de blir "ristet ut av" foreldrepliktfølelsen sin.

Rister liv i en gammel tråd her
... for å fortelle at vi nå har 14 små scalarer i huset. De er tre uker gamle i dag. (Yngel etter samme paret som er omtalt tidligere i tråden)
Denne gangen har vi riktignok "juksa litt" og tatt dem fra foreldrene ca en uke etter klekking.

De er så nydelige, atte! Halvparten ser ut til å bli mørke, og halvparten lysere. Skal forsøke å få tatt noen bilder, men tviler på at kameraet klarer å fange opp yngelen...

De fores med nyklekket artemia, TetraMinBaby og moina (opptint frossenfor) og kan stadig sees med store mette mager aktivt på jakt etter mer mat i yngeltanken

Det blir spennende å se hvor mange av disse som lever opp tilslutt!
Har også fått skalare-babies, men foreldrene spiste opp unge etter unge en dag etter at de var frittsvømmende, så jeg flyttet foreldren tilbake til selskapskaret. Håper det går bra at ungene ikke har foreldre når de er 5 dager gamle?
Ørjan Rasmussen
Har også fått skalare-babies, men foreldrene spiste opp unge etter unge en dag etter at de var frittsvømmende, så jeg flyttet foreldren tilbake til selskapskaret. Håper det går bra at ungene ikke har foreldre når de er 5 dager gamle?


Heisann Ørjan

Om du tar det yngelstellet , altså foring mm, så er det egentlig ingenting i veien for det.
Noen mener at det kan være uheldig å fore opp scalareyngel uten foreldrene fordi de da ikke løærer yngelpleie, men dette er vel omdiskutert. Jeg prøver meg jo uten mor og far jeg også da

Hvordan går det med ynglene dine i dag?
Yngelen lever i beste velgående og spiser artemia på harde livet....
Tok bare ut foreldrene fordi det så ut som de drev og spiste opp sitt eget avkom. Tenkte de plukket ut de som kom fra flokken, men så de aldri spytte yngelen ut igjen! Så prøver dette først.... Om 2-3 uker vet vi vel om det gikk bra eller ikke - hehe
Som sagt: våre har vært vekk fra foreldrene i mange uker nå - og lever fortsatt
Pass på at de har passe med mat og god vannkvalitet, så skal du se det blir fine små scalarer etterhvert. Forhåpentligvis
Forsøk på bilder av de søte små
La det med en gang være sagt: kameraet er overhodet ikke egnet til yngell-foto, men jeg må liksom PRØVE likevel....
Må jo vise fram "barna" tross alt!

Beklager bildekvaliteten....
Tilfeldig bekjentskap
© Karl Kristian
Reklame for plussmedlemskap