FerskFisk (side 2)

Lord-Robin
Vel for å si det slik, jeg bryr meg om fiskene mine, slapper fint av med dem. Koser meg å stelle i tankene mine, passer på vannverdier og gjør det jeg kan for at de skal ha ett miljø som de trives godt i. Og jeg har valgt en fisketype som gjør at 240liter er akkurat i grenseland for 4 stk fisk som har en størrelse på 6cm lengde nå. Så det er 4 fisk + 2 maller på 240liter. Du snakker om å fisk i det heletatt i 20liter. Vel det er mange som har vert der du er og gjort slike feil, men forskjellen på mange andre og deg er at de som spør om råd her tar rådene til seg og utbedrer situasjonen for fiskene. Men jeg mistenker at du igrunn bare ville lage en fancy jordbær plantepotte, og at det er jordbærene dine som kommer først. Og hvorfor du da kommer her og spør om råd vet jeg ikke, for du er fast bestemt på å ikke ha annet enn fisk oppi selv om du blir frarådet til å gjøre det. Jeg skjønner det ikke. Om du bare vil starte diskusjoner og være en kvirrulant?

Nei, jeg har fulgt rådene, jeg måtte pga plassmangel gå for 20l, ikke 30l som jeg håpa på. Jeg fikk foreslått reker snegler og en fisk, veldig liten type. Jeg står der i butikken med omtrent null peiling og stoler på selgeren. Det var feilen. Nå er det ikke planter i tanken i det hele tatt, har ikke vært det på flere dager, men jeg gjorde et forsøk ja, med en helt renvasket jordbærplante der potta hang ca 2cm ned i akvariet, og selv om jeg aldri kan være 100% sikker tror jeg ikke den enslige rota som hadde rukket ned til vannet har forårsaket noe skade eller negativ endring i tanken. Når jeg oppdaga noe slimlignende greier for noen dager siden fjernet jeg planten, men sikkert til din ergrelse må jeg fortelle deg at den nå står under plantelampa, sammen med basilikumen og med røttene i vann fortsatt, og stortrives
Hvitprikk-angrep
Da er det påvist, jeg har fått hvitprikk...sykdom i tanken.

fisken ser ut som denne [External Image] så det er liten tvil.

Hva må jeg løpe å kjøpe, og er det noen som har en bra URL som forklarer litt hva/hvordan og hvorfor hvitprikksyken?!

..google google google
Er det formalin jeg skal gå for da? Malaktittgrønt ser jo direkte farlig ut å bruke

Hvitprikk på WIKI
Vi har hatt haugevis av nybegynnere med døde fisk her inne...det dukker gjerne opp noen hver uke.iForskjellen er at disse forstår at de har gjort feil og tar konsekvensene av dette. Det er dem vi er her for å hjelpe. Når noen stadig gjør stikk motsatt, og ikke tar fiskenes velferd alvorlig, er det vel ikke så merkelig at det blir reaksjoner... ?

Edit : Det fins masse info om hvitprikk her på AF, hvis du tar deg bryet med å søke litt i forumet. Og det fins masse forskjellig medisin å bruke mot sykdommen...det vil du også finne her.
et medlem kalt sonic postet dette:
Hei,

Har brukt TWD Unimed flere ganger mot hvitprikk uten problemer da varmekur ikke alltid er kombatibelt med fisker. Jeg ville tatt ett vannbytte og deretter behandlet.

Husk å fortsette å behandle etter at prikkene forsvinner. Hvitprikk har endel "myter" forbundet med seg og det er viktig at man "dreper" parasitten 100%

Her er en god forklaring på sykdommen fra Universitetet i Florida.. Lykke til
https://edis.ifas.ufl.edu/pdffiles/FA/FA00600.pdf

så da er det vel bare å handle ASAP
Ja, det er ikke noe å nøle etter ! Thor på Dahl's Dyrerike har bra medisiner, så den kan du godt bruke.
SilverShaded
Vi har hatt haugevis av nybegynnere med døde fisk her inne...det dukker gjerne opp noen hver uke.iForskjellen er at disse forstår at de har gjort feil og tar konsekvensene av dette. Det er dem vi er her for å hjelpe. Når noen stadig gjør stikk motsatt, og [I]ikke tar fiskenes velferd alvorlig[/I], er det vel ikke så merkelig at det blir reaksjoner... ? Edit : Det fins masse info om hvitprikk her på AF, hvis du tar deg bryet med å søke litt i forumet. Og det fins masse forskjellig medisin å bruke mot sykdommen...det vil du også finne her.

..men hva er det jeg har gjort som forklarer at du skriver at jeg gjør stadig stikk motsatt?

Jeg tror det er at jeg dyppa en kokt plastpotte med kokt lecastein med en renvasket jordbærplante i som opprører flere noe så voldsomt. Ellers kan jeg ikke se jeg har gjort noe annet galt enn å glemme å skrive opp navnet på den fisken du foreslo og heller valgte å stole på selgeren...
SilverShaded
Ja, det er ikke noe å nøle etter ! Thor på Dahl's Dyrerike har bra medisiner, så den kan du godt bruke.

TAKK!

Har undersøkt men alt er selvfølgelig stengt nå, får ikke gjort mye før mandag.. hva kan jeg gjøre? parasitten har vist en syklus på 7-10 dager med min temperatur, men fisken kan daue lenge før det tror jeg
Skjønner jeg får bare handle inn på mandag, alt av vanlige medisiner, kurer, urter og balsam.. har jo ikke en hov en gang.. så jeg får plukka opp den nye tetraen som har daua

Hvordan kan hvitprikksyken gå så fort? Fiskene må ha vært svake i utgangspunktet?
Neida, jordbærplantene har overhode ikke noe med dette å gjøre Hva du gjør med dem spiller null rolle i sammenhengen. Derimot at du fikk vite at 30 liter er et absolutt minstemål, at dette var "for fisk av veldig små arter", og at du blåste i begge deler. Sitat av meg : "Fisken må ikke bli en sidekick til plantene, det må være omvendt".
SilverShaded
Neida, jordbærplantene har overhode ikke noe med dette å gjøre :-) Hva du gjør med dem spiller null rolle i sammenhengen. Derimot at du fikk vite at 30 liter er et absolutt minstemål, at dette var "for fisk av veldig små arter", og at du blåste i begge deler. Sitat av meg : "Fisken må ikke bli en sidekick til plantene, det må være omvendt".

fikk ikke plass til 30 litern og dumme meg trodde ikke at 20l var helt ubrukelig/inkompatibelt med alt levende fiskeliv.

Vel, jeg skal forsøke følge bedre med i timene, men jeg er vel neppe den første, ei heller den siste som kommer hjem med fisk i en sånn tank, dem selger jo paller av dem...

God helg!
Paul Nilsen
Hvordan kan hvitprikksyken gå så fort? Fiskene må ha vært svake i utgangspunktet?

Veldig lett å legge skylden på fisken, men hvitprikk dreper uansett om fisken er "svak i utgangspunktet". Og disse fiskene har naturlig nok blitt svekket av å gå i de forholdene de gjør. Da kan det gå nettopp så fort.

Siden det ikke er en god ide å utsette disse for temperaturer på over 30 grader tror ikke de vil tåle det), vil jeg foreslå noe jeg sjelden gjør : salt...dvs hvis du har noe annet enn bordsalt. Havsalt hadde fungert. Har du det, så knus det litt og bruk 5 teskjeer i karet ditt. Men tilsett en og en skje, løst i akvarievann....med minst en time mellom hver skje. Ancistrus tåler salt dårlig, men det er bedre å prøve enn å la den også angripes....det er på en måte "et valg mellom skyting og henging".

Når du får medisin, bør minst 50% av vannet byttes før du bruker den. Du bør forhåndslagre vannet over natten i en bøtte, så vannet får luftet ut eventuell klor og temperert seg.
Hvitprikk sykdommen kan komme så kjapt fordi fiskene lever under dårlige kår. De stresser og/eller lever i dårlige vannverdier. De kan og ha tatt dette med seg fra butikken, men jeg heller mest mot det første. Men Tetraer tåler Malakitt grønt dårlig, så en saltbehandling ville jeg annbefalt. Men det er ikke sikkert Tetraen overlever en behandling. Jeg mistet 3 neontetraer selv i hvitprikk behandling. Men jeg har lest flere plasser der tetraene klarer fint en medisin kur, så det er litt ymse info.

Men er du sikker på at det er hvitprikk? Ser prikkene ut som på bildet, eller er det 1 eller 2 større prikker? Kan være Tetra Sykdom? Da er utfallet en sikker død da det ikke finnes en kur.

Paul Nilsen
Beklager om jeg forvirret meg inn på et HARDCORE PROFF FORUM ONLY der nybegynnere med en død fisk bare blir for mye for enkelte... Si noe fornuftig da Sharanu, så jeg skjønner hva du tenker.

"Hardcore proff forum only"? Hvor i alle dager har du det i fra.

Jeg selv er ganske ny i faget (8mnd+) og har selv fått og fulgt gode råd her på forumet pga min uvitenhet når jeg begynte med akvarie og fisker og fulgte selv "gode" råd fra butikkselgere. Jeg fikk gode råd og fulgte disse etter beste evne og har samtidig lært mye.

Når du ignorerer flere/de fleste gode råd som har blitt gitt av flere her på forumet av erfarne akvarister er det lett for disse personene å bli oppgitt og lei, noe ingen er tjent med da det blir veldig lett å gå vekk fra forumet i en kortere eller lengre periode.

Siden jeg er såpass ny i faget stiller jeg meg pent bak de mer erfarne akvaristene, som du har fått flere gode råd fra, her på forumet og jeg lærer noe nytt nesten hver eneste dag.

Jeg synes mitt innlegg var veldig passende i dette tilfellet, spesielt pga alt som trengtes å bli sagt var allerede sagt.
Sharanu
"Hardcore proff forum only"? Hvor i alle dager har du det i fra. Jeg selv er ganske ny i faget (8mnd+) og har selv fått og fulgt gode råd her på forumet pga min uvitenhet når jeg begynte med akvarie og fisker og fulgte selv "gode" råd fra butikkselgere. Jeg fikk gode råd og fulgte disse etter beste evne og har samtidig lært mye. Når du ignorerer flere/de fleste gode råd som har blitt gitt av flere her på forumet av erfarne akvarister er det lett for disse personene å bli oppgitt og lei, noe ingen er tjent med da det blir veldig lett å gå vekk fra forumet i en kortere eller lengre periode. Siden jeg er såpass ny i faget stiller jeg meg pent bak de mer erfarne akvaristene, som du har fått flere gode råd fra, her på forumet og jeg lærer noe nytt nesten hver eneste dag. Jeg synes mitt innlegg var veldig passende i dette tilfellet, spesielt pga alt som trengtes å bli sagt var allerede sagt.

Det er der jeg stiller meg noe undrende, jeg har fulgt rådene så godt det har latt seg gjøre. At den erfarne fiske-mann-selgeren solgte meg feil fisk kan jo ærlig talt ikke jeg på noen måte klandres for. Jeg skulle hatt den minste fisken som jeg nevnte ti selger jeg hadde hørt passer bedre i disse små karene eller reker. Husket bare ikke navnet på den lille fisken som ble foreslått her helt i starten men da til 30l. Men, neontetra passer supert i denne 20litern sa selger, og så den vesle malla her. Jeg hadde målt opp plassen jeg hadde og det var bare ikke plass, det måtte bli 20litern.

Jeg innbiller meg at noen her ikke evner å se at vi er omtrent helt ferske. Men håper at disse er i stand til å se at vi lærer og tar til oss råd så god vi kan. Nå vet jeg i alle fall hvor jeg får ærlige svar, om ikke alltid like "proteinrikt"
Hvis du drar ut of kjøper deg en bruktbil, kommer hjem og finner ut at den er full av rust...hvem har skylda, du eller selgeren ? Man drar da ikke ut for å handle nytt kjølekap og kommer hjem med en barneseng ?
Det er noe som heter "buyer beware"...kort sagt, den som handler har ansvar for å skaffe seg den informasjon han trenger for ikke å gjøre bomkjøp.
Men nå gidder jeg ikke mer ordhugging Vi kan evt. ta opp igjen saken når planten på nytt plasseres i karet, men det blir lenge til nå...

Jeg fikk tak i medisin til Hvitprikksyken ! Etter en lang og farefull ferd sitter jeg nå her med en flaske PUNKTOL og ei litt mindre med "Treats White Spot & Fungus" fra Waterlife...

Av aktive stoffer ser jeg at Punktol er basert på malachitold-oxala... Malaktittgrønt ? Det er i så fall farlige greier.

Den andre fra Waterlife ser ut som er basert på omtrent det samme, bare litt mindre malakitt men her med kobbersulfat også...

Elle melle... skulle jeg ... jeg tar Waterlife flaska... eller forslag ? tips? mere kjeft? vaffler?

SilverShaded
Hvis du drar ut of kjøper deg en bruktbil, kommer hjem og finner ut at den er full av rust...hvem har skylda, du eller selgeren ? Man drar da ikke ut for å handle nytt kjølekap og kommer hjem med en barneseng ? Det er noe som heter "buyer beware"...kort sagt, den som handler har ansvar for å skaffe seg den informasjon han trenger for ikke å gjøre bomkjøp.

Så forskjellen mellom en barneseng og et kjøleskap er like liten som mellom en Aqnael 20l /30l ?

Ok, men nå gidder vi ikke mer hæ?

EDIT: Hadde håpa på vaffler men..
Malakittgrønt fins i omtrent alle midler mot hvitprikk. Og ALL medisin er farlig om den ikke brukes og behandles riktig. JBL Punktol fungerer godt...du må bare følge bruksanvisningen
Takk! Da går jeg for den, tør ikke anna jeg nå... ok 10ml pr 100l vann .. lol .. og med svake fisker anbefales det halv dose første dagen .. tja . det blir hele 1ml det da? 20 dråper det? og det er til 20l tipper det er 16-17 liter vann i tanken, dumper 18 dråper da...

hmm ikke bra guffe å putte i tanken, men Ichthyophthirius multifiliis er en kjip jævel tydeligvis.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap