- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- No3 test (side 2)
No3 test (side 2)
Postet 08.01.16 kl 20:50
Ammoniakk i vannet er tilstede i begge former, både ionisert (NH4+) og "hel" form (NH3). Men i surt vann foreligger ammoniakk mest i sin ammonium (NH4+) form. Er vannet basisk/alkalisk, foreligger ammoniakk i sin rene form, NH3, og NH3 er mye mer giftig for fiskene enn NH4+. I et velfungerende akvarium med innkjørt filter og regelmessige vannbytter har vi jo svært lite ammoniakk i omløp i vannet, men hvis man derimot har en ammoniakk-topp i karet, er det altså fordelaktig å holde pH under 7.
Postet 08.01.16 kl 21:26
ahaa skjønner 2 måleverdier i samme pakka. 2 for 1 med andre ord .
ja jeg er spent på å få tatt alle verdi tester, men kunne ikke styre meg her da, har du vel sett alt jeg måtte bare , å det ble så mange glade fisker! virker som forandring fryder noen ganger, men har vell hjulpet å få ned den NO3 med masse vannskifter også tenker jeg
ja jeg er spent på å få tatt alle verdi tester, men kunne ikke styre meg her da, har du vel sett alt jeg måtte bare , å det ble så mange glade fisker! virker som forandring fryder noen ganger, men har vell hjulpet å få ned den NO3 med masse vannskifter også tenker jeg
Postet 08.01.16 kl 22:26
Hva var det du bare måtte ? Er litt treg i opptaket, noen ganger...
Forsåvidt kan du si at det er to måleverdier i en pakke, men det er bare 1 måleverdi. NH4+ blir omgjordt til NH3 i testrøret av den ene reagensen (lut), slik at det bare er NH3 å måle. Så testen måler altså på en måte NH3 pluss NH4+ .
Edit : Aha, nå så jeg det i den andre tråden...biltema-san...
Forsåvidt kan du si at det er to måleverdier i en pakke, men det er bare 1 måleverdi. NH4+ blir omgjordt til NH3 i testrøret av den ene reagensen (lut), slik at det bare er NH3 å måle. Så testen måler altså på en måte NH3 pluss NH4+ .
Edit : Aha, nå så jeg det i den andre tråden...biltema-san...
Postet 08.01.16 kl 22:33
Endret: 08.01.16 kl 22:35
Postet 08.01.16 kl 23:23
Buddhafiskjepp, jeg ville ha litt forandring i karet ser du. men nå blir det sånn en stund, til det andre blir ferdig, men leter etter lys blå eller blå sand under 1mm, som jeg skal lage en elv med i hjørne karet, vet du om noen forhandlere i Norge ? jeg har leita på nettet men finer ikke så mye her hjemme!
upst ser nå det blir dobbel tråd skriving her, så da går jeg vekk fra denne tråden og bruker min personlige heretter SilverShaded
Postet 08.01.16 kl 23:37