Presentasjon av oss og Discusen (side 2)

Ville bare si at jeg var en altfor snar tur innom Geir Kristiansen i dag, for og se på discusene hans, det var et imponerende skue, fantastisk flotte og den pidgeon red var bare helt konge.
Bengt Fossli
og den pidgeon red var bare helt konge.

Royal Red tenker jeg vi sier
Rød var den i allefall og stor.
Største mann i flokken min... Utfra finne formen og atferd så er jeg rimelig sikker på at det er en han.
Pompel
Største mann i flokken min... Utfra finne formen og atferd så er jeg rimelig sikker på at det er en han.

Det der er vel en okse.
Her er mine små.
Er ikke sikker på hva det er.
Hadde noen lange flotte navn jeg aldri har hørt om før i butikken.
Tror det er
1: rød turkis
2: snakeskinn blå ( denne ble kalt White dragon snakeskinn )
3: rød turkis
Pompel

Vanskelig det der med kjønnsbestemelsen. Jeg ville ikke vært for sikker på at det der er en han. Har ei ho som hele tiden har hatt meget aggresiv adferd og jeg var lenge sikker på at det var en han. Da hun la egg var det ikke lengre noe å lure på
Pompel

Ut fra sløret på akterenden på ryggfinnen samt tettheten av finnene der de ender opp sammen med halefinnen tro jeg man kan være rimelig sikker på at dette er en hanne.
Det eneste som ikke er synlig ut fra bildet er om den er tykk i hodet og det er jo en kjennsgjerning at vi gutta er.
Så da må jo bare pompel fortelle oss om den er er akkurat det.
Joda den er rimelig tjukk i huet. Forøvrig kjøpte jeg den for 9 mnd siden og den antaes å være ca 1 år gammel. Den har vokst som fy.

Jeg har omsider fått digitalkamera og når jeg behersker dette litt bedre så kommer det nok noen flere bilder....
Også helt fersk i Diskus faget... var å hentet 6 stk i Tromsø i oktober. 5 fra privat oppdrett hos Gullfisken Zoo og en enslig som stod på butikken i Veita senteret..
Nå har de vokset bra til. Har foret de på Fina fisken oskehjerte og Tetra Diskus. Er vel 2 av de fem fra gullfisken som er ganske blå/turkis slik som den fra veita senteret. Er faktis litt usikker på hvem av de tre blåeste den er.. , men trur det er den på det første bildet. Vel alle virker friske og raske ennå.
Da har vi discus fra samme plasser, har og 5 fra gullfisken og 2 fra Veita, men her har det ikke vært enkelt slitter med hurtigpust på mine, har kjørt kur mot gjellemark uten at pusten gikk ned, alt vel med dine?. Mine fra veita er ca 4 cm større og mere rød i fargen en de fra gullfisken.
Min fra Veita er ca samme størrelsen som de fra gullfisken, dvs er to av de fem som er bittelitt mindre da..
Er ikke helt sikker men trur jeg vet hvilken som er fra Veita. Har 3 stk som er gankse lik i fargene, Blå turkis. Men den ene er kakket blåere og en anelse mere rund i kroppen, og det er denne som jeg trur er "veita" gutten.. Den skiller seg også litt fra de andre med at de svarte vertikale stripene nesten ikke vises. enten har den en veldig indre 'ro' og er aldri stressa, ellers så bare vises de stripene veldig dårlig..
Jeg reagerte litt på hurtig pust i begynnelsen, men det var ikke bare diskusene, syntes alle pustet fortere enn det jeg hadde lagt merke til før, spesielt SAE'ene... men slo meg til ro med at det hadde en sammenheng med økingen i temperaturen i vannet og forandring i O2 forholdene...
Men for alt jeg vet kan mine ha gjellemark... forstår det er veldig vanlig å få på diskusene..
Har to store Ildhaler gående i karet, og det var meningen å ta de ut derifra da jeg fikk diskusene, ihvertfall skille de slik at det ble bare en igjen.. men ser ikke ut til å være noe problem..
Etter jeg begynte å mate med oksehjerte ble alle mindre sky og svømmer mellom fingrene mine når jeg mater.. her er det saer, ildhaler og diskus om en annen i matfatet, ser ikke ut som noen blir bøllet ut av matfatet heller, verken internt mellom diskusene eller artene seg imellom..

Alle mine fisker i dette karret har hurtig pust, inkl maller, coryer sae.
Det er det jo kanskje en sammenheng her. Siden jeg har kjørt en kur mot gjellemark, tror jeg vi kan utelukke det, de har ingen andre tegn enn hurtig pust. Jeg klarer ikke helt og slå meg til ro heller. Pusten er ikke konstant hurtig hele tiden, går gjerne litt ned under vannbytte og om natta men den er fortsatt for høy selv da. Har allerede en tråd om dette her, var bare innteresant siden vi har fisk fra samme plass med samme symptomer, men hva det er er ikke godt og si.
Stemningsrapport fra karet en søndagskveld.
Pompel
Stemningsrapport fra karet en søndagskveld.

*sukker dypt og inderlig*

Takk pompel!

Forresten, tetraene dine ser ganske små ut.. de blir ikke spist?
Bildene lyver litt, diskusen sto rimelig langt foran og tetraene langt bak. Litt svinn har det muligens vært... vanskelig å telle..

Jeg hadde 14 rødmunner som var blitt ganske store, men jeg måtte sette en stor ciklide dit.. og hun forsynte seg grådig.
Har 7 igjen

Men jeg har jo en 240- liter jeg kan fore de opp i før jeg setter de ilag med discus, får prøve den metoden

Men svinn tar jeg for gitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Falcone
Reklame for plussmedlemskap