Ekstra linse til Canon 350D? (side 2)

Kan ikke si denne debatten hjalp meg noe særlig.. hehe

Og jeg som trudde at et bilde sa mer enn tusen ord og så la jeg til to bilder

Jeg la merke til det

Forresten får denne tråden meg til å tenke på ciklider som henger fast i munnen på hverandre
Jeg bruker Canon Macro EF 100mm 1:2.8 USM. til nær sagt alle fiskefotografier. Synes den grad av forstørrelse det gir er ganske hensiktsmessig for meg siden jeg fotograferer små fisk og reker.

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10492

Må legge til at dette objektivet trenger en hel del lys.
Da får jeg si meg uenig med Bjarne.

Sigma objektivet er meget godt, og gir mye for pengene.
(Har vært testet på flere store fotosteder med gode resultat)

Legger ved et par eksempler, knipset uten videre forberedelser for en stund siden.

Brukt eksisterende belysning i akvariet, ikke stativ.

EDIT: Ble dårlig kvalitet, gidder ikke skalere ned til 500 pixlers bredde, bruker minst 600 alle andre steder...

Klikk heller her:

Og her:
Jeg for min del hadde vært kjempe glad for Sigma objektivet. Men for et utrent øye, så synes jeg dere tar flotte bilder hele gjengen, så det hjelper jo ikke det pøkk å se på dem
MC Darup
Kan ikke si denne debatten hjalp meg noe særlig.. hehe

Jeg skjønner hva du mener, men det er mange måter å gjøre ting på.

En løsning er det mellomringsettet du har fått prøve, en annen løsning er den superduperkule 60mm ef-s optikken som folk anbefaler her, som jeg har sett helt nede i 2400 på foto.no, en tredje løsning er canon sin ef macro 50mm 2.5 som koster 2400 ny, en fjerde løsning er sigma-optikk.

Det kommer an på hvilke krav du har til kvalitet og hva slags budsjett du har.

En fast, spesialisert makrooptikk vil gi bedre resultat enn zoomlinsa du har fra før. Velger du Canon originalopptikk, vet du at det er bra, samt at de vil kunne ha høy gjensalgsverdi. Kjøper du ef og ikke ef-s, kan det hende det blir veldig lenge til du må selge makrooptikken din.

Noen mener at Sigma er kjipt og dårlig, samt at tamron er plastikk og dårlig og vil ikke være i nærheten av det med en ildtang engang. Nå er det jo noen her som har sigma-makro, og som kanskje kan sende deg noen bilder, så du får en litt bedre idé om hvordan de er?

Du kan også få en grafisk fremstilling av kvalitet på en god del makrooptikk på en side som heter photodo.com. Denne er ikke oppdatert i det siste, så den inneholder sikkert ikke omtalen av ef-s-optikk, og den er forferdelig teknisk, men den er svært respektert av fotografer.

Det er også mye lettere å ta fine akvariebilder hvis du har god belysning i akvariet. Det vil si at det er lettere for folk med flotte planteakvarieopplegg.

Noen av medlemmene på forumet her, så som feks Bjarne, er meget dyktige akvariefotografer, og de gode resultatene deres skyldes ikke bare utstyret deres.

Lykke til med valget, det viktigste er at du blir fornøyd.
Tonje
en annen løsning er den superduperkule 60mm ef-s optikken som folk anbefaler her, som jeg har sett helt nede i 2400 på foto.no,

Hold dere unna annonsen på kr 2400 fra i går, da den skal være på vei Fra Finnmark til Bergen. Håper jeg da...
Fikk tilsendt en test av objektivet

Jan Erik
Hold dere unna annonsen på kr 2400 fra i går, da den skal være på vei Fra Finnmark til Bergen. Håper jeg da...

Der gjør du nok et godt valg
Håper dette blir bra. Men ting flytter seg ikke raskt mellom Hammerfest og Bergen. Her er utdrag fra nr. søk i posten.
16.01.06 08.52 VIDERESENDT 0024 OSLO
12.01.06 14.20 INNLEVERT POSTTERMINAL 9002 TROMSØ
11.01.06 13.49 INNLEVERT POSTKONTOR 9600 HAMMERFEST

Hammerfest, Hammerfest, Hammerfest!!
*fikk litt hjemlengsel nå*

Jeg byttet den jeg lånte hjem med den jeg først tenkte på;
Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di

Er foreløbig veldig fornøyd.

Takk for tips og hjelp, dere er så flinke

(Ruskene på bildet skyldes ikke kameraet) :P
Gøy med karmera. Og hvis vi nå skaffer oss fotoshop og lærer å bruke det....

Jeg har det liggende klar til innstallering, har bare hatt hodet fullt av masse annet ubrukelig rask..

Huskjøp!!

Ser ut til at jeg må begynne å konsentrere meg litt før jeg velger ut bilde til kongen. På denne måten risikerer man jo ikke å få være med

Prøv å kjørte kameraet på manuelt og så setter du høyere blendertall slik at dybdeskarpheten økes.
Jan Erik
Håper dette blir bra. Men ting flytter seg ikke raskt mellom Hammerfest og Bergen. Her er utdrag fra nr. søk i posten. 16.01.06 08.52 VIDERESENDT 0024 OSLO 12.01.06 14.20 INNLEVERT POSTTERMINAL 9002 TROMSØ 11.01.06 13.49 INNLEVERT POSTKONTOR 9600 HAMMERFEST

Dette er nødt til å bli bra. Når det gjelder forflyttninger så må du regne med at det tar litt tid når du bosetter deg ute i provinsen.

(får håpe fruen iikke leser dette for da er jeg i trøbbel)
Geir Kristiansen
Prøv å kjørte kameraet på manuelt og så setter du høyere blendertall slik at dybdeskarpheten økes. Dette er nødt til å bli bra. Når det gjelder forflyttninger så må du regne med at det tar litt tid når du bosetter deg ute i provinsen. :-) :-)

Bergen er jo Norges navle .....

Når man gjør ting manuelt, som f. eks å bruke høyere blenderåpning/tall, Bør man bruke stativ da ? Eller er lett skjelvende hender ok ?

Stativ er en fordel i mange tilfeller.

Hvis man benytter blits så går det såpass kjapt at man klarer å holde kameraet, selv om man har liten blenderåpning og dermed lengre lukkertid.
Da var objektivet i hus, jeg fikk akkurat prøve det i 2 minutter, før lyset forsvant og fruen har tatt det. Får det først tilbake på bursdagen, da det er presang fra henne + familie til lille meg. Jeg skyntet meg koblet opp og knipset i vei, og så glemte jeg å putte karmeraet i macro innstilling........ Men denne karen er bare 15 mm
Tilfeldig bekjentskap
© Bendik Johannessen
Reklame for plussmedlemskap