- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Fiskeløs innkjøring, nh4 synker ikke (side 2)
Fiskeløs innkjøring, nh4 synker ikke (side 2)
Postet 16.06.16 kl 12:12
Postet 19.06.16 kl 22:00
Postet 21.06.16 kl 08:01
Hei igjen.
Etter å ha dratt kontakten ut noen timer, så fungerer plutselig lyset igjen. Merkelig, men alt virker å være i orden.
En liten oppdatering eller.
NH4 synker nå rimelig kjapt, og har fyllt på med litt salmi når jeg nærmer meg 1 ppm.
NO2 er fortsatt veldig høyt. Er dette noe som skal synke av seg selv nå?
Eller sliter jeg med plantene. Plantet totalt 7-8 planter da jeg startet.
Bl.a alternanthera reineckii som ble forvandlet til slim og som jeg måtte ta ut i går.
Samme skjedde med cryptocoryne hobbit.
Det ble lagt gjødselkuler ved alle planter, samt flytende gjødsel hver uke.
Oppdaget at plantene satt helt løst, og jeg mistenker at jeg ikke har plantet de dypt nåkk slik at røttene har fått festet seg skikkelig? Kan dette være årsaken?
I tillegg tror jeg at jeg har for lite planter, og algene starter å ta over.
PH har holdt seg på 7,5 siden jeg startet.
GH og KH er mer eller mindre lik 0.
Etter å ha dratt kontakten ut noen timer, så fungerer plutselig lyset igjen. Merkelig, men alt virker å være i orden.
En liten oppdatering eller.
NH4 synker nå rimelig kjapt, og har fyllt på med litt salmi når jeg nærmer meg 1 ppm.
NO2 er fortsatt veldig høyt. Er dette noe som skal synke av seg selv nå?
Eller sliter jeg med plantene. Plantet totalt 7-8 planter da jeg startet.
Bl.a alternanthera reineckii som ble forvandlet til slim og som jeg måtte ta ut i går.
Samme skjedde med cryptocoryne hobbit.
Det ble lagt gjødselkuler ved alle planter, samt flytende gjødsel hver uke.
Oppdaget at plantene satt helt løst, og jeg mistenker at jeg ikke har plantet de dypt nåkk slik at røttene har fått festet seg skikkelig? Kan dette være årsaken?
I tillegg tror jeg at jeg har for lite planter, og algene starter å ta over.
PH har holdt seg på 7,5 siden jeg startet.
GH og KH er mer eller mindre lik 0.
Postet 21.06.16 kl 17:22
NO2 kommer til å fortsette å være høyt i et par uker til. Å måle nå er bortkastede dråper. Som sagt før, følg Guiden, så ser du.
Det er viktigere å holde med pH nå fremover...den kan plutselig synke ganske mye, særlig ettersom du har så lav KH. Hold også et lite øye med nitrat, hvis den begynner å nærme seg 80-100 kan det være greit å gjøre et vannbytte.
Antagelig har det vært for høty ammoniakk-nivå for lenge, noe som kan skade plantene. Og hvor lang lystid har du brukt ? Særlig under innkjøring er det viktig å holde lystiden nede for ikke å oppmuntre algene for mye. Men at enkelte planter "smelter" etter planting er ikke så uvanlig, særlig gjelder dette cryptocoryner. Og hvis plantene er dyrket over vann, trenger de tid for å etablere nye undervannsblader. La ihvertfall cryptoen stå, så kan den komme tilbake. Det samme som gjelder for lys, gjelder også for gjødsling...under etableringsfasen klarer de ikke å bruke "normale" mengder gjødsel. Hva er det du har gjødslet med ? Hvis plantene mangler kalsium, blir det heller liten vekst, så hvis GH er nærmest null kan det lønne seg å tilsette litt. Kalsium fins ofte ikke i gjødselblandinger.
Mitt råd ville være som til enhver oppstart av akvarium...begynn heller med noen billige hurtigvoksende planter i starten, det er planter som kommer raskt igang og bruker opp overskuddsnæring slik at ikke algene nyter godt av den. Slike planter tar mesteparten av næringen direkte fra vannet og er mindre avhengige av røtter (de har ofte lite røtter). Så bytter man dem heller ute med mer "permanente" og vanskelige planter senere. Og ja, det kan være vanskelig å få plantne til å sitte i grus. Trodde ellers du var interessert i Corydoras, det går ikke bra med grus.
Det er viktigere å holde med pH nå fremover...den kan plutselig synke ganske mye, særlig ettersom du har så lav KH. Hold også et lite øye med nitrat, hvis den begynner å nærme seg 80-100 kan det være greit å gjøre et vannbytte.
Antagelig har det vært for høty ammoniakk-nivå for lenge, noe som kan skade plantene. Og hvor lang lystid har du brukt ? Særlig under innkjøring er det viktig å holde lystiden nede for ikke å oppmuntre algene for mye. Men at enkelte planter "smelter" etter planting er ikke så uvanlig, særlig gjelder dette cryptocoryner. Og hvis plantene er dyrket over vann, trenger de tid for å etablere nye undervannsblader. La ihvertfall cryptoen stå, så kan den komme tilbake. Det samme som gjelder for lys, gjelder også for gjødsling...under etableringsfasen klarer de ikke å bruke "normale" mengder gjødsel. Hva er det du har gjødslet med ? Hvis plantene mangler kalsium, blir det heller liten vekst, så hvis GH er nærmest null kan det lønne seg å tilsette litt. Kalsium fins ofte ikke i gjødselblandinger.
Mitt råd ville være som til enhver oppstart av akvarium...begynn heller med noen billige hurtigvoksende planter i starten, det er planter som kommer raskt igang og bruker opp overskuddsnæring slik at ikke algene nyter godt av den. Slike planter tar mesteparten av næringen direkte fra vannet og er mindre avhengige av røtter (de har ofte lite røtter). Så bytter man dem heller ute med mer "permanente" og vanskelige planter senere. Og ja, det kan være vanskelig å få plantne til å sitte i grus. Trodde ellers du var interessert i Corydoras, det går ikke bra med grus.
Postet 21.06.16 kl 17:50
Hei, og takk for svar.
For det første skulle jeg ikke sagt at lyset fungerer som det skal igjen, for nå slukket det nettopp igjen.....etter å ha skudd av bryteren i 10 minutter for så å skru på igjen, tenner lyset..merkelig!
Ikke umulig at ammoniakk nivået har vært for høyt en periode. Lystiden har ligget på 6-8 timer hver dag.
Vet ikke hva du mener med at jeg er interessert i Corydoras. Aner ikke hva det er (plante regner jeg med?), men jeg har uansett ingen slike
Jeg plantet alternanthera reineckii, cryptocoryne hobbit, ludwigia palustris, hottonia palustris og bacopa compact. De siste 3 nevnte ser fortsatt ok ut, men med en del alger.
Når det gjelder gjødselkuler, brukte jeg JBL 7 kugeln. Du nevner å tilsette kalsium. Fra hvilken kilde? Kjøper man det på dyrebutikk?
Tenkte å kjøpe noen sverdplanter da jeg har lest at de kan være greie i starten.
Andre forslag?
Etter testen idag, har forøvrig PH sunket til 7.
For det første skulle jeg ikke sagt at lyset fungerer som det skal igjen, for nå slukket det nettopp igjen.....etter å ha skudd av bryteren i 10 minutter for så å skru på igjen, tenner lyset..merkelig!
Ikke umulig at ammoniakk nivået har vært for høyt en periode. Lystiden har ligget på 6-8 timer hver dag.
Vet ikke hva du mener med at jeg er interessert i Corydoras. Aner ikke hva det er (plante regner jeg med?), men jeg har uansett ingen slike
Jeg plantet alternanthera reineckii, cryptocoryne hobbit, ludwigia palustris, hottonia palustris og bacopa compact. De siste 3 nevnte ser fortsatt ok ut, men med en del alger.
Når det gjelder gjødselkuler, brukte jeg JBL 7 kugeln. Du nevner å tilsette kalsium. Fra hvilken kilde? Kjøper man det på dyrebutikk?
Tenkte å kjøpe noen sverdplanter da jeg har lest at de kan være greie i starten.
Andre forslag?
Etter testen idag, har forøvrig PH sunket til 7.
Postet 21.06.16 kl 18:54
Corydoras = pansermaller, som du nevnte at du var interessert i.
7-kugeln er bra som rotnæring til planter med stort rotsystem, som cryptocoryner og Echinodorus. Men du bruker vel ikke disse hver uke...du sier du gjødsler 1 gang i uka...? De består av leire og inneholder hovedsaklig jern...hvilke andre mineraler som fins i dem sier ikke JBL noe om. Og de gir ikke noe næring til de planteartene som tar hovedmengden av sin næring gjennom bladene (f.eks. ludwigia). Til disse kan du bruke f.eks. en av Tropica sine ferdige gjødselblandinger.
6 timer lystid må være max under innkjøring, og bare hvis man har mye planter. Jeg har vanligvis brukt 5 timer under innkjøring.
GH utgjøres av hovedsaklig kalsium og magnesium. Alle planter behøver dette i noen monn, så en GH på null er ikke helt optimalt. Kalsium og magnesium kan man få i dyrebutikken i form av ferdigblandet pulver (Noraq GH/TH+) eller som flytende (Easy-Life kalsium/magnesium). Men ikke tenk på å kjøpe sverdplanter nå...kjøp heller noe hurtigvoksende som Elodea densa, gulrotgress (ceratopteris thalictroides) eller vann-wisteria (Hygrophila difformis). Sverdplanter kan du gå løs på siden, når karet er kommet mer i balanse.
7-kugeln er bra som rotnæring til planter med stort rotsystem, som cryptocoryner og Echinodorus. Men du bruker vel ikke disse hver uke...du sier du gjødsler 1 gang i uka...? De består av leire og inneholder hovedsaklig jern...hvilke andre mineraler som fins i dem sier ikke JBL noe om. Og de gir ikke noe næring til de planteartene som tar hovedmengden av sin næring gjennom bladene (f.eks. ludwigia). Til disse kan du bruke f.eks. en av Tropica sine ferdige gjødselblandinger.
6 timer lystid må være max under innkjøring, og bare hvis man har mye planter. Jeg har vanligvis brukt 5 timer under innkjøring.
GH utgjøres av hovedsaklig kalsium og magnesium. Alle planter behøver dette i noen monn, så en GH på null er ikke helt optimalt. Kalsium og magnesium kan man få i dyrebutikken i form av ferdigblandet pulver (Noraq GH/TH+) eller som flytende (Easy-Life kalsium/magnesium). Men ikke tenk på å kjøpe sverdplanter nå...kjøp heller noe hurtigvoksende som Elodea densa, gulrotgress (ceratopteris thalictroides) eller vann-wisteria (Hygrophila difformis). Sverdplanter kan du gå løs på siden, når karet er kommet mer i balanse.
Postet 21.06.16 kl 19:40
Haha ok, ja der kan du se hvor mye man kan, eller IKKE kan..
7 kugeln var noe jeg gravde ned i bunnlaget når jeg plantet. Ikke brukt disse siden. Jeg har hatt i 7,5 ml flytende gjødsel 1 gang i uken etter dette, noe Happy Life flytende gjødsel.
Da prøver jeg å få tak i noe som øker GH noe, samt noen hurtigvoksende planter.
Takk for tips.
7 kugeln var noe jeg gravde ned i bunnlaget når jeg plantet. Ikke brukt disse siden. Jeg har hatt i 7,5 ml flytende gjødsel 1 gang i uken etter dette, noe Happy Life flytende gjødsel.
Da prøver jeg å få tak i noe som øker GH noe, samt noen hurtigvoksende planter.
Takk for tips.
Postet 21.06.16 kl 20:36
Postet 25.06.16 kl 21:24
Endret: 25.06.16 kl 21:25
Det kan være greit å ta vare på noe, ja...ikke pga. filterbateriene, men pga. alle andre kulturer som nå fins i akvariet. Dessuten trenger du en egen bøtte/stamp med akvarievann til oppbevaring av filteret mens du skifter. Tar det mange timer, bør du la filteret rusle og gå i bøtta.
Den tilstanden du beskriver (all ammoniakk forsvinner på 1 døgn) vedvarer adskillig lenger enn "noen dager". Dette fordi de 'nitritt-spisende' filterbakteriene bruker mye lenger tid på å formere seg enn de 'ammoniakk-spisende' filterbakteriene. Når NO2-nivået synker ned mot 0, kan vi snakke om "noen dager". Og NO2 må være stabilt på 0 over noen dager før akvariet kan erklæres ferdig innkjørt.
Den tilstanden du beskriver (all ammoniakk forsvinner på 1 døgn) vedvarer adskillig lenger enn "noen dager". Dette fordi de 'nitritt-spisende' filterbakteriene bruker mye lenger tid på å formere seg enn de 'ammoniakk-spisende' filterbakteriene. Når NO2-nivået synker ned mot 0, kan vi snakke om "noen dager". Og NO2 må være stabilt på 0 over noen dager før akvariet kan erklæres ferdig innkjørt.
Postet 25.06.16 kl 21:33
Postet 25.06.16 kl 22:06
Endret: 25.06.16 kl 22:11
Postet 25.06.16 kl 22:44
Postet 29.06.16 kl 18:23
Det var da voldsomt...! Da er nok NO2 rimelig høy, ja. Det vil ta tid å få omsatt all den nitritten til nitrat, så du må passe på pH nå. Den kan falle fort. Du kan gå litt ned på Salmi-dosene nå, rundt 3 ppm holder fint.
Det fins ingen bastante regler for når man skal bytte vann under innkjøringen, annet enn at det er greit å begrense mengden av nitrat. Du skal jo allikevel ha nitrat ned i under 20 ppm senere, så du kan egentlig like gjerne bytte en del vann når du har så høy verdi. Helt greit å bytte 50% en 4-5 ganger mens du allikevel bare går og venter
Det fins ingen bastante regler for når man skal bytte vann under innkjøringen, annet enn at det er greit å begrense mengden av nitrat. Du skal jo allikevel ha nitrat ned i under 20 ppm senere, så du kan egentlig like gjerne bytte en del vann når du har så høy verdi. Helt greit å bytte 50% en 4-5 ganger mens du allikevel bare går og venter
Postet 29.06.16 kl 21:26
Jepp, NO2 testen var så rød som den kan bli!
Jeg skiftet ca 40% vann nå.
PH begynte å dette under 7 i forrige uke. Tilsatte da natron noen dager for å stabilisere PH på rundt 7-7,5.
Etter bytte fra grus til sand på søndag har PH holdt seg stabil på 7, men jeg følger med hver dag.
Skulle gjerne økt KH noe da den et 0, men tør ikke tilsette natron når PH er 7.
Jeg skiftet ca 40% vann nå.
PH begynte å dette under 7 i forrige uke. Tilsatte da natron noen dager for å stabilisere PH på rundt 7-7,5.
Etter bytte fra grus til sand på søndag har PH holdt seg stabil på 7, men jeg følger med hver dag.
Skulle gjerne økt KH noe da den et 0, men tør ikke tilsette natron når PH er 7.
Postet 29.06.16 kl 22:09
Postet 29.06.16 kl 22:39
Postet 29.06.16 kl 22:43
Postet 03.07.16 kl 21:45
Endelig noen fisk
Hei!
Da er akvariet endelig ferdig innkjørt, og på tirsdag flyttet 3 ancistrus og 8 otto fisk inn!
Alle ser ut til å trives så langt, og jeg er imponert hvor fort de støvsugde alt for alger. Ser ikke ut til at de er så glad i grønne alger som henger fra plantet, men de kan jeg fjerne selv.
Skal på ferie om noen dager og lurer på om jeg trenger å fore de noe særlig? Har bunntabeletter jeg kan gi i tillegg til alger de selv finner.
Da er akvariet endelig ferdig innkjørt, og på tirsdag flyttet 3 ancistrus og 8 otto fisk inn!
Alle ser ut til å trives så langt, og jeg er imponert hvor fort de støvsugde alt for alger. Ser ikke ut til at de er så glad i grønne alger som henger fra plantet, men de kan jeg fjerne selv.
Skal på ferie om noen dager og lurer på om jeg trenger å fore de noe særlig? Har bunntabeletter jeg kan gi i tillegg til alger de selv finner.
Postet 14.07.16 kl 20:46
Vet ikke hva slags bunntabletter det er du har, eller hvor lenge du skal være borte ? Skal du være vekk mer enn 1 uke, bør du fore dem godt noen dager så algene spares litt til de blir alene. Bare tabletter er uansett ikke tilfredsstillende i det lange løp, de bør også ha både levendefor og grøntfor.
Postet 14.07.16 kl 20:55