Sammensetning i karet (side 2)

Alvdal
Det er ikke opplagt at det er enklere å endre vannverdiene enn fiskene Og det forutsetter jeg at en moderator vet....

Ditt forslag ville medført at hun måtte gjøre begge deler.
Når man har over 20 selv-valgte fisker i karet, er det ikke bare å kaste dem ut...bedre å finne en løsning, og løsningen var jo i dette tilfelle meget enkel.
Lykke til
Enten du endrer fisker eller vannverdiene ønsker jeg
deg lykke til, jeg har selv prøvd begge deler
Og begge kan funke....jeg forstår også
at det er fiskene man ofte knytter seg mest til....
har selv hatt denne hobbyen i snart 40 år og
den gir mye glede og gir en fin avveksling ...
Bra du søker råd.....etterhvert vil du bli din egen
Veileder...
Ja for all del, takk for tips altså! Jeg er jo helt fersk i dette og alt noteres hvis det skulle bli vanskelig å få optimale vannverdier så må jeg jo vurdere bytte ut fisken, jeg vil jo ikke at de skal måtte leve i dårlig tilpassede forhold (lenger).

Jeg har jo vokst opp med akvarium i huset i perioder, men naturlig nok var det mindre kunnskap den gang og som barn var det begrenset hvor mye jeg deltok. Nå ser jeg jo bedre hvilket hav - bokstavelig talt - av interessefelter dette er og selv om jeg bare har hatt dette karet i noen måneder kjenner jeg allerede at det er en basill jeg fort kan bli skikkelig bitt av. Da vil jeg sørge for å lære mest mulig på veien!
Fisk
Det finnes fisk til nesten alle type drikkevann i Norge , så da kan du bare fylle og tappe fra springen når du bytter to tre bøtter vann (med din akvariestørrelse) hver annen uke.

Som moderatoren skriver finnes det også enkle tilsetningsstoffer som gjør det mulig å endre vannverdier. For å senke Ph kan det også være et alternativ å ha torv eller annet i filteret som da senker ph, men da må en passe på at ph ikke blir for lav.

Mange vannverk øker ph for at vannrør ikke skal skades, så da er vannet i utgangspunktet ikke alkalisk (høy ph) og er ofte lettere å senke nedover. Hvis Gh/dh er lav er det ofte slikt kranvann du har. Jeg har selv slikt vann og bare det å sette røtter i vannet senker ph raskt og gjør det ypperlig til de fiskene du nevner...
Alvdal
Det finnes fisk til nesten alle type drikkevann i Norge , så da kan du bare fylle og tappe fra springen når du bytter to tre bøtter vann (med din akvariestørrelse) hver annen uke.

I en 125 liter er det altfor lite å bytte 2-3 bøtter hver annen uke ! Og langt de fleste vannverk i Norge leverer vann med svakt alkalisk pH og lav GH.
Alvdal
Mange vannverk øker ph for at vannrør ikke skal skades, så da er vannet i utgangspunktet ikke alkalisk (høy ph) og er ofte lettere å senke nedover. Hvis Gh/dh er lav er det ofte slikt kranvann du har. Jeg har selv slikt vann og bare det å sette røtter i vannet senker ph raskt og gjør det ypperlig til de fiskene du nevner...:-)

Om vannet "i utgangspunktet ikke er alkalisk" er totalt uinteressant rent kjemisk...med de tilsetninger som vannverkene bruker (ofte lut og/eller mikronisert marmor) BLIR vannet alkalisk (KH økes) med de problemer dette medfører. Om vannverket eller naturen tilfører karbonater har ingen betydning.
Å senke pH vha. røtter eller torv har sine ulemper...røtter har begrenset effekt, og torv må stadig byttes ut. Uansett går slike metoder ut på det samme : de nøytraliserer karbonat-ioner og senker dermed KH. Resultatet kan lett bli ustabilitet og fare for pH-crash. Eneste gode og sikre metode er å bytte ut KH-bufferen fullstendig med en buffer som kan fungere på den sure siden (noe KH ikke kan).
Siden jeg allerede har denne tråden i gang, spør jeg her;
Nå har jeg plutselig nemlig 3 fisk i karet som mangler et øye... Den ene (SAE) tror jeg var sånn fra butikken, for det oppdaget jeg med en gang den kom i hus omtrent.
Så for et par uker siden så jeg at en av rødmunntetraene manglet et øye, og nå i dag er det plutselig enda en (rødmunn det også).
Alle tre ser ut til å klare seg, spiser godt og manøvrerer fint rundt i karet, men jeg må jo finne ut hvem som er synderen, for jeg kan jo ikke la fiskene mine bli plukket i filler.

Så: Pakistanbotia, neontetra, rødmunntetra, SAE, ancistrus eller glassmalle?

Min første tanke er jo botiaene, ettersom de spiser snegler. Får de ikke tilstrekkelig mat/spennende nok kanskje?
Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Jeg forer med flakfor, malletabletter, spinat og mygglarver.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap