Uenigheter om metodene til tross, så har jeg ihvertfall tid til å ta en avgjørelse enn så lenge som jeg venter på at settet med dråpetester kommer i posten. Jeg har ihvertfall bestemt meg for å ikke gjøre noe før jeg har fått det i hus og fått målt status. Jeg vil jo ikke tilsette Salmi før jeg kan teste...
Det er ihvertfall ikke lett å være nybegynner mht rådene en får i butikkene og ofte helt motsatte "sannheter" i forumene på nettet:
Frode Nordbø
Liker heller og sette inn noen fisker som er hardbarket, f.eks Guppy sammen med noen maller og kanskje noen eplesnegler og planter..
Kjøre 30% vannbytte daglig til det ikke viser amoniakk eller Nitritt.. (sjekk for amoniakk først fordi denne viser gift tegn tidligere enn Nitritt) Stopper det å vise amoniakk kan du gå over til kun Nitritt testing.. Lite vits i å sløse med disse dyre dråpene..
I en butikk sa de at Guppyene var skjøre f.eks. og ikke burde brukes til innkjøring. Jeg skulle i så fall heller bruke Kardinaltetra. I tillegg skulle jeg, hvis jeg satt inn fisk, stå over en uke med vannbytte slik at det skulle stå i 14 dager... Dette må jo få konsekvenser når det her blir hevdet at om jeg går for å sette inn fisk heller må bytte vann hver dag (?).
Viktig spørsmål: Om man går for å droppe Salmi må man vel kunne si at et av disse alternativene for vannbyttefrekvens rett og slett er feil??Det ser for meg ut som dette temaet, innkjøring, berører både etisk og faglig og at det muligens er et stykke igjen før vi kan begynne å snakke paradigmeskifte her