Flere med nanoxtreme? (side 2)

Da har jeg målt nitrat (NO3) og den ligger på 1 eller litt over, kanskje 2.

NH4 står fortsatt stille på ca 2...

Enten fungerer ikke filteret som det skal, eller så er det ikke egnet til innkjøring med Salmi virker det som.

Trodde jeg kjøpte noe rimelig standard, da jeg har sett disse Haquoss nano akvarie pakkene i mange butikker, og likte de avrundede hjørnene. Men finner svært lite erfaring om det på nettet. Hadde jeg visst hvor komplisert dette med akvarie faktisk er, hadde jeg nok undersøkt litt mer hva andre her bruker...
Nitratverdien bekrefter bare at det ikke skjer noen omsetning av ammoniakk/nitritt.

Bare for å ha testet om dette er et problem med filteret eller vannet (Denitrol) : Tapp av alt vannet og erstatt det med nytt, temperert/luftet vann. La gjennomstrømningen stå på max en stund, og slå så ned litt. Så tilsetter du Salmi til 4 ppm, og ser hva som skjer fremover. Får ikke dette igang innkjøringen, er det like greit å bytte ut filteret.
Har begynt å miste troen på Haquoss filteret nå ja... 10 dager siden jeg gjorde som du sa, og NH4 har nesten ikke minket og NO2 nesten ikke økt.

Så da bytter jeg nok filter, men kan tenke meg et eksternt filter, for å få litt bedre plass oppi den lille 67 literen. Men ønsker da en pumpe jeg kan beholde om jeg bytter til et større kar, maks 200 liter.

Leser mye bra om EHEIM pumper, hvilke av de kan jeg bruke som kan fungere i en 67 liter men også i en 120-200 liter?
Å sette inn et filter for 200 liter i en 67-liter er nok ingen god ide. Det vil bli for mye strøm i 67 liter, med mindre du har ekstremt strøm-elskende fisk. Et slikt filter bør pumpe 800-1000l/h.....du kan tenke deg selv...
Vanskelig med pose og sekk altså

Men hva med et EHEIM eXperience 150, står at det fungerer fra 80 til 150 liter, er det også overkill i 67 liter?

Vurderer å bytte til Juwel Rio 125l etterhvert.
Eheim eXperience er bra filter som er enkle å håndtere. Jeg har to stk. eXperience 350 selv og er veldig fornøyd med dem. De er en "nyutgivelse" av Eheims første suksess-serie Professional 1.

Hmm...hvor lenge er det til du skal gå opp i akvariestørrelse ? 125 liter er noe annet enn 200. Jeg tenker at da kan det faktisk gå an å få i både pose og sekk, hvis du ikke har tenkt å beholde 67-literen da ? Hvis det blir rimelig snart, kunne du gå for et eXperience 250, og så strupe det ned såpass at fisker ikke flyr veggimellom. Men å kjøre filteret slik kan slite på motoren, så det er begrenset hvor lenge du bør la filteret gå nedstrupet.
Tenkte ikke med det aller første, vurderer det slik at du mener Experience 150 er i minste laget til 125l?
Ok, høres ut som det blir litt vanskelig da. Men ser ut til at innholdet er realtivt likt, kan jeg bare flytte over svampene/mediene fra et EHEIM 150 til 250?
Ja, det burde gå fint. De to minste (150 og 250) har samme footprint, så mattene burde passe. Men filtrene kommer utstyrt med kun matter (ingen spesifikke biologiske medier), så jeg vil absolutt anbefale å skaffe en boks Eheim Substrat Pro, det forbedrer filtreringen betydelig.
Står her:
https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/external-filters/new-experience

Equipment: 1 x coarse filter pad, 1 x fine filter pad and filter baskets
media+: complete with filter media (EHEIM MECH and SUBSTRATpro)

?
Mulig jeg husker feil...i så fall er det jo greit.
Oppdaget i går at hyllen 67 literen står på ikke tåler vekten, så nå dropper vi alle mellomløsninger og går til innkjøp av et Juwel Rio 125 med møbel i stedet. Bytter ut Juwel filteret med et Eheim Experience 250T, da jeg liker fordelene med eksternt filter, og siden det står i kjelleren på flisgulv, er ikke lekkasjer noen stor krise.

Det gamle filteret har begynt så smått å redusere ammoniakk og produsere nitritt nå, så vil den raskeste måten å få kjørt inn det nye karet være å kjøre begge filtrene i det nye karet, eller er det bedre å skvise innholdet av de gamle svampene inn i de nye?

Hva med sanda? Kan jeg bare flytte den over, eller bør jeg vaske den først?
Skal du kvitte deg med 67-literen ? I så fall kan du flytte svampene. Ellers kan du kjøre begge filtrene sammen, ja....siden du likevel må tømme det minste karet.

Det kommer til å bli mye grums når du flytter sanda, så jeg ville nok ha vasket den først
Ja, kvitter oss med den. Hvordan skal jeg flytte over svampene, kan jeg bare legge de nede i vannbeholderen til Eheim pumpa?

Ok, da vasker jeg sanda først
De bør du nok legge sammen med SubstratPro i den øverste kurven. Om nødvendig kutter du dem så de blir litt "tynnere".
Da var jeg hos Aquamanias igår og hentet et Juwel Rio 125 (som han skaffet på dagen!), bestemte meg for å beholde den interne pumpa likevel foreløpig. Fikk også med et spann med filterguffe for å få litt mer fart på innkjøringen min. Maken til kundebehandling, anbefales!

Måtte kjøre guffa i det gamle akvariet først, siden jeg skulle lime inn en Back to Nature slimline bakgrunn som måtte tørke.

Flyttet i dag vannet over, tømte innholdet av gamle filteret over i det nye, tok ut karbonsvampen og vatt filteret fra Juwel filteret, og fylte opp med svampene fra det gamle (blå og "keramisk").

Ettersom jeg har skjønt skal jeg bare legge karbonsvampen i skuffen til jeg trenger den (fjerne medisiner e.l.)

Nitrax svampen er også unødvendig ser jeg, og byttes ut med en blåsvamp? Bør jeg gjøre det nå med en gang, eller kan jeg bare la den grønne sitte til den må byttes?

Ser også at jeg bør anskaffe cirax filteret, så får ta en tur ut og se om jeg får tak i det.
Jepp, ta bort karbon og nitrax, og legg inn en blåsvamp og cirax-box.
Har du bestilt eXperience 250 ?
Du var for rask for meg, redigerte akkurat innlegget Bestemte meg for å beholde Juwel filteret, så droppet Eheim foreløpig.
SilverShaded
Jepp, ta bort karbon og nitrax, og legg inn en blåsvamp og cirax-box.


En blå grov istedet for den grønne? Så det er 2 grove oppe og 2 fine nede?
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap