Hjelp syk scalare! (side 2)
SilverShadedHer var det mye å ta tak i : Bare tull at scalarer skal ha hardt vann...se på verdiene [URLBLOCK1] nederst på siden ! De kan godt gå sammen med coryer :-) Syns det er håpløst å skifte bunnlag flere ganger, så la ting være til du får sand som kan være permanent. Detter er iallfall min mening...roting i bunnlaget er en stor fare, da det virvler opp grums som gjerne fører til både ammoniakk og nitritt forgiftning. Og siden vannverdiene dine er på kanten fra før, bør du avstå fra denne operasjonen til ting er mer stabilet på stell. Hadde ikke regnet med at du skulle sette igang SÅ kjapt ;-) Hvis Webzoo har målt dine vannverdier med strips, er det meget skuffende ! Strips er notorisk upålitelig og ikke brukbart. Skaff egne JBL dråpetester, det er nesten et must. Og bare å høre at noe er "bra" eller "ikke bra" er ikke godt nok...bra i forhold til hva ? Skulle likt å vite hva Webzoo mener er "bra" pH til scalare og Corydoras.. ;-) Har man feil ideer om hva "bra" er, blir selvsagt svaret feil... Jeg tror heller ikke at scalaren er syk grunnet NO3 eller det Webzoo måtte mene er for lav GH...tipper som sagt at den er feilforet og er forstoppet (som Trix også sier), og muligens påvirket av dårlig vannkvalitet generelt. Å koke vann får ikke ned GH, men fjerner KH. Glem osmose (ihvertfall i første omgang) og TEST kranvannet på en ordentlig måte (dråpetester !) før eventuelle beslutninger om tiltak gjøres. I Norge er vannet meget sjelden for hardt hvis man har vann fra kommunalt vannverk, det er heller for mykt og surt. Så vannverks-vann blir ofte tilsatt pH-økende stoffer for å motvirke korrosjon i ledningsnettet. For enkelte akvarister gir dette et problem med å få pH ned på den sure siden igjen. Nei, gjør vannbytter med slamsuging, du...få tak i dråpetestene og SÅ kan vi se om noe videre bør gjøres ! Panikk-reaksjoner er ikke alltid det beste, særlig når man tar dem på feil grunnlag... ok, da ser jeg på den DVD men jeg venter på ny sand :-) Han mente nok ikke må ha hardt vann, heller kanskje at det var greit for de! skrev kanskje feil der ja, men nå det gjelder vannet der jeg bor så sliter mange med kalk i systemet, er et godt vann og drikke for de bruker ikke så mye klor her, men her er offentlig brønn/fjell vann bor på ca 400mto og vet mange har måtte kaste ut bredere uten kapsling rundt varmeelement da de går til he.... uten det men venter med og kjøpe dråpe tester til de har fått inn sand til meg, så bruker strips til å se om jeg går den riktig vei. det må vel gå så lenge SilverShaded :) de har dråpe sett fra JBL til 500.- men jeg var vel for feig til å kjøpe det :) Så jo litt mer komplisert ut da. men ok jeg skal gjøre det ;)
Postet 04.01.16 kl 16:31
Ikke kjøp det settet fra JBL, det er ufullstendig og det blir dyrere enn å kjøpe akkurat det du trenger.
Du trenger : PH 6.0-7.6, GH (permanent hardhet), KH (midlertidig hardhet), NH3/NH4 (ammoniakk, NO2 (nitritt) og NO3 (nitrat). Dette er redskaper som bør finnes hos enhver seriøs akvarist.
Se på realiteten : Hverken du eller noen her på AF har svar på hva vannverdiene i karet egentlig er, eller verdiene i vannet i krana hjemme hos deg. Hvordan kan du da bruke helt upålitelige strips til å "se om det går den riktige veien", når ingen aner hva "riktig vei" er ?? Det eneste som på nåværende tidspunkt er sikkert, er at vannbytter vil få ned eventuelt høye nitritt/ammoniakk- og nitrat-verdier...så det er et 100% sikkert tiltak, vannbytter er omtrent aldri feil uansett hva slags problemer fiskene måtte ha !
Lurer på to ting : Hvor stort er karet, og hvilke arterer det du har ? Jeg ser jo scalarer, skjørtetetra, topunktsbarbe og corydoras sterbai. Er det noe mer ?
PS : du behøver ikke sitere hele innlegg for hver gang du poster...det fører til veldig uoversiktlig tråd..
Du trenger : PH 6.0-7.6, GH (permanent hardhet), KH (midlertidig hardhet), NH3/NH4 (ammoniakk, NO2 (nitritt) og NO3 (nitrat). Dette er redskaper som bør finnes hos enhver seriøs akvarist.
Se på realiteten : Hverken du eller noen her på AF har svar på hva vannverdiene i karet egentlig er, eller verdiene i vannet i krana hjemme hos deg. Hvordan kan du da bruke helt upålitelige strips til å "se om det går den riktige veien", når ingen aner hva "riktig vei" er ?? Det eneste som på nåværende tidspunkt er sikkert, er at vannbytter vil få ned eventuelt høye nitritt/ammoniakk- og nitrat-verdier...så det er et 100% sikkert tiltak, vannbytter er omtrent aldri feil uansett hva slags problemer fiskene måtte ha !
Lurer på to ting : Hvor stort er karet, og hvilke arterer det du har ? Jeg ser jo scalarer, skjørtetetra, topunktsbarbe og corydoras sterbai. Er det noe mer ?
PS : du behøver ikke sitere hele innlegg for hver gang du poster...det fører til veldig uoversiktlig tråd..
Postet 04.01.16 kl 16:47
Endret: 04.01.16 kl 16:48
Postet 04.01.16 kl 17:05
Det er et Jebo på b 119 h 60 d 45
1stk stor scalare ca 12 cm
1stk syk scalare ca 8-9cm
2 scalarer ca 4-5 cm kjøpt 29.12
5 stk coryer
2 sverddrager kjøpt 29.12
5 stk barber oddesa kjøpt 29.12
4 stk sebra fisk, skal ha flere når vannet frisk meldt!
1 stk ål som jeg ser en sjelden gang i blant som jeg ikke vet hva heter. Orange med sorte bånd på.
1 stk gibby som har blitt veldig stor ca,17 cm
upst glemte 5 stk skjørtetetraer
Legger til at scalaren ble syk noen dager etter at de andre fiskene kom oppi, jeg hadde med vann prøve og til ettertanke tenker jeg at jeg burde ventet med det kjøpet og kanskje han i butikken burde anb det, men han ba meg bytte 30% hver dag!
selv er jeg såpass grønn enda, men lærer no nytt stadig og det jeg har lest her inne er at flere fisk kanskje kan øke noen verdier som jeg kunne vært spart for nå ?
prøvd med maaange neoen fisker flere ganger, men de har bare blitt borte en etter en, og scaleren har bare blitt større! synd egentlig for liker de neoen fiskene, men kanskje en mulighet der etter hvert med nytt akvarie
1stk stor scalare ca 12 cm
1stk syk scalare ca 8-9cm
2 scalarer ca 4-5 cm kjøpt 29.12
5 stk coryer
2 sverddrager kjøpt 29.12
5 stk barber oddesa kjøpt 29.12
4 stk sebra fisk, skal ha flere når vannet frisk meldt!
1 stk ål som jeg ser en sjelden gang i blant som jeg ikke vet hva heter. Orange med sorte bånd på.
1 stk gibby som har blitt veldig stor ca,17 cm
upst glemte 5 stk skjørtetetraer
Legger til at scalaren ble syk noen dager etter at de andre fiskene kom oppi, jeg hadde med vann prøve og til ettertanke tenker jeg at jeg burde ventet med det kjøpet og kanskje han i butikken burde anb det, men han ba meg bytte 30% hver dag!
selv er jeg såpass grønn enda, men lærer no nytt stadig og det jeg har lest her inne er at flere fisk kanskje kan øke noen verdier som jeg kunne vært spart for nå ?
prøvd med maaange neoen fisker flere ganger, men de har bare blitt borte en etter en, og scaleren har bare blitt større! synd egentlig for liker de neoen fiskene, men kanskje en mulighet der etter hvert med nytt akvarie
Postet 04.01.16 kl 17:20
Endret: 04.01.16 kl 17:24
Sand
det var en akvarie sand som passet til coryer/bunnfisk sa han, sa ikke no mer, men den var vist noe rundt 0.8 sa han, vist jeg ikke husker feil, og den var ikke skarp i kanta!
men skal få den til lørdag så da kan jeg legge ut bilde av den.
men skal få den til lørdag så da kan jeg legge ut bilde av den.
Postet 04.01.16 kl 17:35
Postet 04.01.16 kl 17:43
Webzoo
er andre gang jeg er der, men ser prisene på ting ikke er så stive som dyrebutikker på div storsenter! han jeg snakket med i dag, har drevet i Jan holtet akvarie og sist snakket jeg med han som drev webzoo, men han forklarte i dag at de har vist slått seg sammen!
mer vet ikke jeg
men stor takk for all hjelp så langt. de har jo det jbl dråpe test utstyret du snakket om, så kjøper det neste gang.
mer vet ikke jeg
men stor takk for all hjelp så langt. de har jo det jbl dråpe test utstyret du snakket om, så kjøper det neste gang.
Postet 04.01.16 kl 18:00
Postet 04.01.16 kl 18:10
Vannskifte
Lurte på en ting til, er det mulig og foreta vann skift både morgen og kveld, eller er det for mye vannskifte på en dag SilverShaded ? tok ut hundre liter på morgen i dag, så lurte på og ta ut litt til i kveld, vist det ikke er bare å overdrive da!!
Postet 05.01.16 kl 17:42
Postet 05.01.16 kl 20:01
den er nesten som sist på film, men har sett den har greid og strekke ut rygg finnen innimellom nå den har svømt framme, så det ble jeg glad for men den gjømmer seg fortsatt i hjørnet, nå jeg ikke er der!
da holder jeg meg til et vannskifte til jeg for utstyr på fredag Master SilverShaded
men jeg har nå etter mye lesing her på forumet skjønt hva jeg har gjort galt, skal vel bare være glad for at det lever noe fisk der i det hele tatt kanskje
fortsatt takk for gode råd Master SilverShaded.
da holder jeg meg til et vannskifte til jeg for utstyr på fredag Master SilverShaded
men jeg har nå etter mye lesing her på forumet skjønt hva jeg har gjort galt, skal vel bare være glad for at det lever noe fisk der i det hele tatt kanskje
fortsatt takk for gode råd Master SilverShaded.
Postet 05.01.16 kl 20:19
Ehhh...kanskje det tilnavnet hinter om at jeg er fæl til å kommandere og kjefte.. Er nok for rett på sak til tider, ja. Men jeg velger å se det som et kompliment, tenker jeg.
Hvis nå scalaren får bedre vannkvalitet (ihvertfall friskere vann) og bedre mat, så skal du se den kommer seg. Det ville vært flott om den etterhvert kunne legge på seg litt, en scalare skal ikke være smal som en knivsegg...den skal ha litt bredde over ryggen.
Mine store scalarer (da jeg holdt disse en gang i tiden) var ihvertfall 3cm over ryggen, noen enda mer...
Hvis nå scalaren får bedre vannkvalitet (ihvertfall friskere vann) og bedre mat, så skal du se den kommer seg. Det ville vært flott om den etterhvert kunne legge på seg litt, en scalare skal ikke være smal som en knivsegg...den skal ha litt bredde over ryggen.
Mine store scalarer (da jeg holdt disse en gang i tiden) var ihvertfall 3cm over ryggen, noen enda mer...
Postet 05.01.16 kl 20:45
Endret: 05.01.16 kl 20:48
Det var ment som kunnskaps kompliment ja
lurer nesten på om du ikke har en master i vann kjemi ja
når det gjelder rett fram, ingen prb med det ,er sånn sjøl, søstera mi kalte meg en tid Narvestad 2 vist du skjønner hvem jeg mener hehe
jeg liker å kalle en spade for en spade!
fiskene fikk mygglarver som jeg kjøpte her og det gikk ned på høy kant
men scalaren virket skrall i kveld for se i morgen hvordan formen er på den! akkurat nå så nærmer den seg et offer for de andre!
lurer nesten på om du ikke har en master i vann kjemi ja
når det gjelder rett fram, ingen prb med det ,er sånn sjøl, søstera mi kalte meg en tid Narvestad 2 vist du skjønner hvem jeg mener hehe
jeg liker å kalle en spade for en spade!
fiskene fikk mygglarver som jeg kjøpte her og det gikk ned på høy kant
men scalaren virket skrall i kveld for se i morgen hvordan formen er på den! akkurat nå så nærmer den seg et offer for de andre!
Postet 05.01.16 kl 21:20
Klok på skade!
Glemte å fortelle eller syns det kanskje det ble flaut her, så det datt ut!
men her er historien. for noen mnd siden før jeg havnet på forumet her, så hadde filter pumpa stoppet opp av en eller annen grunn å det merket jeg ikke med det første, så vet ikke hvor lenge den hadde stått, men det har hvert lenge nok til at det luktet surt, så det jeg gjør er å vaske alt i veldig VARMT vann, så jeg skulle være sikker på at det ikke skulle være noe sur lukt der igjen!!
men har skjønt i ettertid med lesing her inne på forumet at jeg i det øyeblikk drepte antagelig alt av sunne bakterier, så sånn er det SilverShaded,
dette gikk opp for meg i går kveld!!
så her har jeg vell blitt klok av en skade jeg helst skulle hvert uten.
men her er historien. for noen mnd siden før jeg havnet på forumet her, så hadde filter pumpa stoppet opp av en eller annen grunn å det merket jeg ikke med det første, så vet ikke hvor lenge den hadde stått, men det har hvert lenge nok til at det luktet surt, så det jeg gjør er å vaske alt i veldig VARMT vann, så jeg skulle være sikker på at det ikke skulle være noe sur lukt der igjen!!
men har skjønt i ettertid med lesing her inne på forumet at jeg i det øyeblikk drepte antagelig alt av sunne bakterier, så sånn er det SilverShaded,
dette gikk opp for meg i går kveld!!
så her har jeg vell blitt klok av en skade jeg helst skulle hvert uten.
Postet 05.01.16 kl 21:53
Pøh...har hørt om mye værre mistak enn det Saken er at de fleste ikke setter seg inn i noenting før de setter i gang med akvarium. Det virker som folk tror at glassbeholder + vann + fisk = fungerende akvarium...ferdig med det. Og da har man ingen aning om hva filterbakterier, vannkvalitet eller vannverdier er...og langt mindre de ulike artenes forskjellige krav til vann og karstørrelse. Veldig mange lærer ingenting før det går galt og de havner her..
Postet 05.01.16 kl 22:00
Jepp å her er jeg hehe.
det var først etter at jeg fant det fine hjørne karet at det virkelig skøyt fart i akvarie planer og jeg begynte og sette meg inn i temaet, vet jeg skulle gjort det tidligere med det akvarie jeg tok over etter noen andre og alerede hadde, men noen ganger kommer ting uønsket i veien for noe mann begynner med, å da er det ikke alltid så lett når akvariet allerede står der
men det er aldri for sent og rette opp i ting som gikk galt er min filosofi
gleder meg til oppsett av nytt akvarium, men her starter det med og bygge et solid bord til det akvariet på 350l, driver å skal vatre opp i morgen, det skal også kles med stein, så det tar nok lit tid før jeg skal begynne med den salmi kuren jeg leser om her inne, virker litt skremmende det der, men ser du har lagd en god veiledning på det.
så for studere innimellom snekringa
takker og bukker for hjelpsomheten her inne SilverShaded.
det var først etter at jeg fant det fine hjørne karet at det virkelig skøyt fart i akvarie planer og jeg begynte og sette meg inn i temaet, vet jeg skulle gjort det tidligere med det akvarie jeg tok over etter noen andre og alerede hadde, men noen ganger kommer ting uønsket i veien for noe mann begynner med, å da er det ikke alltid så lett når akvariet allerede står der
men det er aldri for sent og rette opp i ting som gikk galt er min filosofi
gleder meg til oppsett av nytt akvarium, men her starter det med og bygge et solid bord til det akvariet på 350l, driver å skal vatre opp i morgen, det skal også kles med stein, så det tar nok lit tid før jeg skal begynne med den salmi kuren jeg leser om her inne, virker litt skremmende det der, men ser du har lagd en god veiledning på det.
så for studere innimellom snekringa
takker og bukker for hjelpsomheten her inne SilverShaded.
Postet 05.01.16 kl 22:37
Bra at du er her, vettu...meningen for min del er at folk skal bli gode akvarister sånn at fiskene kan ha det bra. Og da har akvaristen det bra også Og jeg blir glad når folk lykkes !
Det blir et stilig bord ! Moro med ting man får til selv, det blir ekstra tilfredsstillende. Nyt planlegging og forberedelser...den perioden kommer ikke tilbake.
Det blir et stilig bord ! Moro med ting man får til selv, det blir ekstra tilfredsstillende. Nyt planlegging og forberedelser...den perioden kommer ikke tilbake.
Postet 05.01.16 kl 22:58
Postet 05.01.16 kl 23:16
Sulten syk scalare
video av foring kl 13 i dag,
https://www.youtube.com/watch?v=coYxfi1ali0
fotsatt en skrall scalare men kommer ut når jeg kommer inn spiser litt hilser litt på, før den svømmer i kroken sin
det er an annen bunnfisk oppi der som har fått litt hard medfart av noen andre da nesten hele hale finnen og rygg finnen er blitt spist opp, men den har vært en enstøing siden jeg fikk den sammen med de andre coryene, som dyrebutikken kalte pakistanbotia eller no sånt, men den er også litt mørkere i fargen en coryene, ikke vet jeg hva det er med den!
målinger utført med udugelige strips fra eSHa Aqua test som jeg ble lurt til å kjøpe her!
kunne de ikke anbefalt meg å kjøpe noe som virker som det skal! med en gang, sånt irriterer meg kraftig&%¤"!%&&
men kan jo like leke litt med de da
05.01: PH 7,6 KH 6 GH 7 NO3 100 NO2 0
06.01 PH 7,6 KH 6 GH 7 NO3 50 NO2 0
kranvann 06.01= klor: 0 PH: 8 KH:6 GH: 7 NO3: 0 NO2: 10
hei å hopp
https://www.youtube.com/watch?v=coYxfi1ali0
fotsatt en skrall scalare men kommer ut når jeg kommer inn spiser litt hilser litt på, før den svømmer i kroken sin
det er an annen bunnfisk oppi der som har fått litt hard medfart av noen andre da nesten hele hale finnen og rygg finnen er blitt spist opp, men den har vært en enstøing siden jeg fikk den sammen med de andre coryene, som dyrebutikken kalte pakistanbotia eller no sånt, men den er også litt mørkere i fargen en coryene, ikke vet jeg hva det er med den!
målinger utført med udugelige strips fra eSHa Aqua test som jeg ble lurt til å kjøpe her!
kunne de ikke anbefalt meg å kjøpe noe som virker som det skal! med en gang, sånt irriterer meg kraftig&%¤"!%&&
men kan jo like leke litt med de da
05.01: PH 7,6 KH 6 GH 7 NO3 100 NO2 0
06.01 PH 7,6 KH 6 GH 7 NO3 50 NO2 0
kranvann 06.01= klor: 0 PH: 8 KH:6 GH: 7 NO3: 0 NO2: 10
hei å hopp
Postet 06.01.16 kl 15:52
Postet 06.01.16 kl 16:06