Innkjøring uten salmi (side 2)

Inaktiv bruker
Jobber i kveld så testa nå om jeg glemmer det i kveld.

No2 1,6 mg/l
Amoniakk 3,0 mg/l
Inaktiv bruker
Huska på det

0,25 mg/l amoniakk og et sted mellom 1,6 og 3-33 mg/l No2
Da er du straks på det stadiet jeg snakket om, at bakteriene bruker opp 4 ppm ammoniakk på ett døgn. Det gikk ganske fort Spenningen nå er hvor mye nitritt-spisende bakterier du fikk med over med filterguffe. Har du målt nitrat enda ?
Inaktiv bruker
Venter på lænn så jeg får kjøpt nitrat test. Når jeg kjøpte alle de andre testene var de tomme og har glemt de frem til nå, men nav tuller med sykepengene så håper å få kjøpt i morra
Inaktiv bruker
Ting skjer Målte nå!

No2 0,3 og amoniakk på null!
Jøje meg...det var da voldsomt til tempo Vel, da får vi se om nitritt faller til null og holder seg der stabilt i et par-tre dager.
Inaktiv bruker
Ja, var overbevist om at de tkom til å være knall rødt nå jeg, så overraskelsen var stor
Inaktiv bruker
:O Her har noe skjedd. Ba min andre halvdel putte oppi salmi i går, han må jo ha tatt oppi for mye! Skal ta ut vann så jeg får ned amoniakkmengden! Men er resten av de rare greiene pga det?


50 mg/l nitrat
5 mg/l amoniakk
8,5 i PH
3,3 mg/l nitritt
I forhold til at han må ha hatt oppi alt for mye Salmi, er pH som ventet høy (Salmi hever pH).
Da spratt nitritt opp igjen...ikke så uventet, egentlig...det tilsvarer en brå økning av fiskebestanden til det dobbelte. Filterbakteriene har gjort samme jobben, det var bare at belastningen ble doblet. I morgen er det nok noe helt annet, når du får byttet vann. Og da må du måle ammoniakk etterpå, sånn at du får justert til 3-4 ppm. Den er jo forsåvidt riktig nå, med 3.3ppm, men ta et 30-40% vannbytte for å fjerne litt unødvendig nitritt.
Inaktiv bruker
Byttet vann og sjekke amoniakk, da så det mer riktig ut. Men ikke på null, lar det stå til i morgen tidlig og sjekker der. Håper ikke det ødela for mye :p Men det forklarer jo de høye tallene på alt hvis han fikk oppi for mye!
Inaktiv bruker
Tror Salmin gjorde litt kaos oppi der selv om salmi nå er ok.

Amonaikk 3,0 mg/l
No3 - usikker på tall, men høyt oppe
No2 - usikker, men høyt der og.
Ingen grunn til panikk...så lenge ammoniakk er ok, retter det NO2 seg til etter hvert. NO3 vil bli høy også...det er helt normalt, siden dette er sluttptoduktet i nitrogensyklusen. Jo mer NO2 som omsettes, jo høyere blir NO3. Men den tar man lett ned igjen med vannbytter hvis den nærmer seg 80-100 ppm.
Inaktiv bruker
Ifølg testen min er er no3 borti der. Jeg bytta store deler vann i går med hjelp pga ryggproblemer, skal jeg bytte mer? Fulgte også med en liten flaske som skal senke NO3, kan det være noe så jeg slipper å mase på hjelp når han kommer hjem i kveld?

Sånn fikk jeg med en liten flaske av https://www.eheim.com/en_GB/products/care/new-water-care_water_aquarium_bacteria_starter_140ml
De-nitrifikasjon ved hjelp av slike tilsetninger vil bare gjøre om nitrat til bl.a. nitritt. Det fins ingen magi innenfor kjemi/biologi, ingen ting forsvinner fullstendig sånn helt av seg selv...det blir alltid nedbrytningsprodukter. Og så lenge Eheim ikke gidder å deklarere produktet sitt, ville ihvertfall ikke jeg bruke det. Et simpelt vannytte er både bedre, sikrere og sunnere, og fjerner nitrat istedet for å bare omdanne det. Du behøver ikke bytte vann i dag...holder fint i morgen eller dagen etter
Inaktiv bruker
Aha, da spør jeg om hjelp i morra. Bytta tre store bøtter i går, ca 20-30% av vannet. Så han skal aldri få putte oppi salmi igjen Men sa sitter jeg og venter på at all salmi skal forsvinne i løpet av et døgn, og så at No3 skal komme nedover
Jepp. Men NO3 er altså bare en bi-sak her...det er nitritt (NO2) som først og fremst må ned
Inaktiv bruker
Supert, da satser vi på at den faller etterhvert. Jeg mener den er en anelse lavere enn i går, men er fra knall rød, til litt mindre knall rød så vi får bare se Håper han ikke ødela for mye
Skjønner jeg trenger noe...
men vet ikke hva .. Dere måler PH NO2/3 osv, hva bruker dere av utstyr? amoniakk eks, hvordan finner vi ca nivå på det da? Hva er minimum av utstyr man bør ha?


-Paul
Paul Nilsen
men vet ikke hva :D .. Dere måler PH NO2/3 osv, hva bruker dere av utstyr? amoniakk eks, hvordan finner vi ca nivå på det da? Hva er minimum av utstyr man bør ha? -Paul

her finner du mye info Paul
https://www.youtube.com/watch?v=YwZhSEbURSM
-Paul
her finner du mye info Paul
https://www.youtube.com/watch?v=YwZhSEbURSM


hehe, takk for linken, halvveis i videoen måtte jeg bare bytte vann på tanken min, er jo ikke store greiene jeg har så (20l)

Jeg bør vel klare å få en viss balanse der med 5 neontetra og en ung Ancistrus
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap